Kolejiště H0 – mini-max

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » pon 14 úno, 2011 11:27 am

Koukám, že v kolejiších probíhá debata ohledně výšky, aby se kolejiště vešlo pod postel/do skříně a pod.
Mám zde podobný dotaz - plánovaná výška koncové stanice je +53 (viz úvod vlákna) , k tomu 15 cm je rám, a 20 cm domy, stromy, návěstidla = summa 88 cm !
A to už neprojde dveřmi při případném stěhování jinam, ať už kvůli malování nebo z jiných důvodů.

Má někdo zkušenosti s dvoudílným kolejištěm nikoli nejen na délku ale i NA VÝŠKU ?
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » úte 22 bře, 2011 7:24 pm

Nějakou takovouhle, dle mnohých "odborníků" vyloženě nemodelovou stanici bych chtěl mít na kolejišti.....
Přílohy
tunel v zst__.jpg
tunel v zst__.jpg (67.21 KiB) Zobrazeno 6695 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Sandy » stř 23 bře, 2011 4:39 pm

Max píše:Nějakou takovouhle, dle mnohých "odborníků" vyloženě nemodelovou stanici bych chtěl mít na kolejišti.....

No, ono těch mýtů, které by Saturnin určitě uvedl na správnou míru, je v železničním modelářství více. Namátkou : trať má vést odněkud někam, trať nemá nadjíždět sebe sama, koleje nemají vést rovnoběžně s hranou panelu apod.... :roll:
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 25 bře, 2011 7:30 am

Nechci se zastávát dogmat (a už vůbec ne dogmatiků), ale existuje jisté úsloví o výjimkách, které potvrzují pravidlo...
Maxi, jestli se nepletu, tak je to Sychrov. Ten už v modelu (modulu) existuje, přestože je v současnosti dlouhodobě rekonstruován.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » pát 25 bře, 2011 12:40 pm

Michal Šuhajda píše:Nechci se zastávát dogmat (a už vůbec ne dogmatiků), ale existuje jisté úsloví o výjimkách, které potvrzují pravidlo...
Maxi, jestli se nepletu, tak je to Sychrov. Ten už v modelu (modulu) existuje, přestože je v současnosti dlouhodobě rekonstruován.

Michale, a co když těch výjimek je víc než těch pravidel ? (depa a vlečky napojené do dopravní koleje)
Na tom obrázku jsi správně určil Sychrov, a v modelu je v jaké velikosti ?
Druhé zhlaví hlavní stanice bude na kolejišti vypadat třeba takhle - když není víc místa, jinak to nejde. Tunel taky hned za výhybkou. Ale jak vidíš, nevymýšlím si fantazie z hlavy, ale chci modelařit dle skutečnosti (aspoň něco, vždy to nejde).
Přílohy
tunel u zst_.jpg
tunel u zst_.jpg (87.39 KiB) Zobrazeno 6460 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 28 bře, 2011 9:33 am

Reagoval jsem spíš na ty tunely, protože jinak se držím spíš toho, že na kolejišti může být znázorněna lecjaká výjimka, ovšm musí pro ni být viditelný důvod stejně jako ve skutečnosti.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod vojtas » pon 28 bře, 2011 12:46 pm

Např v Brandýse n/L bylo depo napojené taky do dopravní koleje,byla to sice výjimka,ale teoreticky tomu nic moc nebrání.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » úte 29 bře, 2011 4:57 pm

Mezi velké prohřešky proti "příručkám" bývá také počítána malá výška terénu nad tunelem - prý by tam měl být zářez a ne tunel. Ale stavitelé skutečných železnic se příručkami tohoto typu jaksi neřídili. Dokonce i když vykopali zářez, tak tam vyzdili klenbu a pak ji zasypali, - aby snad měli "tunel v krtičině" ??
Přílohy
SOUTHERN PACIFIC - R. 1976.jpg
SOUTHERN PACIFIC - R. 1976.jpg (116.78 KiB) Zobrazeno 6223 krát
Bratis_01.jpg
Bratis_01.jpg (83.04 KiB) Zobrazeno 6223 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod D » úte 29 bře, 2011 6:50 pm

Max
> Ale stavitelé skutečných železnic se příručkami tohoto typu jaksi neřídili.
Ale řídili. K tomu, aby to bylo jinak, museli mít hodně dobrý důvod. Například ten, že se tunel nerazil, ale dosypával. Ražené tunely mívají vyšší nadloží, protože nízké nadloží bývá opravdu jednodušší zařezat a nezdržovat se ražbou mnohem dražšího tunelu.

Druhou fotografii nepoznávám, ale ta první je z Tehachapi Loop. Tam postavili tunel místo mostu. Zemina nahoře byla dosypána jako 23,5 metrů vysoký násep pro horní vedení stejné tratě. Nenašel jsem podrobnosti, ale řekl bych, že ten tunel nebyl vůbec ražen.

----------------------------------------

EDIT:

Aha, tak druhý snímek je z odklízecích prací po závalu na Lamačském tunelu v Bratislavě roku 1900. Mohutnost nadloží 35 metrů byla v roce 1844 dostatečným důvodem k ražbě tunelu. Místo pro začátek tunelu muselo být vybráno podle poměru ceny za tunel a zářez (jeden metr tratě zářezem tam představoval ruční odtěžení přibližně tří tisíc metrů krychlových skály spolu s dalšími výdaji, například na odkup pozemků nad stávajícím tunelem).
Naposledy upravil D dne úte 29 bře, 2011 11:08 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod TTJozsi » úte 29 bře, 2011 7:08 pm

Na druhej fotografii je napísané - Demolácia Bratislavkého tunela
TT,DCC vlastná výroba,Zimo MX63,64,640,NOHAB
TTJozsi
 
Příspěvky: 70
Registrován: pát 12 zář, 2008 4:57 pm
Bydliště: SK Vydrany

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Max » úte 29 bře, 2011 7:33 pm

Demolácia starého a stavba nových, tunely stojí stále i s tím nízkým nadložím.
Přílohy
Brat_tunely 2010.jpg
Brat_tunely 2010.jpg (133.7 KiB) Zobrazeno 6159 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 30 bře, 2011 10:14 am

V příručkách, konkrétně "Modely železnic v terénu" od vV . Zusky se uvádí, že minimální doporučená výška nadloží je jednonásobek výšky tunelu. Když se kouknu na obrázek a výšku tunel. trouby, tak je nadloží minimálně dvojnásobné... Pohled zkresluje portál, který je nezvykle vysoký (téměř dvojnásobek výšky tunelu i bez ozdobné nástavby s "erbem")
Proto nejde brát v potaz velikost portálu, případně stačí porovnat tunel. troubu s umístěním a výškou lampy VO vlevo.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod Pietro » stř 30 bře, 2011 11:38 am

Zářez nebo tunel? Tunel ražený nebo v zářezu a zasypaný? Je to všechno o ekonomice, technologii stavby a geologii. Hlavně o té geologii. Jak už tu bylo řečeno, tak ražený tunel je mnohem dražší. Když je nadloží nízké a zemina není soudržná, tak je jednodušší to vytěžit celé postavit tunel a pak zasypat, aby se nesesouvaly svahy. Na trati ze Zatce do Plzně je jedno místo, kde je trať vedená v zářezu, a ty svahy doslova tečou. Soudruzi se tam pokoušeli stavět mohutné opěrné stěny, pilotové stěny. A ty stěny se jim skoro ihned začali uklánět někde skoro až 45° A dokonce i ty hluboký piloty se jim tlakem začali uklánět. A to ten zářez není vůbec nějak hlubokej
TT (prozatím trosky analogu) - under construction
Epocha (zatím bez rozlišení) asi přelom 3 a 4.
Uživatelský avatar
Pietro
 
Příspěvky: 105
Registrován: čtv 17 bře, 2011 11:00 am
Bydliště: Aussig, Peruc, Praha...dle nálady :)

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod radekkrupka » stř 30 bře, 2011 11:41 am

Je třeba si uvědomit, že do stavby tunelu/zářezu významně promlouvají geologické/geotechnické podmínky. Ne všude je vhodné razit tunel, i když nadloží je vysoké a naopak. Nastávají i případy, kdy se např. začne razit tunel, ale později se vzhledem podmínkám změní projekt na zářez. Stejně tak jsou známy případy, kdy byl proveden zářez a vlivem nestabilních svahů se poté vyzdil/vybetonoval tubus a zasypal se...

To nic nemění na obecných pravidlech, která platí... konec konců věci, které odpovídají běžným zvyklostem vypadají přirozeně, zatímco u výjimek je to někdy na štíru... a pak je otázka co chceme modelovat, zda divný extrém nebo "běžnou realitu". Samozřejmě s kompromisy.

Pietro mě předběhl...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Kolejiště H0 – mini-max

Příspěvekod vojtas » stř 30 bře, 2011 12:32 pm

Ale ono i v Čechách máme tunel s nadložím 2,98m,původně byl zděný,nedávno ho rekonstruovali-zbourali a vykopali novej zářez,a zas ten tunel postavili,jen kdybych si vzpoměl kde to je...
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: romansis a 6 návštevníků