Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty-pokrač. aneb AZkvíz

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » pát 17 úno, 2012 1:09 pm

No já jsem myslel ten obrázek s tou garáží pro mašiny :lol: :lol: :lol:

Jinak co jsem zažil ve sklárnách tak tam to strkalo traktorem, který měl na to udělanou spec. traverzu, ale zažil jsem to i růčo.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod milan ferdián » pát 17 úno, 2012 1:13 pm

Já spíše čekal,co sdělí Max na ty točny.A on nenápadně zmizel v ouzkých. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Morris Zapp » pát 17 úno, 2012 1:13 pm

Nezapomínat na lidskou sílu (stanice zejména epochy Ia byly prolezlé soustavami vozových točnic, mezi kterými bylo posunováno asi těžko nějakým jiným zdrojem tažné síly). Ze zvířat se na posun užívali spíše voli (kůň byl luxusnější zdroj tažné síly spíše pro traťové výkony). Volská vlečka vedla například z Velkého Oseka k hospodářskému dvoru do polí.
S nastupující mechanizací se pak objevily vrátky a pacholata (např. sklárny v Poděbradech - připojené přes točnu, donedávna elektrárna v Kulíně).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » pát 17 úno, 2012 2:56 pm

milan ferdián píše:Já spíše čekal,co sdělí Max na ty točny.A on nenápadně zmizel v ouzkých. :wink:

MIlane není důvod mizet, ale vysvětlení k těm točnám nemám - kdy, proč, jak ??
Jen se mi do ruky (či PC) zatoulal ten plánek. Je to trochu jiné uspořádání točen , než třeba Chomutov, Zvolen, N.Zámky.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Morris Zapp » pát 17 úno, 2012 3:14 pm

Max píše:... vysvětlení k těm točnám nemám - kdy, proč, jak ??


Vysvětlení se nabízí zcela prosté: západní točna (vpravo) je původní, její umístění je naprosto typické: nahrazuje zhlaví. Východní točna (vlevo) vznikla jako řešení pro obracení později se objevivších delších lokomotiv; na místo původní točny nová větší dát nejde - nevyšly by poloměry navazujících kolejí. V důsledku toho dokonce ta malá točna v průběhu let pořád držela svoji pozici, kdežto ta velká musela ustoupit ještě větší.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Vladimír_B » pát 17 úno, 2012 7:41 pm

Sakra chlapi, Vy jste tajemní jak hrad v Karpatech. To už to tu můžem rovnou přejmenovat na AZ kvíz.
Popořadě: "Mája" - nejdřív jsem stále nemohl najít nějaké napojení na síť a ono je to bezdrátové :D
Milan Ferdián překvapil. Je to Aš a nevěřícně jsem na to chvíli koukal, jak elektron na tlumivku. :shock: S tím jste mě dostal. Na copa tam byla dobrá ta 18m točna? Podle kontaminaček tam malá točna po druhé válce už nebyla a je možné, že se jí zbavili mnohem dříve (taky 6m průměr).
Max klasicky nezklamal - Opava.

A když už vytahujete špeky ze špajzu. Nemáte po ruce malou obdélníkovou výtopnu na dvě koleje s točnou? Třeba BWB snad ani jiné uspořádání neměla. Děkuji
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » sob 18 úno, 2012 8:35 am

Taková menší remíza byla i stočnou v Mladé Bol. Hl. N. Bohužel točna již dnes neexistuje. Byla již ve špatném tech. stavu, když jsem se občas svezl s otcem na motorech, kdy se na noc ukládal do remízy tak přejezd točny byl adrenalinový zážitek, protože po najetí od stanice se propadla cca o 5 cm.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » sob 18 úno, 2012 9:42 am

točna v MB se "nepropadala" - tam byla točna balanční, na rozdíl od jiných, modernějších, kloubových.
Na balanční se muselo najet tak, aby byla vyvážená, samozřejmě u lehké 810 na tom vyvážení až tak moc nezáleželo. Ale točily se tam i 434.(1,2).
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » sob 18 úno, 2012 10:06 am

Děkuji za osvětu 8) Na tech. stavu, ale trvám.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Ossi » sob 18 úno, 2012 12:01 pm

Přispěji do diskuse okolo točny v MB, i když se nejedná přímo o model.Byla vahadlová, měla průměr 16,5m a sloužila bez jediného problému do té doby, než strojovka přešla do podřízenosti tehdejší PS Česká Lípa. Tam byl "moneyžérem" pro výstavbu a investice jakýsi ing. Karásek, mimo jiné též spolumajitel soukromé stavební firmy. Boleslavská točna měla smůlu díky tomu, že výše uvedený pán ucítil "vejvar" pro svoji firmu (nebyl to jeho jediný kšeft pro ČD, např. reko sociální budovy depa Rumburk byla též v jeho režii). Nechal vybagrovat dno jámy složené ze skoro stoletého betonu a žulových kostek a nahradil ho okradeným betonem, který pomalu rozhrabaly slepice. Díky tomu klesl kolejový věnec a praskl středový čep mostu točny. Odlití nového by prý bylo drahé a proto byla točna zasypána a zlikvidována. Zaměstnanci kovošrotu, kteří autogenem točnu řezali, tvrdili, že tak kvalitní materiál dlouho neviděli. Proto podotýkám, že komentář okolo technického stavu je pasé, sám jsem přes točnu běžně přejížděl, chtělo to jenom trochu citu při najetí a chytit vyvážení mostu. Běžně se točily pilštyky a brejlovci, 810-ky kvůli zbrojení, protože na naftě byla pistole jen z jedné strany.
S boleslavskou točnou je spojena i příhoda, kdy se výše uvedený inženýr nedokázal při couvání se služebním Favoritem trefit mezi točnu a konstrukci olejárny a spadl levým zadním kolem do jámy. Stačilo pár rukou a auto bylo venku. Hodně dlouho se po depu tvrdilo, že posměšky a komentáře odsoudily točnu ke "zkurv..í" a likvidaci, inženýr je nedokázal zkousnout a rozchodit. Ossi, strojvedoucí z MB
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Vladimír_B » sob 18 úno, 2012 1:22 pm

No vida, zajímavá debata. Díky. A taky zajímavý námět třeba na modul. Další výhodou je, že se udrželo v provozu až dosud. Neměl by někdo plánek z dob parního provozu? V depu byl také zauhlovací výtah. Podle kontaminaček byly popelové jámy mezi remízou a točnou a uhelné skládky až za točnou - další boření mýtů :D

Obdélníkové remízy s točnou byly hojně rozšířeny. Např. Praha (Bubny 2x, Mas. , Smích. 2x, Tišnov), Trutnov, Jihlava, Plzeň nx, Nýrsko, Železná Ruda, Stará Paka...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » sob 18 úno, 2012 2:45 pm

Vladimír_B píše:...MB.. V depu byl také zauhlovací výtah. Podle kontaminaček byly popelové jámy mezi remízou a točnou a uhelné skládky až za točnou - další boření mýtů :D
Obdélníkové remízy s točnou byly hojně rozšířeny. .....

ony se totiž v době začátků železnic ani jiné nestavěly......

...a ten popel se v MB sypal do koleje zhruba v místech zbrojení.....tedy asi 50 m od točny východním směrem.....
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Ossi » sob 18 úno, 2012 3:14 pm

Pokusil jsem se od ruky nakreslit (omlouvám se za kvalitu) hrubé schema boleslavské topírny tak, jak vypadala, když jsem byl do MB přeložen z Č. Lípy (1.1. 99). Sedmnáctá kolej byla staniční, do topírny se dalo vjet bokem, přes točnu se jelo přímo na 21. kolej. Nyní je spojka ze 17. kol. zrušena, na 21. se jede od kanálu u dílny, kde je vložena výhybka (původní ze 17. kol.). Krátký paprsek za točnou proti budově strojmistrů je zrušen. Vešla se na něj "na fous" 810-ka. Zauhlovací jeřáb (byl sešrotován také díky ing. Karáskovi) byl odstaven na 21. koleji, za ním souprava staré tankovačky (Ra + Ra + R + Zetka s pistolí na naftu a čerpadlem). Hranice depa jsou přibližně na úrovni hrany panelové plochy mezi 19. a 21. kolejí . Vodní jeřáb stál mezi kanály před topírnou, nyní zde jsou malé vývody na hadici. Vzadu za topírnou se vejde akorát 814-ka od vrat do hranic. Zezadu vedle topírny je kusá kolej na délku jedné 814. Kdysi ji používala traťovka. Do topírny se vedou čtyři 810-ky. Nafta se nyní zbrojí na 19. koleji. Kasárenská budova je opuštěna, má vybitá okna, otázkou času je, kdy se propadnou stropy. Uhlí pro páry bylo mezi 19. a 21. kolejí od točny. Ossi
Přílohy
Scan10002.jpg
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » sob 18 úno, 2012 3:48 pm

No já jsem tam s tátou jezdil okolo 90 roku. Při vjezdu na točnu vždycky motorák žuchnul dolů. Co se týče toho stavu - tak se tam o tom vždycky bavil provozní personál depa - že točna stojí za pendrek a byla by potřeba opravit. Tak nevím :?: :?:(osobně jsem ji ve svojich 14 letech nezkoumal). Jinak se přes ní s opatrností proháněly 735, 742 a jiné zde umístněné mašiny.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » sob 18 úno, 2012 4:36 pm

Vladimír_B píše: Podle kontaminaček byly popelové jámy mezi remízou a točnou a uhelné skládky až za točnou - další boření mýtů ...

Tak jsem tady zkopíroval tu mapy z kontaminaček - a musím tedy ocenit tvůj perfektní zrak, když z té fotky rozpoznáš, kde jsou kanály......
Přílohy
MB_1954.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků