tak problém se zjišťováním obsazení úseku jsem taky řešil, a se svojí znalostí elektrotechniky (tři a půl roku SOŠ) vyřešil takto:
http://www.uloz.to/1042050/dsc00311-3.jpg
Pár slov k tomuto zapojení, funguje to na principu snímání procházejícího proudu, respektive na zjišťovvání úbytku nappětí na diodách. Podle mě je velkou výhodoupoužití optodarlingtonu, který galvanicky ooděluje napětí a proud pro napájení a napětí a proud pro zjišťování volnosti. Tento přenos je v rámci součástky uskutečněn optickou cestou.
Zapojení spoehliivě vydetekuje odpor o hodnotě 12 až 14 kiloohmů, to je například, když si olíznete prst a položíte přes koleje, nebo suchý prst trochu více přitlačíte ke kolejím.
Výrobní náklady se pohybují kolem 20 až 30 korun za jeden úsek
A teď podrobněj k vlastní činnosti:
tím, že hlídaném úseku bude vlak bude skrz didy protékat proud, diody jsou zapojeny antiparalelně protože u DCC potřebujeme propouštět kladnou i zápornou vlnu, a v obou větvích je stejný počet diod proto, abychomm si nevytvořily napěťovou nesymetriji (na tu by reagovaly lokomotivní dekodéry podporující ABC funkci dekodéru), Pokud bychom nepočítaly s používáním této funkce, mohly bysme v jedné větvi snížit počet diod na jenu, ale při současné ceně diod to namá prakticky smysl.
Doida v propustném směru není ideální vodič, ale je na každé diodě úbytek napětí asi 0,6 až 0,7 voltu, to využijeme.
Paralelně k diodám připojíme vývody od LED diody v pouzdře optodarlingtonu v serii s omezovacím rezistorem. Tím prakticky nedetekujeme procházející proud, ale úbytek napětí na diodách. Ommezovací zeristor slouží k udržení zhruba 2,2 V na LED diodě a maximálním proudu skrz ni 20mA..
Pokud chcete toto zapojení použít jen ako indikaci na pult, můžete místo optodarlingtonu připojit rovnou LED diodu na Vašem pultě
V okamžikuprůchoduproudu do kolejí se rozsvítí LED dioda uvnitř optodarlingtonu a tím otevře právě onen darlinton (stane se propustným)
Darlington napájíme externím zdrojem a jeho otevření detekujem svitem žárovky, LED diody, ale také k uvlivnění dalších součástek jako jsou tranzistory, hradla, 5V logika, .....
Vhodné součástky:
Dioda
postačí například 1N4007 Snese maximální proud 1A, což je ve většině případů dostatečné. Digitální centrála od ROCa je schoné dodávat až kolem 3A, takže kdo by předpokládal nasazeníí tohoto schématu například na kolej, kde bude odstavovat lokomorivy, tak "zainvestuje" a koupí diody, které snesou proud větší.
Optotranzistor+darlington
například typ 4N33 k dostání v GM, všeeobecně jakýkoliv optotranzistor a podobné co má převod alespoň 100 a více procent
Rezistor
o odporu kolem 30 ohmů, já použil konkrétně 33 ohmů z rady E24, teda neberte mě za slovo, nejsem si úplně jist.
A ten zbytek si každý domyslí sám pro neznalé v oboru elektro např FZ1 a 16V žárovka, složitější zapojení každý sám.
A ještě pár zkušeností.
Většina nových lokomotiv má bandážovanou první a poslední nápravu, pokud lokomotiva vjíždí do úseku tak touto napravou, která je sice vybavena sběrači velmi často proud nesbírá. Jediné řešení, jak tento nedostatek odstranit je nemít bandážovanou první nápravu. Napříkklad sergej ROCO stačí prohodit první a třetí nápravu v každém podvozku (s druhou ne, protože je upravená pro posun do strany a následky si každý domyslí) nebo na bastardu PIKO je to dražší tak je nutné jako nnáhradní díl koupit hnací nebandážovanou nápravu a pak prohazovat (bandážovaná zůstane jen jedna)
A ještě jedna při přejezdu lokomotivy z jednoho úseku do druhého dochází k blikání obsazení obou úseků, kdo to chce tak jako já odstranit, připojí na výstup časovač 555 a s jeho pomocí udělá časové zpoždění uvolnění úseku. Stačí 1,5 až 2 sekundy, zároveň se taky nasymuluje odpadání kolejových relé ve skutečnosti, které trvá taky nějaký čas.
Schéma z hlavy nevím, ale pokud by byl zájem, tak ho sem po víkendu až ho najdu pověsím taky.
Doufám, že vám to pomůže, pokud Vám nebude něco jasného klidně se obraťte. Pokud někde koluje podobné schéma, tak jsem ho neobšvihl a nevydáván za svoji práci, toto je mnou vymyšlené a odzkoušené řešení, ale když dva dělají totéž je to většinou totéž
