Domácí kolejiště H0; DR epocha IIIc

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod Martin HO » pát 22 kvě, 2009 5:36 am

Obrázek je přehledný a má potřebnou vypovídací schopnost. Horší je to s kótováním ve žluté barvě. To lze přečíst pouze s velkou námahou a ne zcela spolehlivě. Pomohla by jiná barva (hnědá, zelená, ...). Dík !
Martin HO
 

Re: Opava

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 22 kvě, 2009 8:00 am

Přikláním se k Sandyho řešení pravého zhlaví a lokálky stoupjícií v zadní části kolejiště. Navíc To výrazně zjednodušší provoz v hlavní stanici. Když bude stát na hl. trati dlouhý nákl. vlak čekající na křižování, nebo zastaví rychlík, lidé se od st. budovy nedostanou k motoráku na zadní koleji aniž by riskovali přelézání (prolézání) vlaku. Podobná situace je např, v Nýřanech, jenže na rozdíl od modelu je dost místa aby vlak na hlavní trati zastavil lokomotivou v polovině stanice ještě před (nebo posledním vozem za) přechodem ke kolejím vedl. trati.
Proč Ti vadí křížení vedlo. trati. Vždyť na Tvém návrhu je křížení též a (stejně jako u Sandyho) v tunelu.
Vedlejší trať kříží hlavní přeci nekříží. Hlavní trať je už dávno v tunelu.
Pokud bude v předu, bude z ní vidět o nějaký ten centimetr víc. Lokálka pak bude přirozeně stoupat v zadní části. Navíc se i vedlejší trať prodlouží, když přibude levý oblouk. Ve skutečnosti jen o kousek, ale opticky o dost.. Teď je to jen kousek přímé a jediný oblouk. Jen bych udělal celé nádraží velmi mírně šikmo. Bude možné prodloužit koleje na úkor oblouku vlevo, staniční budova by stačila jako polokulisa, která bude navazovat na pozadí.
Velmi jednoduchý náčrtek (bez rozměrů a od ruky dělaný víceméně na koleně) jen knačrtnutí myšlenky je na:
http://suhys.rajce.idnes.cz/Navrhy_kolejist/#barbucha_0001-1.jpg
Z plánku není moc vidět možnost , že "plné délky stanice" budou využívat jen koleje pro hlavní trať, zatímco koleje sloužící lokálce můžou být o něco kratší (na lokálce nejezdí rychlíky) a lokálka tedy odbočí už dřív. To není můj výmysl, podobné situace jsou i ve skutečnosti (např. již zmíněné Nýřany). Mohlo k tomu dojít např. při přestavbě a prodlužování staničních kolejí na hlavní trati.
Ta trojcestná výhybka v levém zhlaví odbočné stanice moc nesedí. Na lokálce, vlečce nebo v depu jo, ale v hlavní trati nemá co dělat leda ve skrytém nádraží.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Oprava grafiky

Příspěvekod Barbucha » pát 22 kvě, 2009 8:12 am

Dík za připomínku, to je ze zvyku, jak kreslím černobíle. Teď budou kóty čitelnější.

http://sklad.souboru.cz/index.php?p=download&hash=q6j517ZjwFNU
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod chameleon » pát 22 kvě, 2009 11:16 am

MiŠ má s tím provozem pravdu. Ve tvém případě, pokud by jsi nedal na rady kluků, tak by to chtělo ještě přidat dvojici pravých výhybek před pravé zhlaví, aby z lokálky bylo možné přejet k budově... můj názor :wink:

Barbucha píše:
chameleon píše:co vlečku k průmyslovému objektu (č. 9) zaústit přímo do hlavní koleje před trojcestnou výhybku? Trochu by se ulevilo posunu v depu, k plynárně a naftě, a další "zaústěnou tratí" by to možná ještě víc oživilo posun ve stanici

Dík za podnět. Toto jsem měl původně, ale pak jsem se vyděsil, protože by byl problém vytvořit izolované úseky. Takto mám celý posun na vlečky na jeden ovladač, a dvě trati taky na vlastní ovladače. Je to analog a budou celkem tři ovladače.

Jinak promiň, ale nedá mi to tě znovu popíchnout ohledně volby analog/digitál, jak zde zmínil Petr Z. :-) Přijde mi, že kolejiště bereš velice zodpovědně a tak tedy počítám, že s krásou kolejiště i narostou tvé investice.. No a je zde otázka, jestli těch "pár" tisíc za startset + digitalizace tvých starých lokomotiv by za to nestála. Jen pár zde několikrát otřepaných výhod:
- nemusel by ses bát izolovaných úseků
- nepotřeboval bys stavět ovládací panel s několika ovladači, ovládání napájení úseků, hlídat správnou synchronizaci při přejezdu mezi úseky, s čímž by tvé děti mohly mít problémy
- děti budou moci jezdit jen modelovými rychlostmi, víc poznají realitu, budou si užívat spousty funkcí lokomotiv..
- a stovky dalších výhod, však určitě víš.. :lol:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Příspěvekod Barbucha » pát 22 kvě, 2009 11:54 am

Jejda, tak už je vás víc :-) Pokusím se s tím něco udělat. Ty tratě jsem zkoušel vykřížit výhybkami, ale vzalo to moc místa ze staničních kolejí a nevypadalo to nic moc. Mrknu na to výškově, mám z toho trochu obavy. Nerad bych, aby z toho byla kistna půl metru vysoká. Proto se snažím dostat do dvou výškových úrovní.
Rozměry jsou maximální, už teď, když vidím, jaké to bude monstrum, tak mě to trochu děsí.
Trojcestné nejsou nic moc, chjo, asi to taky vyměním :-)

Nejdůležitější jsou stejně ty vlečky ....
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 22 kvě, 2009 1:28 pm

Ještě mám připomínku k těm výškám. Odhadem je to od kóty 0,00 k -5,00 cca jeden metr na obou stranách. 5cm /m je moc! Pro hlavní trať neuvažuj stoupání přes 3,5cm/m ani ve skryté části, jinak ten krásný šestivozový rychlík nevyjede. Ve viditelné bych nešel přes 1,5-2cm/m aby hlavní trať nevypadala jako tobogán. U sklonů platí, že čím míň tím líp.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Barbucha » pát 22 kvě, 2009 1:43 pm

Michal Šuhajda píše:Ještě mám připomínku k těm výškám. Odhadem je to od kóty 0,00 k -5,00 cca jeden metr na obou stranách. 5cm /m je moc! Pro hlavní trať neuvažuj stoupání přes 3,5cm/m ani ve skryté části, jinak ten krásný šestivozový rychlík nevyjede. Ve viditelné bych nešel přes 1,5-2cm/m aby hlavní trať nevypadala jako tobogán. U sklonů platí, že čím míň tím líp.


Děkuji,
pro jednoduchost se bude na hlavní trati jezdit na 90% jedním směrem, pokud neudělám jednu objízdnou kolej ve skryťáku, ale vzhledem k šířce, že to není nafukovací, tak si vyskakovat nemůžu. Pak si můžu dovolit na levé straně tobogan, na pravé straně to bude lidštější. Měl jsem kdysi kolejiště, kde byly větší sklony, ale mašinky to zvládaly :-) Až jsem se divil (9 cm/m).
Do protisměru by jezdila nějaká motorová souprava, aby to naoko vypadalo.

Ještě přemýšlím nad nějakou harfou pod boční částí, že by se tam parkovaly soupravy. Ale to už při stavbě.

Hodinu jsem se trápit s překopáním stanice, ale musím zas chvilku dělat, abych na ten zázrak vydělal. Začíná se mi to líbit.

Hezký víkend všem :-)
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Sandy » pát 22 kvě, 2009 3:54 pm

Barbucha píše:Jejda, tak už je vás víc :-) Pokusím se s tím něco udělat. Ty tratě jsem zkoušel vykřížit výhybkami, ale vzalo to moc místa ze staničních kolejí a nevypadalo to nic moc. Mrknu na to výškově, mám z toho trochu obavy. Nerad bych, aby z toho byla kistna půl metru vysoká. Proto se snažím dostat do dvou výškových úrovní.
Rozměry jsou maximální, už teď, když vidím, jaké to bude monstrum, tak mě to trochu děsí.
Trojcestné nejsou nic moc, chjo, asi to taky vyměním :-)

Nejdůležitější jsou stejně ty vlečky ....

Chtěl bych uvést pár nejasností na pravou míru:

1./ Moje kolejiště je umístěno v přesně stejném půdorysu jako původní plánek
2./ Je to jen hrubý nástin, kterým jsem chtěl vyřešit dvě věci :
a./ napojení vedlejší trati do odbočné stanice bez nutnosti křížení s hlavní tratí na nebo před zhlavím
b./ protažení viditelné části hlavní trati (určitě by ocenily děti)
3./ Tobogan vlevo je samozřejmě možno skrýt v tunelu
4./ Všechny tunelové portály je možno umístit v přímé
5./ Nejmenší poloměr na hlavní trati je 440 mm
6./ Z pěti stanic ve skrytém nádraží může vždy jedna sloužit jako průjezdná. To vůbec nevylučuje obousměrný provoz.
7./ Při použití jednoduchých matematických znalostí zjistíme, že na obou ramenech hlavní trati máme k dispozici na výškový rozdíl 10 cm více jak tři metry trati. Vpravo možná ještě více.
8./ Pokud jde o výšku kolejiště , tak tam oba návrhy vychází téměř stejně.
a./ Skryté nádraží v rovině +0
b./ Pláň hlavní stanice v rovině +10 (já bych zvolil možná +12, pro případnou lepší manipulaci v SN)
c./ Vedlejší trať vystoupá v místě křížení s hlavní tratí nad rovinu pláně hlavní stanice o 3 max. 4 cm. Koncová stanice bude ve stejné výšce. Spodní stavba tak bude v maximální výšce 16 cm nad základní rovinou. K tomu terén. Já mám nejvyšší bod na kolejišti +28 cm. Tady bych doporučoval tak +35. Ale to by bylo samozřejmě jen v rozích kolejiště. Směrem dopředu a k oběma stanicím by se terén svažoval.
9./ Šikmo položená stanice je dobrý nápad. V éře flexibilních kolejí žádný problém. Naopak. Třeba bude možné rozšířit kolejiště v oblasti vleček. Staniční budova by se přemístila na pravou stranu a nebude muset být ani poloplastická.
10./ Jsem zapřisáhlý příznivec „pulsního“ analogu. Ale styk tří napáječů v jedné stanici? Nejlepší cesta k „odpálení“ motorků hnacích vozidel. Asi by to vážně chtělo přemýšlet o DCC. Ale holt ty prachy !
Doufám, že jsem ti nasadil pár broučků do hlavy! Když už jsem si s tím dal tu práci... :oops:
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Barbucha » pát 22 kvě, 2009 4:54 pm

Moc děkuji, že jste se do mě pustili, už na tom pracuji, ale moc nestíhám .... moc práce a termíny na krku, snad najdu chvilku, abych učesal aspoň trasy, pak se pochlubím. Na styk izolovaných úseků jsem viděl nějaký lék, aspoň na styku hlavní a vedlejší trati to ošetřím. Nad zapojením jsem detailně nepřemýšlel. Teď to plodím jen proto, abych věděl, jak bude vypadat rám. Přece jen to bude dost prkýnek. O prázdninách bude co dělat ...

Ten digitál fakt ne, to bych radši rozprodal a skončil :-)
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 22 kvě, 2009 5:26 pm

No ze začátku jsem si to o digitálu myslel taky :D ! Pak vzhledem k mojí orientaci na ČSD epocha III a IV stejně zjistil, že co si neudělám nemám (s ohledem na nabídku výrobců...) a s ohledem na úroveň detailů těch DCC nových modelů s možností zvukových a jiných efektů, to vše v porovnání se starými "paskvily" od Pika z let 70 a 80 - pánové analogfilové prominou :) - už byl přechod k DCC předem daný! Nicméně pokud je priorita hlavně jak zabavit děti aby si mohl tatínek taky zařádit, tak plně chápu Barbuchovo rozhodnutí!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Barbucha » pát 22 kvě, 2009 8:01 pm

Petr Zatrepalek píše:No ze začátku jsem si to o digitálu myslel taky :D ! Pak vzhledem k mojí orientaci na ČSD epocha III a IV stejně zjistil, že co si neudělám nemám (s ohledem na nabídku výrobců...) a s ohledem na úroveň detailů těch DCC nových modelů s možností zvukových a jiných efektů, to vše v porovnání se starými "paskvily" od Pika z let 70 a 80 - pánové analogfilové prominou :) - už byl přechod k DCC předem daný! Nicméně pokud je priorita hlavně jak zabavit děti aby si mohl tatínek taky zařádit, tak plně chápu Barbuchovo rozhodnutí!


Já se spíš těším na krajinku. Technický věci bych měl nejraději zasebou. Mimochodem, co používáte za rozpojovadla? Nic jednoduchého a levného jsem nenašel.
Já budu modelovat soudruhy z DDR, jen mám zas pocit, že je toho pořád míň.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 22 kvě, 2009 10:36 pm

Jako rozpojovadlo používám dva permanentní magnety, které stojí pár korun. Ovšem podmínkou je použití spřáhel Kadee magnematic. Ty už bohužel tak levná nejsou a přezbrojení staršího vozového parku je celkem fuška.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Petr Zatrepalek » sob 23 kvě, 2009 9:29 am

Já zatím "mám" jen rozpojovadlo ruční - tj špejle :D - kolejiště zatím ve fázi příprav, na dioramy a ježdění my "rukorozpojka" zatím stačí... Na kolejišti uvažuji buď o elmagnetech http://kolejiste-zdar.wz.cz/web/postupy ... jovac.html nebo o přezbrojení na Magnematic, nebo - pokud finance a výrobci konečně dovolí, DCC rozpojovacích spřáhlech na vybraných mašinách v kombinaci s očkovými na vagonech. U těch elektromagnetů mě sedí jednoduchost, spolehlivost a cena - na druhé straně mi vadí nutnost maskovat je v kolejiště jako přechod přes koleje a taky to, že "svazují" možnosti posunu jen na předem daná místa... U DCC spřáhel tohle nehrozí!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Jarda H. » sob 23 kvě, 2009 9:44 am

Petr Zatrepalek píše:Já zatím "mám" jen rozpojovadlo ruční - tj špejle :D .....


Vzpomínám si, že před desítkami let (to jsem byl jen hrající si klouček :lol: ), když jsem dostal první mašinky, tak jsem používal na rozpojování polovinu dřevěného kolíčku na prádlo ! Plocha téhle "špachtličky" krásně zvedala a rozpojovala původní spřáhla Zeuke, kdekoliv na trati, i v oblouku.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Barbucha » sob 23 kvě, 2009 8:33 pm

Tak s rozpojovači to vidím furt bledě. Leda že bych použil obstarožní PIKO, ty bych někde vyhrabal :-) Cosi jsem viděl v nabídce PECO, ale nevím, co to je a prodejce neodpověděl na dotaz: http://www.modelovazeleznice.cz/cs/produkt/rozpojovac-typ-rh-21464/

Trochu jsem zapracoval na plánku, tak jej předhazuji zdejším milým a ochotným kritikům.

http://sklad.souboru.cz/index.php?p=download&hash=hX5OF8vuj7R4

Snad si trochu šplhnu ...
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: carter88 a 6 návštevníků