od hank » sob 13 lis, 2010 9:23 am
Max: Když jsem byl ještě mladej a teprve bral modelářský rozum, tak platilo nepsané pravidlo, že vzdálenosti včetně některých délek kolejí se redukují vzhledem k modelářskému měřítku ještě dalším koeficientem, jenže už si to moc nepamatuju, myslím, že to mohlo být tak 1:5 až 1:10, takže třeba v TT by měřítko pro výpočet modelového zmenšení vzdáleností bylo až 1:1200. Snad to není úplná blbost. Nejmenší rozumný mezistaniční úsek, v reálu dlouhý třeba 2 km, by v měřítku 1:120 měřil 16,7 m (kdo máte doma tolik místa?), při koeficientu 1:10 1,67 m - to už je rozumnější. Běžný nákladní vlak ČSD ve III. epoše (30 dvouosáků Ztr/Vtr) měl 300 m, v modelu 2,5 m - kdo máte v TT nádraží s aspoň jednou dopravní kolejí dlouhou od námezníku k námezníku 2,5 m? Jenže takový vlak se nevejde ani do délkově redukovaného mezistaničního úseku.
Takže řešení? Zababov. Nebo doma modelovat lokálky a zapomenout na dvojkolejky, soupravy osobáků nebo rychlíků se šesti čtyřosáky a dlouhé náklady. Nebo malá měřítka (N, Z).
V případě stanovení délek kolejí v depu/výtopně je pochopitelně rozhodující, kolik vozidel současně je potřeba na jednotlivá pracoviště nacpat, a taky už jinde na tomto fóru diskutované ohledy na bezpečnost provozu, požární bezpečnost apod.
Pokud si dobře pamatuju, tak nejkratší dopravní koleje u ČD/ČSD na normálním rozchodu jsou na obou jihočeských elektrických lokálkách (60 - 80 m). Krátké koleje kolem 120 - 160 m jsou třeba na trati Dolní Lipka - Štíty, v Bochově, Koryčanech apod. Jinak ale i na chcípáckých lokálkách jsou dopravní koleje dlouhé běžně 250 - 300 m a na významnějších tratích třeba i 700 a více m.
Zajímavým příkladem logiky uvažování projektantů je ramzovská dráha. Tam se stanovila délka kolejí nejen podle parametrů lokálky (ramzovskou dráhu stavěla ÖLEG, tj. Rakouská společnost místních drah, v r. 1884), ale taky s ohledem na délky vlaků, které mohla utáhnout hnací vozidla na 32‰ stoupání. I o 100 let později v dieselové trakci a při hmotnosti vlaků řazených "na tři kotle", tj. s postrkem a přípřeží, se soupravy na krátké dopravní koleje většinou vešly.
Zase už jsem OT, ale ta diskuse o délce kolejí v modelu je jistě potřebná, protože zvláště v HO lze občas vidět kolejiště na "hlavní" trati, kam se na hlavní dopravní kolej ve stanici s bídou vejde "rychlík" o impozantní délce dvou čtyřosáků...
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.