Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty-pokrač. aneb AZkvíz

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jarda H. » sob 13 srp, 2011 8:04 am

I já jezdil na dřevěném vláčku - spojené to bylo pružnou nití, na ní se posuvaly korálky a ty korálky oddělovaly mezi sebou dřevěné vagony - dřevěná kostka pomalovaná jako vagon ! No jo, dost pamatujem .... co jsem měl dnes k snídani ti neřeknu, ale co bylo v červnu 1975 vím bezpečně :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

A dost, končím s nesouvisejícími příspěvky a jdu pokračovat v učení :roll:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Tomáš » sob 13 srp, 2011 12:58 pm

Můj první vláček byl v roce 1983 plastový na klíček.Pamatuji si jen to,že jsem měl černé plastové koleje přihřebíkované na dřevotřísce a k tomu mašinku na klíček a tři vagony.A jak jsem si vyhrál :lol:
Plechový vláček Merkur měl můj tata.Kovová trojkolej a dvě robusní vyhybky.Vozový park byl celkem slušný :lol: .2 párovky 1bobina a malej motorák.10vagonů různých typů.
K TT jsem poprvé přičichl asi v 8letech kdy to otec začal vozit z NDR.Na desce jsem měl udělanou osmičku s jednou vyhybkou.A to bylo radosti že to jezdí.V180 můj první stroj 8)
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Sandy » pon 15 srp, 2011 9:07 pm

Michal Šuhajda píše:....... prosím uživatele o vkládání příspěvků (obrázků, tabulek, map) s co nejúplnějšími údaji. Pokud toto nebude respektováno, prosím o zásah administrátora a vymazání matoucích a neúplných příspěvků.
Za dodržování děkuji.

Autorem původního tematu jsem já.
Původní ideou bylo založení vlákna, které se bude zabývat obecnými zásadami stavby kolejišť.
Zpočátku to vypadalo, že záměr dojde naplnění, ale pak se ukázalo, že "profesionální deformace" některých z nás je odzbrojující.... :roll:
Prosím proto potencionální přispěvatele, aby se v tomto vláknu pokusili oprostit od detailů a formulovali víceméně obecné zásady.
A měli na paměti, že železniční modely jsou především hračka a my jsme jen přerostlé hrající si děti ( samozřejmě až na pár výjimek mezi námi, kteří i tuto činnost berou smrtelně vážně :shock:)
A prosil bych ty, kteří se nad svou "profesionální deformaci" nedokáží přenést, aby sem raději nepřispívali. Mám na mysli třeba skalní příznivce DCC, pro které je analog cestou do středověku nebo ty , kteří by model v H0 a v měřítku 1:100 nevzali do ruky....
Abych dal příklad, jak bych si to představoval.
Vděčné téma - TUNELY:
Na 99,9% domácích kolejišť se tunel vyskytuje. Takže diskuse by se měla ubírat směrem : tunel a jeho funkce na kolejišti, jeho umístění, jak by vypadat neměl apod.
Nikoliv diskuse o tom, že tunel na kolejiště nepatří neboť na síti ČSD (ČD) zaujímá jen nepatrný zlomek tratí a bych si ho na své kolejiště nikdy nedal apod.
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Tomáš » úte 30 srp, 2011 10:10 am

Napsal bych zde něco zcela jiného.
Na konci srpna jsem byl prakticky v jednom kole.Práce,děti,žena..Na železnici Jsem ani nesáhl.O to více mě potěšila skutečnost ze začátku tohoto týdne.Měl jsem pár hodin dopoledne oraz a tak jsem vytáhl kovová kolečka a že aspoň přezbrojím zbývající vgony co mají ještě "plsťáky".K tomu jsem ještě vytáhl kolejivo (Oblouky r:310) a udělal si kolečko,abych odskoušel jak vagonky s novými kolečky pěkně frčí.Za nedlouho se dostavila moje malá dcerka s tím co to tam dělám s vláčkem (3 roky a kousek) koukala jak si posunuju s vagonama a jestli si to může taky skusit.Tak jsem vytáhl horší vozy BTTB (nikdo neví jak to dopadne v malé ručce.)Náhle jsem byl mile překvapen jak si krásně a s citem posunoval vagonama.Pak už to byl jen krůček k tomu vytáhnout a oprášit staré FZ1 a dvě mašiny BTTB co mi zbyly na experimenty.A už se jezdí :mrgreen: Člověk by řekl blbej oválek na stolečku s r310 a co to může udělat radosti.Za nedlouho jsem vyřezl s krabice od bot tunel.Pak přišly na řdu dětské kostky a lego.Plastová zvířátka (sice vědší jak souprava,ale o co de)..Opice sedící n tunelu připomínla Kinkonga :lol: :lol: .Měl jsem z toho velkou radost,jak dlouho jsme si vydrželi hrát s takovou "ptákovinou".Mimo jiné toto mě utvrdilo si doma s dětima postavit hračkové kolejiště.
Takže žádné mega kolejiště,super přesně spracovné.. de to i takhle a člověk musí hooodně popustit uzdu své fantazii.A tak je to správné.. :lol:

PS oba stroje BTTB (Hektor a BR56) se na první pokus po několika letech rozpohybovaly
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 30 srp, 2011 1:26 pm

Jeden z důvodů, proč jsem si nechal doma koleje GEOLINE ze Start setu, je právě "hraní si s dětmi.
Nedávno jsme s Týnou (necelé 3 r.) nakládali kostky z lega bagrem na pískoviště a vozili je na stavbu domečku... Sice se prázdná souprava vracela po oválu, ale Tomáš (mašinka) taky jezdí pořád komínem dopředu.
Vyblbli jsem se při tom dost. A to jsem chtěl původně zkoušet elektroniku od Bombina, jenže na zkoušky nakonec nedošlo.
Jediná nevýhoda geoline kolejí, je, že mi odcházejí podloží. Zdá se mi, že ten plast nejak zkřehnul a hodně praská.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod fruafru » stř 31 srp, 2011 5:05 pm

Původně jsem se nechtěl vyjadřovat, ale ještě jednou budu muset.
Sandy píše:Nikoliv diskuse o tom, že tunel na kolejiště nepatří neboť na síti ČSD (ČD) zaujímá jen nepatrný zlomek tratí a JÁ bych si ho na své kolejiště nikdy nedal apod.

Dal jsem si tu práci a původní téma jsem si znovu prošel. Nejspíš jsem úplný dement a neumím poznávat písmenka. Statistiku tunelů jsem ve svém příspěvku umístil prostě jen tak, zásady, pověry, mýty. Třeba se to bude někomu hodit. " ...z toho vyplývá že by tunely měly být na kolejiští spíše vyjímečně...". Jednou jsem se zmínil "...že mi na spoustě kolejišť tunely vadí..." Né z důvodu že bych je na kolejiště nikdy neumístíl, ( ve všech náhledech a pláncích, mám tunel :lol:, jestli né :?: tak jsem ho tam zapoměl udělat.), ale z důvodu že krajina připomíná ementál. Někteří diskusníci, prostě nemají o čem psát tak se chytnou maličkosti. Hle tu se někdo zmínil o tunelech ....hmmm, to je ta díra v zemi... jooo..hurá na něho!!!
Možná si dám tu práci a jako "Nepřítel tunelů číslo jedna" tady někdy umístím pár obrázků z dvoupatrového kolejiště, kde žádný tunel NEMÁM. A možná si tu práci nedám :mrgreen:
Jestli někomu jako zásady, pověry a mýty poslouží že si někdo hraje s dřevěným vláčkem na niti......Taky jsem měl plastový vlak, páru a dvě bajky. Jenže mi to připadá na jinačí téma: "Jak jsem se dostal k modelařině", nebo tak něco..
Doufám že tohle téma někdo zamkne a smaže...
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod chameleon » pát 02 zář, 2011 9:47 am

V některém z posledních čísel ŽM byla jako ukázka nehospodárnosti fotografie vlaku ČD - sestávajícího myslím pouze z Brejlovce + 1 vozu typu Y :!:
Já jsem to číslo již bohužel vyhodil, ale pokud ho někdo máte tak by se ta fotka mohla dát sem - mohl by to být argument proti těm, kteří hájí nějaký minimální počet Y vozů v soupravě a hodilo by se to majitelům kolejišt s velmi krátkými délkami staničních kolejích :P
A pak samozřejmě by se to tu oživilo a pohádalo by se pár lidí :D :twisted: :D
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeňa Sova » pát 02 zář, 2011 10:29 am

Tak proč ne. Ještě nedávno nebyl problém z Kolína na Rumburk jet se soupravou 750 + B (Bt, či co to tam jezdilo: D) + BDs. Dnes tam s 854 objíždí 954 :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 02 zář, 2011 11:15 am

749+B+BDs byla oblíbená sestava "Švejků" Praha - Budějovice přes Zdice a Protivín.
Teď tam jezdí modernizovaní brejlovci a sestava vypadá třeba: 753.7+B(t)+BDs+B(t)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jarda H. » pát 02 zář, 2011 11:24 am

chameleon píše:... ukázka nehospodárnosti fotografie vlaku ČD - sestávajícího myslím pouze z Brejlovce + 1 vozu typu Y :!:
..... mohl by to být argument proti těm, kteří hájí nějaký minimální počet Y vozů v soupravě a hodilo by se to majitelům kolejišt s velmi krátkými délkami staničních kolejích :P ....


To chameleon :
Tak bohužel jsem nějaký obrázek, jak popisuješ, v číslech 4 - 7 / 2011 nenašel ! Pokud ovšem nemáš na mysli velkou fotku lokomotivy 380.007 s připojeným řídícím vozem Bfhpvee 80-30, inv.č.1 (přestavba z vozu Bdt279, dříve Btme) ?! Pokud ano, doplním že jde ALE o zkoušky na ŽZO (zkušebním okruhu). Pokud to není ono, omlouvám se, nic jak píšeš jsem nezahlédl - mohu se však mýlit :oops:
Ale třeba v čísle 4. je fotka dvouvozového (!!!) rychlíku R4369 Graz-Weis Einiswald, taženého lokomotivou 218 117 firmy HEROS Rail Rent, vozy jsou patrové. Ale v rámci těch mýtů je nutné doplnit, že jde o současnost, epochu 5 !! Nelze to automaticky vztáhnout na rychlík ČSD třeba v roce 1960 ?!


fruafru píše: ...... ..
Doufám že tohle téma někdo zamkne a smaže...


V tom případě je na zamčení a VÝMAZ 20 % všech vláken ve fóru a dalších 75 % vláken je na CELKOVÉ PROMAZÁNÍ ........
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Sandy » sob 03 zář, 2011 8:56 am

fruafru píše:Původně jsem se nechtěl vyjadřovat, ale ještě jednou budu muset.
Sandy píše:Nikoliv diskuse o tom, že tunel na kolejiště nepatří neboť na síti ČSD (ČD) zaujímá jen nepatrný zlomek tratí a JÁ bych si ho na své kolejiště nikdy nedal apod.

Dal jsem si tu práci a původní téma jsem si znovu prošel. Nejspíš jsem úplný dement a neumím poznávat písmenka. Statistiku tunelů jsem ve svém příspěvku umístil prostě jen tak, zásady, pověry, mýty. Třeba se to bude někomu hodit. " ...z toho vyplývá že by tunely měly být na kolejiští spíše vyjímečně...". Jednou jsem se zmínil "...že mi na spoustě kolejišť tunely vadí..." Né z důvodu že bych je na kolejiště nikdy neumístíl, ( ve všech náhledech a pláncích, mám tunel :lol:, jestli né :?: tak jsem ho tam zapoměl udělat.), ale z důvodu že krajina připomíná ementál. Někteří diskusníci, prostě nemají o čem psát tak se chytnou maličkosti. Hle tu se někdo zmínil o tunelech ....hmmm, to je ta díra v zemi... jooo..hurá na něho!!!
Možná si dám tu práci a jako "Nepřítel tunelů číslo jedna" tady někdy umístím pár obrázků z dvoupatrového kolejiště, kde žádný tunel NEMÁM. A možná si tu práci nedám :mrgreen:
Jestli někomu jako zásady, pověry a mýty poslouží že si někdo hraje s dřevěným vláčkem na niti......Taky jsem měl plastový vlak, páru a dvě bajky. Jenže mi to připadá na jinačí téma: "Jak jsem se dostal k modelařině", nebo tak něco..
Doufám že tohle téma někdo zamkne a smaže...


Šmarjámankote, přestaňme být vztahovační!!
Když jsem zmínil tunely, tak jsem neměl na mysli žádný konkrétní příspěvek. Zmínil jsem je jako příklad typického námětu na diskusi. A běžný záměr všech začínajících modelářů. „Chci tam mít tunel!“. Tak jo. Kdy ano, kdy ne. Jak by neměl vypadat. Kam umístit portály. Atd. Čistě OBECNÉ zásady. A když budu mít potřebu detailnějšího popisu ( z čeho vyrobit portály, jak je patinovat, apod. ), tak založit nové vlákno nebo odkázat na již existující.

Jiný mýtus. Trať by neměla vést rovnoběžně s okrajem panelu. Možná. Ale vhodně zvoleným okolím se dá docílit toho, že si to nikdo ani nevšimne.
A takovýchto témat by se našla celá spousta. A toto vlákno by je, podle mého původního záměru, mělo pojmenovat. Jako úvodní OBECNÉ informace pro začátečníky. Včetně té nejzákladnější informace, že železniční modelářství ( a hlavně stavba kolejiště) je záležitostí kompromisů. A čím menší prostor mám k dispozici, tím je těch kompromisů více.

Teď udělám malý úkrok stranou…. Každá činnost ( a zvláště ta dobrovolná), by měla člověka kultivovat. K tomu například patří to, že se vyjadřuji „ lidskou řečí“ ( v našem případě správně česky), že spoludiskutující považuji za partnery, nikoliv za nepřítele apod. A že každý z nás má jiné schopnosti a netřeba ho hned drtivě zkritizovat ( třeba odpověďmi typu „Pitomečku, to se tady již dávno řešilo…!“)

A pokud jde o dřevěný vláček na niti, tak na netu se dá najít velmi hezký článek o guru českého železničního modelářství, panu Zuskovi……
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod chameleon » úte 06 zář, 2011 7:00 pm

Suvis & Michal Suhajda
Asi máte pravdu a je možné že to byl spíše ten B vůz, ale bohužel si to pamatuji jen mlhavě :shock:
Jardo promiň mohlo to být o pár čísel dříve :roll: ale nehledej se s tím, tak důležité to není.

Já si na to foto vzpomněl, když jsem koukal na délku kolejí ve staničce, a přemýšlel, jak tam nacpat koupeného brejlovce s třemi patry od kuehna :D Vzpomněl jsem si na fotku a řekl si, že snad ani ty dva kousky nebudou tak vadit, však je to jak ze skutečnosti :wink: Ikdyž teda zatím jsem po nejkratším vlaku z pater nepátral :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jarda H. » stř 07 zář, 2011 8:58 am

chameleon píše: .... Jardo promiň mohlo to být o pár čísel dříve :roll: ale nehledej se s tím, tak důležité to není.
... jak tam nacpat koupeného brejlovce s třemi patry od kuehna :D Vzpomněl jsem si na fotku a řekl si, že snad ani ty dva kousky nebudou tak vadit, však je to jak ze skutečnosti :wink: Ikdyž teda zatím jsem po nejkratším vlaku z pater nepátral :wink:


OK, nic se neděje, měl jsem ŽM u ruky :D ! Co se týká délky vlaku, u ČD ti to bude odpovídat realitě - lokomotiva + 2x patrák, taky jsem na fotce viděl "Os" jako loko + 1x patra + 1x poloslužebák. Zkrátka jsi v reálu :D

PS : a jak je vidět i v cizině (myšleno tím jen poslední roky), může být u ČD i "R" jen dvouvozový !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod JBr » stř 07 zář, 2011 9:08 am

chameleon píše:Ikdyž teda zatím jsem po nejkratším vlaku z pater nepátral :wink:


Tady jeden mas, fotil jsem ho letos jsem ho v unoru :) Ale neni to pravidlo, jen nahrada za chciplou regionovu (i s vyjimecnou masinou, v HB se tenkrat protocily behem tydne na zaloze asi 3). O par dni pozdeji na stejnem vlaku (opet za neschopnou 814) byl misto pater vuz Bt (a v cele uz byla stala brodska zaloha 754.043).

http://trainweb.cz/foto/lokomotiva-750- ... atec-19220
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod chameleon » stř 07 zář, 2011 11:31 am

to je paráda :)
časem pošlu fotku, jak nakonec vypadá u mě na kolejišti :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků