498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 09 srp, 2025 11:40 am

Matěj píše:Zase bych se tak nepodceňoval. Kdyby udělali ještě další naše páry v kovu a v DCC, třeba 477.0 Papouška, 556.0 Štokra, tak by i u nás měli velmi dobrý odbyt.
Ale jak se zdá, to bohužel muzejním Albatrosem skončilo.

To je nesmysl. Maerklin se může řídit jen německým zájmem o naše lokomotivy a ten kupodivu není zanedbatelný. Proto zřejmě ten albatros vznikl.
Uvědom si, že střídavý systém je u nás rarita a má ho jen pár lidí. Proto tenhle názor, že se výrobce řídí naší poptávkou je zcestný!!!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3248
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod fousek » sob 09 srp, 2025 12:10 pm

Souhlas. I když už i oni chápou, že střídavého tu nic neprodají, stejně tak jako že o zkrácené vozy tu moc nestojíme. Především ale představa, že od teď budou chrlit ČSD páry a německý trh budou zanedbávat je poněkud naivní.
Alespoň o nás ví. Takový polský trh, to je pro ně úplná neznámá.
fousek
 
Příspěvky: 529
Registrován: sob 17 led, 2009 11:33 am
Bydliště: Praha

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Matěj » ned 10 srp, 2025 1:58 am

Zdenek Valter píše:
Matěj píše:Zase bych se tak nepodceňoval. Kdyby udělali ještě další naše páry v kovu a v DCC, třeba 477.0 Papouška, 556.0 Štokra, tak by i u nás měli velmi dobrý odbyt.
Ale jak se zdá, to bohužel muzejním Albatrosem skončilo.

To je nesmysl. Maerklin se může řídit jen německým zájmem o naše lokomotivy a ten kupodivu není zanedbatelný. Proto zřejmě ten albatros vznikl.
Uvědom si, že střídavý systém je u nás rarita a má ho jen pár lidí. Proto tenhle názor, že se výrobce řídí naší poptávkou je zcestný!!!

To nevíš, že DCC je systém stejnosměrný digitální a štřídavý se značí AC ?
Matěj
 
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:40 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod fousek » ned 10 srp, 2025 5:34 am

Matěj píše:To nevíš, že DCC je systém stejnosměrný digitální a štřídavý se značí AC ?

To tady ví každý, Zdeněk Valter určitě také. Podstata jeho příspěvku byla v něčem jiném. A ta, zdá se, nebyla pochopena.
Naposledy upravil fousek dne ned 10 srp, 2025 9:14 am, celkově upraveno 1
fousek
 
Příspěvky: 529
Registrován: sob 17 led, 2009 11:33 am
Bydliště: Praha

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Jindra Charvat » ned 10 srp, 2025 7:45 am

Matěj píše:To nevíš, že DCC je systém stejnosměrný digitální a štřídavý se značí AC ?

No Matěji, on to ví, ale ty v tom máš očividně chaos...
DCC a AC je v podstatě stejný systém a navíc k tomu střídavý.
V obecné rovině (a principielně nesprávně) se takto používá označení digitálního(střídavého) dvoukolejného a tříkolejného systému (proč nesprávně, protože i "AC" používá DCC).
Historicky zjednodušeně označení
DC analog - stejnosměr na 99% dvoukolejném uspořádání
AC analog - střídavý na tříkolejném
DCC - digitální střídavý na dvoukolejném(i tříkolejném) systému
AC- digitální střídavý na tříkolejném systému
Takže z historie se dvoukolejný systém označuje jako stejnosměrný -DC a tříkolejný (s "kolejnicí"uprostřed) jako střídavý -AC
p.s. prostě "stejnosměrný digitální" neexistuje :D
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 263
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 10 srp, 2025 1:35 pm

Matěj píše:
Zdenek Valter píše:
Matěj píše:Zase bych se tak nepodceňoval. Kdyby udělali ještě další naše páry v kovu a v DCC, třeba 477.0 Papouška, 556.0 Štokra, tak by i u nás měli velmi dobrý odbyt.
Ale jak se zdá, to bohužel muzejním Albatrosem skončilo.

To je nesmysl. Maerklin se může řídit jen německým zájmem o naše lokomotivy a ten kupodivu není zanedbatelný. Proto zřejmě ten albatros vznikl.
Uvědom si, že střídavý systém je u nás rarita a má ho jen pár lidí. Proto tenhle názor, že se výrobce řídí naší poptávkou je zcestný!!!

To nevíš, že DCC je systém stejnosměrný digitální a štřídavý se značí AC ?

Specielně pro Tebe Matěji:
MÄRKLIN je výrobcem vozidel pro tříkolejnicový systém původně v analogu střídavý (Ne štřídavý) ;-) proto moje poznámka o střídavém systému.
Takže znovu a lépe - Uvědom si, že tříkolejnicový systém je u nás rarita a má ho jen pár lidí. Proto tenhle názor, že se výrobce řídí naší poptávkou je zcestný!!!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3248
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 10 srp, 2025 1:48 pm

fousek píše:Souhlas. I když už i oni chápou, že střídavého tu nic neprodají, stejně tak jako že o zkrácené vozy tu moc nestojíme. Především ale představa, že od teď budou chrlit ČSD páry a německý trh budou zanedbávat je poněkud naivní.
Alespoň o nás ví. Takový polský trh, to je pro ně úplná neznámá.

No to je spíš o tom jaký zájem je u majitelů tříkolejnicových systémů. Myslím že ani v Polsku není dost jeho uživatelů aby to bylo pro něj určující.
Takže Maerklin je nejvíce užíván v Německu a tento trh rozhoduje.
Pokud zde bude významný zájem o zahraniční loko, tak ho může zařadit do svého výrobního programu.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3248
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod jipol57 » ned 10 srp, 2025 6:09 pm

Když to tak čtu (souhlasím s tím), tak se divím, že MÄRKLIN přistoupil na dvoukolejnicového Albatrose. Možná to bylo vypuštění průzkumného balonku, který uspěl, tak snad bude v tomto směru pokračovat.
jipol57
 
Příspěvky: 1474
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 10 srp, 2025 8:51 pm

jipol57 píše:Když to tak čtu (souhlasím s tím), tak se divím, že MÄRKLIN přistoupil na dvoukolejnicového Albatrose. Možná to bylo vypuštění průzkumného balonku, který uspěl, tak snad bude v tomto směru pokračovat.

No asi kolegové v Něměcku měli o albatrosa zájem.
Pokud bude na jejich straně zájem i o další lokomotivy z okolních železničních správ, tak se možná objeví.
Z naší strany to je jen a jen zbožné přání.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3248
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Matěj » sob 30 srp, 2025 4:18 am

Zdenek Valter píše:
jipol57 píše:Když to tak čtu (souhlasím s tím), tak se divím, že MÄRKLIN přistoupil na dvoukolejnicového Albatrose. Možná to bylo vypuštění průzkumného balonku, který uspěl, tak snad bude v tomto směru pokračovat.

No asi kolegové v Něměcku měli o albatrosa zájem.
Pokud bude na jejich straně zájem i o další lokomotivy z okolních železničních správ, tak se možná objeví.
Z naší strany to je jen a jen zbožné přání.

Speciálně pro tebe Zdeňku. Německo a ne Něměcko.
Jinak je poslední Albatros k prodeji na AMB.
Matěj
 
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:40 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod A2C » úte 23 pro, 2025 12:52 am

Páni, je to už istý čas, čo sme sa začali tešiť z našich Albatrosov.
Síce som s tým svojim nabehal pár desiatok či stoviek metrov, od počiatku ma hneval dymový generátor.
Nikdy poriadne nefungoval a nevyvíjal dostatok pary, alebo aspoň nie tak jasnej aby z toho bolo potešenie.
A dnes keď som ho vyčistil a dobre zabehol, konečne som bol spokojný s výsledkom, doplnil som ho a odvtedy proste je mŕtvy.
Niekoľko krát som ho rozobral, vyčistil, hlavne ventilátor často zalievalo, avšak teraz ventilátor len cukne a dymový generátor sa vypne.
Súčasne klesne odber z 250mAh, na obvyklých 35-45mAh. Druhý raz sa už ani nezapne, asi dekodér vypína tento výstup pre preťaženie.
Riešil niekto takýto problém?
Prepálil som cievku alebo poistku? Alebo je tam iný problém?
Priznám sa, že som ho nechal pekne podymiť na 18V, pretože obyčajne mám 15V nastavených na centrále, tak som si spravil radosť a nechal som ho dymiť dlhšie.

Model už nie je v záruke, naviac rád by som vyriešil problém kedy mne vytváral dym len pri napätí v koľajách 18V, neskúšal to niekto modifikovať na napätie 14-15V?
ďakujem za prípadné tipy.
Přílohy
IMG_20251222_213018.jpg
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1716
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Aleson » úte 23 pro, 2025 6:01 pm

No, něčeho takového jsem se bál hned na začátku. Že např. po delší době odstavení ve vitrince hřídel ventilátoru zatuhne nebo ztvrdne savá výplň kolem topného tělesa a generáror přestane fungovat. Vyzkoušel jsem ho po koupi modelu a od té doby ne. A moc se mi do toho ani nechce, protože mám obavy, že nastane obdobná situace jako u tebe a rozborka mě nemine. Ale k věci. Točí se ten ventilátor volně? Máš nějaký napájecí zdroj (nejlépe regulovaný) na vyzkoušení toho větráčku? Promiň za upozornění, ale proud se udává v mA, ne v mAh. U toho modulu je pro mě řada neznámých: Na jaké napětí je motorek ventilátoru? Můj předpoklad je 12V. Ale zkusil bych ho napájet od nuly a pomalu zvyšovat napětí a měřit proud, dokud se neroztočí (Samozřejmě rozumně. Kdyby byl rotor zatuhlý, nemusel by se roztočit ani při těch 12V a mohl by shořet.) Kdyžtak napiš, co jsi zjistil a změřil. Pak by mě zajímalo, jakou hodnotu má ten topný odpor. Taky bych potřeboval vidět spodní stranu toho tištěného spoje,jak je to celé zapojené. Ta součástka vedle odporu by mohla být vratná tepelná pojistka. Ale jestli ano, je otázka, jak je zapojená? V sérii s tím topným odporem i tím ventilátorem?.... Pokud je k odporu paralelně, způsobí tedy při přehřátí zkrat celého modulu a sepnutí ochran dekodéru? Pokud ano, tak je to poněkud drastický způsob ochrany toho modulu. Někdo už to měl asi rozebrané, tak možná bude vědět víc. Pokud budu mít podrobnější informace, snad bych dokázal navrhnout nějaký postup vedoucí k vyřešení problému (a určitě nejen já).

Jinak - hezké Vánoce a spoustu šťastných chvil s tím naším koníčkem bez podobných zapeklitých problémů. A taky hodně zdraví, klidu a pohody. Tobě i všem ostatním.
Aleson
 
Příspěvky: 457
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník