Koncová stanice epocha III/IV

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Raaba » úte 16 lis, 2010 10:04 am

Zdravím všechny. Po roce čtení a plánování je zde můj plánek ve velikosti TT. Zajímavé je, že během roku se plánek zjednodušoval a kolejiště zmenšovalo až do podoby, kterou jsem snad schopný jako začátečník zvládnout.
Zadání, které časem vykrystalizovalo do následující podoby:
1) skladovatelnost v prostoru 130x85x35cm
2) vyhnout se skryťáku pod povrchem (nejsem si jistý schopností udržovat a opravovat SN a jelikož jsem začátečník, chyb se nevyvaruji)
3) Lokálka přelom epoch III a IV (motorová trakce)
4) možnost modelovat skutečný provoz
5) vyhnout se stanici v oblouku kvůli možnosti spojování a rozvěšováni souprav
6) délka souprav, stanovení délky stanice a provoz viz. včerejší téma: viewtopic.php?f=1&t=3795
7) zatím analog, pak se uvidí...

Ze všeho mi vyšel jako nejvhodnější otevřený model a téma koncové (úvraťové stanice) někde v horách. Hlavní inspirace pochází z plánků Milana Ferdiána, z kolejiště Michala Šuhajdy a v poslední době od Vladika C viewtopic.php?f=1&t=37020 nebo Diega viewtopic.php?f=1&t=2272
Ve výsledku se jedná vlastně o modulovku, ale jelikož je nenormovaná a domácí, myslím, že do tématu "Moduly" úplně nepatří. Pro plánování jsem nejdříve používal Xtrack (uživatelská hrůza), pak zkoušel demo Windtracku (fajn soft, ale nechci krást ani nakupovat). Protože v práci denodenně používám špičkový CAD, tak jsem doma vytáhl staré rýsovací prkno, pravítka, tužku a pauzák a krásně si zarelaxoval. Doporučuji!
Vám teď předkládám ideovou čmáranici a plánek stanice (asi dvacátá verze). Na prvním modulu je stanice, na druhém vlečka. Na třetím buď vznikne falešná odbočka nebo jen cesta do tunelu a za kulisu. Za kulisou bude přesuvna, která je levná a spoří prostor.
Stanice má dvě dopravní, jednu nakládkovou a jednu odstavnou kolej. Je zde vlečka do malé sklárny.
U stanice si nejsem jistý umístěním remízy, možná ji posunu až na druhý modul a získám pro ni více místa.
Počítám, že posuvna půjde zařadit také za modul I či II a budu moct jezdit dřív než projekt úplně dokončím. Možná také modul 3 bude přiřazen do L, to ještě zvážím.
Každou Vaší připomínku, která se vejde do mého zadání zvážím a budu za ní moc rád. Předem díky za konstruktivní kritiku ;o)
Poněkud nekvalitní scany zde: http://img214.imageshack.us/g/nadrazi.png/
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Ferda » úte 16 lis, 2010 10:33 am

Idea pěkná! Jen ten imageshack mě vždy dostane. Ty jejich vyskakovací okna mi celý prohlížeč srazí na lištu (vždycky se leknu, že mi klekl celý comp) a trvá mu to jak hladovému sra...
Zkus popřemýšlet o Rajčeti :idea:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod JBr » úte 16 lis, 2010 11:23 am

Navrh se mi libi, 520 cm na delku uz taky neni spatna mira. U odbocky si dopln odvratnou kolej a postav k ni nejake pekne stavedlo :)

Presto bych ale mel jeden namet k zamysleni. Zkus pouvazovat o tom, zda by leve zhlavi nadrazi neslo vysunout az na druhy modul. Sice by to ubralo na sire trati a vlecce, ale pridalo by ti to nejake centimetry na stanicnich kolejich. Sam jsem v prvni fazi mel postavene nadrazicko se dvema dopravnimi kolejemi o delce cca 65 cm, ale nakonec jsem ho prestavel a prodluzoval koleje o nejakych 40 cm, protoze i ty male soupravy vypadaji dost blbe, kdyz stoji od namezniku k namezniku. Mozna i ta vytazna kolej na pravem zhlavi by mohla byt o par cm delsi, kdyby se ti na lokalku nahodou dostal nejaky delsi motorak s privesakem, ktery by potreboval pred cestou zpet objet.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Pája » úte 16 lis, 2010 11:30 am

Na první pohled je vidět,že to máš v hlavě srovnaný a víš co chceš.Je to pěkný,jen škoda že nechceš jít do patra.Já bych to viděl : ...z koncové stanice na pravé straně (cca v úrovni 10cm) by motoráček jel malebnou krajinou z kopce dolů do úvraťové stanice (nalevo v úrovni cca 5cm),tam by vyčkal na vykřížení s manipulákem a po nastoupení posledních opozdilců by se znova vydal na další cestu zase doprava,ale dolů z kopce do skryté přesuvny na úrovni 0 cm,která by imitovala pokračující trať do dalších stanic.Stoupání tratě by se mohlo odhadem dostat na cca 2cm/m.Ale to by byla moje vize a tohle je tvé kolejiště a proto dělej dle svého uvážení.Budu toto vlákno sledovat jak to nakonec dopadne,držím palce.
PS:pokud to máš jako nenormované moduly,tak to nazvy ,,lokálkové Segmenty" a nikdo ti nemůže říc ani popel :wink:
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Raaba » úte 16 lis, 2010 12:09 pm

JBr píše:Navrh se mi libi, 520 cm na delku uz taky neni spatna mira. U odbocky si dopln odvratnou kolej a postav k ni nejake pekne stavedlo :)

Presto bych ale mel jeden namet k zamysleni. Zkus pouvazovat o tom, zda by leve zhlavi nadrazi neslo vysunout az na druhy modul. Sice by to ubralo na sire trati a vlecce, ale pridalo by ti to nejake centimetry na stanicnich kolejich. Sam jsem v prvni fazi mel postavene nadrazicko se dvema dopravnimi kolejemi o delce cca 65 cm, ale nakonec jsem ho prestavel a prodluzoval koleje o nejakych 40 cm, protoze i ty male soupravy vypadaji dost blbe, kdyz stoji od namezniku k namezniku. Mozna i ta vytazna kolej na pravem zhlavi by mohla byt o par cm delsi, kdyby se ti na lokalku nahodou dostal nejaky delsi motorak s privesakem, ktery by potreboval pred cestou zpet objet.


Přesně tohle jsem řešil. Je to stále možnost na vylepšení. V podstatě vidím jen dva problémy: budu muset stavet hned dva moduly najednou a nebudu moci provozovat "zkrácený model" stanice + přesuvna. Ale pokud mě bude více lidí přemlouvat k posunutí zhlaví na modul 2, asi bych do toho šel.
U odbočky bych asi odvratnou kolej udělal. Modul 3 zatím moc neřeším...
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Raaba » úte 16 lis, 2010 12:17 pm

Pája píše:Na první pohled je vidět,že to máš v hlavě srovnaný a víš co chceš.Je to pěkný,jen škoda že nechceš jít do patra.Já bych to viděl : ...z koncové stanice na pravé straně (cca v úrovni 10cm) by motoráček jel malebnou krajinou z kopce dolů do úvraťové stanice (nalevo v úrovni cca 5cm),tam by vyčkal na vykřížení s manipulákem a po nastoupení posledních opozdilců by se znova vydal na další cestu zase doprava,ale dolů z kopce do skryté přesuvny na úrovni 0 cm,která by imitovala pokračující trať do dalších stanic.Stoupání tratě by se mohlo odhadem dostat na cca 2cm/m.Ale to by byla moje vize a tohle je tvé kolejiště a proto dělej dle svého uvážení.Budu toto vlákno sledovat jak to nakonec dopadne,držím palce.
PS:pokud to máš jako nenormované moduly,tak to nazvy ,,lokálkové Segmenty" a nikdo ti nemůže říc ani popel :wink:


V hlavě si to rovnám skutečně skoro rok a to především díky tomuhle diskusnímu fóru. Nechtěl sem jít na trh s něčím neuzrálým a plýtvat vaším časem, pánové :wink:
O úvraťové + koncové stanici jsem uvažoval dlouho. To by se mi moc líbilo. Ale trošku se bojím krátké vzdálenosti mezi stanicemi a pak se tím celý projekt zesložiťuje a prodražuje. Já se přiznám, že mám spoustu dalších koníčků a rodinu. Takže bych se držel při zemi, ale když mi to zaleze pod kůži víc (teď je to takové vybublání snů z dětství), tak by takový model přišel zřejmě ke slovu.
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Střelec » úte 16 lis, 2010 12:21 pm

Zajímavý jsou koncový stanice Štíty a Bílý Potok pod Smrkem, i když Štíty na fotomapě dneska vypadají poněkud jinak, než zákres ve výroční publikaci tratě. Co se úvrati týká - jednoduchá a možná trochu atypická je Liteň na trati Zadní Třebáň - Lochovice.
Střelec
 
Příspěvky: 1861
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod radekkrupka » úte 16 lis, 2010 12:35 pm

Pája píše:Na první pohled je vidět,že to máš v hlavě srovnaný a víš co chceš. Je to pěkný,jen škoda že nechceš jít do patra.

Já jsem názoru, že použití skrytého nádraží ve spodním patře u takovýchto modulových kolejiště je spíše kontraproduktivní. Musíš mít velkou přesnost návaznosti kolejí v obou patrech, k tomu roste výška jednotlivých modulů. Pokud kolega bude mít kolejiště ve skříni a jednou za čas ho rozbalí, pak vidím tu volně přístupnou přesuvnu jako dobré řešení. Až mu nebude stačit (a umožňuje-li to prostor doma), může ji nahradit jiným typem skryté stanice.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Raaba » úte 16 lis, 2010 12:56 pm

radekkrupka píše:
Pája píše:Na první pohled je vidět,že to máš v hlavě srovnaný a víš co chceš. Je to pěkný,jen škoda že nechceš jít do patra.

Já jsem názoru, že použití skrytého nádraží ve spodním patře u takovýchto modulových kolejiště je spíše kontraproduktivní. Musíš mít velkou přesnost návaznosti kolejí v obou patrech, k tomu roste výška jednotlivých modulů. Pokud kolega bude mít kolejiště ve skříni a jednou za čas ho rozbalí, pak vidím tu volně přístupnou přesuvnu jako dobré řešení. Až mu nebude stačit (a umožňuje-li to prostor doma), může ji nahradit jiným typem skryté stanice.


Je to tak, výškové omezení tu je také. Potřebuji se vejít s celkovou výškou modulu do cca 28cm. Počítám, že kulisa bude sundavací a pokud budu chtít nějaký vyšší kopec, bude muset být odmontovatelný. Takže skryťákem pod povrchem se okrádám o krajinku nad povrchem...
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod pavel » úte 16 lis, 2010 2:42 pm

K tomu nádraží - nevím jestli se u nás tento typ vyskytuje - nástupiště s nádražní budovou úplně vzadu. Je to spíše typ který se vyskytuje v Německu. Ale pokud to tak chceš , proč ne.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod mlha » úte 16 lis, 2010 4:47 pm

radekkrupka píše:
Pája píše:Na první pohled je vidět,že to máš v hlavě srovnaný a víš co chceš. Je to pěkný,jen škoda že nechceš jít do patra.

Já jsem názoru, že použití skrytého nádraží ve spodním patře u takovýchto modulových kolejiště je spíše kontraproduktivní. Musíš mít velkou přesnost návaznosti kolejí v obou patrech, k tomu roste výška jednotlivých modulů. Pokud kolega bude mít kolejiště ve skříni a jednou za čas ho rozbalí, pak vidím tu volně přístupnou přesuvnu jako dobré řešení. Až mu nebude stačit (a umožňuje-li to prostor doma), může ji nahradit jiným typem skryté stanice.

Já uvažuju o stavbě skryťáku pod modulama,bude to 4 kolejné nádraží o délce 3,6 metru
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Raaba » úte 16 lis, 2010 7:35 pm

pavel píše:K tomu nádraží - nevím jestli se u nás tento typ vyskytuje - nástupiště s nádražní budovou úplně vzadu. Je to spíše typ který se vyskytuje v Německu. Ale pokud to tak chceš , proč ne.

Také si tím nejsem úplně jistý. Milan to na svých návrzích používá a mě tam prostě vychází dost místa. Moc nepočítám s odbavováním motoráků přímo před budovou. Počítám s příjezdem soupravy na kolej 1, vystoupení cestujících. Pak objetí soupravy, nástup a odjezd. Doufám, že je to tak správně.
Nevím přesně, jak se to řeší v úvraťové stanici, už jsem dlouho nejel na Moldavu přes Dubí...
Ale uvažuji i o přesunu staniční budovy více doleva. Mohla by být spojena se skladištěm. A může přecházet přímo do kulisy v pozadí, pokud nebude dost místa...
Raaba
 
Příspěvky: 88
Registrován: úte 13 črc, 2010 8:18 am
Bydliště: Praha

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod boy.rough » úte 16 lis, 2010 7:44 pm

Také dělám skryťák na svých "modulech" :D

http://fotogalerie.modelfan.cz/detail.php?ID=7217
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán) a opravdu s nimi nemám problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 630
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod milan ferdián » úte 16 lis, 2010 7:49 pm

Raaba píše:
pavel píše:K tomu nádraží - nevím jestli se u nás tento typ vyskytuje - nástupiště s nádražní budovou úplně vzadu. Je to spíše typ který se vyskytuje v Německu. Ale pokud to tak chceš , proč ne.

Také si tím nejsem úplně jistý. Milan to na svých návrzích používá a mě tam prostě vychází dost místa.


Upřímně řečeno ani já s tím si nejsem jistý.Tento typ stanice jsem viděl v sešitě MZ / A-4 Kolejiště pro začátečníky.Mě velmi zaujalo a to z toho důvodu ,že v našich zemí se používala skoro jen tříkolejná klasika.Zde stačí jen dvě staniční koleje.Jestližeje v provozu sólo motorák nebo i s přívěsem,souprava právě může stat před staniční budovou a jestli má obě staniční koleje dopravní,tak stačí po dojetí manipuláku do stanice,motorovou osobní soupravu vypravit. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Koncová stanice epocha III/IV

Příspěvekod Max » úte 16 lis, 2010 8:46 pm

JBr píše:Navrh se mi libi, 520 cm na delku uz taky neni spatna mira. U odbocky si dopln odvratnou kolej a postav k ni nejake pekne stavedlo :)

Pokud jde o ty věčně propagované odvratné koleje, tak dle čerstvé zprávy byla nedávno zrušena na odbočce Obora (Chlu-Kři), takže nejen že se nové nebudují tam kde už 100 let chybí (nikdy tam nebyly), ale i ty existující se ruší....
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník