Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod milan ferdián » ned 17 dub, 2011 1:09 pm

Dle toho co zde jsem si přečetl,tak mi připadá,že nejlepší kolejiště by bylo bez žádných pravidel.Postavené jen na samých výjimkách nebo volnofantazie každého samotného modeláře,který bude tvrdit ,že jeho kolejiště je reálné.To že máme brát realitu ,tak jaká je a nebrat slepě všechny předpisy,to taky chápu.
Ale je tu jeden drobný problém.Kdo z vás je schopen posoudit ,jaká byla skutečně realita.Ani já ,který prostudoval spoustu historické literatůry,železničních podkladů a prožil určitý časový úsek v době parního provozu,netroufám si tvrdit ,že znám vše o železnici a že to tak skutečně bylo.
Modelové kolejiště má tyto přece tři základní cesty.

1)Hračkové kolejiště
Zde se hranice fantazie nekladou meze.Postav si co chceš a co ti základní geometrie kolejiva daného modelového měřítka dovolí.Ale netvrď ,že je to modelový obraz skutečné železnice.

2)Modelové kolejiště
Zde se již snaží železniční modelář ,dle svých možnosti vybudovat reálnou část skutečné železnice a samozřejmě zde se tolerují určité kompromisy.

3)Moduly
Zde máme všichni reálnou možnost vybudovat skutečnou realitu železniční provozu dle daných všech pravidel.

Ještě jedná věc.Skutečnou železnici v epoše V a VI se nedá příliš brát jako příklad pro modeláře.Důvodem jsou úsporná opatření SŽDC,která ze železnici vytváří totální paskvil.Manipulační koleje se mění na dopravní,vlečky jsou zaústěny do dopravních kolejí,totéž u DKV,která je kryta sice výkolejkou,ale opět zaústěna do dopravní koleje a takových dnešních paskvilů by se našlo více na dnešní železnici.

Kluci je třeba si vybrat co chcete modelovat,zda reálnou železnici s určitými rozumnými kompromisy nebo dnešní paskvily,kdy již jen koleje se tváří ,že se jedná o železnici :?:Jestli ,ale budeme neustále cpát do všeho výjimky a já nevím co ještě možného,tak se může stát ,že to naše železniční modelářství skončí mezi hračkovými (nic proti nim) a budeme akorát pro ostatní lodní,letecké a automobilové modeláře jen pro smích.
Samozřejmě je něco jiného i plodná diskuse dané problematiky.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod fruafru » ned 17 dub, 2011 2:19 pm

milan ferdián píše:Dle toho co zde jsem si přečetl,tak mi připadá,že nejlepší kolejiště by bylo bez žádných pravidel.Postavené jen na samých výjimkách nebo volnofantazie každého samotného modeláře,který bude tvrdit ,že jeho kolejiště je reálné.To že máme brát realitu ,tak jaká je a nebrat slepě všechny předpisy,to taky chápu.

Kolejiště, které nekopíruje reálnou stanici, trať, nebo vlečku atd., je volnomyšlenkářské. Stavět kolejiště ze samých vyjímek je nesmysl. Jen nevím kde je ta hranice mezi kompromisem a nesmyslem. Jestliže z prostorových důvodů nemám jinou volbu než napojit vlečkový areál do dopravní koleje, je to kompromis nebo nesmysl. Z diskuze je jasné že se taková situace vyskytovala. Proč by tedy nemohla být taková situace na modelovém kolejišti. Nebo postavím něco co se mi sice nelíbí, nevyhovuje mi to, ale je podle pravidel?
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » ned 17 dub, 2011 2:51 pm

"Jen nevím kde je ta hranice mezi kompromisem a nesmyslem. " Povedal by som, že tu je "jadro pudla" keď už nesmieme kopať do psov. :) . Každá takáto výnimka sú prevádzkové problémy. Dosť záleží od toho, či si ochotný akceptovať tieto záležitosti alebo nie. To, čo je napr. bežný jav niekde na lokálke s D3 a max. rýchlosťou 30 km/h je neakceptovateľné na hl. trati s rýchlosťami nad 120 km. Ďalej záleži od systému zabezpečenia konkrétnej výnimky a konkrétne opatrenia na danej trati. Takže v prvom rade námet. Ak modelujem nejaku lokálku s rýchlosťou max 40, v ČR alebo napr. v Afrike mám voľnejšiu ruku pri tvorbe ako u rýchlikovej trati a koridoru.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod alexander » ned 17 dub, 2011 2:51 pm

fruafru píše: Jen nevím kde je ta hranice mezi kompromisem a nesmyslem.


Je tam, kde si ju stanovíš sám...
alexander
 
Příspěvky: 407
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod milan ferdián » ned 17 dub, 2011 2:54 pm

fruafru píše:
milan ferdián píše:Dle toho co zde jsem si přečetl,tak mi připadá,že nejlepší kolejiště by bylo bez žádných pravidel.Postavené jen na samých výjimkách nebo volnofantazie každého samotného modeláře,který bude tvrdit ,že jeho kolejiště je reálné.To že máme brát realitu ,tak jaká je a nebrat slepě všechny předpisy,to taky chápu.

Kolejiště, které nekopíruje reálnou stanici, trať, nebo vlečku atd., je volnomyšlenkářské. Stavět kolejiště ze samých vyjímek je nesmysl. Jen nevím kde je ta hranice mezi kompromisem a nesmyslem. Jestliže z prostorových důvodů nemám jinou volbu než napojit vlečkový areál do dopravní koleje, je to kompromis nebo nesmysl. Z diskuze je jasné že se taková situace vyskytovala. Proč by tedy nemohla být taková situace na modelovém kolejišti. Nebo postavím něco co se mi sice nelíbí, nevyhovuje mi to, ale je podle pravidel?


A kdo ti z nás tomu brání :?: Tak napoj vlečkový areál na dopravní kolej a je to.Co chceš ode mne ,požehnání nebo potvrzení,že tato situace byla. :?: Já nebudu shánět podklady proto ,abych tvé vyvrátil.Na to já nemám čas a ani to není moji povinností.Proč se nevrhneš ty do studia archívu železničních stanic nebo zkus získat určité podklady různých stanic,které odpovídají dané epoše.Nepleť si pojem dopravní a traťová kolej na širé trati.Znám dopravní situace kdy se na traťových kolejí přímo nakládalo a bylo to běžně v provozu,ale odpovídaly té dané době.
Neslučujte provozně dnešní a minulou dobu.

Ty máš jeden dar.Umíš vytvářet krajinu v 3D.Toto by bylo daleko přínosnější pro nás pro všechny,než se zde neustále dohadovat kdo má pravdu a kdo né.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » ned 17 dub, 2011 3:09 pm

fruafru píše:...Jen nevím kde je ta hranice mezi kompromisem a nesmyslem. Jestliže z prostorových důvodů nemám jinou volbu než napojit vlečkový areál do dopravní koleje, je to kompromis nebo nesmysl. Z diskuze je jasné že se taková situace vyskytovala. Proč by tedy nemohla být taková situace na modelovém kolejišti. Nebo postavím něco co se mi sice nelíbí, nevyhovuje mi to, ale je podle pravidel?

Naprostý souhlas, mám stejný názor. Navíc většina kolejišť bude asi epocha III/IV, protože tam je provozována i pára. A do toho se najednou montují soudobé stavební normy - takže kdo z toho dělá paskvil ?

JanoH0e píše:" ...Ak modelujem nejaku lokálku s rýchlosťou max 40, v ČR alebo napr. v Afrike mám voľnejšiu ruku pri tvorbe ako u rýchlikovej trati a koridoru.

Kolik modelářů staví lokálky a kolik koridór ?

JanoH0e píše: Existujú pre tieto výnimky prísne prevádzkové pravidlá, ktoré by sa potom mali na modeli dodržiavať. Manipulačné koľaje sa musia kryť, buď odvratom alebo výkoľajkou, popr. inak. Koľký modelári ale majú alebo sú schopný postaviť výkoľajku ? A tak by som mohol pokračovať. Ak by som modeloval nejakú výnimku z pravidiel, mal by som vedieť aj prevádzkové zásady danej výnimky.

Otázkou je, zda ty zde popisované "výjimky" nejsou ve skutečnosti pravidlo, a ty pravidla z příruček výjimkami. Pokud jde o tu věrnost a soulad s předpisy, tak ta výkolejka by se ještě dala urobit. Ale jak vymodelaříš sprievodcu, aby šel na détrojke v první výhybce a tam začal mávat praporkem pro příždějící vlak ??? Když toto zrobíš, potom jsi "Pán Modelár". A stejně se nejde kritik, který to zdrbne, že mává moc rychle, druhý zas, že mává moc pomalu.....
Problém je v tom že kompromis v modelaření musí být téměř ve všem, ale málokdo to uznává - vybírá si jen ty kompromisy, co se jemu hodí, a ostatní je špatně. Třeba tohle - na R trati : / už mimo provoz, ale dosud/
Přílohy
h_2.jpg
h_2.jpg (119.21 KiB) Zobrazeno 5369 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Radek Strnad » ned 17 dub, 2011 4:32 pm

Koukám,že se to tu začíná slušně rozjíždět.Tak přidám několik svých,možná kacířských myšlenek.Těžko lze v běžných měřítkách postavit a kopírovat reálnou trať nebo stanici.Pokud nemám k dispozici stodolu a nemodeluji ve vel.Z,tak musí nutně přijít kompromis.Buď jsem volnomyšlenkář a postavím trať podle svého nebo se snažím o kopii reálné trati nebo stanice,ale vše musím zmenšit,něco vynechat.....,ale základní pravidla musím,pokud nestavím pouze vlakodrom a chci-li se zvát modelářem ,dodržet.Chce to,jako základ pročíst návěstní předpisy pro mnou zvolenou epochu,projít to nejdůležitější z dopravních předpisů(D1,D3),ale pokud mám chuť a seženu je tak samozřejmě i jiné.Jo a taky projít pořádně toto fórum,protože od toho ho tak nějak máme,že.Vybrat si,co je pro mě důležité a toho se při stavbě držet jak jen to jde.A pokud to nejde,pak jsou ty výjimky a kompromisy.Tyto věci byly technologicky popsány ve staničních řádech jednotlivých stanic.Ale tyto anomálie musím vždy umět zdůvodnit.Jednak sám sobě,ale i např.nějakému erudovanému odborníkovi,který by kolejiště viděl a zeptal by se např.:"Milý vole,pročpak nemáš předvěst před návěstidlem na přepočet zábrzdné vzdálenosti"???...facka....plačtivá odpověď:"Protože v mém měřítku by mi předvěst vyšla doprostřed zhlaví sousední stanice a vzdálenostní upozorňovadla by se táhla celou touto stanicí až k protilehlému zhlaví"...následuje odborníkova omluva.Stanici,kde je na hl.koleji rychlost 90km/h nemůžu krýt jednoramenným mech.návěstidlem nebo tam musím dát ve stanici rychlostník na 40km/h.Výkolejky by měly být od TT výš samozřejmostí,stejně tak další,na první pohled viditelné základní věci.Pokud ale řeším otázku,zda postavit trať ve velkém stoupání(ale pro lokomotivy s běžným počtem vozů zvládnutelné) a ještě v oblouku o malém poloměru nebo nepostavit,pak se jednoznačně rozhodnu pro její postavení i za cenu toho,že něco poruším,protože se mi zatraktivní provoz,který mě už jinak třeba nudí.Ale zároveň je mojí povinností toto stoupání nějak pohledově zakrýt/zamaskovat ,aby to nebylo to první,co oko toho pomyslného odborníka uvidí.Až padne jeho otázka:"Milý vole,tady jsem při bližším ohledání našel nepřípustné stoupání a ještě v malém oblouku"....následuje opět facka......a moje plačtivá odpověď:"Když já bych to jinak neutočil a neustoupal a kvůli tomu bych nepostavil trať přes celé kolejiště..."Následuje omluva a hřejivá věta:"Máš štěstí,ono to skoro není poznat,jen po důkladném průzkumu".A já jsem happy. :lol: Takže takto to vidím já,notorický přestavovač (ne)hotového kolejiště.Moduláři to v tomto mají lehčí,neboť nejsou nuceni dělat stále tolik kompromisů,ale o to musí být preciznější v detailech.Jo ještě něco pro kolegu Maxe :lol: .Jako toho pomyslného odborníka si ,který svou kritikou rozcupuje mé kolejiště,si představuju pana Zusku :lol: .Jeho madelářské techniky jsou dnes již skoro všechny pasée-máme jiné tech.možnosti,než měl ve své době on,ale jeho znalosti provozní z II.III.IV.epochy jsou značně poučné dodnes.Takže doporučuji přečíst provozně důležité pasáže z jeho knih.Škoda,že se v ep.III a IV nesmělo skoro nic na železnici fotit.V tom to máme my,modeláři pravěku,náročnější.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod milan ferdián » ned 17 dub, 2011 5:03 pm

Tak moment,já zde píši a bavíme se o stanicích, ne o širých tratí.Širá trať je jiné téma a zde mi je absolutně jasné,že ne každý má onu pomyslnou stodolu k dispozici.Zde ve vedení tratě na našich modelových kolejištích je délkový i výškový kompromis nutnosti.Těžko nácpu do prostoru 1m čtvereční jeden kilometr širé trati v H0 :mrgreen: ,ale i zde musíme hodně přemýšlet a koumat ,aby jsme neskončili u švýcarských železnic,byť jsou velmi krásné,ale pro našince těžko stravitelné v českém prostředí.Taková vedlejší trať ze Smržovky do Josefa Dolu a do Tanvaldu,to by bylo krásné téma i zpracovaným obloukovým viaduktem u Smržovky...
Ad neškatulkovat,každý z nás něco umíme a máme vybrané své směry v tomto modelářském odvětví :wink: .
Ad max,by jsi se divil.Při provozu na místní modulové trati dle předpisu D3 tyto úkony provádíme.Někdy mě bolí od toho mávaní praporkem ruka :mrgreen:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » ned 17 dub, 2011 5:22 pm

Max
"Kolik modelářů staví lokálky a kolik koridór ?" - No, čo sledujem plániky tak nejaký ten "rýchlik" chce skoro každý. A ani sa im nečudujem. Tiež som kedysi chcel mať niečo také.
"Otázkou je, zda ty zde popisované "výjimky" nejsou ve skutečnosti pravidlo, a ty pravidla z příruček výjimkami." - väčšina z toho, čo píšu príručky platí od začiatku železnice na našom územi. Videl som napr. predpisy koňky a tratí stavaných v roku 1870 a až na určité odlišnosti dané technikou a možnosťami tej doby je to dosť podobné. Stačí si to prejsť s predpismi.
Prúvodči s praporkem - odkaz na je ho stavbu som dával, takže kto robí výnimku si ho tam môže dať, alebo usporiadať situáciu tak, aby tam nemusel byť. Zase je to o znalosti predpisov.
Ad nákladisko dobytka - nebola to pôvodne lokálka ? "Zkoridorovaná " až omnoho neskôr po vybudovaní ?
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » ned 17 dub, 2011 6:22 pm

JanoH0e píše:... No, čo sledujem plániky tak nejaký ten "rýchlik" chce skoro každý. A ani sa im nečudujem. Tiež som kedysi chcel mať niečo také. ....Prúvodči s praporkem - odkaz na je ho stavbu som dával, takže kto robí výnimku si ho tam môže dať, alebo usporiadať situáciu tak, aby tam nemusel byť. Zase je to o znalosti predpisov.
Ad nákladisko dobytka - nebola to pôvodne lokálka ? "Zkoridorovaná " až omnoho neskôr po vybudovaní ?

Nějaký ten rychlík -- to ale neznamená korytór. Je hodně tratí, které byly budovány jako lokálky, a po letech tam rychlíky začaly jezdit. Z Pardubic do Liberce, což byla hlavní trať /tunely pro 2 koleje/ rychlíky za dob císaře pána neznali, byly zavedeny až ČSD. Přesto jich tam pak jezdilo hodně, nejvýznamnější asi Peršing : Dresden-Košice. Přesto tam nikde není rychlost 120.
"Prúvodči s praporkem - ....usporiadať situáciu tak, aby tam nemusel byť" - to znamená zapomenout na détrojku ? Jiné řešení nevidím.
"Zkoridorovaná " až omnoho neskôr - naštěstí dosud ne, zatím dost zachováno z původního stavu. A do každé stanice měl R vjezdovou r=40. [/quote]
Radek Strnad píše:....Stanici,kde je na hl.koleji rychlost 90km/h nemůžu krýt jednoramenným mech.návěstidlem nebo tam musím dát ve stanici rychlostník na 40km/h.Výkolejky by měly být od TT výš samozřejmostí,stejně tak další,na první pohled viditelné základní věci..

Bývalo to i tak, jak píšeš, rychlostník před první výhybkou 40, u námezníku 1.koleje 80 a fíra jen "vytáhnul střevo" aby se přes stanici rozjel. Později tam místo 80 dali 60, a o něco později nic, takže ta 4cítka platila přes celou stanici a za ní kopec..... furt to odborníci vylepšujou. Podobně to bývalo ve Vysočanech - když se na vjezdu od Prahy Papoušek zakolébal a uhnul na 14tou, cvakly Trofimovky, a jak se vzadu narovnala souprava, začal hukot.....2100 koní zabralo naplno. To byla melodie pro uši.....těch vozů měl za sebou někdy 8, někdy 15, a žádnej brejlák vzadu, jak je dnes zvykem ! / u hysterických lokomotiv/
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Radek Strnad » ned 17 dub, 2011 6:42 pm

milan ferdián píše:Tak moment,já zde píši a bavíme se o stanicích, ne o širých tratí.Širá trať je jiné téma a zde mi je absolutně jasné,že ne každý má onu pomyslnou stodolu k dispozici.Zde ve vedení tratě na našich modelových kolejištích je délkový i výškový kompromis nutnosti.Těžko nácpu do prostoru 1m čtvereční jeden kilometr širé trati v H0 :mrgreen: ,ale i zde musíme hodně přemýšlet a koumat ,aby jsme neskončili u švýcarských železnic,byť jsou velmi krásné,ale pro našince těžko stravitelné v českém prostředí.Taková vedlejší trať ze Smržovky do Josefa Dolu a do Tanvaldu,to by bylo krásné téma i zpracovaným obloukovým viaduktem u Smržovky...
Ad neškatulkovat,každý z nás něco umíme a máme vybrané své směry v tomto modelářském odvětví :wink: .
Ad max,by jsi se divil.Při provozu na místní modulové trati dle předpisu D3 tyto úkony provádíme.Někdy mě bolí od toho mávaní praporkem ruka :mrgreen:

U stanic to zmenšení platí také,jen to není tak okaté.I průměrně velká stanice přepočtená do měřítka zabere stašně místa.A obyčejná výhybna?Tam byly koleje leckdy delší než ve stanici.Když bylo potřeba provozně zpropustnit trať,bylo jednodušší,než pracně překopat starou stanici,vybudovat o pár kilometrů dál novou výhybnu s kolejemi dlouhými i pro letmé křižování.Koneckonců takto jsem postupoval i na svém kolejišti při jeho rozšiřování.Než totálně přestavovat "centrální"stanici,vybudoval jsem v rohu kolejiště nové nádražíčko,ale s dvěma delšími dopr.kolejemi a když mám nějakou mimořádně dlouhou soupravu,tak ji vykřižuji tam.Třeba i ten rychlík.Ještě vloni jezdil R893 na trati 194 mezi Kájovem a Novým Údolím podle D3.V Nové Peci stál rychlík na přejezdu a průvodčí stavěl a zamykal veksle.Teď už jsou tam samovraty.Asi proto ho letos ČD zlikvidovaly.Co s ním taky.Ještě by se někdo vozil z Prahy přímo, v normálním vlaku a třeba s kolem.Radši dáme 3x810+5xBtax a to by bylo,abychom ty obtížné cestující neotrávili.Jo to je ep.VI.Já ji asi už nikdy na chuť nepřjdu.Jo a ty zmrzačené stanice,to je fakt odpor. :roll:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod chameleon » pon 18 dub, 2011 3:47 pm

Max píše:.......Ono nejde ani tak o bourání dogmat, jako spíš o to, že když zde někdo (začínající modelář) představí svůj plánek, tak ho "odborníci" zdrbnou, co všechno tam má špatně.......

Maxi já si myslím, že to ale není úplně na škodu. Totiž takovou databázi fotek "neobvyklých" situací na železnici má málokdo, např. ty + 2 lidi, a myslím, že pokud by v tomto fóru měli začátečníkům odpovídat jen 3 opravdoví odborníci, tak by to zaprvé nestíhali, a zadruhé by je odpovědi na úplně špatné návrhy časem naprosto přestaly bavit.

Proto si myslím, že není na škodu, když se o úplné začátečníky nejdříve postarají "odborníci" jak uvádíš (též se mezi ně řadím), kteří napomohou s vyladěním největších chyb v plánu. Při finalizaci návrhu je pak už dobrá rada/komentář některého z profíků.

I já jsem sem ze začátku přišel jako začátečník s prosbou o radu. A můžu ti říct, že jestli jsem měl plánek plný chyb, tak přínosnější bylo pro mě to předělat dle rad "odborníků", než kdyby mi někdo napsal, že vše je OK, že se tyto situace ve skutečnosti objevují. Začátečníkovi se vyjímkami jen zamotá hlava...s nima se seznámí časem jak se bude hlouběji do modelaření dostávat. A až se pak vrátí jako již zkušenější modelář a požádá o rady k novému plánu kolejiště (který už má hlavu a patu), tak ta diskuze s vyjímkami u něj je naprosto vhodná :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod fruafru » pon 18 dub, 2011 8:11 pm

Dám kůži na trh a něco sem zase přihodím.
Ke stavbě KOLEJIŠTĚ ( to je ta věc co zabere půlku obývacího pokoje) je třeba, krom výše zmíněných provozních zvyklostí a nezvyklostí, prostudovat modelářské normy NEM, pokud možno všechny dostupné. http://www.vlakymodely.cz/index.php/normy-nem http://www.parostroj.net/modely/nem/nem.htm
Pro návrh kolejiště tedy zvolím ( spíš dostanu přidělený prostor). Podle něho zvolím modelovou velikost. A nebo to bude opačně už mám nějaké modely a do daného prostoru se to pokusím umístit kolejiště.
Zvolím modelovou epochu, http://www.ttmodely.cz/navody/epochy/ podle mého není nic smutnějšího než pohled na kolejiště kde jezdí všechno co má kola! Epochy se částečně prolínají! Nejde najednou přeznačit několik tisíc vozů, to prostě nějakou dobu trvá, stejně jako třeba změna barevného schématu (najbrt). Na jednom kolejišti lze provozovat i několik epoch. Například mechanická návěstidla se udržela v provozu do současnosti. Jen příkladně staniční budova byly zbourána a nahrazená jinou,příkladně větší. Takže pokud plánuju takovéto cestování časem, je to proveditelné. Některé budovy se vytvoří odnímatelné, aby se daly nahradit pro danou epochu vhodnější stavbou. Jeden den je kolejiště z III Ep. a druhý z V Ep.
Epocha je důležitá pro volbu třídy tratí a provozovaných vozidel ( NEM ), podle toho se odvodí průjezdný profil pro oblouky (velikost tunelových portálů), v přímé koleji je pořád stejný. Navíc to ještě nepřímo souvisí s délkou budoucích souprav a maximálním stoupáním tratě. Pro "hlavní trať" menší pro "lokálku" větší stoupání. Pro TT používám pro hlavní tratě 3cm na 1 metr délky, pro lokálky 4cm na 1metr. Pokud se jedná o stoupání v nejmenším oblouku r310 předpokladány délkový limit souprav 50-70 cm, pro malé kolejiště dostačující. Čím větší kolejiště tím větší poloměry oblouků tím se dá i zvětšit délka souprav. Pokud to rozměr kolejiště dovolí snažím se co největší část stoupání umístit do přímého úseku.
Délka kolejí: Předpoklád je dostatek prostoru, jinak v rámci velikosti kolejiště, pro stanice v měřítku 1:500-1000, pro širou trať 1:500-1500
Tunely: celkový přehled k 30. 1. 2002 mají ČD 149 tunelů s celkovou délkou 36,5 km, to je 0,4% celkové délky tratí. Nejmenší nadloží je 2 metry! Další informace http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti ... ltun02.htm Z čehož vyplývá že tunely na kolejišti by měly být vyjímečné. Takže jsou součástí jakéhosi kompromisu. Mám zásadu: Trať která jednou zmizí do tunelu už se neukáže! Prostě vede na druhou stranu kopce a nemí důvod aby se znovu ukázala, pokud se tedy nejedná o nezbytné zamaskování stoupání apod.
Mosty: Druh použitého mostu se různí podle jeho umístění. Most umístěný na horizontu, by měl být vzdušné konstrukce (příhradová konstrukce) a neměl by čnít moc nad terén. Kamený viadukt celou krajinu zatíži a není to úplně ono, ale záleží víc na vkusu jednotlivce. Naopak v údolí zase vypadá líp právě mohutný kamený viadukt. Problém mostů je jejich umístění do stoupání. Pokud lze, příhradový most umístím do roviny, kamený most se do stoupání lépe maskuje.
Návěstidla: Umístění a užití návěstidel je v předpisech. Vjezdová návěstidla na malých kolejištích " jsou na druhé straně před tunelem" To je po tunelech druhý kompromis. Pro umístnění návěstidel nepoužívám přepočet zábrzdné vzdálenosti, ale délku nejdelší soupravy plus 10-20% délky navíc. Nebude vypadat hezky pokud budou soupravy od šajby k šajbě, navíc počítám s nestejnoměrností dojezdu lokomotiv.
Nyní je čas zpracovat návrh kolejiště, pozměňovací návrhy až po finální podobu. Lepší několikrát přepracovat návrh na papíře, než opravovat hotové kolejiště. Na druhou stranu neznám nikoho, kdo by prožil celý život s jedním kolejištěm. Člověk se postupem času mění a s ním i jeho názor a pak příjde na řadu nevyhnutná rekonstrukce kolejiště. Pokud v někom hlodá myšlenka na úpravu kolejiště nejste jediní
Další krok je rozhodnutí o způsobu řízení kolejiště analog nebo digitál. Až po sem je to totiž jedno, tyto "pravidla" platí obecně a druh řízení na ně nemá vliv,ale zde přichází na řadu vymyslet elektrické zapojení kolejiště a způsob řízení. Taky je třeba rozhodnout zda bude kolejiště uzpůsobeno pro noční provoz, osvětlení budov, vlaků, atd.
To je v kostce asi všechno podstatné. Jsem zvědav jestli tenhle román někdo přečte celý. :lol: Tak vzhůru do práce a hodně úspěchů.
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Radek Strnad » úte 19 dub, 2011 12:05 pm

To zas takový román není a s názory nelze než souhlasit.Kdo nemá rád normy NEM může si nejdřív kritická místa projet zkušebně patrem Bmto a když to projede,projede tam už asi všechno.Jinak velmi rozumné shrnutí většiny nezákladnějších pravidel.A epochy se nejen překrývají,ale mají také podepochy.Třeba v pro mě nejbližší ep.III ,bych se opovážil vidět hned tři,menší epošky.III.a -těsně po válce s různými kořistními lokomotivami a vozy,které se nejen u nás vyskytovaly.III.B-cca od r 1950 do přeznačení vozů na žluté popisy a III.C-zbytek do konce 60-tých let.Ovšem chlapci kolik takových podepoch má třeba ep.I,to si vůbec nedovedu představit. :roll:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod vojtas » úte 19 dub, 2011 12:13 pm

Ep.1 CS má asi 3 podepochy,ep.Ia-počátky železnic,ep.Ib-železnice za monarchie,ep.Ic-počátky první republiky,pro jiné země jich může být více,ale pro náš region jsou jenom tyto tři.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků