Koncová stanice Epocha I

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod petrh » čtv 21 říj, 2010 9:49 am

nejvice se mi libi ta jednoduchost linii, cistoa a proste nic prepleskaneho a pritom dosti provozni... ona uz jen ta samotna epocha I je proste klidek, 6 pari vlacku zadny stres, 30kou kupredu s 2 triokenakama a jednou zetko... moc se tesim jak to vyvedes, muzu mit dotaz? co planujes na prostor nad nadrazim - tj. ten kppec? mestecko? vesnici? lesy?
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » čtv 21 říj, 2010 11:01 am

petrh píše:nejvice se mi libi ta jednoduchost linii, cistoa a proste nic prepleskaneho a pritom dosti provozni... ona uz jen ta samotna epocha I je proste klidek, 6 pari vlacku zadny stres, 30kou kupredu s 2 triokenakama a jednou zetko... moc se tesim jak to vyvedes, muzu mit dotaz? co planujes na prostor nad nadrazim - tj. ten kppec? mestecko? vesnici? lesy?


Ano, chtěl bych aby to bylo jednoduché, klidné a pokud možno podobající se běžnému provozu. Vzhledem k použité technice to sice bude spadat (T 16.1 a P8) do druhého desetiletí 20. století, tedy do období Velké války, ale ta bude odsud daleko. Snad jenom voják vracející se z dovolenky zpět k útvaru by mohl připomínat co se ve světě tehdy dělo….. v přímém kontrastu s lázeňskými hosty.

Vzhledem k tomu, že kolejiště by mělo být, z důvodu nedostatku místa, sklápěcí na zeď, nemúže být moc hluboké. Takže to vidím, jak jsem uvedl v jednom z předchozích návrhů, poutní kostelík na kopci mírně zalesněném kopci, nebo bez lesa, pouze s alejí listnatých stromů kolem cesty ke kostelíku. Když už bych si hodně vymýšlel tak třeba ne poutní kostelík, ale kostelík s pěkným krchovem za kamenou zdí a když by to mělo být trošku kýčovité tak s pěkným funusem…

Myslím, že je potřeba vzít v úvahu, že ta stanice tam nejpíše nestojí dlouho, viz. předchozí příspěvky o časovosti výstavby koncových stanic. Předpokládám, že taková stanice nevyrostla uprostřed historického městečka, ale někde na okraji, kde bylo místo a bylo vůbec reálné přivedení kolejí. Takže i zástavby kolem nebude moc, natož třeba vzrostlých staletých stromů, které by jistě byly bývaly překážely při stavbě a navíc mohly být vytěženy jako stavební dříví. Chtěl bych tam nějak zakomponovat vodu, ale nevím zda by pidi rybníček v zatáčce nevypadal směšně. V místě kde jsou vlnky. Viz obr. Který mne inspiroval.

Berte to prosím všechno s rezervou. Navymýšlet by se dalo ledacos a navíc docela rád své představy svěřuji papíru. Při setkání Tváří v tvář bych tak výřečný asi nebyl. :-) A realizace nakonec může take dopadnou úplně jinak.
Přílohy
Rybnicek.JPG
Rybnicek.JPG (116.23 KiB) Zobrazeno 4444 krát
Bahnhof10emm.jpg
Ještě v detailu "hranolky" lokomotivy.
Bahnhof10emm.jpg (64.31 KiB) Zobrazeno 4444 krát
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 říj, 2010 11:40 am

petrh píše:... ona uz jen ta samotna epocha I je proste klidek, 6 pari vlacku zadny stres, 30kou kupredu s 2 triokenakama a jednou zetko...


Dovoluji si upozornit, že berlínskou Stadtbahn si Prušáci postavili hluboko v epoše I a od té chvíle neustále řešili, jak ji zkrotit: takže ještě v epoše I museli vymyslet světelná návěstidla, protože s mechanikama nestačily báby tak rychle mávat, jak často tam jezdily vlaky 8)
Epocha I nám taky dala elektrické panťáky a rychlost 208 km/h na kolejích (byť jen pokusně)...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod pavel » čtv 21 říj, 2010 11:40 am

Petře máš pravdu, ta pohoda, klídek, jízda třicítkou prostě balada. A také jak píšeš jednoduchost linií atd.Už se těším až todle kolejiště začne vznikat. Taková kolejiště která mají tuto pohodu, mají smysl jak provozní tak krajinný, můžou být malá i přes celou místnost, jednokolejná i dvoukolejná, tak to pak jsou kolejiště na které je radost pohledět. Více a houšť takovýchto projektů.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod milan ferdián » čtv 21 říj, 2010 11:45 am

Ale taky musí odpovídat té době,nemluvě o detailech... :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod pavel » čtv 21 říj, 2010 11:53 am

Samozřejmě, s tím Milane souhlasím.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Lubomír Dudek » čtv 21 říj, 2010 12:16 pm

Je škoda,že to včera kleklo. ale k tvému plánku.
Vláďo chápu,že bys chtěl mít vyřešeno všechno,ale s tou smyčkou si to zbytečně komplikuješ.Tak hold vlak přijede jednou uhlím napřed,jak naposledy odjel.Ono to bude hodně kontrastní jen u té P8 a tu třeba časem doplníš nějakou tendrovkou,kterou ještě nemáš.S tím bych si hlavu opravdu nelámal.A k té smyčce.
Podle toho,kolik máš místa se mi zdá,že dělat jí vícekolejnou jak ti zademonstroval Jarda_H je nereálné.Nech jí takhle,jak jsi jí měl a rozdělíš ji jen na úseky,kde budou odstaveny jednotlivé vlaky.Ty soupravy jsou takového složení,že se ti na tu smyčku bezpečně vejdou.Hold budeš muset před každym odjezdem vlaku ze stanice posunout zbylé soupravy na smyčce,ale to se dá určitě uhlídat v celkovém počtu tří souprav na kolejišti.Ono to svoje výhody určitě má ji udělat dvoukolejnou,ale ve tvých rozměrech a s tvýma strojema,které maj vlastnosti takové jaké maj je to zas zbytečné.Jo pokud zvětšíš rozměry a smyčka může mít na vnějšim okruhu R353,můžeš to realizovat.Zjednodušeně řečeno,ti doporučuji zachovat opravdu minimální poloměr všech zatáček R310.Až budeš provozovat tu BR94,budeš vědět o čem mluvim.
Jinak další zjednodušení a úpravy tvému plánku jen prospěly.Co třeba,že by za zhlavim byl propustek a u tunelu menší most,tak jak to mám já ve svém projektu a tudy by tekl potok.Může se do něj stahovat i voda z kopce a rozbil by i tu rovinu.
Jinak co píšu je můj názor,nerad bych byl za nějakého chytráka
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Jarda H. » čtv 21 říj, 2010 12:53 pm

Ještě můj pohled na tu smyčku :
a) prostor "v přízemí" :D tam je, kromě smyčky tam přece nic není ?!
b) na jednokolejné smyčce se mně osobně nelíbí mít nacpané 3 vlaky za sebou - co když budu chtít odjet právě tím prostředním ? V takovém případě je to nemožné.
c) pokud vlak "odložíš" na kusou kolej, tak pokaždé s ním musíš vyjet z tunelu a zase najet zpět !! Popíšu podrobněji pro vysvětlení :
Vlak přijede do SN, pokud ho ihned přistavíš na kusou kolej, je lokomotivou u šturcu. Při výjezdu nejdříve vycouvá ze SN a tím i z tunelu :roll: a pak zajede do vratné smyčky, aby se obrátil - což vypadá divně, ne :?: NEBO Vlak projede smyčkou, vyjede opět z tunelu a couvá na kusou kolej ?! Pokaždé je tam to nereálné vyjetí / zajetí ?!
MŮj ZÁVÉR : co zkusit umístit kusou (kusé) kolej (-e) jinak, portál tunelu bych neposouval, pokud nebude nutné - zachováš si širou trať !

A jako jinde, je to na stavitelovi, co si naplánuje a postaví - já osobně z praktického provozního hlediska bych volil dvoukolejnou smyčku (asi i s kusou kolejí na odstavení vozů). Ale třeba je v tom taky nějaký zádrhel, který nevidím :D !


PS : pozdrav Lubošovi :!: Snad se letos ještě slezeme :lol: ....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Lubomír Dudek » čtv 21 říj, 2010 1:47 pm

No to určitě se slezem a já bych po hodně dlouhé době mohl hned zítra.
Dál k plánu a ke smyčce:On ji Vláďa nemá v přízemí,jinak by na to bylo místa jářku opravdu dost.Někdo mu i navrhoval ať udělá SN v přízemí a v patře bude mít průjezd krajinou,a zatáčku ke stanici se stanicí.To by bylo možná nejlepší,ale jestli se Vláďa jako já nechce pouštět do stavby kolejiště ve více úrovních,tak tam toho fakt moc nevymyslí.No a že je to tam takový namačkaný na sobě.Já osobně když plánuju provoz,tak v tom mám určitou periodu a po vyčerpání všech možností se mi provoz zas opakuje.
Např.vlaky budou stát na smyčce v tomto pořadí. P8 s osobníma(úsek1),T16 se dřevem(úsek2),T3 s poštou a s uhlim do zásoby(úsek3)
krok 1-P8 vjíždí do stanice,lidi vystoupí,P8 doplní vodu,přepřáhne,lidi nastoupí,P8 je připravena k odjezdu.
krok 2-T16 vjíždí do stanice se dřevem,T3 na smyčce popojíždí do ůseku 1
krok 3-P8 odjíždí a staví v úseku 2
krok 4-T16 ustaví vlak k vykládce a odjíždí dozbrojit
krok 5-T3 vjíždí do stanice ke staniční budově,kde dojde k vykládce pošty.T16 odjíždí ke svému dalšímu výkonu v jiné stanici strojovou jízdou.Zastaví
v úseku 3 vratné smyčky.T3 odváží uhlí k remíze,přepřahá poštovní vůz a ten odveze ke šturcu u výpravní budovy.Zbytek dne stráví u remízy.
krok 6-Večerní spoj z P8 je opět tady ale uhlím napřed,jak vyjel.(což mě neva),lidi vystupují,P8 přepřahá a plní se vodou,je připravena odjet,
T16 popojíždí do úseku 1 vratné smyčky,P8 odjíždí a staví v úseku 2 vratné smyčky

Určitě se dá ještě vymyslet víc kombinací,než to začne být znova do kola,ale i se třema soupravama se dá vyblbnout i když stojej na smyčce za sebou.
No a tu kusou kolej bych využíval opravdu pro motorový či parní vůz,popřípadě pro odstavení sólo lokomotivy.
Ovládání by bylo jedním trafem a v pohybu by směl být jen jeden vlak.
Toť můj názor na provoz :wink:
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Jarda H. » čtv 21 říj, 2010 2:19 pm

Lubomír Dudek píše: .... No to určitě se slezem a já bych po hodně dlouhé době mohl hned zítra. .....
ke smyčce:On ji Vláďa nemá v přízemí,jinak by na to bylo místa jářku opravdu dost.Někdo mu i navrhoval ať udělá SN v přízemí a v patře bude mít průjezd krajinou,a zatáčku ke stanici se stanicí.To by bylo možná nejlepší,ale jestli se Vláďa jako já nechce pouštět do stavby kolejiště ve více úrovních,tak tam toho fakt moc nevymyslí. .....


ad 1) posílám SZ

ad 2) ach táák, pokud je vše "v jedné rovině", pak se to nevejde prostorově ani geometrií :oops: Máš pravdu, Luboši !

V každém případě je tenhle plánek nebo zatím spíše idea (klidné nádraží, provoz v I.epoše) moc zajímavá a vyvolává barvité představy ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Ferda » čtv 21 říj, 2010 3:10 pm

Jarda H. píše:ad 2) ach táák, pokud je vše "v jedné rovině", pak se to nevejde prostorově ani geometrií :oops: Máš pravdu, Luboši !

Možná se vejde, trošku jinak. Soupravy by při zajíždění do kusých nevykukovaly divně z tunelu a lze je střídat zcela nezávisle.
Bahnhof9km I epocha.jpg
Naposledy upravil Ferda dne čtv 21 říj, 2010 8:41 pm, celkově upraveno 1
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Jarda H. » čtv 21 říj, 2010 3:30 pm

Ferda píše: ..... VIZ OBR. .... Soupravy by při zajíždění do kusých nevykukovaly divně z tunelu tunelu a lze je střídat zcela nezávisle. ....


Ano, takto vyřešeno by to zajíždění / vyjíždění bylo odstraněno :D ! Proto jsem cca 2 příspěvky psal o možné změně polohy kusých kolejí - tvoje řešení je vlastně dostatečné i jako jednokolejka vratné smyčky :!:

PS : uvědomil jsem si to až dodatečně - je-li v jedné rovině stanice i skrytá vratná smyčka, pak kopec nad vratnou smyčkou bude muset být pravděpodobně upraven zářezem v prostoru koncové kusé koleje ve stanici (kde lokomotivy budou objíždět vlaky) ?!
Dotaz na VladikC : jaká vyjde vzdálenost mezi kolejí stanice a kolejí skryťáku ? Jde o reálný tvar krajiny, kopce - aby se během 2 cm na délce nezvedal 15 cm nahoru ! Pak je to na terénní zářez ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod VladikC » čtv 21 říj, 2010 4:48 pm

Jarda H. píše:PS : uvědomil jsem si to až dodatečně - je-li v jedné rovině stanice i skrytá vratná smyčka, pak kopec nad vratnou smyčkou bude muset být pravděpodobně upraven zářezem v prostoru koncové kusé koleje ve stanici (kde lokomotivy budou objíždět vlaky) ?!
Dotaz na VladikC : jaká vyjde vzdálenost mezi kolejí stanice a kolejí skryťáku ? Jde o reálný tvar krajiny, kopce - aby se během 2 cm na délce nezvedal 15 cm nahoru ! Pak je to na terénní zářez ...


Ted jsem bohuzel mimo, tedy pouze na mobilu. Az budu doma zkusim to nejak zmerit. Ale mista tam skutecne moc neni... Mel jsem v umyslu tam udelat hodne strmy sraz, skoro kolmou stenu s obnazenou skalou.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod pavel » čtv 21 říj, 2010 5:17 pm

VladikC píše:
Myslím, že je potřeba vzít v úvahu, že ta stanice tam nejpíše nestojí dlouho, viz. předchozí příspěvky o časovosti výstavby koncových stanic. Předpokládám, že taková stanice nevyrostla uprostřed historického městečka, ale někde na okraji, kde bylo místo a bylo vůbec reálné přivedení kolejí. Takže i zástavby kolem nebude moc, natož třeba vzrostlých staletých stromů ....

To je pravda - úplně nejlepší bude vybrat si dobovou fotku a okopírovat to. Samozřejmě v rámci možností a logiky :wink:
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Re: Koncová stanice Epocha I

Příspěvekod Lubomír Dudek » čtv 21 říj, 2010 6:05 pm

Tak takhle je ta smyčka vyřešená dobře,to mě nenapadlo.Já to bral podle sebe a u mě by to takto aplikovat nešlo.Má smyčka mi rozlohou zabírá skoro půl panelu a její vnější rozměry jsou pro mně mezní.Já sám jsem byl velice rád,že jsem si to své kolejiště mohl z velké části postavit na sucho z kolejiva s podložim a prohlédnout,jak to bude reálně vypadat a co se tam vejde a co nikoliv.
Vláďo rozhodni se sám,já dávám přednost jednoduché smyčce a stání na ní už jen kvůli jednoduchosti při stavbě a snadnějším řešení při poruše čehokoliv na kolejivu ve skryté části.
Sám se moc těšim,až se na tomto projektu začne pracovat. Jednoduchých a zajímavých kolejišť je na toto téma stále málo a přitom to nestojí ani zlomek ceny oproti těm megalomanským projektům,které z velké části velice pravděpodobně půjdou do koše a realizace se nikdy nedočkají.
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků