Pojezdy

Fórum pro stavitele z mosazi (i dalších kovů) a leptů. Technologie obrábění kovů v modelářství, CNC apod....

Moderátoři: Michal Dalecký, Hekttor

Příspěvekod Popopo » úte 06 dub, 2010 8:04 am

Stavba prototypu pojezdu pro karkulku T444.0. Rám je z leptu, motor mashima 16/26. Kabina zůstane volná, motor a převody jsou v předním představku. Pohon zadního podvozku kardanem od předního. Nápravy jsou odpružené, podvozky jsou vůči rámu uloženy tříbodově.

Obrázek Obrázek Obrázek

http://picasaweb.google.com/Pavel.Gulich/PojezdProKarkulkuT4440#
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod Popopo » ned 11 dub, 2010 7:02 pm

Pojezd pro karkulku je hotový, připravený na zkoušky.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod Popopo » čtv 20 kvě, 2010 8:10 pm

Prototyp pojezdu pro karkulku verze 2
Obrázek Obrázek

Pohon kardanem od motoru 1. verze nebyl špatný, ale při manipulaci s pojezdem by mohla psí kost vypadávat. Takže na řadu přišel robustnější kardan.



K vidění v sobotu na pražské burze.

http://picasaweb.google.com/Pavel.Gulich/PojezdProKarkulkuT4440#5473445569419875618
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod Popopo » stř 26 kvě, 2010 11:47 am

Vrhnul jsem se na prototyp pojezdu pro mého Brejlovce z roku 96. Už velmi dlouho nejezdil...

Obrázek Obrázek Obrázek

Podvozek je upravené konstrukce oproti mým předchozím pojezdům: prostor s kardanem je uzavřen i zespodu. Nápravové převodovky budou kryty i zvrchu. Rám je opět řezaný laserem z mosazi. Rám se motorem se k rámu ČS Train přišroubuje zvrchu, podvozky pak zespodu ala T669.0. Motor Mashima 18/30 bude pohánět oba podvozky "klasicky" kardany uvnitř karoserie.

http://picasaweb.google.com/Pavel.Gulich/PojezdProT4783CSTrain#
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod Popopo » ned 30 kvě, 2010 8:43 pm

Zástavba pojezdu karkulky do leptu DK-model. Motor a kardan není namontován.

Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod Popopo » pon 31 kvě, 2010 3:04 pm

Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Pojezdy

Příspěvekod seaboard » pát 09 črc, 2010 5:55 pm

mozem sa opytat v akom stave je pojazd na 458cku?? vdaka
The Seaboard Air Line Railroad, 'Through The Heart Of The South'
Uživatelský avatar
seaboard
 
Příspěvky: 4
Registrován: pát 18 čer, 2010 9:52 am

Re: Pojezdy

Příspěvekod Popopo » sob 10 črc, 2010 4:13 pm

Zatím ve stavu rozloženém. Teď dodělávám Brejlovce, se kterým má některé věci společné. Pokud se osvědčí, vrhnu se na 458, tuším verzi 9. Hotovo chci mít v srpnu.
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Pojezdy

Příspěvekod Popopo » čtv 15 črc, 2010 9:31 pm

Trochu se ochladilo, tak jsem trochu pokročil s pojezdem pro svého Brejlovce ČS Train.

Zatím je poháněn jen jeden podvozek, druhý podvozek si musí počkat na dodávku kardanů. Rám motoru je vypujčený a upravený z T458.1, originál umožní montáž druhého setrvačníku.

http://picasaweb.google.com/Pavel.Gulich/PojezdProT4783CSTrain#

Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Pojezdy

Příspěvekod vvitty » pát 16 črc, 2010 9:01 am

Pojezdy pro MUVku, upravene osazenim kolecky od Luck Feinmechanik - 7.8mm, Fine Scale.
Na prvni pohled ne zcela viditelnou upravou je take prevlozkovani na napravu prumeru 1.5mm.

Obrázek

Clanek s detaily je v priprave, zverejneni planuji na 22/7.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Pojezdy

Příspěvekod Hellraiser17 » sob 17 črc, 2010 6:27 pm

Ach jo, Vy jste všichni tak šikovní :roll:
Aby to nevypadalo, že jsem myšlenku m152 vzdal, tak jsem to maličko přepracoval, zatím se jedná pouze o prototyp.
Odpružení jsem prozatím vzdal, vzhledem k nedostatečnému vybavení pro vrtání direk 0.2mm pro strunky.Navíc se mi nějak to všechno nechtělo vejít na titěrnou převodovku 6x6x6mm. Řešením by byly zřejmě lepty, jenže tato problematika jde úplně mimo mě.
Takže jsem zvolil jednu převodovku výkyvnou a druhou pevnou (v pojezdu jsou zatím obě výkyvné, protože mám zatím jen tyto dvě.) jako pant výkyvu slouží delší osička převodovky od šneku (model se trochu nakloní při rozjezdu na stranu, ale to je problem že není jedna náprava pevná. s jednou převodovkou to jezdilo perfektně - druhá osa byla volná) výškový rozdíl osy motorku a převodovek je celkem zanedbatelný, proto jsem použil ke spojení bužírku, ve které je ocelová tyčka, aby se bužírka nerozkmitávala do stran. Navíc toto řešení drží převodovky v pantech aby se neměnil rozvor.
Jinak pojezd jezdí potichounku, ale občas se cukne, předpokládám, že se to po vyfoukání převodovek a zajetí zlepší. Jinak mě docela zaráží že motorek se celkem zahřívá (mám obyč regulaci a na plnej céres se zahřeje celý pojezd), vinu přisuzuji právě výkyvným nápravám, kde mosazná ložiska brzdí naháněcí osičku převodovky, takže pokud se to neosvěčí, tak buď přijdou na řadu ložiska valivá, nebo osička pro výkyv bude jinde. Možná bude jen stačit převodovku z vrchu opatřit pružinou pro odlehčení...

Mno ale je to hrozná pakárna něco tak titěrného dělat, např. dnes jsem se snažil připájet sběrač k cuprextitové destičce 1x3mm a když se vám klepou ruce, tak je to zážitek...

jo a fotky zde: http://hellraiser17.rajce.idnes.cz/m152_2/
Uživatelský avatar
Hellraiser17
 
Příspěvky: 28
Registrován: úte 06 led, 2009 9:24 pm
Bydliště: stará boleslav

Re: Pojezdy

Příspěvekod Popopo » ned 18 črc, 2010 11:00 am

Ach jo, Vy jste všichni tak šikovní


Šikovný jsi taky. Vypadá do dobře. Mylím, že rozhodnutí opustit odpružení je správné. Aby bylo opravdu k něčemu, chce to určitý poměr hmotnosti a vzdáleností bodů, o které se struna opírá. V TT by to šlo dost těžko a riziko, že by ti to nepružilo, ale jen se různě klepalo na těch strunách, je vysoké.
Bužírku bych si rozmyslel - pokud máš jakkoliv plovoucí převodovku, bužírka ti bude buď tlačit nebo tahat za hřídelku se šnekem a tedy ovlivňovat chování převodovky. Každopádně se ti bude šnek více opírat o skříň převodovky = naklánění + ztráta výkonu + hluk + záškuby.
V převodovce je dobré používat podložky - snižují tření a pomohou s tolerancemi.

Zdraví,
Pavel
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Pojezdy

Příspěvekod Hellraiser17 » ned 18 črc, 2010 11:45 am

děkuji :)
O podložkách samozřejmě vím, prozatím je to jen hledání kompromisů a podložky jsou zatím nepodstatné, pojezd takto jezdit stejně nemůže. Jinak výkyv převodovky přes hnanou hřídelku není to nejlepší řešení, zjistil jsem že nejen že ložisko výkyvu brzdí motor, ale časem by se vytvořila vůle a s ní i problémy. Bužírka je tuhá a problémy způsobuje, toho jsem si také vědom.
Převodovky udělám vyšší a osa pro výkyv bude nad osou šneku.

Ještě k tomu odpružení - pojezd váží takhle jak je 76g, to už je celkem slušná váha, jenže spíš než problém jak to udělat je že se to tam nikam prostě nevejde, kastli chci mít uvnitř úplně volnou, jinak bych to dal do do prostoru kastle. Ono by to taky asi možná šlo, jak říkáš, je to jen o vzdálenosti opěrných bodů strunky. Jenže zase jsem u problému těch opěrných bodů pro strunku, doma je prostě neudělám, natožpak držák na převodovku z plíšku s dirkama 0,2mm :( a ještě pak nějaké vedení převodovky...

Mno mam tu ještě dva rámy, tak budu dále laborovat nad titěrnostma...
Uživatelský avatar
Hellraiser17
 
Příspěvky: 28
Registrován: úte 06 led, 2009 9:24 pm
Bydliště: stará boleslav

Re: Pojezdy

Příspěvekod vvitty » ned 18 črc, 2010 2:03 pm

Hellraiser: nestezuj si, ze jsou ostatni sikovni, Ty jsi taky ;-)
kdybys chtel, tak mam v TT komplet hotove prevodovky vc. zavesu pro odpruzeni :wink:
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Pojezdy

Příspěvekod Luis0 » pon 19 črc, 2010 12:18 am

To odpružení nebude tak dramatický.... co funguje v HO bude fungovat i v TT. Jen je nutno respektovat odlišnou hmotnost pojezdu a pak mít na paměti jednu věc. Kde je opružení musí být i tlumení, jinak to je pouze skákací čertík z krabičky. Tlumení lze realizovat nejlépe třením, ale jdou aplikovat i jiný věci jako třeba pryžové segmenty či silentbloky. Jinak řečeno zkus zavěsit převodovku tak že vyvrtáš místo 0,2mm otvoru otvor větší a do něj vsadíš silnostěnnou bužírku (lze ji získat z izolace silikonových vodičů) Do té bužírky vsadíš závěsy, resp. strunu. Tření dosáhneš vpodstatě konstrukcí uložení převodovek v kapsách nebo bočnicích např. tak jak to to používá autor vlákna. Pokud bude tření malý a bude se ti to "klepat", zkus experimentovat s natřením styčných ploch silikonouvým olejem či vaselínou.
Další experimentování je možné pochopitelně v průměru struny, ve vzdálenosti opěrných bodů, ve velikosti otvorů závěsů atd.....
Možná by se to dalo vypočítat, ale myslím, že experimentem dojdeš rychleji k uspokojivýmu výsledku.

Mimochodem, díval jsem se na fotografiích na zavěšení leptaných převodovek a vzhledem k aplikaci oválných děr v převodovkách mi to přijde, že se převodovka pohybuje v závěsu víc volně než pružně, tedy lidově řečeno plandá ve vymezeném rozsahu a propruží až v krajní poloze. Pokud se pletu uvítám vysvětlení.... :wink:
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

PředchozíDalší

Zpět na Železniční modely vytvářené přesnými technologiemi (hekttor.biz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník