Moduly Brno

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » pát 06 kvě, 2011 7:43 am

S tím "kolem štěstí" je to vynikající nápad. Jedinou nevýhodu to má, že ji nelze zkapacitňovat, jako klasickou stanici vložením dalších modulů a průměr bude taky dost kravskej. Také nemám rád zbytečné výhybky, proto jsem uvažoval spíš s realizací velké přesuvny, které je přece jen trochu skladnější. Také ty křivky, kterými spojuješ přímou na module s přímou na točně bude zajímavá geometrická hádanka (ne nespočítatelná). Ale mě se to líbí!

MirekTT: k Tvému dozrávání
Líbí se mi, když člověk nenásilnou cestou přejde od lego-modulů k výsekům reálných tratí. Na těch výsecích (soumodulí atypů) je hezké právě to, že mohou být úseky s rozdílnou rychlostí, s různými sklony, trať vedena rovinami třeba u Hevlína, trať vedena členitým terénem u Moravských Bránic atd. Skutečná trať je právě zajímavá tím, že je tvořena nehomogenními úseky, které na sebe NAVAZUJÍ. Potom je sice problém najít místo, kde soumodulí atypů ukončit, ale rozhodně je tento problém řešitelný. Už samotná jízda po takové trati může být zábavnější, vlak musí (měl by) zpomalit na 50, ale třeba jen 6-ti nápravové lokomotivy, vlak musí (měl by) před přejezdem zapískat, vlak musí zabrat do stoupání, vlak musí (měl by) od tabule před zastávkou začít zpomalovat, nemluvě o úsecích, kde je vyžadován postrk atd. No, a jaké je potěšení jet konstantní rychlostí po vodorovné?
Jaký je vlastně důvod zaměnitelnosti? Abych se nenudil stejným pohledem na stejnou trať? No, když uděláš všechny moduly třeba takové (do úrovně zpracování), jako ten s tím mostem, tak na to soumodulí nebude nudný pohled nikdy.
Ale vůbec nejhorší je, vnucovat bezhlavě svůj názor. Svého času mi tato metoda v klubu železničních modelářů odradila modelaření na pěknou řádku let ...
Toto je zkrátka jen můj pohled na věc a tak to ber/te.
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod milan ferdián » pát 06 kvě, 2011 7:49 am

Jiné řešení bez výhybek,zdroj sekce N-scale
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pát 06 kvě, 2011 7:57 am

MirekTT píše:Nevím jestli smím ale risknu to, protože autor vynálezu neměl odvahu na zveřejnění, ale já si myslím, že jde o super nápad, nebo alespoň o super podklad k dalšímu vývoji. Díky Markovi možná stojíme na prahu nového objevu, který zásadně změní výhybkovou politiku ve skrytých nádražích. (vy totiž o mně nevíte, že jsem celkem velký odpůrce výhybek ve skryťácích)

Markovi za tuhle fintu patří palec nahoru: http://marekho.rajce.idnes.cz/MODEL_MODULU_TOCNY-NAVRH/
Schválně koho napadne, jak by to šlo využít na menším průměru točny.
Genialita řešení totiž spočívá pouze v jednom pohyblivém prvku na mnoho odstavných kolejí. K tomu snad už není třeba co dodávat.

Zde Markův popis:
AHOJ,
nemůžu nereagovat na to koncové nádraží...(dosti složité) a velké..
Co takle točna...? ?(konečně)...
Konstrukčně stejně složité- možná jednodušší.., odpadají výhybky! , jeden člověk tam stejně musí sedět..
Byly by to čtyři části (do auta)- dvě na pant- +další dvě- takže dva sklopné díly.
DCC-modul smyčky...?( tak jako tak...)

Posílám to jen Tobě- co Ty na to? Není to blbost? ( Aby mě neukamenovali!!!! )
P.S.:
Nevím délku souprav v TT, ani kolik by se jich dalo nahustit na točnu o průměru 2m.
Ale na druhou stranu- každý vlak nemá 240 cm...


Marku promiň, dobré nápady by se neměli tajit :wink:


Tak tomu říkám konečně pořádně šílenej nápad. :mrgreen: Mě se líbí, každý chce mít na kolejišti točnu, někdo i dvě... tak proč nemít jednu pořádnou. Je fakt že to jde řešit jinak a pravděpodobně i lépe, například obdélníkovou točnou (nebude tak široká) a nebo pohyblivou kolejí před modulem s nádražím, an konci modulu je pak posuvna na objíždění loko. Ale tohle řešení je naprosto monumentální. Dvoumetrová točna - to by byl vrchol každého ježdění, to nemusíme dělat ani krajinu modulů, každý bude sledovat jen tu točnu. :D
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pát 06 kvě, 2011 7:57 am

milan ferdián píše:Jiné řešení bez výhybek,zdroj sekce N-scale...


Jo tohle řešení jsem myslel ve svém příspěvku, jseš lepší než si myslíš.
Naposledy upravil airwar dne pát 06 kvě, 2011 8:09 am, celkově upraveno 1
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod milan ferdián » pát 06 kvě, 2011 8:05 am

Ještě k těm modulům se sklony.Jestli budou budovány ,jak podotkl Lubomír,jako soumodulí tak proč ne.Otázkou je do jaké výškové nivelity chcete klesnout nebo vystoupat a dle toho vypočítáte celkovou délku soumodulí.Můj tip 6,0m :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pát 06 kvě, 2011 8:08 am

Lubomír píše:Jaký je vlastně důvod zaměnitelnosti?


Existuje vlastně jen jediný důvod k zaměnitelnosti, a to jsou prostorové podmínky při srazu, jednou se prostě soumodulí do layoutu vleze celé, podruhé by nemuselo.

Jsem také pro znázorňování reáloných úseků trati, rád bych si postavil úsek od rozdělení tratí za Střelickým nádražím směrem na Radostice, je tam úsek kdy vlak jede poměrně v rovině s krajinou lesem a přejde na násep, následuje ten kovový most an cihlovém základu, pak oblouk v mírném svahu z obou stran, stráně zarostle nižšími stromy a trať pokračuje k prvnímu ze dvou tunelů. Pokud jde o tu kocovou stanici, zatím sjem žádnou konkrétní nenašel o které bych řekl že to je ta co chci stavět, takže je to takový logický hybrid, aby seděl krajinou do soumodulý znázorńující trať mezi Střelicemi a Moravskými Bránicemi a aby měl ty věci které potřebuji pro znázornění provozu menší stanice s topírnou pro páru z přelomu 2-3 epochy. Bohužel najít konkrétní stanici která by vyhovovala a mít k ní dostatečnou dokumanci vzhledu z čtyřicátých či padesátých let není zase tak jednoduché.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod D » pát 06 kvě, 2011 8:34 am

airwar
Už to tady zaznělo, točna o šířce modulu:

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » pát 06 kvě, 2011 8:45 am

Airwar: Pod pojmem koncová stanice si většinou představím stanici lokálkového typu. Podklady ke zdejším lokálkám Ti mohu poskytnout, ale tam asi nenajděš to pravé ořechové. Jinak to co jsi navrhl za kolejiště, je pěkné. Líbí se mi, že kombinuješ domácí kolejiště s modulovkou. Dle mého názoru ideální řešení mít doma sestavu a část z toho vozit v autě na setkání. Tak nějak bych to viděl i já.
Pokud jde o Tvé kolejiště: http://www.tomashora.cz/soubory/kolejiste.jpg
Více se mi koncová stanice líbí ta, co má obloukové zakončení. Jinak na koncové trváš asi zejména kvůli výtopně? To by se ti hodila třeba Zastávka u Brna, ale ta není moc pěkná. Kdybys tam postavil nějakou stanici z 244, to by nešlo?
Kterou část plánuješ jako úsek Střelice - Radostice? A kterou jako Krumlov - Bránice. Nějak si to nedokáži dát dohromady. Plány ber do Slunečnice, ať to můžem lépe probrat.
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod MirekTT » pát 06 kvě, 2011 9:56 am

K té točně:
Pokud zkombinujete nákres od "D" s fotkou Milana F, vyjde vám netočna malého průměru, která řeší rozjezd z jedné pevné koleje na mnoho (co šířka modulů dovolí) dalších pevných kolejí. Točna bude pouze poskytovat průjezd soupravě do jednotlivých odstavných kolejí a každá ta odstavná kolej bude mít na točně svoji průjezdnou odbočnici. Nemusí se tedy převážet a sestavovat obrovská točna, bude jen jeden shodný modulový segment, který bude mít roztřiďovací segmentovku, čili ani točnou bych to nenazýval. Po ní následují odstavné koleje které ústí do klasické točny sloužící na otáčení, nebo jen přejezd lokomotivy na začátek vlaku. Napadlo mně to hned při prvním pohledu na Markův vynález. Myslím to nějak takhle:
DSC07781 (Small).JPG
DSC07781 (Small).JPG (19.58 KiB) Zobrazeno 4608 krát
DSC07782 (Small).JPG
DSC07782 (Small).JPG (19.98 KiB) Zobrazeno 4608 krát
DSC07783 (Small).JPG
DSC07783 (Small).JPG (21.1 KiB) Zobrazeno 4608 krát



Čili není třeba žádné výhybky či složité přesuvny, vlaky jsou uskladněny napevno, nikoliv na pohyblivém šupleti. Točna ani není zcela otočná, lze ji tedy napájet jedním pohyblivým kabelem. Nemusí být poháněná elektricky, stačí ručně a pokud půjde celkem ztuha, nemusí mít ani aretaci, tedy snadno vyrobitelný kousek. Na opačném konci zhlaví pak bude klasická točna na otáčení a přejezd lokomotiv, též ruční. Jednoduché, prosté, jednoobsluhové. Pouze nejdou otáčet celé vlaky, ale potřebujeme to? Ale i to by šlo řešit pokud se obě krajní koleje doplní vratným obloukem.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pát 06 kvě, 2011 9:59 am

Lubomír píše:Airwar: Pod pojmem koncová stanice si většinou představím stanici lokálkového typu. Podklady ke zdejším lokálkám Ti mohu poskytnout, ale tam asi nenajděš to pravé ořechové. Jinak to co jsi navrhl za kolejiště, je pěkné. Líbí se mi, že kombinuješ domácí kolejiště s modulovkou. Dle mého názoru ideální řešení mít doma sestavu a část z toho vozit v autě na setkání. Tak nějak bych to viděl i já.
Pokud jde o Tvé kolejiště: http://www.tomashora.cz/soubory/kolejiste.jpg
Více se mi koncová stanice líbí ta, co má obloukové zakončení. Jinak na koncové trváš asi zejména kvůli výtopně? To by se ti hodila třeba Zastávka u Brna, ale ta není moc pěkná. Kdybys tam postavil nějakou stanici z 244, to by nešlo?
Kterou část plánuješ jako úsek Střelice - Radostice? A kterou jako Krumlov - Bránice. Nějak si to nedokáži dát dohromady. Plány ber do Slunečnice, ať to můžem lépe probrat.


Já jsem se narodil v Čelechovicích na Hané, vlak nám jezdil přimo za zahradou takže jsem se 3 krát na něj běžel podívat jak jede. Pak jsem dlouhé roky žil a pořád žiji u trati 244, jezdil sjem kolem ní na kole, chodil s první holkou,... a tak podobně. :mrgreen: Znám ji poměrně podrobně, zvláště úsek ze Střelic na Moravské Bránice, a pak úsek od Moravských Bránic po Ivančice, plus ale i trať která vede ze Střelic na Tetčice vede pěknou krajinou a kolem zajimávých míst.

Moje představa kolejišti ohledně krajina je ta dát krajině celkový vzhled a ráz dle krajiny právě z úseku Střelice - Moravské Bránice s tím že se tam pokusím umístit několik zajímavých frangmentů, tak především ten mnou už omýlaný kovový most, nějaký ten přejezd, propustek a pod, konkrétní kontrolní domek z trati atd. Ale nelpím přímo na určitém úseku, protože ten prostor na realizaci je rozměrově a tvarově relativně omezený.

Pokud jde o samotnou funkčnost kolejiště tak základní kolejiště by měli tvořit rámy se skryťákem na hlavní trati, kde budou projíždět klasické vozové soupravy z hlavních tratí čtyřicátých - šedesátých let, no a pak lokálka, z větší části tvořené moduly, kde si budu hrát. Konkrétní řešení stanic není finální, v současné době dokončuji skryťák pokud jde o pokládku kolejí, nádraží mám navržené pokud jde o délku a plochu kterou budou zabírat, ale přesný vzhled jsem ještě neřešil a bojím se že i když budu mít finální řešení že ho stejně přizpůsobým dispozici rámů a ž v době pokládky kolejí, jen pro info rámy kde je nádraží jsou široké 65 cm, rozšíření z důvodu otoček ve skryťáku pak má 85 cm, ten boční rám má pak šířku jen 50 cm, ještě mám řešení do U, tam pak ty další rámy mají opět jen 50 cm šířky. Nechci stavět žádný vlakodrom kde se tratě různě nadjíždějí, otáčejí atd., chci spíše trať od někud někam, s tím že prioritou je ta lokálková trať a ta hlavní je tam jen na předvedení a projetí delších souprav.

Jistě že bych uvítal použití konkrétní stanice, ale problém je, že málo co sedí rozměrově a nebo pokud jde o provedení technického zázemí stanice, já preferuji přelom 2-3 epochy, parní provoz a motoráčky, takže potřebuji tam mít menší depo, zauhlování, popelovou jámu, vodní jeřáb a pro motorák stojan s palivem, v koncevé staničce pak jednoduchou topírnu a nejnutnější zázemí. To logicky dnes na většině stanic nenajdu a obvykle když najdu stanici co by byla tak oakorád tak ta to nikdy neměla, a ty co to měli se mě naopak nehodí. Z toho co znám se mě líbí třeba Smržovka, ta má i malou topírnu, je v kopcovitém terénu, ale ta je z druhého konce republika a už je postavená v TT (KŽM Praha), nebo třeba Jilemnice, ale ta už má 4 průjezdné koleje, a větší depo pro dvě lokomotivy (ovšem i dnes má vodní ježáb, popelovou jámu a zauhlování). Pak znám několik dalšěích, jedna je úplně parádní (jméno si teď nevzpomenuú jenom leží v naprosté rovině. Prostě to asi bude o kompromisu. V zásadě hledám stanici s třemi (čtyřmi) kolejemi a samlou topírnou a zauhlováním, tu pak zasadím do krajiny korespondující s úsekem trati kterou stavím adoplním budovami z této trati.

Každopádně i když budou stanice kompromis, chci aby vypadali jako stanice z jihu Moravy. Vidím to tak že použiji staniční budovu, vyhybnu, topírnu, skladiště a záchodky z konkrétní stanice, uspořádám to maximálně podobně ale prostě to nebude ta konkrétní stanice.

To napojení modulů ke kolejišti je u mě logické, kolejiště zajistí automatický provoz na hlavní tratí a moduly rozšíří tu lokální trať, počítám i z větším počtem modulů, základně to bude poskládáno takto,ale dá se to rozšířit, prostor na to mám, ale nemohlo by to tam být trvale, čili ráno postavit, pořádně se vyblbnout a večer to zas sklidit. Myslím že spojení klasického kolejiště které je pevné s moduly které se připojují jen pro ježdění je ideální z hlediska velikosti kolejiště a optimalizace využití prostoru.

Mám kromě verzu L + moduly i verzi U+ moduly, opět platí že je to jen nástřel a šlo mě udělat si představu o využití prostoru, proto je trať geometricky pravidelná. na tu koncovou lokální staničku by pak navazovaly moduly s další staničkou.

http://www.tomashora.cz/soubory/kolejiste_U.jpg

Ta koncová stanička bude koncovou an mé trati, proto tavýtopna, ale postavím ji tak aby ji šlo na srazech používat jako průjezdní, doma k ní dudu dávat koncový modulek.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod MirekTT » pát 06 kvě, 2011 10:00 am

Co se týče sklonových poměrů na trati (myslím do kopce a z kopce) přece ani na normální trati nejde o nic dramatického a provoz na modulovce by to oživilo, ne jen sterilní jetí vlakem po rovině stejnou rychlostí. Zde souhlasím s Lubomírem.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pát 06 kvě, 2011 10:23 am

MirekTT píše:Co se týče sklonových poměrů na trati (myslím do kopce a z kopce) přece ani na normální trati nejde o nic dramatického a provoz na modulovce by to oživilo, ne jen sterilní jetí vlakem po rovině stejnou rychlostí. Zde souhlasím s Lubomírem.


Já také otázka ale je zda to je realizovatelné a přinese to efekt. Zababov má kopec který je poměrně výrazný a pomocí něho přejiždí z výšky 100 cm na výšku 130 cm. U nás by ale šlo o klasické traťové stoupání a ty by jsi se potřeboval dostat v rámci několika modulů o pár cm výš a pak zase spátky. Bojím se že ten efekt jednak na úzkém modulu nebude nijak výrazně patrný, a že si tím při řešení čel přiděláš akorád problémy, Ke všemu takový úsek bude mít pevný tvar a rozměr a nemusí být vždy použitelný.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod MirekTT » pát 06 kvě, 2011 10:50 am

airwar píše:dostat v rámci několika modulů o pár cm výš a pak zase spátky.

Týká se to pouze maketových výsečí tratí ála Lubomír.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod depo201 » pát 06 kvě, 2011 10:51 am

Čau kluci, když si všichni uděláme velké soumodulí, které nebude zaměnitelné, tak nikdy neposkládáme layout :).

Od toho jsou to normované moduly, kde když dodržíme rozměry čela a porost na přechodech modulu, tak je pak možné z nich tvarovat jedinečnou krajinu, kterou lze vždy i přizpůsobit velikosti daného prostoru :).

Myslím, že bychom se měli vrátit na začátek a místo 10-15 témat se posunovat po malých krůčcích od koster modulů, k prvnímu zaježdění si, kde ověříme funčnost kolejiva, souprav, spřáhel a zapojení digitálu.

Až toto budeme mít, vznikne mnoho témat pro to, jak naše moduly vylepšovat. Už teď , při počtu 3-5 modulů na jednoho člena budeme mít velký problém sestavit něco smyslplného, dokud se nepřidají další nováčci :).

Podle mě moc myšlenkově spěcháme pánové. To neberte osobně nikdo, jen mám pocit, že na startu se zmínilo, že budeme dělat moduly a aktuálně to hodně sklouzává do segmentů s normovaným čelem.
Uživatelský avatar
depo201
 
Příspěvky: 710
Registrován: úte 11 srp, 2009 10:03 am
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pát 06 kvě, 2011 11:31 am

MirekTT píše:
airwar píše:dostat v rámci několika modulů o pár cm výš a pak zase spátky.

Týká se to pouze maketových výsečí tratí ála Lubomír.


Já vám, ale to také píši, prostě v rámci nějakého maketového úseku bude trať stoupat a klesat. Díky tomu stoupání a kelsání se ale moduly v této části stanou samostatně nepoužitelné, a jak píše Michal může být takové soumodulí (pokud bude větších rozměrů) nepoužitelné na některých modelových srazech z důvodu prostoru.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků