TT 360x73

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT 360x73

Příspěvekod petrstos » čtv 03 lis, 2011 10:47 pm

Dobrý den všem modelářům. Po nějaké době provozování malého oválu sestaveného na zemi a provozovaného se synem ve změti drátků a ruční obsluhou vyhýbek, jsem se rozhodl přemístit kolejiště na panel a vymyslet něco "pěkného". V chodbě mám docela dlouhý i když ne moc široký prostor, který se ukázal jako jediné vhodnější místo. Takže jsem strávil nejdříve hodiny pročítáním tohoto fóra a hledáním inspirace. Začal jsem s Wintrackem a postupně vytvořil nějaký návrh. Jde o 3 nádraží plus jedno skryté, provoz, téma a vozový park by měl být menší trať inspirovaná z Posázaví, takže nějaké 810, Hektor s pár nákl. vozy apod., občas historický vlak s párou, nic extra dlouhého, takže nádraží jsou kratší. Nemám úplně jasno co se týče drážních staveb, jestli nějaké malé depo nebo výtopnu, k odbočce možná nějaké stavědlo atd. Budu tedy vděčný za každý názor, nápad nebo připomínku vás zkušenějších. Díky moc.
http://imageshack.us/f/809/trat2.jpg
http://imageshack.us/f/692/trat23d.jpg
http://imageshack.us/f/849/trat2kolejeavysky.jpg
petrstos
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtv 03 lis, 2011 10:19 pm

Re: TT 360x73

Příspěvekod radekkrupka » pát 04 lis, 2011 7:22 am

Ahoj,

podle mého to není špatné. Kolejiště tedy vyžaduje poměrně specifický vozový park, především kvůli krátkým staničním kolejím, ale ony ty stanice jsou takové minimalistické, lokálkové... Takže žádné Y tam nedostaneš, ale jak píšeš - 810 a pod.

Co mě napadá jako první - kolejová spojka před šturci na koncové stanici - otočit! Kratší výtažnou kolej budeš používat pro objíždění soupravy a máš tam skladiště, čili nemůžeš tuto kolej obsadit vozy na nakládku/vykládku. V konečném důsledku bude kolej u skladiště delší a můžeš si zde dovolit i rampu.

Kusou kolej v nejmenší stanici bys mohl protáhnout a udělat zde zpevněnou plochu pro volnou skládku? Nebo třeba překlad uhlí, či jiného materiálu.

Já osobně bych vynechal tu silnici napříč celým kolejištěm (opticky to zkrátí celý motiv a navíc jsou obě stanice skoro v "dochozí" vzdálenosti), místo ní bych zkusil nějakou vodoteč - opticky ti to oddělí jednotlivé části kolejiště.

Výtopny - těžko říct. Tyhle staničky jso opravdu malé. Maximálně v koncové stanici na vjezdovém zhlaví. Jak máš tu kusou kolej? Malou remízu pro motorák?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: TT 360x73

Příspěvekod Jarda H. » pát 04 lis, 2011 7:51 am

Po dlouhé době pd nového člena na fóru aspoň plánek, na který se dá dívat :D ! Jinak co se týká plánku vlastně to, co už napsal Radek K. Ještě bych doplnil k posouzení a zamyšlení :
1) ve SN posunout výhybky na pravém zhlaví (pravý roh "nahoře") více doprava, do oblouku. Sice píšeš o krátkých vlacích, ale takto natáhneš o kousek délku kolejí ve SN a třeba odstavíš dva vlaky (motorák + manipulák) na jedné koleji. Nevíš, kdy se to může hodit ?!
2) pravé zhlaví do oblouku bych psounul i ve stanici v pravém "dolním" rohu (opět delší staniční koleje). Skladiště pak přesuň na kusou kolej na opačné straně.
3) co se týká depa - nepřeháněj to, ale třeba by bylo možné situovat remízu s vodárnou (stavebnička ES Pečky - vel. TT) na spodní kusou kolej ve stanici vpravo dole, před remízou zakrytou (tj. zrušenou) popelovou jámu, trochu zbytku uhlí kolem koleje, hydrant na vodu - remíza by sloužila na nocování motoráku ?! Záleží na tom, jak si zdůvodníš způsob provozu a jeho podmínky na svém kolejišti :D
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: TT 360x73

Příspěvekod chameleon » pát 04 lis, 2011 8:37 am

Pěkný, ikdyž mě ty 3 nádraží už přijdou moc...

Pro inspiraci ještě posílám odkazy na podobné plánky místního guru :wink:

milan ferdián píše:Kolejiště_Kvítečkov_ pro děti_HO-1:87/4700*550(850)/PECO/CODE100/STREAMLINE 12°- SETRACK/Jojo
Obrázek

žst.NADĚJE/FALLER_CAR_SYSTEM_TT/1:120_3300*600_PILZ/TILLIG/15°_chameleon
Naděje
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: TT 360x73

Příspěvekod czhunter » pát 04 lis, 2011 12:42 pm

Posázaví je krásná oblast, možná by byla škoda vyhnout se té Sázavě :)

Z plánku mi přijde trochu divný, že by v malé vesnici měli odbočku ještě do dalšího koncového nádraží skoro stejně velkého ve skoro stejné výšce jako je to průjezdné. Ale nejsem expert, možná to tak někde mají.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: TT 360x73

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 04 lis, 2011 3:00 pm

Nechci být za rozumbradu,ale taková délka přímo vybízí ke dvěma vratným smyčkám a stanicí s odbočkou do stanice koncové.Hloubka 73 je slušná,tam se R310 vytočíš.Moc nechápu tu odbočku před nádražím do koncové stanice a zkrácení mezi staničních úseků.Přitom takovéhle délce by se dala vyšít trať jak víno.Ten hrbolek s tunelem uprostřed mi také moc nedává smysl.Míra

Tak abych jen nekecal :D zkusil jsem něco nakreslit.Jde jen o celkovou koncepci,jak si uspořádáš stanici není podstatné.
Takže hlavní stanice v popředí je na úrovni 80 mm a na obou koncích trať klesá do skrytých smyček s dvojkolejným nádražím na úroveň 0.Dále směrem vlevo mírně stoupá odbočná trať do horního nádraží až na úroveň 150.Trať můžeš nechat zmizet v tunelu nebo ji dále vést po kamenném viaduktu atd.Do skrytých nádraží je klesání max.3 % horní trať má stoupání 1%.
Přílohy
plánek.jpg
plánek.jpg (155.65 KiB) Zobrazeno 9600 krát
kolejiště (2).jpg
kolejiště (2).jpg (66.35 KiB) Zobrazeno 9600 krát
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: TT 360x73

Příspěvekod petrstos » sob 05 lis, 2011 10:41 pm

Díky všem za příspěvky. Pokusil jsem se návrh trochu upravit. Jinak k těm smyčkám - můj první nápad byl jedno větší nádraží a k tomu rozsáhlejší SN, ale po delších úvahách jsem se přiklonil k variantě, kde bude víc vidět pohyb vlaků a provoz, a z toho vznikla tato varianta. Také se nechci pouštět do velkých výšek a nějakých kaskád, mám radši klidnější a volnější krajinku, přijde mi to reálnější. Vodu jsem tam chtěl, jen chvilku trvalo ji tam nějak zakomponovat :-). Jinak k tomu 3D pohledu, trochu zápasím s Wintrackem, jak tam dělat právě silnice, cesty, vodu apod. ale je to zřejmé z toho prvního náhledu. Přidal jsem ještě jednu manipulační kolej do druhého nádraží, aby se při sestaveném vytaženém nákladu z vlečky dalo ještě případně křižovat. Odbočka je na širé trati, žádnou zastávku tam nepředpokládám. Obloukovky v SN a v pravé stanici nemám kvůli omezené šířce na těch 73 cm, už bych se tam nevešel. A i kdybych natáhnul to přední nádraží, tak stejně nenatáhnu to levé zadní, takže mi to přišlo zbytečné.
http://imageshack.us/f/828/trat22.jpg/
http://imageshack.us/f/836/trat22kolejeavysky.jpg/
http://imageshack.us/f/841/trat223d.jpg/
petrstos
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtv 03 lis, 2011 10:19 pm

Re: TT 360x73

Příspěvekod vmucha » ned 06 lis, 2011 2:12 am

Co bys rekl tomu udelat z te odbocne stanice jen vlecku?
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: TT 360x73

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 06 lis, 2011 6:22 am

gaben píše: No a naozaj neviem pochopiť radu pri tak relatívne dlhom koľajisku, že by tam mali byť dve vratné smyčky... a ešte k tomu podľa návrhu M. Lengyela.


Vratné smyčky nemají nic společného s délkou kolejiště,ale se znázorněním reálného provozu,tzn.vlak odjede ze stanice jedním směrem a po nějaké době se do stanice ze stejného směru zase vrátí,tak jako ve skutečnosti. :D Mám ale ten dojem,že princip vratných smyček Ti již někdo v jiném vlákně ozřejmil. :lol: Pokud jsi ale příznivcem kroužení,nikdo Ti Tvůj názor samozřejmě nebere.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: TT 360x73

Příspěvekod Martin HO » ned 06 lis, 2011 7:16 am

Mně se ten původní návrh docela líbí. I uzavřený okruh se skryťákem má reálný odraz se skutečností. Popřemýšlel bych ale o větším skryťáku a prodloužení staničních kolejí.
Martin HO
 

Re: TT 360x73

Příspěvekod milan ferdián » ned 06 lis, 2011 7:27 am

Při koukání na tu délku,mě napadlo stejné téma,ale s jinym zpracováním.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT 360x73

Příspěvekod Myšpulín » ned 06 lis, 2011 8:32 am

Myslím, že pokud by autor chtěl, tak k tomu svému návrhu může přidělat ještě jedno patro dospod a tam umístit (zrcadlově) obě smyčky. Napojit je může dvěma výhybkama ve spojení zadního a současného skrytého nádraží a pak přímou zklesnout do spodního patra. Těch deset cm na výšku jej již nijak neomezí a pokud s tím bude při stavbě počítat, může to být až jako závěrečný díl (sice se lépe staví nahoru než dolů). Teprve jezděním zjistí, že mu tam opravdu chybí.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: TT 360x73

Příspěvekod petrstos » pon 07 lis, 2011 10:07 pm

Tak se mi podařilo ještě trochu natáhnou koleje v nádražích, teď by to mělo vyjít i na stroj plus 3x Y, i když nepředpokládám běžný provoz takovéhoto vlaku. Nicméně ty kratší mi přišly na plánovaný provoz dostatečné a hlavně vzdálenost mezi dvěma spodními nádražími je větší. Natažením obou nádraží se zkracuje (i když je pořád na cca 4 délky nejdelšího vlaku). A přidal jsem ještě jednu kolej do SN. Ještě přemýšlím, že by v horní koncové stanici mohlo být něco "k obsluze", ale mám tam docela omezený prostor a nechci to moc přeplácat.
http://imageshack.us/f/35/trat23.jpg/
petrstos
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtv 03 lis, 2011 10:19 pm

Re: TT 360x73

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 07 lis, 2011 11:27 pm

Ahoj,
Doporučil bych přidalt jedno patro pro SN i pokud by měl být provoz na oválu. Ale pokud nechceš, a trváš na oválu, tak bych obloukové výhybky použil spíš v SN.
Dál bych prohodil umístění staničních budov. V horní (odbočné) bych ji přesunul "dovnitř oválu" Tím získáš i trochu místa odsunutím kolejí směrem "nahoru"
Dolní stanici bych otočil dle podélné osy. Budovy budou (nebo budou jen jako) na okraji kolejiště a hned za kolejemi začne stráň s lesem. Tím se oddělí a oddálí koncová stanice.
Odbočku posuň hned za oblouk, možná bych ho o pár stupňů (15°) prodloužil a udělal tu trať u dolní hrany mírně klikatější.
Klikatí se za odbočkou podél řeky, která je jen naznačená břehem u dolního okraje. Nebo udělat trať přímo do koncové stanice a odbočkou vede dál okolo řeky do dolní stanice.
Remíza by se hodila víc do odbočné stanice.
Trochu jsem si pohrál ve WT na úkor spánku. Výsledek je na obrázku. Je to jen schématicky. Při prohlížení ve 3D mě napadlo zda by nestálo za to celé kolejiště otočit o 180°. byl by lepší přístup k odbočné stanici, koncové stanici a především do SN.
Mimo koncové se do všech stanic (včetně SN) vejde lokomotiva + 4 x Y vozy
Přílohy
posazavi.JPG
posazavi.JPG (79.17 KiB) Zobrazeno 9141 krát
posazavi3D.JPG
posazavi3D.JPG (61.87 KiB) Zobrazeno 9141 krát
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT 360x73

Příspěvekod petrstos » sob 12 lis, 2011 9:23 pm

Díky Michalovi za nápad s prohozením stran nádraží. Přemýšlel jsem nad tím, jak do kolejiště zakomponovat vesničku (nechci mít jen samotné nádraží) a řeku, aby to trochu vypadalo. A zdá se, že se tou řekou dá i oddělit spodní a horní stanice. Takže jsem prohodil spodní nádraží, vlečkový areál je teď vpředu, výtopna vzadu, má tam větší smysl, vzledem k odbočné. Zrušil jsem horní tunel a nahradil mostem. Možná jste si také všimli, že jsem zredukoval rozměry. Pracuji teď s touto minimalistickou variantou (65x350), co se týče hloubky. Původně jsem zvažoval, že bych celé kolejiště skladoval v jakési šikmo naklopené poloze (zadn strana by vyjela po stěně), aby tolik nezasahovalo do šířky chodby, ale nějak se mi nechce do konstrukce, která by pro to musela být. Tak jsem použil místo oblouků 310 variantu 269, mým krátkým vlakům by to snad vadit nemělo.
http://imageshack.us/f/522/trat4koleje.jpg/
http://imageshack.us/f/204/trat4.jpg/
http://imageshack.us/f/542/trat43d.jpg/
petrstos
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtv 03 lis, 2011 10:19 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků