Dám kůži na trh a něco sem zase přihodím.
Ke stavbě KOLEJIŠTĚ ( to je ta věc co zabere půlku obývacího pokoje) je třeba, krom výše zmíněných provozních zvyklostí a nezvyklostí, prostudovat modelářské normy NEM, pokud možno všechny dostupné.
http://www.vlakymodely.cz/index.php/normy-nem http://www.parostroj.net/modely/nem/nem.htm Pro návrh kolejiště tedy zvolím ( spíš dostanu přidělený prostor). Podle něho zvolím modelovou velikost. A nebo to bude opačně už mám nějaké modely a do daného prostoru se to pokusím umístit kolejiště.
Zvolím modelovou epochu,
http://www.ttmodely.cz/navody/epochy/ podle mého není nic smutnějšího než pohled na kolejiště kde jezdí všechno co má kola! Epochy se částečně prolínají! Nejde najednou přeznačit několik tisíc vozů, to prostě nějakou dobu trvá, stejně jako třeba změna barevného schématu (najbrt). Na jednom kolejišti lze provozovat i několik epoch. Například mechanická návěstidla se udržela v provozu do současnosti. Jen příkladně staniční budova byly zbourána a nahrazená jinou,příkladně větší. Takže pokud plánuju takovéto cestování časem, je to proveditelné. Některé budovy se vytvoří odnímatelné, aby se daly nahradit pro danou epochu vhodnější stavbou. Jeden den je kolejiště z III Ep. a druhý z V Ep.
Epocha je důležitá pro volbu třídy tratí a provozovaných vozidel ( NEM ), podle toho se odvodí průjezdný profil pro oblouky (velikost tunelových portálů), v přímé koleji je pořád stejný. Navíc to ještě nepřímo souvisí s délkou budoucích souprav a maximálním stoupáním tratě. Pro "hlavní trať" menší pro "lokálku" větší stoupání. Pro TT používám pro hlavní tratě 3cm na 1 metr délky, pro lokálky 4cm na 1metr. Pokud se jedná o stoupání v nejmenším oblouku r310 předpokladány délkový limit souprav 50-70 cm, pro malé kolejiště dostačující. Čím větší kolejiště tím větší poloměry oblouků tím se dá i zvětšit délka souprav. Pokud to rozměr kolejiště dovolí snažím se co největší část stoupání umístit do přímého úseku.
Délka kolejí: Předpoklád je dostatek prostoru, jinak v rámci velikosti kolejiště, pro stanice v měřítku 1:500-1000, pro širou trať 1:500-1500
Tunely: celkový přehled k 30. 1. 2002 mají ČD 149 tunelů s celkovou délkou 36,5 km, to je 0,4% celkové délky tratí. Nejmenší nadloží je 2 metry! Další informace
http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti ... ltun02.htm Z čehož vyplývá že tunely na kolejišti by měly být vyjímečné. Takže jsou součástí jakéhosi kompromisu. Mám zásadu: Trať která jednou zmizí do tunelu už se neukáže! Prostě vede na druhou stranu kopce a nemí důvod aby se znovu ukázala, pokud se tedy nejedná o nezbytné zamaskování stoupání apod.
Mosty: Druh použitého mostu se různí podle jeho umístění. Most umístěný na horizontu, by měl být vzdušné konstrukce (příhradová konstrukce) a neměl by čnít moc nad terén. Kamený viadukt celou krajinu zatíži a není to úplně ono, ale záleží víc na vkusu jednotlivce. Naopak v údolí zase vypadá líp právě mohutný kamený viadukt. Problém mostů je jejich umístění do stoupání. Pokud lze, příhradový most umístím do roviny, kamený most se do stoupání lépe maskuje.
Návěstidla: Umístění a užití návěstidel je v předpisech. Vjezdová návěstidla na malých kolejištích " jsou na druhé straně před tunelem" To je po tunelech druhý kompromis. Pro umístnění návěstidel nepoužívám přepočet zábrzdné vzdálenosti, ale délku nejdelší soupravy plus 10-20% délky navíc. Nebude vypadat hezky pokud budou soupravy od šajby k šajbě, navíc počítám s nestejnoměrností dojezdu lokomotiv.
Nyní je čas zpracovat návrh kolejiště, pozměňovací návrhy až po finální podobu. Lepší několikrát přepracovat návrh na papíře, než opravovat hotové kolejiště. Na druhou stranu neznám nikoho, kdo by prožil celý život s jedním kolejištěm. Člověk se postupem času mění a s ním i jeho názor a pak příjde na řadu nevyhnutná rekonstrukce kolejiště. Pokud v někom hlodá myšlenka na úpravu kolejiště nejste jediní
Další krok je rozhodnutí o způsobu řízení kolejiště analog nebo digitál. Až po sem je to totiž jedno, tyto "pravidla" platí obecně a druh řízení na ně nemá vliv,ale zde přichází na řadu vymyslet elektrické zapojení kolejiště a způsob řízení. Taky je třeba rozhodnout zda bude kolejiště uzpůsobeno pro noční provoz, osvětlení budov, vlaků, atd.
To je v kostce asi všechno podstatné. Jsem zvědav jestli tenhle román někdo přečte celý.

Tak vzhůru do práce a hodně úspěchů.