Märklin - system napajeni, zmena smeru

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Märklin - system napajeni, zmena smeru

Příspěvekod Atkins » pát 15 kvě, 2009 10:32 am

Dobry den
Rad bych se pozeptal, pokud zde nekdo pouziva Märklin M. Jakym zpusobem lze zmenit smer jizdy? Loko jezdi jak na stridavy, tak na stejnosmerny provoz, jenom jsem neprisel na to, jak zmenit smer - zmenou polarity to bohuzel nelze. Nesehnal jsem bohuzel original trafo Märklin a internetove informace jsou velice skoupe. Ted provozuji s trafem FZ1.
Dekuji za kazdy napad ci radu a preji mnoho zdaru.
Uživatelský avatar
Atkins
 
Příspěvky: 33
Registrován: pát 15 kvě, 2009 10:23 am

Re: Märklin - system napajeni, zmena smeru

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 16 kvě, 2009 10:52 am

Atkins píše:Dobry den
Rad bych se pozeptal, pokud zde nekdo pouziva Märklin M. Jakym zpusobem lze zmenit smer jizdy? Loko jezdi jak na stridavy, tak na stejnosmerny provoz, jenom jsem neprisel na to, jak zmenit smer - zmenou polarity to bohuzel nelze. Nesehnal jsem bohuzel original trafo Märklin a internetove informace jsou velice skoupe. Ted provozuji s trafem FZ1.
Dekuji za kazdy napad ci radu a preji mnoho zdaru.


Ani při stejnosměrném napájení to nefunguje ?
Není na lokomotivě přepínač (Třeba zespodu) ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Atkins » sob 16 kvě, 2009 11:53 am

Ani při stejnosměrném. Vevnitř je cívka, která nějak přitahuje "pacičku", takže to musí jít elektricky, přitlačením a vrácením pacičky se směr změní. Přepínač na loko není - bylo by to zvláštní. Loko je - 81004 (pára).
Uživatelský avatar
Atkins
 
Příspěvky: 33
Registrován: pát 15 kvě, 2009 10:23 am

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 16 kvě, 2009 12:39 pm

Atkins píše:Ani při stejnosměrném. Vevnitř je cívka, která nějak přitahuje "pacičku", takže to musí jít elektricky, přitlačením a vrácením pacičky se směr změní. Přepínač na loko není - bylo by to zvláštní. Loko je - 81004 (pára).


Nejsem si 100% jist, ale přepínalo se to nějakým impulzem popřípadě nějakou fintou s ovladačem.

Jestli jezdíš jen na FZ1 stejnosměrně a nezkoušel jsi to jinak pak je to možná i ten důvod.

Zkoušels i tu FZ1 bez usměrnění - tedy regulované střídavé napětí ?

Nějakou fintou by se ta packa měla překlopit a pak by se loko měla vydat opačným směrem.
Zkusils ses zeptat třeba i na zahraničních fórech ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Atkins » sob 16 kvě, 2009 1:01 pm

Marklin je výradně německá záležitost ale má němčina je na takovou komunikaci značně chabá. Na střídavý to jezdí také (FZ1 výhybka) a zdá se že i lépe, změna polarity opět nemá vliv.
Uživatelský avatar
Atkins
 
Příspěvky: 33
Registrován: pát 15 kvě, 2009 10:23 am

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 16 kvě, 2009 1:47 pm

Atkins píše:Marklin je výradně německá záležitost ale má němčina je na takovou komunikaci značně chabá. Na střídavý to jezdí také (FZ1 výhybka) a zdá se že i lépe, změna polarity opět nemá vliv.



Aha - takže ty jezdíš jen na plné střídavé napětí FZ1.

Zkus si vytáhnout fousy před usměrňovačem abys měl regulované střídavé napětí. Pak napiš jak se to chová.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod juroH0 » sob 16 kvě, 2009 4:56 pm

Nebude to pracovať ako modely veľkosti 0 od ETS? http://ets.cz/stranka.php?id=4 presnejšie: "Všechny modely však dodáváme i v provedení pro koleje se třemi kolejnicemi, pro stejnosměrný nebo střídavý proud a se změnou směru jízdy buď zastavením (obvyklé v Americe a Evropě) nebo impulsem asi 20 V (obyklé v Evropě)". Čiže to zrejme bude ako písal Zdenek.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Martin HO » sob 16 kvě, 2009 5:03 pm

Pokud mně paměť neklame, tak staré modely Märklin (zprvu tříkolejnicové, později s kontakty na pražcích místo střední kolejnice) jezdily na střídavý proud (jeden pól z krajních kolejnic, druhý ze sřední) a změna směru se konala automaticky při zastavení.
Později přibylo nějaké tlačítko na ovládacím trafu, pomocí kterého se ovládal emg. kontakt, který na dálku přepínal směr jízdy loko.
Martin HO
 

Marklin

Příspěvekod Marc » sob 16 kvě, 2009 5:23 pm

Dnes jsem dostal nabídku na rozsáhlejší sbírku modelu Marklin s třívodičovým systémem. Na trafu je uvedeno, že kromě 16V pro příslušenství má vinutí ještě na 4V-16V/24V. Změna směru se tedy zřejmě provádí impulsem 24V po zastavení.
Pánové omlouvám se, modelovou železnici jsem opustil v době dospívání, kdy byl FZ1 žhavou novinkou a nic než PIKO jsem nikdy neviděl. Nemohl by mi někdo poradit, či spíše asi nasměrovat, kde bych zjistil, co tento třívodičový systém vlastně umí, jaká je kompatibilita se staršími či novějšími modely atd?
Děkuji.
Marc
 
Příspěvky: 2
Registrován: sob 16 kvě, 2009 5:14 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 16 kvě, 2009 5:23 pm

juroH0 píše:Nebude to pracovať ako modely veľkosti 0 od ETS? http://ets.cz/stranka.php?id=4 presnejšie: "Všechny modely však dodáváme i v provedení pro koleje se třemi kolejnicemi, pro stejnosměrný nebo střídavý proud a se změnou směru jízdy buď zastavením (obvyklé v Americe a Evropě) nebo impulsem asi 20 V (obyklé v Evropě)". Čiže to zrejme bude ako písal Zdenek.


Jo to jsem si myslel. Díky !
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 16 kvě, 2009 5:24 pm

Martin HO píše:Pokud mně paměť neklame, tak staré modely Märklin (zprvu tříkolejnicové, později s kontakty na pražcích místo střední kolejnice) jezdily na střídavý proud (jeden pól z krajních kolejnic, druhý ze sřední) a změna směru se konala automaticky při zastavení.
Později přibylo nějaké tlačítko na ovládacím trafu, pomocí kterého se ovládal emg. kontakt, který na dálku přepínal směr jízdy loko.


Přesně tak ! Díky za popis.
Naposledy upravil Zdenek Valter dne sob 16 kvě, 2009 5:30 pm, celkově upraveno 1
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Marklin

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 16 kvě, 2009 5:30 pm

Marc píše:Dnes jsem dostal nabídku na rozsáhlejší sbírku modelu Marklin s třívodičovým systémem. Na trafu je uvedeno, že kromě 16V pro příslušenství má vinutí ještě na 4V-16V/24V. Změna směru se tedy zřejmě provádí impulsem 24V po zastavení.
Pánové omlouvám se, modelovou železnici jsem opustil v době dospívání, kdy byl FZ1 žhavou novinkou a nic než PIKO jsem nikdy neviděl. Nemohl by mi někdo poradit, či spíše asi nasměrovat, kde bych zjistil, co tento třívodičový systém vlastně umí, jaká je kompatibilita se staršími či novějšími modely atd?
Děkuji.


Umí asi to co píšeš. Kompatibilita s dnešními - tedy třívodičovými systémy je možná. Je ovšem otázka zda to nebrat spíš jako sbírku historických modelů.

Jak tu vidno je tento systém u nás spíš vyjímkou.
Novější vozidla je lépe předělat na dvoukolejnicový systém pokud to ovšem lze (myslím lokomotivy).
U vozů stačí výměna dvojkolí.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Marc » sob 16 kvě, 2009 5:39 pm

Tak jsem to ověřil voltmetrem a maximální napětí na výstupu 0-B je 20V sřídavých a při změně směru to ukazuje 29V... (digitální multimetr).
Valtr: Dík, já totiž vůbec neznám dnešní možnosti...
Marc
 
Příspěvky: 2
Registrován: sob 16 kvě, 2009 5:14 pm

Příspěvekod Atkins » pon 18 kvě, 2009 9:20 pm

Dekuji za informace - objednal jsem trafo od Marklina.
Uživatelský avatar
Atkins
 
Příspěvky: 33
Registrován: pát 15 kvě, 2009 10:23 am

Příspěvekod Rozsíval Jaroslav » pát 22 kvě, 2009 4:03 pm

Tříkolejnicový systém od fy. Märklin měl můj otec a já na něm začínal.
Používalo se střídavé napětí, střední kolej byla společná, lokomotiva odebírala proud ze střední a pravé, nebo levé koleje. Pokud mě paměť neklame, tak rychlost se řídila reostatem, v koleji zůstávalo nějaké napětí i při zastavení. Toto napětí stačilo udržet elektromagnet v lokomotivě v přitaženém stavu. Při přerušení elektrického obvodu tlačítkem na reostatu došlo k odpadnutí magnetu. Po uvolnění tlačítka magnet přitáhl a otočil komutátor do neutrální polohy. Druhým stisknutím tlačítka bylo provedeno připojení vývodů vinutí motoru oproti počátečnímu stavu a lokomotiva mohla jet obráceným směrem.
Rozsíval Jaroslav
 
Příspěvky: 166
Registrován: stř 25 úno, 2009 8:12 am
Bydliště: Prostějov

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků