ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod Dovi » pát 10 říj, 2025 7:45 am

Někdy je něco tak škaredý, až je to krásný.

Možná jste se s tím už v životě taky setkali.
Použil to i Jaroslav Hašek ústy svého dobrého vojáka Švejka při jeho psí rozmluvě č. 1 s nadporučíkem Lukášem, kdy před krádeží stájového pinče pravil: "Je tak vošklivej, až je krásnej".

Když jsem poprvé viděl šumperskou Bardotku 752.068-7 ČSD v jejím hnědožlutém nátěru (v barevném provedení dle prototypu T478.1002 ČSD z přelomu let 1964/1965), zapochyboval jsem, jestli něco takového mohl prapůvodně spáchat - dobrovolně a ochotně*) - nějaký profesionální renomovaný designér.

V lepším případě mi to připomínalo balení kávy Jihlavanka (nic proti ní, moje žena si ji celkem oblíbila), v horším to zpočátku působilo jak "psí průjem na hlíně". Přesto jsem se snažil býti tolerantním, neboť estetika je věcí navýsost subjektivní, a co se některým lidem líbí, druhým se líbit nemusí (a naopak).
Jedno jsem ale stále nevěděl: jestli je ten nátěr "dostatečně vošklivej na to, aby moh' bejt krásnej".

Tak jsem to nehrotil, dal jsem tomu čas a klid, a ono si to postupně sedlo úplně samo... :-)

Přesto bych normálně o této žlutohnědé Bardotce asi ani nějak moc vážně neuvažoval, nebýt skutečnosti, že už jsem "jednu šumperskou" měl - tu hezkou červeno-krémovou s modrou střechou 749.257-2 ČD (analogovou Roco 7300008).

Takže proč k ní nepořídit i "tu druhou šumperskou" 752.068-7 ČSD Roco 73x0026 ?
Přece by se na kolejišti obě zároveň spolu tak pěkně vyjímaly a vzájemně se doplňovaly - jedna moc hezká a ta druhá.. ehm.. taky hezká, i když (možná) ne až tak úplně moc, dokud si člověk na ni nezvykne a její primitivní drsnou krásu nevstřebá.

Anebo snad ne?

Někteří znalci Bardotek to už pravděpodobně rozluštili a vědí, zda a jak často se mohly tyto naše "dvě různé šumperské lokomotivy" někde potkávat - kdy a kde se v reálu vyskytovaly společně. A také, za jakých okolností mohou býti jako modely prezentovány na kolejišti zároveň spolu (současně).

 - Obě dvě v provozu na trati nebo obě dvě odstavené?
 - Anebo jedna odstavená a druhá v provozu?


Bardotka 752.068-7 ČSD + 749.257-2 ČD:
(H0 modely Roco 73x0026 + Roco 73x0008)

(pro zvětšení rozkliknout)
752.068-7_ČSD_+_749.257-2_ČD_(Roco_7310026_+_7310008).jpg

Tak jo nebo ne?
Šlo by to takhle dohromady?


Ne, ne, nic takového.
Nejde to.

Proč ne?
Důvod je ten, že se nejedná o dvě různé lokomotivy, ale o jednu a tu samou - fyzicky jde o tentýž stroj. A to i přesto, že podle označení by se to na první pohled mohlo jevit jako dva kusy dvou různých lokomotiv, které dokonce mají i rozdílné zavěšení/uchycení podvozků.

Zatímco model Roco 73x0026 752.068-7 ČSD (a dále ČD) představuje danou Bardotku ještě v jejím původním technickém stavu zhruba do poloviny 90. let, druhý model Roco 73x0008 749.257-2 ČD ji ztvárňuje v navazujícím období, a to po její dílenské rekonstrukci v letech 1995-1996 na řadu 749 s elektrickým vytápěním vlakových souprav. A dále to charakteristické původní řešení závěsek podvozků (typické pro Bardotky a Brejlovce starších verzí) bylo při rekonstrukci nahrazeno uložením skříně na pryžokovových sloupcích ala "noví" Brejlovci (ex. řada T478.4 novější série + po reko) a Kocouři.

Poznámka:
Čerstvě zrekonstruovaná 749.257-2 ČD jezdila nějakou dobu ještě stále v tom prototypově-památečním žlutohnědém barevném provedení, než byla pak už definitivně přelakováno do svého posledního provozovaného nátěru "červenokrémového s modrou střechou".


Dosavadní šumperská Bardotka (752.068-7 ČD) právě čerstvě zrekonstruovaná a přetvořená na 749.257-2 ČD:
(kombinovaný trojobrázek s chronologicky seřazenými dokumentárními dobovými fotografiemi ze zimy a jara 1996)

(pro zvětšení rozkliknout)
šumperská_Bardotka_752.068-7_ČD_přeměněná_na_749.257-2_ČD.jpg

Popis trojobrázku:

1) horní třetina:
Ještě v nátěru připomínajícím původní barevnou kombinaci skříně prototypu T478.1002 byla 749.257-2 ČD zdokumentována v Šumperku 11.2.1996.
Foto: Petr Kapoun


2) prostřední třetina:
Autor: Ladislav Kroul, datum: 12.3.1996, místo: Depo Šumperk
Bez výkonu stála v Šumperku odstavená zajímavě nalakovaná "elektrická zamračená" 749.257-2 ČD.


3) dolní třetina:
Na rozdíl od patrových jednotek řady Bpjo byly "Berty" ve stanici Veřovice vždy spíše vzácností. O to cennější je tento snímek hnědo-žluté 749.257-2 ČD, který byl ve Veřovicích pořízen 19.5.1996.
Foto: Ing. Zdeněk Sýkora


__

*)
Při projektování, konstrukci a výrobě prototypu složitého stroje se řeší problémy o několik řádů obtížnější než je vnější barevné provedení. Když se v tom listopadu a prosinci 1964 finišovalo (letos tomu bude těžko uvěřitelných již 61 let), nově vzniklá Bardotka T478.1002 ČSD byla zřejmě narychlo "nějak" natřena tím, co v té chvíli bylo zrovna po ruce; na základní žlutý nátěr se ve velkých vodorovných pásech stříkla dostupná hnědá.

Možná přitom již bylo počítáno i s tím, že tato naše tehdy zbrusu nová československá lokomotiva dostane za 3/4 roku kvůli své účasti na Mezinárodním veletrhu v Brně v září 1965 namísto dosavadního hnědožlutého provizoria jiný nový barevný kabát. A tak se i stalo - viz "modrý klaun"...


Prototypová "žlutohnědá berta" T478.1002 ČSD z přelomu let 1964/65:
(koncem 80. let byla pak standardně přeznačena na 751.002-7 ČSD, následně ČD)

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík, datum: 00.01.1965, místo: Praha-Hloubětín
Na konci roku 1964 dokončený prototyp T478.1002 ČSD byl zachycen, v době prvních zkoušek v mrazivém lednovém dni roku 1965, na nové závodní vlečce ČKD v Hloubětíně. Lokomotiva byla opatřena lakem, jež nepatřil mezi nejlepší díla designérů a konstruktérů ČKD. Tento lak měla "dvojka" po dobu provozních zkoušek až do září 1965, kdy byla opatřena veletržním modro-šedým lakem.
Přílohy
Prototypová_T478.1002_ČSD_(později_751.002-7_ČSD_a_ČD).jpg
Prototypová_T478.1002_ČSD_(později_751.002-7_ČSD_a_ČD).jpg (23.76 KiB) Zobrazeno 3294 krát
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 714
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod Dovi » úte 11 lis, 2025 5:02 am

 
Len malý príspevok - dodatek ke žluté základovce používané u Bardotek:


Ukázka_Bardotky_v_základním_'žlutém' nátěru.jpg
Ukázka_Bardotky_v_základním_'žlutém' nátěru.jpg (15.85 KiB) Zobrazeno 1564 krát

Velmi nezvykle vypadala lokomotiva 749.244-0, když byla pouze v základním nátěru zastižena v depu v Olomouci 13. 11. 2002.
Foto: Martin Třískala

________


Tak, tímto jakože skončil základní výzkum... a na něj navázal aplikovaný :--)

Při něm bylo využito letošních slevových akcí*), kdy k té designově diskutabilní žluto-hnědé 752.068-7 ČSD (a dále ČD) Roco 7310026 byla přibrána ještě i Roco 7310008 - digitální to sestřička 749.257-2 ČD (paralelně ke stávající-loňské Roco 7300008 v analogu).


Pokud mohu soudit, pro potřeby většiny běžných smrtelníků mají obě tyto DCC verze (Roco 7310026 + Roco 7310008) působivý zvukový projev**) nezatlumené Bardotky s legendárním 6válcovým velkoobjemovým (163litrovým, tedy přes 27 litrů na válec) dlouhozdvihovým čtyřdobým turbodieselem s přímým vstřikováním.


Roco_749.257-2_ČD_+_752.068-7_ČSD_+_749.257-2_ČD.jpg
Roco_749.257-2_ČD_+_752.068-7_ČSD_+_749.257-2_ČD.jpg (39.72 KiB) Zobrazeno 1564 krát

U obou modelů kompletnost jejich balení (krabička a její 3dílné molitanové polstrování, dvoudílné plastové lože s molitanovou ochranou proti poškození laku čelních střešních partií, proužkem igelitu ovinuté ložení modelu pro jeho snadné vyjmutí apod., veškerá dokumentace a doplňkové uživatelsky instalovatelné drobné příslušenství), celkové dílenské zpracování, úroveň a nepoškozenost detailů, povrchová úprava i potisk - vše OK.

Co se týče jízdních vlastností obou těchto kusů, i přes jejich "3pólovou motorizaci" jim nelze nic vytknout.
Klidná, plynulá a tichá (zvukem pojezdu nerušená) jízda bez jakýchkoliv problémů.

Celkově shrnuto: paráda, radost a velká spokojenost s oběma novými modely.

__

Poznámka:

"V zastoupení výrobce" jsem byl u modelu Roco 7310008 (749.257-2 ČD) nucen opatrně na podvozky dosadit identické 4 drobné díly představující 4 dvojice pryžokovových sloupků (na lokomotivě je těchto sloupků celkově 8; na každém podvozku 2 dvojice).

Jak totiž mnozí z modelářů a sběratelů již asi také zjistili, na těchto typech modelů (Roco 73x0008) nebyly pryžokovové sloupky ve výrobě z nějakého důvodu (omylem či nekompetentním rozhodnutím) instalovány. Následně to bylo ze strany výrobce řešeno dodatečnými bezplatnými dodávkami daných dílů v samostatném sáčku.

Viz též užitečné rady a zkušenosti kolegů JaroHo a loscarlos (3. února 2025 na předchozí straně této diskuze).

____

Tyto digitální modely, na krámě oba krátce vyzkoušené a doma pak ze začátku (pro potřeby šetrného záběhu) provozované chvíli v analogovém režimu, při napájení klasickým "hladkým" (nepulzujícím) stejnosměrným proudem jezdí se zapnutým zvukem dieselelektrického agregátu a s rozsvícenými pozičními celkem 3 + 2 = 5 LEDkami (dle směru jízdy vždy 3 žlutobílá světla na čele a 2 červená na zádi).

Proudová charakteristika dvou DCC Roco modelů šumperské Bardotky při zkušebním provozu v režimu DC:

-------------- Roco 7310026 ---- Roco 7310008 --
    7,0 V        0,08 - 0,10 A            0,08 A
    8,0 V        0,11 - 0,13 A        0,09 - 0,10 A
    9,0 V        0,14 - 0,16 A        0,12 - 0,13 A
  10,0 V        0,18 - 0,21 A        0,16 - 0,17 A
  11,0 V        0,23 - 0,25 A        0,20 - 0,21 A
  12,0 V        0,24 - 0,26 A        0,23 - 0,24 A
  13,0 V        0,24 - 0,27 A        0,25 - 0,27 A
  14,0 V        0,25 - 0,27 A        0,27 - 0,28 A
-------------- Roco 7310026 ---- Roco 7310008 --

Elektromotorky a jejich mechanický + zvukový projev i jejich proudové nároky nijak nevybočují z obvyklé normy chování pojezdů "3pólových" Roco modelů Bardotek a Brejlovců, které jsou v pořádku. Obě dvě vzájemně si podobné proudové charakteristiky jsou zcela konzistentní, bez jakýchkoliv anomálií nebo nějakých zvýšených proudových odběrů, ať trvalých nebo mžikových.
Takže i po elektromechanické stránce pohoda a spokojenost.

____

*)
Osobní subjektivní poznámka:
Některé letošní nečekané rasantní slevy byly hodně výhodné pro nové zájemce a zákazníky. Méně už pro dřívější majitele, kteří si dané modely před časem pořídili o dost dráž. A také pro obchodníky, kteří měli toto zboží naskladněno ještě za původní vyšší ceny (pokud jim tedy výrobce to skokové snížení marží u dotyčných položek nějak dodatečně nevykompenzoval).

**)
Roco's Best Sounding Diesel the 752 CSD Bardotka
Autor: Model Train Collector
Datum zveřejnění: 20.5.2025
Délka videa: 3:59
https://www.youtube.com/watch?v=XHZQeY7gYCM

Roco HO 7310026 CSD Rh752 DCC Sound
Autor: A&H Models
Datum zveřejnění: 24.5.2025
Délka videa: 5:38
https://www.youtube.com/watch?v=coNzumJhIL8

Videa pro porovnání různých zvukových projektů:
(autorem je náš tuzemský modelářský kolega Jarda M.)

Roco 749 257-2 + 751 229-6 (Roco and "Jacek" sounds)
Datum zveřejnění: 2.2.2025
Délka videa: 10:03
https://www.youtube.com/watch?v=97oOwPn8V18

"Bardotka" Roco H0 (5x) - different sounds
Datum zveřejnění: 12.7.2025
Délka videa: 14:43
https://www.youtube.com/watch?v=ULKttDnDzIQ
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 714
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod JaroHo » stř 12 lis, 2025 5:33 pm

Dovi: krásná práce tento vyčerpávající příspěvek. Mě ta zlatá furt nebere, kolega modelář strojvedoucí nad ní taky ujížděl a musel ji také mít :mrgreen:
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1549
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Roco

Příspěvekod Cipísek » úte 02 pro, 2025 12:37 pm

Dobrý den všem,

aktuálně jsem zakoupil Brejlovce od fy Roco, typ 71024 a trochu mě trápí na můj vkus vysoká hlučnost modelu při všší rychlosti (řekněme od 70% výkonu). Z modelu se ozývá jako by rezonace motůrku. Snažil jsem se zde vyčíst co se dalo a chci se zeptat zda má model smysl posílat na reklamaci, nebo si to zkusit opravit svépomocí. Nemyslím si ale, že zde pomůže nějaké promazání ale rovnou výměna motůrku jestli jsem to dobře pochopil za ten 5ti pólový. Ještě ho zkusím tedy nechat déle jezdit (včera prvotních 8 minut) nicméně nemyslím si že to nějak pomůže. Docela mě to po tichých bastardech od téže firmy rozladilo.
Cipísek
 
Příspěvky: 1
Registrován: úte 11 lis, 2025 11:25 am
Bydliště: Teplice

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod JaroHo » úte 02 pro, 2025 2:21 pm

Ani jeden motorek jsem zatím měnit nemusel, zajel jsem i brejlovce. Dvě barči měly po určité době takové zaváhání a pak už nikdy. Zajíždím s dekodérem. škoda že ten zvuk nejde nějak poslat.
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1549
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník