Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty-pokrač. aneb AZkvíz

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod vvitty » pát 02 pro, 2011 4:41 pm

Rtep: Zajimavy dokument :wink: a hlavne uvedeny do prislusnych souvislosti. Dekuji!
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » pát 02 pro, 2011 5:47 pm

koukám že i když náležité údaje zde už byly uvedeny, někteří si furt melou tu svou : že prý chybí ....
A jestli Semmering je lokálka .....?
Přílohy
oblouk_.jpg
oblouk_.jpg (83.84 KiB) Zobrazeno 5962 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod radeksindy » pát 02 pro, 2011 10:26 pm

Pokud si chcete probírat poloměry, je nejdříve nutný si vyjasnit časové období a typ trati, jinak je to diskuze o ničem. Argumentovat stanicí nebo Semmeringem, který se stavěl v době kdy žádná pravidla v podstatě nebyla. V době kdy se začalo přes Semering jezdit, končila KFNB někde v Lipníku a v Brně a vedla úvaly s grandiozními poloměry (proto je tam dnes všude 160 bez větších problémů). Ale i existence pravidel neznamená nic jiného, že bude někde existovat i vyjímka z něj :lol:

Pokud jde o lokálky, tak technické parametry byly dány zákonem. Proto vznikly, aby se ulevilo od poměrně přísných pravidel pro běžné tratě (menší výkupy, méně práce při stavbě atd.). Minimální poloměr byl 180m a byl hojně využíván. Menší oblouky se také vyskytly, ale to už nešlo jen tak, to se muselo vyjednávat a obhajovat. Proto samozřejmě existují tratě, kde je 150m nebo i 120m. Jsou vesměs notoricky známé a k těm co tu už uvedl Rtep by se dala připojit ještě lokálka z Peček.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » sob 03 pro, 2011 10:39 am

Doplnění k tomu Semmeringu :
ano, byla to první horská trať, tehdy se stavělo bez předchozích zkušeností. Zde je nutno ocenit genialitu stavitele Ghegy, který bez zkušeností usoudil, že sklon 25 promil bude zvládnutelný pro parní lokomotivy.
O 60 let později stavěli Tauernbahn, tehdy už zkušeností bylo dost. Přesto dnes je celá jižní část Tauernbahn postavená nová, v jiné trase, nějakých 30-100 metrů vedle staré, zatímco Semmering je furt stejný, tam to jinak postavit nejde. /leda tak 40 km dlouhý tunel/
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Morris Zapp » sob 03 pro, 2011 8:31 pm

Max píše:...zatímco Semmering je furt stejný, tam to jinak postavit nejde. /leda tak 40 km dlouhý tunel/


Semmering Basistunel už se staví. Zahnutý do obrovské smyčky, aby se výškový rozdíl mezi Gloggnitz a Mürzzuschlagem vyjel desetipromilovým stoupáním. Délka 30 km.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » úte 13 pro, 2011 4:34 pm

Těch tratí, kde je použit R=150m je mnohem víc, než uvedl Rtep, např Čala-Nera, nebo tato :
Přílohy
R--150m.jpg
R--150m.jpg (84.21 KiB) Zobrazeno 5690 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » úte 13 pro, 2011 5:03 pm

nejen ostré oblouky ale i pěkné sklony....Kalkpodol
Přílohy
R--150m-2.jpg
R--150m-2.jpg (48.94 KiB) Zobrazeno 5674 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Rtep » stř 14 pro, 2011 3:26 pm

To Max :
Příteli již to tu bylo několikrát zmiňováno, pokud chci zcela korektně diskutovat, nebo uvádět jakýkoliv příklad ve formě obrázku :shock: je vhodné a zcela korektní :o jej uvést celý :idea: a ne jenom nějaký výstřižek. O ty materiály tak nejde jde pouze o prokázání důvěryhodnosti podkladu :oops: .
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » stř 14 pro, 2011 8:06 pm

Jdu kopat předky - snad řeknou proč je v tom takový bordel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Chlapi, vývoj jde v před a co bylo včera dnes neplatí - dříve stačil oblouk 150 m(nízká rychlost, malý provoz, málo peněz) dnes a nebo v průběhu doby se pokud byl zájem a peníze, zvětšovalo, natahovalo modernizovalo, upravovalo a td. Takže třeba kde byl oblouk 150 m a byl zájem modernizovat tak je dnes třeba 400 m. Takže pokud chcete někdo něco modelovat tak mrkněte jak to v té době vypadalo a držte sé té doby - třeba II. epocha - mechaniky, strážní domky, zauhlování, a td. nebo VI. - betonové pražce, světlý štěrk, protizvukové stěny, místo staničních budov fešné betonové bunkry a td.

Ještě by mně zajímalo jestli většina zde diskutujícíh má nějaké kolejiště a jak vypadá - pochlubte se jak své teorie předvádíte do praxe 8)
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » stř 14 pro, 2011 9:27 pm

Rtep píše: příklad ve formě obrázku : je vhodné a zcela korektní :o jej uvést celý :idea: a ne jenom nějaký výstřižek.


Tak to potom musiš zařídit, aby se sem daly vkládat několikamegové obrázky. zatím to nejde.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » stř 14 pro, 2011 9:34 pm

Jeff Hopper píše:Ještě by mně zajímalo jestli většina zde diskutujícíh má nějaké kolejiště a jak vypadá - pochlubte se jak své teorie předvádíte do praxe 8)


mne by taky zajímalo, jak ten oblouk 400, 500 m předvedeš na kolejišti . Máš sokolovnu nebo hospodskej sál ?
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Ferda » stř 14 pro, 2011 10:05 pm

Max píše:
Jeff Hopper píše:Ještě by mně zajímalo jestli většina zde diskutujícíh má nějaké kolejiště a jak vypadá - pochlubte se jak své teorie předvádíte do praxe 8)


mne by taky zajímalo, jak ten oblouk 400, 500 m předvedeš na kolejišti . Máš sokolovnu nebo hospodskej sál ?

V tomhle máš pravdu. Sokolovnu sice máme, hospodský sál taky, ale oblouk R=500m se tam stále nevejde. Nebo možná vejde, ale jen jednou kolem dokola. :D :D :D
Toto je ovál s oblouky R=1435mm a v reálu představuje cca R=125m.
Tímto potvrzuji, že debata o poloměrech oblouků je opravdu jen akademická.

Obrázek

Jinak k těm obrázkům. Ono to jde! Jen je musíš uložit jinde (nejlíp asi na rajče) a pak sem dát jen odkaz. Tenhle obrázek má v originálu cca 2 Mb. Když klikneš na "citovat", tak uvidíš jak je to sem vloženo.
To jen aby ses nevymlouval. Ono to co sem dáváš opravdu nemá moc vypovídací hodnotu.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod radekkrupka » čtv 15 pro, 2011 7:15 am

Max píše:
Rtep píše: příklad ve formě obrázku : je vhodné a zcela korektní :o jej uvést celý :idea: a ne jenom nějaký výstřižek.

Tak to potom musiš zařídit, aby se sem daly vkládat několikamegové obrázky. zatím to nejde.

To přece není problém - např. přes imageshack.us
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod MirekTT » čtv 15 pro, 2011 7:50 am

Já myslím, že to tu můžete zase v klidu zavřít, protože to od nutriční hodnoty sklouzlo opět k argumentačním přestřelkám.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » čtv 15 pro, 2011 8:52 am

pro Maxe - pleteš jabka z hruškama - o těch poloměrech píšu u skutečné železnice - co zde prazentuješ za běžnou praxi jsou většinou ojedinělé případy, kdy naši předkové to prostě tak udělali protože v té době na to neměli třeba prostředky, technologie a td. Dnes pokud to nevyhovuje a je zájem tak se to předělává - doba jde do předu a tu nezastavíš.

Co se týče model. kolejišť tak v domácích podmínkách jde o kompromis. Je jasné, že oblouk přesně nepřevedeš, vlak o 30 vozech na standartní kolejiště taky nenacpeš a lokomotiva vážící ve skutečnosti 80 tun v modelu neváží přas půl tuny(měř. 1:120), ale určitě při modelování kolejiště první epochy tam nenacpu zbrojení naftou, panelové nádraží, odhlučňovací stěny a vedle povozu s koňmi 815 tatru. To samé v moderní době(teda pokud neděláš železniční muzeum a nebo jiný atyp). Jenom osobní otázka máš vůbec kolejiště?


Jo a abych tady jenom nekrafal tak zde je průřes mojim postupným věčným budováním:

http://jefftt.rajce.idnes.cz/Kolejiste_ ... ici_stavba
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], Kavka_, TT-Tom a 5 návštevníků