Náklon kolejí v zatáčkách

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Náklon kolejí v zatáčkách

Příspěvekod Hloubkar » úte 18 srp, 2009 8:14 pm

Zdar a sílu
Řešili jste někdo tenhle problém pro snížení odstředivé síly? Chci mít rychlíkovou trať, a tak kvůli vyšším rychlostem souprav bych to asi použil, aby mi nevypadávaly. Máte nějaký tip, kolik pro jaký poloměr použít? Bylo by to i pro realističnost. Koleje v zatáčkách bývají hodně často nakloněné.
Díky za radu :)
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod Citrus » úte 18 srp, 2009 8:22 pm

Ahoj já to řešil s jednim modelářem co už má postavený kolejiště a řikal že to zkoušel naklopit ale bylo stim hrozný práce a pak když tam zastavil vlak tak občas spadnul nabok a nebo se nerozjel atd. takže mi to nedoporučil.
ÖBB Ep.V vel.H0 řízení DCC Lenz
Citrus
 
Příspěvky: 102
Registrován: pon 14 led, 2008 3:03 pm
Bydliště: Kosmonosy

Příspěvekod maayaa » úte 18 srp, 2009 10:42 pm

převýšení v oblouku u nás je max 150mm,ale pro bezproblémový provoz bych do toho nešel.Většina modelovejch dvojkolí má vyšší okolky než ve skutečnosti,takže odstředivá síla by ti ten vlak při reálný rychlosti ven dostat neměla.Ale při zastavení by se mohlo často stávat že si vlak ''ustele'' do oblouku
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod George V. » stř 19 srp, 2009 4:16 am

to Hloubkar:

...to by ses divil, co rychlíkový vozy s kvalitním pojezdem zvládnou, R380 v plný rychlosti žádný problém. I ty starý Schichty jezdí perfektně. A když bude s nějakým problém, pár gramů železa dovnitř to spraví. Na nějaký převýšení v oblouku se vybodni.

P.S. Nemáš přeci TT-čko :)
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3263
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Náklon kolejí v zatáčkách

Příspěvekod Jirka1 » stř 19 srp, 2009 4:37 am

Hloubkar píše:Zdar a sílu
Řešili jste někdo tenhle problém pro snížení odstředivé síly? Chci mít rychlíkovou trať, a tak kvůli vyšším rychlostem souprav bych to asi použil, aby mi nevypadávaly. Máte nějaký tip, kolik pro jaký poloměr použít? Bylo by to i pro realističnost. Koleje v zatáčkách bývají hodně často nakloněné.
Díky za radu :)

Stačí se pořádně koukat:
http://kolejiste.jbchocen.cz/images/sto ... em_114.pdf
:D
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 19 srp, 2009 7:22 am

maayaa píše:převýšení v oblouku u nás je max 150mm,ale pro bezproblémový provoz bych do toho nešel.Většina modelovejch dvojkolí má vyšší okolky než ve skutečnosti,takže odstředivá síla by ti ten vlak při reálný rychlosti ven dostat neměla.Ale při zastavení by se mohlo často stávat že si vlak ''ustele'' do oblouku


No já bych řekl, že zde diskutovaná vozidla mají okolky vyšší úplně všechna. ;-)

Co se týče převýšení je to otázka i použitého poloměru.
U poloměrů 600 mm a větších není nutné se bát převýšení do 1 mm.
Zejména ten kdo používá kinematiku krátkého spřáhla se také tolik bát nemusí.
Za velmi prospěšné považuji jsou-li vozy v provozu vyváženy na nějaký vztah délka - hmotnost.
Pak se taková souprava chová mnohem lépe než ta kde vložený lehký vůz se v ostrém oblouku dostane vlivem sil zbytku soupravy mimo koleje.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod kubulak » stř 19 srp, 2009 8:51 am

Na zaklade vlastnich zkusenosti muzu potvrdit ze radsi zadny naklon koleji v oblouku. Podlozil jsem stary piko koleje R=380 i 440mm tak cca o 1-2mm, a bylo z toho TOLIK problemu s vykolejovanim, preklapenim vagonu dovnitr, rozpojovanim atd., ze jsem to po X tydnech laborovani v podstate skoro cely zase odstranil. Protoze uz to bylo zasterkovany, tak akorat more casu a prace v haji. Pouceni pro priste.
Mozna tak o 0,5mm kvuli vzhledu, ale urcite ne kvuli provozu. Ty nase vagony maji teziste nekde uplne jinde nez real, a podle toho to pak vypada.
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod Hloubkar » stř 19 srp, 2009 9:24 am

Koukal jsem na Joutůbe a tady na tom kolejišti to vypadá, že to tam maj
http://www.youtube.com/watch?v=6cIy6Y1c7XU
A nevypada to špatně při jízdě. Jak se nakloní se mi docela líbí.
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod Pája » stř 19 srp, 2009 10:11 am

Náklony tam jsou,s nimi to vypadá líp,ale ty poloměry zatáček - brrrr. Nevím proč použily (v jednom okamžiku je to pěkně vidět cca 1:43-1:48 min) prudký oblouk,pak cca 0,5m rovinu a zase prudký oblouk,když by tam mohl být lahodný velký oblouk o poloměru cca 1m,pak by průjezd rychlíku nevypadal tak ... křečovitě.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Patrik Novák » stř 19 srp, 2009 11:46 am

kdyby jsi měl starý plechový koleje , můžeš nalepit na vhodná místa magnetky (malé neodymové )a ty ti budou vozy přitahovet ke kolejím nebo pod kolej upevnit plechový pásek

(stejně je to vyřešeno u autodráhy)
Patrik Novák
 
Příspěvky: 756
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Příspěvekod Hloubkar » stř 19 srp, 2009 11:47 am

Taky mě tam ty zatáčky praštily do očí. Souprava se tam vyloženě láme. (v mým současným návrhu jsem u viditelných částí hlavní trati použil R4 (545.6 mm)
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod F. Placheta » stř 19 srp, 2009 1:03 pm

Ja se take pripojuji k nazoru, ze z provozniho hlediska to nema smysl, obzvlast pokud polomery jsou trochu realne, ale z hlediska estetickeho to smysl rozhodne ma. Nevim, jestli se na to prilis nesoustredim, ale pokud koleje na nejakem kolejisti nejsou nakloneny, vzdycky me to trkne do oci, naopak pokud tam nejaky, byt minimalni naklon je, vypada to pak velmi efektne. Viz. vytazne koleje zde u pana Daleckeho... http://magazin.modely.biz/view.php?cisl ... 2005030003
HO - Digital - CSD IV

www.kolejiste.wbs.cz
Uživatelský avatar
F. Placheta
 
Příspěvky: 298
Registrován: ned 21 led, 2007 8:04 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod vlastimil vašíček » stř 19 srp, 2009 1:45 pm

to kolejiště znám. je to na SPŠ Břeclav. tzv velký dopravní sál. číslicová releovka. autobloky, rpb, kolejové obvody atd atd. měl jsem možnost se tam s tím 2 roky bavit. i když podle toho videa už to vypadá o hodně hůř než když jsem tam byl já před 16 ti lety. jinak je to kolejiště výcvikové, tzn nehledělo se na poloměry oblouků ale na funkčnost
E103 001 moje životní láska

Digital by Roco & Lenz silver

r.v. 1979, bývalý výpravčí ČD
vlastimil vašíček
 
Příspěvky: 576
Registrován: úte 24 říj, 2006 8:57 pm

Příspěvekod Houmr » stř 19 srp, 2009 1:55 pm

"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Michal Vaniš » čtv 20 srp, 2009 7:57 am

Koukněte se k TTčkáři na http://tt-kolejiste.unas.cz/fklopeni.jpg
Popis realizace v třetím odstavci http://tt-kolejiste.unas.cz/mkrajina.html
Chlapi, to my menší Vás musíme učit, že všechno jde... :P :lol:
TT+TTe,III-IV ep,ČSD-DR,autor manuálu pro EN Wintrack
Každé vylepšení generuje nové nedostatky :P
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků