Erz zum Stahl, Kohle und energie - Staviame pec

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod JanoH0e » pon 09 led, 2012 7:54 pm

priamo do štóly vláčik v hlbinnej bani ísť nemôže, musí ísť cez výťah. Takže urobiť napr. 2 okruhy- povrch, podzemie a u výťahu akože striedať vozíky.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Ferda » pon 09 led, 2012 8:25 pm

JanoH0e píše:Najprv si treba ujasniť, k čomu ta úzka slúži. Väčšinou to bývalo tak, ( a niekde ešte stále je ) že banská trať končila u výťahu, depo mala pod zemou. Na povrch sa vyťahovali iba vozíky, ktoré sa v podstate ihneď presypávali na výsypke do iného vozňa, iného rozchodu. Klasický príklad je baňa Trojica v Ostrave. Odtiaľ sa uhlie vozilo cez vtedajšiu Poľsku Ostravu do Hrušova na spracovanie železnicou 760 mm. Na tejto trati bola aj osobná doprava. Ešte stále to tak funguje v Banoviči - rep. Srbska BaH a inde. Čiže - ak teda chceš, môžeš huntíky prerozchodovať a dať ako nepohyblivé exponáty k výsypke, aj keď ak sa chce, dá sa rozpohybovať aj bánska trať, trať na povrchu potom ponechať v 760 mm, len s inými vozňami.

O té 760ce nic nevím, ale podívám se na to. Zajímá mě to. Docela přemýšlím kudy by vedla a jak byly řešeny sklonové poměry.
Za mého mládí ještě Trojice fungovala, ale uhlí se dopravovalo na "prádlo" na Karolínu visutou drážkou
Obrázek
Jinak jsi zapoměl na to, že důlní drážka sloužila i k zásobování dolu materiálem a proto jezdila i na povrchu nejméně jedna mašinka.

A na konec malý bonus pro E27:
http://ferda-ov.rajce.idnes.cz/Zbytky_Alexanderky
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod milan ferdián » pon 09 led, 2012 8:41 pm

Ferda píše:
JanoH0e píše:Najprv si treba ujasniť, k čomu ta úzka slúži. Väčšinou to bývalo tak, ( a niekde ešte stále je ) že banská trať končila u výťahu, depo mala pod zemou. Na povrch sa vyťahovali iba vozíky, ktoré sa v podstate ihneď presypávali na výsypke do iného vozňa, iného rozchodu. Klasický príklad je baňa Trojica v Ostrave. Odtiaľ sa uhlie vozilo cez vtedajšiu Poľsku Ostravu do Hrušova na spracovanie železnicou 760 mm. Na tejto trati bola aj osobná doprava. Ešte stále to tak funguje v Banoviči - rep. Srbska BaH a inde. Čiže - ak teda chceš, môžeš huntíky prerozchodovať a dať ako nepohyblivé exponáty k výsypke, aj keď ak sa chce, dá sa rozpohybovať aj bánska trať, trať na povrchu potom ponechať v 760 mm, len s inými vozňami.

O té 760ce nic nevím, ale podívám se na to. Zajímá mě to. Docela přemýšlím kudy by vedla a jak byly řešeny sklonové poměry.
Za mého mládí ještě Trojice fungovala, ale uhlí se dopravovalo na "prádlo" na Karolínu visutou drážkou
Obrázek
Jinak jsi zapoměl na to, že důlní drážka sloužila i k zásobování dolu materiálem a proto jezdila i na povrchu nejméně jedna mašinka.

A na konec malý bonus pro E27:
http://ferda-ov.rajce.idnes.cz/Zbytky_Alexanderky


Tady to bude trochu popletené.Určitě jste se spletli s tramvajou dopravou,která za Ostravici měla rozchod 760mm.Nechce se mi věřit,že by přepravovala uhlí,ikdyž nákladní vozy měla,ale pro jiné účely.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Ferda » pon 09 led, 2012 8:54 pm

Myslím si totéž, ale jdu prostudovat Garbovy publikace, abych měl jistotu :wink:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » pon 09 led, 2012 9:00 pm

Ahojte kolegovia.. Vidím, že som tu spravil búrlivú diskusiu na tému.. Teší ma, že sa môžem s Vami o tom podebatovať..

Ferda: ďakujem za fotečky, už ich má v albe.. Tuším "dával sa sem link" tieto doly sa vyrobili z leptu, ale keď som videl ich cenu, tak som odpadol a celý komplex stál cez 100 000 korun.. Ak sa nemýlim.

Fotka nákladnej lanovky, ak poviem, že tento druh provozu by som v budúcnosti tiež chcel stvárniť a funkčný, tak asi mi neuveríte. Ale je to tak a mám aj dokumentáciu, fotky a video z provozu: http://www.lanove-drahy.cz/?page=vid&id=101

Neviem tiež o drážke 760mm na Ostravsku, ale nechám sa informovať a poučiť..

JanoH0e, ja viem, mno ber do úvahy fakt, že v mojej hlave to je troška pomiešané a moje koľajisko alebo skorej moduly stvárňujú a chcú stvárniť hutnicko-dúlny provoz (prevádzku). Takže sa stane, že to nebude všetko 100% s reálom. Tak ako tento dúl Jindřich, ktorý som pomenoval po svojej polovičke a tá aj tak na mňa, že som jej mal kúpiť radej prstínek od Alo Diamonds v hodnote 1000 Eur a nie po nej pomenovať dúlni šachtu.. :?
Busch robí krásne dúlni vláčiky v mierke H0f, sada základná stojí cez 130 Eur a tam je pár záberov nie len ťažobnej historickej veže, ale aj vchod do klasickej štôlne. Ber si príklad z Banskej Štiavnice a okolia, kde okrem malých ťažobných veží sú samé štôlne. A keďže chcem spraviť tento modul taký skorej už zameraný na banskú históriu, tak chcem spraviť tento druh dopravy priamo do štoly. AK sa mi to podarí dokončiť, tak by som s týmto modulom rád šiel na výstavu a hlavne ukázal všetkým časť banskej technologie v modelovej veľkosti. Ono ďalšie bane budú nasledovať a to takým spôsobom, že budú zakomponované priamo do provozu medzi klasické hute a koksovňu.. Ale tam už úzky rozchod nechcem a nemám v úmysle stvárniť ako funkčný.. Skorej ako pozadie.

Takže ak prídete z fotkami, informáciami, tak budem len rád. Som šťastný, že sa zaujímate aj o tento druh modelovej železnice a poskytujete informácie.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod JanoH0e » pon 09 led, 2012 9:30 pm

Takže pre Ostravákov a okolie aby nemuseli dlho tápať :D
Trať Hrušov - Poľska Ostrava. Nákladna doprava v relácii Hrušov vlečka továrne na sódu - baňa Trojica. 2 parné loko, 2-3 vlaky denne. Loko "Hansel" - U 46.901,"Stefel" U43.901. Okrem klasických vozňov, zatvorených, a vysokostenných, v ktorých sa prepravovalo uhlie napr. do Pudlova - želieziarne a Bohumína - Nového (Šunychl) aj Starého - súd, nemocnica, mala dráha pre Hrušov 10 samovýsypných vozňov systém Talbot od firmy Roesseman a Kuhnemann. Rada h-KBa/s , označené KBa/s - s ako schmalspur -úzkorozchodné.
Trať začínala u Prekladiska Hrušov žel. stanica, v km 0,272 vlečka do fabriky, 0,347 Hrušov vodná stanica, 1,080 Muglinov Mexiko, 1,337 Muglinov, 2,149 Poľská Ostrava, 2,876 Stanica P.O., 3,080 Ríšky most - most M:S., 3,678 baňa Trojica, 3807 vozová váha b.Tr., 3,870 konec trate v B.Tr. Za Mostom M.S sa odklonila od rieky na jej pravom brehu, stúpala v b.Tr., sklon trate pred vjazdom do b.Tr. 37,5 promile. To nevadilo, lebo plné vlaky šli dolu, hore iba prázdne. Vagóny ale museli mať samočinné brzdy funkčné zo spádu ( Nie všetky, iba predpísaný počet - brzdiace percenta). Udáva sa 6 vozov Talbot z desiatich.
Info z knihy " Od koňky k sedanu."
E 27 - pozor, B. Štiavnica nie je uhoľný revír, ale kovový. Tam je iná technológia ťažby. Ide sa po žilách, nie slojach. Keď tak, vymyslieť legendu, najlepšie muzeálna prevádzka a tak to aj pojať.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Ferda » úte 10 led, 2012 12:29 am

JanoH0e píše:Takže pre Ostravákov a okolie aby nemuseli dlho tápať :D
Trať Hrušov - Poľska Ostrava. Nákladna doprava v relácii Hrušov vlečka továrne na sódu - baňa Trojica. 2 parné loko, 2-3 vlaky denne. Loko "Hansel" - U 46.901,"Stefel" U43.901. Okrem klasických vozňov, zatvorených, a vysokostenných, v ktorých sa prepravovalo uhlie napr. do Pudlova - želieziarne a Bohumína - Nového (Šunychl) aj Starého - súd, nemocnica, mala dráha pre Hrušov 10 samovýsypných vozňov systém Talbot od firmy Roesseman a Kuhnemann. Rada h-KBa/s , označené KBa/s - s ako schmalspur -úzkorozchodné.
Trať začínala u Prekladiska Hrušov žel. stanica, v km 0,272 vlečka do fabriky, 0,347 Hrušov vodná stanica, 1,080 Muglinov Mexiko, 1,337 Muglinov, 2,149 Poľská Ostrava, 2,876 Stanica P.O., 3,080 Ríšky most - most M:S., 3,678 baňa Trojica, 3807 vozová váha b.Tr., 3,870 konec trate v B.Tr. Za Mostom M.S sa odklonila od rieky na jej pravom brehu, stúpala v b.Tr., sklon trate pred vjazdom do b.Tr. 37,5 promile. To nevadilo, lebo plné vlaky šli dolu, hore iba prázdne. Vagóny ale museli mať samočinné brzdy funkčné zo spádu ( Nie všetky, iba predpísaný počet - brzdiace percenta). Udáva sa 6 vozov Talbot z desiatich.
Info z knihy " Od koňky k sedanu."
E 27 - pozor, B. Štiavnica nie je uhoľný revír, ale kovový. Tam je iná technológia ťažby. Ide sa po žilách, nie slojach. Keď tak, vymyslieť legendu, najlepšie muzeálna prevádzka a tak to aj pojať.

Má pravdu ten chlapec! Jen nám to nespadá do správného období. Tohle bylo za C. a K. Rakouska. Po roce 1914 se už nákladní doprava na této trati vyskytovala jen sporadicky. Po převzetí Slezskými zemskými dráhami byla elektrifikována a provozována (jak píše Milan F.) jako tramvajová s napojením na Ostravsko-Karvinskou dráhu. I ta měla nákladní vozy, ale nepoužívaly se na přepravu uhlí.
Zkusím ještě zjistit, kdy byla na Trojici dobudována vlečka ze Zárubka.

Skeny a info z knihy Úzkorozchodné dráhy na Ostravsku 1902-1973. Autor Karel Garba.
Publikace byla vydána pro studijní a vědecké účely a autor pro tyto dráhy od roku 1938 pracoval.
Obrázek
Obrázek

Ps. Tvé znalosti jsou obdivuhodné!
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » úte 10 led, 2012 6:50 am

JanoH0e píše:E 27 - pozor, B. Štiavnica nie je uhoľný revír, ale kovový. Tam je iná technológia ťažby. Ide sa po žilách, nie slojach. Keď tak, vymyslieť legendu, najlepšie muzeálna prevádzka a tak to aj pojať.
Vporiadku, tak sa to aj pojme... Muzeálna prevádzka s menším provozom pri bani. Je jasné, že nemám priestor na stvárnenie patrovej ťažby uhlia..
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod JanoH0e » úte 10 led, 2012 10:20 am

Ferda - asi mám lepšie zdroje :D . Ale nemáš pravdu, že by po roku 1914 bola zastavená nakl. doprava. To sa iba dostala trať pod SZD. Naopak nastal boom. Okrem uhlia z Trojice sa začalo voziť aj drevo z Hrušova do Polskej - Hornej Lutyne. Uhlie z Trojice a drevo sa prestáva voziť až vzhľadom k kríze v roku 1932. Oživenie potom cez vojnové roky.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » úte 10 led, 2012 8:37 pm

Ahojte.

prosím Vás, ako si mám objednať u petr@litomysky.cz tovar? Písal som objednávku ohľadne dvojkolí na rozchod Z, ale žiadne reakcie, aj keď bolo písané, že sa maily čítajú každý deň. Je to správny postup alebo majú inú adresu?
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod JanoH0e » úte 10 led, 2012 10:34 pm

Postupuješ správne. Ak sa ti neohlási, skús Artol, možno má niečo na sklade.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod pavel » úte 10 led, 2012 11:07 pm

pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » stř 11 led, 2012 6:12 am

Ach jo, no skúsim to inak, pretože tam mal spôsob platby z účtu na účet a evidentne by som sa bál, respektíve sa bojím, že by mi to nedošlo...

EDIT: Artol poznám, u neho objednávam stavebný materiál na krajiny.

Páni pomôžete mi ohľadne dvojkolí na rozchod Z? Tieto dvojkolia, mala to byť sada po 12 kusov som si objednal, teda chcel objednať a teraz neviem ako sa k tomuto dostanem. Potrebujem to na výrobu banských huntov...
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod chameleon » stř 11 led, 2012 8:36 am

V Modeltrainu maji Z kolejivo dokonce skladem, i pár výhybek. Výrobce Märklin.
kontakt_zde
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod JanoH0e » stř 11 led, 2012 2:38 pm

Pre milovníkov Ostravska :roll
:
talbot.jpg
boh.jpg
ostrava.jpg
ostrava.jpg (227.95 KiB) Zobrazeno 4477 krát
Talboty v akcii. Na poslednom obrázku je križovanie osobného a nákladneho vlaku v P. Ostrave, niekedy medzi rokmi 1912 -14. Pokiaľ by niekoho ešte zaujímali niektore iné vozne, tak napíšte, dám ešte nejaké skeny fotiek. Na sliezskych tratiach sa prepravovali aj normálnerozchodne vozne na podvalníkových vozoch v Hrušove a Bohumíne. V Bohumíne bola aj spleť rozchodov.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků