Moduly Brno

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod milan ferdián » čtv 05 kvě, 2011 7:14 am

Kluci ,stačí návěstní moduly o délce 10,0 cm.Označník vždy a dle potřeby zapíchnete do zrovna vloženého traťového modulu před stanici.
Co se týká předvěsti.Pro vás bohatě stačí před velkými stanicemi jen vjezdové návěstidlo a postupem času,doplníte předvěsti.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » čtv 05 kvě, 2011 8:35 am

MirekTT píše:Michale co blázníš, vždyť k žádným názorovým třenicím nedochází. Diskutujeme úplně stejně, jako vždycky. No, abych tedy debatu posunul dál, mám další problémík a bude se týkat nás všech.

Stanice a vjezdová návěstidla:
Jde o výtažnou délku ke vjezdovému návěstidlu, polohu výtažného kolíku a tím rozměr předstaničního návěstního modulu. A až bude víc traťových, zavedl bych i předvěsti. Mnitka polohy návěstidel a kolíků už předznamenal v hospodě a shruba z toho bysme měli vycházet.

Jsou myslím následující varianty:
a)Jako výtažný modul použít před stanici libovolný standardní traťový modul délky asi 80cm a za něj použít návěstní modul, vlastně ani ne modul, ale vložku s návěstidlem. Výhoda je univerzálnost používání jakýchkoliv modulů pro výtažné délky ke kolíku. Nevýhoda je, že je to natolik revoluční řešení, že je málokdo stráví a výtažný kolík by se musel zapíchnout nouzově někam do chomáčku trávy traťového modulu. Elektronika návěstidla by byla vyvedena přes konektor mimo vložný modulek.
b)Jako výtažný modul použít před stanici standardní traťový délky asi 80cm a za něj použít návěstní modul, který už by byl malý standardní návěstní modul malé délky (řekněme do 15-ticm, ale větší ne, to by postrádalo smysl) i s návěstidlem a kolíkem, přestavníkem a elektronikou.
c)Nebo do vybraných klubových modulů našich členů předchystat šachty a v případě jejich použití na výtažné je osadit návěstidlem na setkání. Nevýhoda je absence v případě neúčasti majitele předchystaného návěstního modulu na setkání.
d)Udělat ryze předstaniční vjezdové moduly řekněme do 50ticm i snějakým dalším něčím, např přejezdem apod. (upřímně tohle se mi líbí ze všeho nejmíň, pro neuniverzálnost použití takových modulků)


No já budu mít stanici na třech dílech a bude jí předcházet jeden krajinný díl s přejezdem, takovouto sestavu budu mít jako součást domácího kolejiště, viz obrázek níže za který mě nekamenujtwe, koleje jsou namalovány jen zákaldně odkud kam, tvarování kolejí v krajině se pochopitelně bude řešit aby mělo svou logiku a nebylo to stylem rovina - zatáčka, stejně tak hlavní stanice je zatím jen úvahová, šlo mě hlavně o rozměrovou představu. Takže u sebe to vidím že bych dal vjezdové návěstidlo z jedné strany na ten krajinný modul, z druhé strany se to pak pořeší podle toho co se tam připojí klidně tím návěstním modulem 40 x 10 cm (40 x 15 cm).

http://www.tomashora.cz/soubory/kolejiste.jpg
http://www.tomashora.cz/soubory/skrytak.jpg

Řeším ale vzhled oné stanice kterrá bude na mém kolejišti zatím jakoby koncová, ale v modulovém layoutu průjezdná. Jde mi oto zda je lepší ji udělat jako 100 rovnou, nebo zvolit zajímavější vzhled části snanice v oblouku. Je mi jasné že obloukem si mohu zadělat na problémy při přepravě modulu, ale zase bych si vytvořil lepší prostor pro dopovou část kolejiště s popelovou jámou, vodou a zauhlováním. Celkově koncept stanice vychází ze staniček jako Smržovka, Jielmnice či Poštorná, navíc do ní chci zakomponovat to menší depo o obsluhu jedné parní loko (případně + jednoho motoráku M131.1). Ty staničky mě vycházejí zatím takto, s tím že bude ve svažitém terénu, bližší strana (z tohoto pohledu jižní bude ve svahu). Vlevo bude rozhraní RZ, v pravo pak NZ.

Obrázek
Obrázek
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod D » čtv 05 kvě, 2011 8:45 am

MirekTT
Já bych obecnou variantu navrhoval nějak takto:

Obrázek

1. Předvěstní modul - obsahuje značky a předvěst (délka modulu kolem 60 cm)
2. Návěstní modul - obsahuje vjezdové návěstidlo a označník (délka modulu kolem 20 cm)
Oba moduly by mohly mít celkovou délku běžného modulu (po spojení by šla udělat krabice s jiným modulem). Mezi nimi a nádražím by byly běžné moduly. Nevýhodou bude nutnost sjednocení několika následujících rozhraní.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » čtv 05 kvě, 2011 8:49 am

MIrekTT: Ad návěstidla:
Dle mého názoru, by bylo nejlepší, kdyby se dělaly atypy od předvěsti k předvěsti. Věřím ovšem, že s tímto řešením v obecné rovině u ostaních členů nepochodím... :)

Není to jen řešení návěstidel, s tím souvisí celé zabezpečení stanice a tratě (posílání vlaků mezi stanicemi)... Když se začnou do toho míchat předvěsti a zábrzdné vzdálenosti, chce to udělat trochu systém. Vzdálenostní upozorňovadla předvěstí mají mezi sebou také stanovenou délku. Zábrzdné vzdálenosti jsou mimo jiné ještě před tabulkou "konec nástupiště", při snížení traťové rychlosti (jaká je vůbec na mudulech traťová rychlost) i jinde... Simulovat opravdový železniční provoz je dost složité.

Zkrátka. Na příští (první) modulové setkání navrhuji zavést D3 a každý si na vzdálenost cca 80 cm od krajní výhybky k trati zapíchne lichoběžníkovou tabulku. Kdyby měl někdo návěstidla již hotové, tak je zneplatní bílým křížem... Myslím, že se prvně stanovilo sjízdnit vedlejší trať, tak proč řešit návěstidla. Pro učely modulových setkání budu minimálně na prvním sraze Hevlín prezentovat jako dopravnu D3. A pak se uvidí...
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod MirekTT » čtv 05 kvě, 2011 9:56 am

Neboj Lubomíre, debata k návěstidlům je spíše směrována do budoucna. Ale stejně jako airwar i já chci moduliště zakomponovat do domácí sestavy a budu tam chtít návěstidla. Předzvěst asi ne ale vjezdové ano. Nouzově zapíchnutý lichoběžník je dobrý nápad.

Pokusím se do příští hospody vyrobit návěstní vložku, jak bych si ji představoval. Šlo by o výřez ze styroduru na tloušťku návěstní normošachty a místo normočel a bočnic z překližky by byl opatřen pouze deskami z komatexu. Tohle by byl pouze jako nosič návěstidla vkládaný mezi dva moduly a prošroubovaný skrz normootvory delšími šrouby. Zvrchu by samozřejmě byl pruh přírody a kousek koleje jenom se dvěma banánky. Ty by se zapichovali do otvorů v hirschmanech v propojení navazujících modulů. Výhoda tohoto řešení je, že se dá nafrkat za malý peníz velké množství takových vložek s šachtičkami na různé tvary normočel. Nevýhoda je, že se nedá žolíkovat z jednoho typu čela na druhý. Na to by na vložce nebyl prostor. Ale nepovažoval bych to za nevýhodu, protože přechod typů čel na návěstním modulu je zase jednoúčelový.

Stejně by šly řešit i předvěsti. Kabel by se vyvedl dospod pod návěstní vložku a elektronika a připojení by se řešila závěsně (stejně by se to muselo řešit závěsně i v jiných případech).

Je to jen nápad, jak to řešit v modulišti s cílem na maximální univerzálnost a zachování možnosti použít traťové moduly bez omezení. Do závazné směrnice bych to neaplikoval, ať si nevylučujem tvorbu případných návěstních provozních modulových dioramat.
Líbí se mi zapichovací systém různých označníků. Pro každý layout se jejich poloha bude asi měnit. Možná by bylo dobré, abysme měli na modulech zapichovací místa vedle kolejí pro jejich umisťování. Třeba pár chomáčků trávy, kam by to šlo bez následků píchat.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » čtv 05 kvě, 2011 10:39 am

MirekTT píše: Pokusím se do příští hospody vyrobit návěstní vložku, jak bych si ji představoval... Stejně by šly řešit i předvěsti. Kabel by se vyvedl dospod pod návěstní vložku a elektronika a připojení by se řešila závěsně...


Ano tohle by bylo velice zajímavé a levné řešení jak takovou vložku vyřešit, ten palst je docela odolný, stejně tak by mohla být třeba z 5mm překližky, nápad sešroubovat ho delším šroubem, respective závitovou tyčí je myslím perfektní. Tu elektroniku bych asi udělal jako součást styrodurové vložky, vlepil bych ji spolu se servem či jiným přestavovacím zařízením přimo do otvoru v této vložce, data by se pak dali brát buďťo přímo s kolejí pokud by se šířili s jediné centrály, a nebo by se natáhli běžnou dvoulinkou od řídícího pultu příslušné stanice.

MirekTT píše: Líbí se mi zapichovací systém různých označníků. Pro každý layout se jejich poloha bude asi měnit. Možná by bylo dobré, abysme měli na modulech zapichovací místa vedle kolejí pro jejich umisťování. Třeba pár chomáčků trávy, kam by to šlo bez následků píchat.


Nejjednodušší by asi bylo do tohoto místa mít trvale nainstalován nějaký držák v zemi (trubička o vnitřním průměru 0,5mm), případně i s nějakou značkou (rychlost, upozornění na sklon trati ...) a tu pak měnit dle potřeby.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod romino » čtv 05 kvě, 2011 12:23 pm

Tak tiež niečo pridám. Zatiaľ je to síce len plán, ale pokiaľ pôjde o svetelné návestidlá, ktoré ja plánujem na mojej stanici, tak predzvesť nebude mať žiaden podklad (teda žiadna výplň, alebo žolík). Bude sa zastrkávať medzi čelá dvoch modulov. Napájanie svetiel bude cez plochý "fóliový" kábel (neviem ako sa to správne volá, ale používa sa napr. v tlačiarňach k hlavám) a až dole pod čelom bude pokračovať klasický kábel. Jeho šírka je niečo pod 1mm takže nebude vadiť spoju a zároveň bude držať návestidlo na mieste (keďže jeho koniec bude zaliaty v pätke návestidla). Vchodové budú na začiatku prvého modulu stanici. Výhodou je, že netreba riešiť kam sa zmestí, len treba mať patrične dlhý kábel. Je to ale zatiaľ len plán, treba vyskúšať.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 246
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod freekey » čtv 05 kvě, 2011 1:34 pm

airwar: Tvoje kolejiště se mi móóóc líbí. Asi to s drobnými úpravami obšlehnu (jiné uspořádání kolejí ve stanici na nemodulové části, úprava skryté stanice tak, aby byla možná jízda vlaků na obě tratě současně) :D .
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » čtv 05 kvě, 2011 4:22 pm

freekey píše:airwar: Tvoje kolejiště se mi móóóc líbí. Asi to s drobnými úpravami obšlehnu (jiné uspořádání kolejí ve stanici na nemodulové části, úprava skryté stanice tak, aby byla možná jízda vlaků na obě tratě současně) :D .


No jo už je tady první provokatér. :mrgreen: Skryťák je ve formě smyčky, bude řízen automaticky a bude z něho možné odjet dvěma směry na hlavní trať, v obou směrech odjezdu počítám s jakoby malou dvoukolejnou skrytou stanicí, jeden vlak tam bude moci čekat a bude se s tím co pojede do skryťáku moci prostřídat, v nákresu to zatím nemám. Hlavní trať je ta s tunely, na té počítám s typickými vozidly pro hlavní tratě z období přelomu 2-3 epochy, takže dlouhé páry, rychlíkové a nákladní vlaky, dlouhé motoráky - Modré šípy a možná i Slovenská střela. Hlavní nádraží 4-5 kolejí, menší depo, jedna vlečka, nějaké odstavné koleje, skladiště - prostě takové upravené Střelice. Ta hlavní stanice krom toho že bude na hlavní trati tak s ní bude odbočovat trať vedeljší, buďto půjde takto dokola po horizontu a nebo přímo z druhé strany nádraží, bude stoupat jakovy do kopců, měla by se klikatit, počítám na ní z menší zastávečkou s odbočkou k nějaké pile apod. na a pak dále do koncové stanice, ta už bude na modulech. To kolejiště je uvažované buďto do L + modulovka a nebo do U a modulovka (tohle je ta verze L + modulovka) Na té vedlejší trati počítám s krátkejma párama 422, 423, krátké osobní a nákladní vlaky, krátké motoráky - M120, M130, M131. Provoz na hlavní trati a skryté části automatický, na vedlejší trati si budu hrát. Zatím jsem to ještě detailně neřešil, mám prostor a tvar modulů, trať musí korespondovat s terénem, to budu řešit za pochodu. Zatím dokončuji pokládku kolejí ve skryťáku a budu řešit přestavování vyhybek a obsazení úseku. Všechno je otázka času.
Naposledy upravil airwar dne čtv 05 kvě, 2011 6:03 pm, celkově upraveno 1
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod lachttan.bastr » čtv 05 kvě, 2011 6:01 pm

D píše:MirekTT
Já bych obecnou variantu navrhoval nějak takto:

Obrázek

1. Předvěstní modul - obsahuje značky a předvěst (délka modulu kolem 60 cm)
2. Návěstní modul - obsahuje vjezdové návěstidlo a označník (délka modulu kolem 20 cm)
Oba moduly by mohly mít celkovou délku běžného modulu (po spojení by šla udělat krabice s jiným modulem). Mezi nimi a nádražím by byly běžné moduly. Nevýhodou bude nutnost sjednocení několika následujících rozhraní.


Za prvé se omlouvám za mlácení slámy. Šlo mi jen o kompatibilitu ze Zababovem. Netvrdím, že má patent na rozum.

Atypům bych snažil co nejvíce vyhnout. Co takhle návěstní šachty 25 x 25 x dle potřeby mm. (míry hážu z hlavy) na vložení návěstidla včetně ovládání. Sjednotit to na světla i mech. Šachta by se mohla i překrýt trávou, kdyby pro návěstidlo nebyl důvod. Tohle vše na žolíku s normočely, aby šel dát kamkoli, ale klidně i na traťových modulech. Ovládání táhnout samostatným kabelem ze stanice...

+ možno kamkoliv dle situace
- nutno vymyslet šachtu a uchycení návěstidla v ní.
Velikost středu = TT = Top Technik = vrchol techniky!
lachttan.bastr
 
Příspěvky: 117
Registrován: čtv 30 črc, 2009 4:54 pm
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » čtv 05 kvě, 2011 6:05 pm

airwar: S těma vozidlama mi mluvíš z duše kluku zlatá... Jen ty M290.0 bychom mohly zkoordinovat. Já třeba první a Ty druhou, ať se při křižování v Bořeticích nepotkají dvě stejný čísla...
Ale teď vážně. Jak na tu Strelu? Vždyť na to nikno nic nedělá.
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » čtv 05 kvě, 2011 6:10 pm

atypům se co nejvíce vyhnout: no jo, ale všeho s mírou. Za chvíli to nebude model, ale lego... :)
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » čtv 05 kvě, 2011 6:11 pm

lachttan.bastr píše:
D píše:MirekTT
Já bych obecnou variantu navrhoval nějak takto:

Obrázek

1. Předvěstní modul - obsahuje značky a předvěst (délka modulu kolem 60 cm)
2. Návěstní modul - obsahuje vjezdové návěstidlo a označník (délka modulu kolem 20 cm)
Oba moduly by mohly mít celkovou délku běžného modulu (po spojení by šla udělat krabice s jiným modulem). Mezi nimi a nádražím by byly běžné moduly. Nevýhodou bude nutnost sjednocení několika následujících rozhraní.


Za prvé se omlouvám za mlácení slámy. Šlo mi jen o kompatibilitu ze Zababovem. Netvrdím, že má patent na rozum.

Atypům bych snažil co nejvíce vyhnout. Co takhle návěstní šachty 25 x 25 x dle potřeby mm. (míry hážu z hlavy) na vložení návěstidla včetně ovládání. Sjednotit to na světla i mech. Šachta by se mohla i překrýt trávou, kdyby pro návěstidlo nebyl důvod. Tohle vše na žolíku s normočely, aby šel dát kamkoli, ale klidně i na traťových modulech. Ovládání táhnout samostatným kabelem ze stanice...

+ možno kamkoliv dle situace
- nutno vymyslet šachtu a uchycení návěstidla v ní.


Normočela budeme mít určitě na všech modulech, ale protože je šest možností kombinací normočel s tím že některé mohou být dvěmi směry tak by bylo asi vhodné se dohodnout na tom, že primárně budeme na volných modulech (myšleny ty které nejsou dělány jako segment a žádný modul není tvořen jako navazující ) používat jen normočela PP (nebo RR) a NZ, s tím že N bude na jihu modulu. U modulů stanic bych se tohoto také držel, obě hranice stanice opět jen normočela PP (nebo RR) a nebo NZ (N opět na jihu) - to by hodně usnadnilo tvorbu layoutu a stačilo by postavit jen několik krátkých modulů s šachtou na návěstidlo.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » čtv 05 kvě, 2011 6:20 pm

Lubomír píše:airwar: S těma vozidlama mi mluvíš z duše kluku zlatá... Jen ty M290.0 bychom mohly zkoordinovat. Já třeba první a Ty druhou, ať se při křižování v Bořeticích nepotkají dvě stejný čísla...
Ale teď vážně. Jak na tu Strelu? Vždyť na to nikno nic nedělá.


Jak na tu střelu? No vidím to na to že koupím odlitek, ale z něho použiji maximálně oválné části a střechu, i když i tam uvažiuji nad tzv. 3D tiskem a nebo to nechat vyfrézovat na CNC frézce, co půjde udělat z leptu postavíme z leptu, ten lept si namaluji, nejdřív to vytisknu na papír, sestavím, když to bude sedět uděláme lept, podvozek bych postavil na základu od Tilliga (V100, BR118, BR200), rozměry podvozku v hlavě nemám, takže nevím jaký podvozek bude nejvhodnější. (Teď jsem koukal, že rozvor náprav podvozku je 4150 to je docela dost, to se budeme muset podívat po nějakém třínápravovém podvozku kde vynechám prostřední nápravu a nebo si ho postavím).

Jediné co bude potřeba sehnat je trochu kloudný výkres s rozměry a bral bych i výkres vnitřního uspořádání, když jsem byl ještě hodně kluk, měli něco takového v knohovně, jmenovalo se to něco ve smyslu stavba motorových vozů, nebo tak nějak. Určitě chci mít model M290.0 a taky Modrých šípů M273, M274 či M275, bral bych i Stříbrný šíp (tuším M260 ???), na těchto motorácích fakt dost ujíždím. No a pochopitelně M 234, ten jedinej je v leptu, tak ten beru na rozjezd. :mrgreen:

PS. pokud to zvládnem a fakt se jednou se Slovenskýma střelama prokřižujem v Bořeticích, tak z té slávy Michala klepne. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

PS: a výkresy a fotografie mají v muzeu v Tatře Kopřivnice, stejně jako jeden zachovalý M 290.0, myslím že když slušně požádáme...
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » čtv 05 kvě, 2011 6:39 pm

airwar: No, do těch motoráků jsem taky dost blázen. Modely v TT jsem našel zde http://maditel.webnode.cz/fotogalerie/motorove-vozy/
Ale nepřišly mi M290.0 nebo M260.0 zpracované zrovna nejlépe. S CNC frézou ani s 3D tiskem nemám žádné zkušenosti... Vnitřek z leptu a čela odlitek či vyfrézovat je dobrý nápad. Rozměry zas až takový problém snad nejsou, když vozidlo existuje.
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník