Detekce obsazeni bez PC

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Detekce obsazeni bez PC

Příspěvekod JBr » čtv 11 pro, 2008 12:21 pm

Premyslim, jak vyresit detekci obsazeni koleji v skrytaku na malem kolejistatku, ktere nebude rizene pres PC. Chtel bych docilit klasickeho chovani znameho z analogu, tj. jen rozsviceni/zhasnuti ledky na panelu podle pritomnosti vozidla na koleji. DCC bude rizeny jen provoz, prislusenstvi bude klasicky. Da se i u digitalu pouzit zpusob detekce jaka je uvedena treba u Milose na webu?

Obrázek
http://www.volny.cz/masinky2003/indikace_obsazeni.html
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Miloš_P » čtv 11 pro, 2008 1:02 pm

U digitálu by tohle fungovat mělo, ale pouze tehdy, když budeš úsek vypínat jako u analogu. Ve skrytém nádraží to lze využít, ale ve viditelných úsecích bude lokomotiva (při vypnutém spínači S) bez DCC signálu a nebude ji možno ovládat, nebude svítit, nepůjde zvuk atd....
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod JBr » čtv 11 pro, 2008 1:10 pm

Elektrika neni zrovna muj nejlepsi kamarad, takze se radsi zeptam na upresneni.

Chapu to dobre tak, ze pokud je usek pripojeny a je na nem vozidlo, tak indikace nesviti dokud usek neodpojim? Protoze v opacnem pripade by tam vubec nemusel spinac byt (napeti je na kolejich porad a neni potreba odpinat useky kvuli jizde jine loko).
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 11 pro, 2008 1:52 pm

Miloš_P píše:U digitálu by tohle fungovat mělo, ale pouze tehdy, když budeš úsek vypínat jako u analogu. Ve skrytém nádraží to lze využít, ale ve viditelných úsecích bude lokomotiva (při vypnutém spínači S) bez DCC signálu a nebude ji možno ovládat, nebude svítit, nepůjde zvuk atd....


V tomhle zapojení je problém, že proud do úseku, ženeš přes tu LED diodu.

Lepší je je spínat LED například přes tranzitor nebo třeba toroid.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Pavel Dryml » čtv 11 pro, 2008 3:25 pm

tak problém se zjišťováním obsazení úseku jsem taky řešil, a se svojí znalostí elektrotechniky (tři a půl roku SOŠ) vyřešil takto:
http://www.uloz.to/1042050/dsc00311-3.jpg
Pár slov k tomuto zapojení, funguje to na principu snímání procházejícího proudu, respektive na zjišťovvání úbytku nappětí na diodách. Podle mě je velkou výhodoupoužití optodarlingtonu, který galvanicky ooděluje napětí a proud pro napájení a napětí a proud pro zjišťování volnosti. Tento přenos je v rámci součástky uskutečněn optickou cestou.
Zapojení spoehliivě vydetekuje odpor o hodnotě 12 až 14 kiloohmů, to je například, když si olíznete prst a položíte přes koleje, nebo suchý prst trochu více přitlačíte ke kolejím.
Výrobní náklady se pohybují kolem 20 až 30 korun za jeden úsek

A teď podrobněj k vlastní činnosti:
tím, že hlídaném úseku bude vlak bude skrz didy protékat proud, diody jsou zapojeny antiparalelně protože u DCC potřebujeme propouštět kladnou i zápornou vlnu, a v obou větvích je stejný počet diod proto, abychomm si nevytvořily napěťovou nesymetriji (na tu by reagovaly lokomotivní dekodéry podporující ABC funkci dekodéru), Pokud bychom nepočítaly s používáním této funkce, mohly bysme v jedné větvi snížit počet diod na jenu, ale při současné ceně diod to namá prakticky smysl.

Doida v propustném směru není ideální vodič, ale je na každé diodě úbytek napětí asi 0,6 až 0,7 voltu, to využijeme.
Paralelně k diodám připojíme vývody od LED diody v pouzdře optodarlingtonu v serii s omezovacím rezistorem. Tím prakticky nedetekujeme procházející proud, ale úbytek napětí na diodách. Ommezovací zeristor slouží k udržení zhruba 2,2 V na LED diodě a maximálním proudu skrz ni 20mA..
Pokud chcete toto zapojení použít jen ako indikaci na pult, můžete místo optodarlingtonu připojit rovnou LED diodu na Vašem pultě

V okamžikuprůchoduproudu do kolejí se rozsvítí LED dioda uvnitř optodarlingtonu a tím otevře právě onen darlinton (stane se propustným)
Darlington napájíme externím zdrojem a jeho otevření detekujem svitem žárovky, LED diody, ale také k uvlivnění dalších součástek jako jsou tranzistory, hradla, 5V logika, .....

Vhodné součástky:
Dioda
postačí například 1N4007 Snese maximální proud 1A, což je ve většině případů dostatečné. Digitální centrála od ROCa je schoné dodávat až kolem 3A, takže kdo by předpokládal nasazeníí tohoto schématu například na kolej, kde bude odstavovat lokomorivy, tak "zainvestuje" a koupí diody, které snesou proud větší.

Optotranzistor+darlington
například typ 4N33 k dostání v GM, všeeobecně jakýkoliv optotranzistor a podobné co má převod alespoň 100 a více procent

Rezistor
o odporu kolem 30 ohmů, já použil konkrétně 33 ohmů z rady E24, teda neberte mě za slovo, nejsem si úplně jist.

A ten zbytek si každý domyslí sám pro neznalé v oboru elektro např FZ1 a 16V žárovka, složitější zapojení každý sám.

A ještě pár zkušeností.

Většina nových lokomotiv má bandážovanou první a poslední nápravu, pokud lokomotiva vjíždí do úseku tak touto napravou, která je sice vybavena sběrači velmi často proud nesbírá. Jediné řešení, jak tento nedostatek odstranit je nemít bandážovanou první nápravu. Napříkklad sergej ROCO stačí prohodit první a třetí nápravu v každém podvozku (s druhou ne, protože je upravená pro posun do strany a následky si každý domyslí) nebo na bastardu PIKO je to dražší tak je nutné jako nnáhradní díl koupit hnací nebandážovanou nápravu a pak prohazovat (bandážovaná zůstane jen jedna)

A ještě jedna při přejezdu lokomotivy z jednoho úseku do druhého dochází k blikání obsazení obou úseků, kdo to chce tak jako já odstranit, připojí na výstup časovač 555 a s jeho pomocí udělá časové zpoždění uvolnění úseku. Stačí 1,5 až 2 sekundy, zároveň se taky nasymuluje odpadání kolejových relé ve skutečnosti, které trvá taky nějaký čas.
Schéma z hlavy nevím, ale pokud by byl zájem, tak ho sem po víkendu až ho najdu pověsím taky.

Doufám, že vám to pomůže, pokud Vám nebude něco jasného klidně se obraťte. Pokud někde koluje podobné schéma, tak jsem ho neobšvihl a nevydáván za svoji práci, toto je mnou vymyšlené a odzkoušené řešení, ale když dva dělají totéž je to většinou totéž :D :D
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod Miloš_P » pát 12 pro, 2008 7:29 pm

Zdenek Valter píše:
Miloš_P píše:U digitálu by tohle fungovat mělo, ale pouze tehdy, když budeš úsek vypínat jako u analogu. Ve skrytém nádraží to lze využít, ale ve viditelných úsecích bude lokomotiva (při vypnutém spínači S) bez DCC signálu a nebude ji možno ovládat, nebude svítit, nepůjde zvuk atd....


V tomhle zapojení je problém, že proud do úseku, ženeš přes tu LED diodu.

Lepší je je spínat LED například přes tranzitor nebo třeba toroid.


To je pravda, neuvědomil jsem si, že obvod LEDky není jako v analogu uzavřen přes vinutí motoru lokomotivy, ale přes obvody dekodéru, takže otázkou je, jestli se vlastně vůbec rozsvítí :?: :( .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod JBr » sob 13 pro, 2008 7:20 pm

Dneska jsem sbastlil obvod podle Pavlova schematu a uspesne ho vyzkousel. Napsal jsem o tom kratky clanecek a dal ho k sobe na web (http://vlacky.brozek.org). Je u nej i video s demonstraci funkce.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod George V. » stř 05 srp, 2009 5:03 am

Měl bych dotaz - jak hodně ty diody budou v reálu topit (3V x 1A = 3W...) a jestli je možno bezpečně detekovat i stojící vozidla (klidový proud dekodéru)?
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3263
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 05 srp, 2009 8:10 am

George V. píše:Měl bych dotaz - jak hodně ty diody budou v reálu topit (3V x 1A = 3W...) a jestli je možno bezpečně detekovat i stojící vozidla (klidový proud dekodéru)?


Jaké schema používáš ?

Proč nedetekujete chlapi přes toroid ?
Na rozdíl od diod nedochází téměř k úbytku napětí a máte dokonce galvanicky odděleno :!: :!: :!: :!:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod George V. » stř 05 srp, 2009 8:24 am

Zatím nepoužívám nic, uvažuji o tomto:

http://www.uloz.to/1042050/dsc00311-3.jpg

tedy klasika 2x4 diody antiparalelně a k tomu paralelně optočlen (LED optočlenu v serii s odporem).

Jak hodně vadí ten úbytek napětí (resp. v jakých hodnotách amplitudy DCC reálně pracují - speciálně ROCO)?

Detekce přes toroid vyžaduje složitější zapojení (komparátor), tohle je jednoduchý a levný.

Jaký toroid používáš a kde ho sháníš?

Já se implicitně toroidu nebráním, ale...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3263
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 05 srp, 2009 9:19 am

George V. píše:Zatím nepoužívám nic, uvažuji o tomto:

http://www.uloz.to/1042050/dsc00311-3.jpg

tedy klasika 2x4 diody antiparalelně a k tomu paralelně optočlen (LED optočlenu v serii s odporem).

Jak hodně vadí ten úbytek napětí (resp. v jakých hodnotách amplitudy DCC reálně pracují - speciálně ROCO)?

Detekce přes toroid vyžaduje složitější zapojení (komparátor), tohle je jednoduchý a levný.

Jaký toroid používáš a kde ho sháníš?

Já se implicitně toroidu nebráním, ale...


Já jsem zkoušel toroid ze starých šuplíkových zásob.
Díval jsem se na internet a máš pravdu toroidní jadérko stojí cca 30 Kč !!!
Mají jen v GES. :-(

ROCO má pokud vím nestabilizovaný zdroj a není také zrovna tvrdý.
Takže je to spíš otázka na někoho kdo by to změřil. Rozptyl může být od 12 do 18 V podle zatížení. Tedy naprázdno možná až těch 18 při plném zatížení cca 12 V. Chtělo by to ale změřit na více setech aby z toho byly použitelné výsledky.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod George V. » stř 05 srp, 2009 9:35 am

V jiném vlákně kluci doporučovali měřící transformátorky, ale je otázka, kolik by stály, jakou mají citlivost a jestli by šly vůbec u nás sehnat...

Mohl bys mi nastínit, jak na ten toroid, kolik závitů, apod? Dík.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3263
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod vvitty » stř 05 srp, 2009 9:51 am

Jaderko stoji od 20 Kc... a proc kupovat jen jadro, neni lepsi koupit rovnou toroidni tlumivku a mit tam tedy uz i namotane zakladni zavity na sekundar ? Ceny zacinaji taktez na 20.- za kus...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Zx1974 » stř 05 srp, 2009 10:19 am

Zkoušel jsem tohle zapojení http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DccBODvt5.htm s tímto proudovým trafem http://cz.rs-online.com/web/search/sear ... R=399-7317 , funguje to na první zapojení a je to schopný detekovat proud od cca 1mA.
Zx1974
 
Příspěvky: 382
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek

Příspěvekod George V. » stř 05 srp, 2009 10:43 am

...dík za odkaz, máš tam AS-103; AS-100 by možná bylo vhodnější.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3263
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 4 návštevníků