Segmentové kolejiště v N-ku

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod VladikC » pát 11 lis, 2011 9:34 am

lajblt píše:Možná jen taková faktická drobnost: Používaly se v epoše I vůbec obloukové výhybky? U nás třeba až od počátku 50. let. :)


Popravdě přiznávám, toto jsem neřešil, ale podívám se na nějaké fotografie co mám doma k dispozici z různých knih, co jsem měl půjčené.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod Jarda H. » pát 11 lis, 2011 10:11 am

VladikC píše: Ano, CD je moc velké a to malé CD by bylo zase jenom na tu T 2, má kolem 6 cm. Větší loko by se na ni nevešlo. Ale udělat nějaký takový disk z plastu by snad nemusel být problém. .......... Navíc mám za to, že by točna byla vítaným zpestřením. :-)


Vláďo, neztrácej víru, tím, že nějaké velké připomínky k tvému návrhu nebyly, neznamená, že by nás nezajímal nebo že by to byla ptákovina :lol: ?! To určitě nééé !! A co se týče té točny - možná blbost, ale napadlo mne toto :
a) zakomponovat (ruční)točnu jen na otáčení alá žst. Dubí
b) ve vláknu TT se Radek K. zmiňoval o stavebnici průmyslové točny, průměr cca 7 cm - neviděl jsem ji, ale třeba by se dala použít pro úpravu dle tvých potřeb ?! K dostání byla na burze, snad výrobek AP Pavlas modely ?!

PS : navíc tohle řešení se mi líbí z toho pohledu, že segment se stanicí (když se vyřeší šikovně nějak průhledné zakrytí), může sloužit v době, kdy se nejezdí jako dioráma, jako polička na zdi ?!


Lubomír Dudek píše: .... Popichuješ místní odborníky??? Počkej až přijdou z práce!!!!... :lol: :lol: :lol:


A ty nepopichuj nebo ti kluci dají do nosu :lol: :lol: :lol: / i když to má Milan daleko a Michal je často na cestách
Naposledy upravil Jarda H. dne pát 11 lis, 2011 2:53 pm, celkově upraveno 1
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod vobabaz » pát 11 lis, 2011 10:41 am

VladikC píše:že Vás vážení páni kolegové asi tento můj výtvor příliš nezaujal

Ale zaujal, pane, zaujal, jinak bych nereagoval.
A přesně jako Ty jsem plánoval i já - mám vratnou smyčku v TT na poloměru 700mm, to je přes 4 metry kolejí, tam se mi za sebe na jednu kolej vejdou klidně čtyři vlaky. Pořadí odjezdu a příjezdu jsem neřešil. Dneska děkuji juniorovi, že mě dotlačil do dvou, a sobě nadávám, že jsem nešel do tří kolejí.
Že se mi soupravy vrací opačně mě nechává v klidu, jinak bych musel řešit i pořadí vagonů.
Jedině páru s tendrem posílám otočit na točnu do fiktivního blízkého nádraží - projet vratnou smyčkou. I to zpestří provoz.
Uživatelský avatar
vobabaz
 
Příspěvky: 98
Registrován: pon 19 kvě, 2008 8:25 pm
Bydliště: Střední Čechy

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod VladikC » pát 11 lis, 2011 1:33 pm

Otevřený dopis železničním modelářů zde na fóru.

Vážení pánové modeláři,

omlouvám se především všem těm, kterým se má poznámka zdála nevhodná nebo nepatřičná. Nechtěl jsem si říci o pochvalu nebo poplácání po zádech. Plánování kolejiště se věnuji od chvíle, co jsem se zaregistroval na tomto diskusním fóru, a jako úplný neznalec modelové železnice zjistil, že to není jenom o ježdění na oválu doma na koberci. Věnuji se tomu, s větší či menší intenzitou, v podstatě každý den, a to již druhým rokem. Navrhnul jsem si, ať v předchozím období v TT, tak v současné době, kdy jsem přešel z mnoha důvodů na N-ko, několik různých kolejišť a některé zde i prezentoval. Má nerozhodnost není zapříčiněna bezmocí či zoufalstvím, jenom bych prostě moc rád, až se do toho pustím, udělal něco smysluplného a pokud možno i pěkného. Navíc na poměrně malém prostoru a za přijatelný peníz. Myslím, že ten správný čas právě nastal. :-) Ba co víc jsem přesvědčený, že nastal bod zlomu, kdy se posunu od plánování k vlastní realizaci. Chtěl bych Vám všem poděkovat za Vaše příspěvky, rady a pomoc. Ač to teď může vypadat, že se loučím, není tomu tak, ba právě naopak. Toto je začátek. Jsem humanitně vzdělán, bez technické myšlení, a až začnu skutečně kolejiště stavět, tak se dá předpokládat, že Vás budu ještě více otravovat s žádostmi o poskytnutí rady co s tím či oním, a jak byste udělali to nebo tamto. Samozřejmě pokud to nenajdu zde fóru, v některém z Vašich příspěvků nebo na Vašich webových stránkách. Těšte se. :-)

S uctivým pozdravem zůstává Vladimír
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod Jarda H. » pát 11 lis, 2011 2:56 pm

VladikC píše: ..... omlouvám se především všem těm, kterým se má poznámka zdála nevhodná nebo nepatřičná. Nechtěl jsem si říci o pochvalu nebo poplácání po zádech. ..... Vladimír


Vláďo v klidu :D ! My to tady na fóru bereme normálně, myslím že nebylo třeba se omlouvat. A to dlouhodobé plánování je taky normální, takže v pohodě pokračuj ....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod fruafru » pát 11 lis, 2011 3:02 pm

Zdar.
Dovolil bych si navrhnout na místo smyčky použít točnu pro soupravy, umožní to libovolné střídání souprav.
K jízdám tendrem napřed bych měl takovou výmluvu. Jedná se o první epochu, železnice se teprve buduje. To znamená že z momentálně koncové stanice, se pokračuje se stavbou dále. Ale proto aby železnice začala co nejdříve vydělávat akcionářům, rozhodli se urychleně dokončit část po vápenku a zahájit provoz. V pomyslné budoucí koncové stanici samozřejmě točna bude, ale než bude celá trať dokončena, jezdí se tendrem napřed.
Tuto myšlenku by šlo podpořit malým segmentem, kde by byla znázorněná pokračující výstavba tratě.
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod radula63 » pát 11 lis, 2011 3:36 pm

fruafru píše:...K jízdám tendrem napřed bych měl takovou výmluvu. Jedná se o první epochu, železnice se teprve buduje. To znamená že z momentálně koncové stanice, se pokračuje se stavbou dále. Ale proto aby železnice začala co nejdříve vydělávat akcionářům, rozhodli se urychleně dokončit část po vápenku a zahájit provoz. V pomyslné budoucí koncové stanici samozřejmě točna bude, ale než bude celá trať dokončena, jezdí se tendrem napřed.
Tuto myšlenku by šlo podpořit malým segmentem, kde by byla znázorněná pokračující výstavba tratě.

:P skvělá myšlenka. Se mi líbí. :P Určitě by šla napasovat i do dneštní doby, ale s tím, že část tratě je zrušená (zarostlá bordelem, koleje vytrhané...) a pára se tam objevila jako nostalgická jízda. Třeba jako akce na záchranu zbývající tratě. Taková je realita - bohužel. :|
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1369
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod VladikC » pát 11 lis, 2011 6:08 pm

Jarda H. píše:
VladikC píše:
Vláďo v klidu :D ! My to tady na fóru bereme normálně, myslím že nebylo třeba se omlouvat. A to dlouhodobé plánování je taky normální, takže v pohodě pokračuj ....


V pohode. Byl to jisty zpusob odreagovani se. Mám dnes z mnoha duvodu velmi spatny den, a obcas radsi vyjadruji myslenky psanim nez mluvenim. :-).
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 11 lis, 2011 10:56 pm

Ahoj,
myslím, že točna v dané době a dané stanici je celkem pochopitelná a opodstatněná.
Pokud ji doděláš, bude zpestřením provozu, ale chtělo by to k ní dodělat i zázemí (zbrojení, remízu, jámu..)
Mimohodem zrovna jsem koukal do knížky o trati z K.Varů do Potůčků a Johanngeorgenstadtu a zaujalo mě , že v Horní Blatné (stanice o 3 kolejích) chtěli v 50-tých letech postavit dokonce dvě točny. Původně se totiž lokomotivy otáčely až v Německua po válce byl na části trati provoz zastaven. Ovšem díky motorizaci provozu z projektů sešlo.
Ještě se ale zamysli nad rozšířením skryté části. Pokud přidáš jednu výhybku a kusou kolej, můžeš na ní odstavovat "Akku" nebo nějaký motorák.
1. ti nebude zabírat místo ve smyčce
2. můžeš s ní vyje i když "zrovna nebude na řadě", tedy provozní možnosti se výrazně zlepší.
A pokud doděláš ještě průjezdné koleje, můžeš jezdit, jak se Ti zlíbí.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod VladikC » sob 12 lis, 2011 2:33 pm

alexander píše:Mechanické ovládanie sa dá urobiť jednoducho tak, že na osu točne zospodu pripevníš koleso väčšieho priemeru ako točňa a necháš ho kúsok presahovať cez bok modulu (podobne ako napríklad ladiace kolečko na rádiu, ktoré kúsok vystupuje z čelného panela). A točíš rukou...


Děkuji za nápad. Myslel jsi to s točnou asi nějak takto, že? (Dokresleno v Corel Draw.) Ještě by se tam musel asi udělat nějaký doraz, aby se nepřetáčela. Pak by se netočila do kola, ale o jednu půlotočku tam a pak zase zpět. Ty ba asi vůbec navadilo. Možna ale existuje lepší řešení. Ale jak jsem řekl, jsem příliš humanitně vzdělán, než abych byl konstruktér. :-) Točna má teď 80 mm, vejde se na ni jak T 9.3 (BR 91) tak i o trošku větší T 12 (BR 74).
Přílohy
S tocnou M.jpg
S tocnou M.jpg (47.22 KiB) Zobrazeno 5760 krát
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod VladikC » sob 12 lis, 2011 2:44 pm

Michal Šuhajda píše:Ahoj,
myslím, že točna v dané době a dané stanici je celkem pochopitelná a opodstatněná.
Pokud ji doděláš, bude zpestřením provozu, ale chtělo by to k ní dodělat i zázemí (zbrojení, remízu, jámu..)


To dozbrojení by muselo být přímo před točnou? Pak bych musel ještě zvětšit plochu panelu stanice, stávající koleje bych na úkor toho zkracoval nerad. Nebo bych to musel šoupnout na tu kolej co vede na plánku dolů, ale tam jsem spíše zamýšlel volnou skládku s nějakou rampou (na nakládání, spíše skládání dřeva pro vápenku, nebo třeba na nákládku živého dobytka z nedalekých statků, vůz na dobytek a malé zviřectvo mám k dispozici).
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod michal74 » sob 12 lis, 2011 5:23 pm

Téma je to pěkné. Točnu řeším také. Zatím nejsem rozhodnut, spíš proti (ovládání, nutnost okolních staveb, prostor) a omlouvám to koncovou stanicí Žacléř. A zde bych prosil osoby znalé a vědoucí - ta stanice měla jen dvě koleje, o točně nevím, loko se tedy na cestu zpět neotáčela, žádný plán s točnou jsem u stanice Královec ani Bernartice nenašel - otáčela se loko až v Lubawce? (nebo byla točna u dolu?). Díky za veškeré info..
michal74
 
Příspěvky: 8
Registrován: stř 27 črc, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod VladikC » sob 12 lis, 2011 8:02 pm

Michal Šuhajda píše:Ještě se ale zamysli nad rozšířením skryté části. Pokud přidáš jednu výhybku a kusou kolej, můžeš na ní odstavovat "Akku" nebo nějaký motorák.
1. ti nebude zabírat místo ve smyčce
2. můžeš s ní vyje i když "zrovna nebude na řadě", tedy provozní možnosti se výrazně zlepší.
A pokud doděláš ještě průjezdné koleje, můžeš jezdit, jak se Ti zlíbí.


Diky. Myslim, ze to je velmi dobry napad. Také to zkusim nakreslit, znamena to ovsem bud zvetseni dilu s vratnou smyckou, nebo se pokusit zakomponovat vyhybku na zacatek smycky s odbockou dovnitr. Uvidime. :-)
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod Jarda H. » sob 12 lis, 2011 8:48 pm

To michal74 : svůj dotaz na Žaclér a otáčení lokomotiv bys měl vložit do jiného vlákna, asi jako svůj dotaz - abys to tady Vláďovi nezapleveloval :lol:


VladikC píše: ...... znamena to ovsem bud zvetseni dilu s vratnou smyckou, nebo se pokusit zakomponovat vyhybku na zacatek smycky s odbockou dovnitr. Uvidime. :-)


Proč ?! Asi by to mělo jít i beze změny velikosti vratné smyčky - přidělat kusou (nebo dvě kusé :D ) kolej na vnější část, viz obrázek :

PS : a kdybys třeba o kousíček (4-5 cm ?!) natáhl na délku segment vratné smyčky, vejde se ti na kusou kolej i kratší vlak ?! Sice bude větší pojíždění ve SN (zajet - vyjet z kusé koleje), ale jak psal Michal, obohatí to provoz různým střídáním vlaků !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Segmentové kolejiště v N-ku

Příspěvekod michal74 » sob 12 lis, 2011 9:36 pm

Jarda H. píše:To michal74 : svůj dotaz na Žaclér a otáčení lokomotiv bys měl vložit do jiného vlákna, asi jako svůj dotaz - abys to tady Vláďovi nezapleveloval :lol:



Omlouvám se, oprávněná výtka :wink: .
Nechal jsem se unést tímto dotazem VladikC: - "To ano. Ale předpokládáme-li, že do koncové stanice přijíždí vlak z nějaké větší, třeba na hlavní trati, pak je asi poněkud nerálné, aby nebyla otočená. Má to logiku?"
Protože na mapách nevidím ani smyčku a tehdejší praxe by to vyřešila.
michal74
 
Příspěvky: 8
Registrován: stř 27 črc, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků