ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod Dovi » pát 10 říj, 2025 7:45 am

Někdy je něco tak škaredý, až je to krásný.

Možná jste se s tím už v životě taky setkali.
Použil to i Jaroslav Hašek ústy svého dobrého vojáka Švejka při jeho psí rozmluvě č. 1 s nadporučíkem Lukášem, kdy před krádeží stájového pinče pravil: "Je tak vošklivej, až je krásnej".

Když jsem poprvé viděl šumperskou Bardotku 752.068-7 ČSD v jejím hnědožlutém nátěru (v barevném provedení dle prototypu T478.1002 ČSD z přelomu let 1964/1965), zapochyboval jsem, jestli něco takového mohl prapůvodně spáchat - dobrovolně a ochotně*) - nějaký profesionální renomovaný designér.

V lepším případě mi to připomínalo balení kávy Jihlavanka (nic proti ní, moje žena si ji celkem oblíbila), v horším to zpočátku působilo jak "psí průjem na hlíně". Přesto jsem se snažil býti tolerantním, neboť estetika je věcí navýsost subjektivní, a co se některým lidem líbí, druhým se líbit nemusí (a naopak).
Jedno jsem ale stále nevěděl: jestli je ten nátěr "dostatečně vošklivej na to, aby moh' bejt krásnej".

Tak jsem to nehrotil, dal jsem tomu čas a klid, a ono si to postupně sedlo úplně samo... :-)

Přesto bych normálně o této žlutohnědé Bardotce asi ani nějak moc vážně neuvažoval, nebýt skutečnosti, že už jsem "jednu šumperskou" měl - tu hezkou červeno-krémovou s modrou střechou 749.257-2 ČD (analogovou Roco 7300008).

Takže proč k ní nepořídit i "tu druhou šumperskou" 752.068-7 ČSD Roco 73x0026 ?
Přece by se na kolejišti obě zároveň spolu tak pěkně vyjímaly a vzájemně se doplňovaly - jedna moc hezká a ta druhá.. ehm.. taky hezká, i když (možná) ne až tak úplně moc, dokud si člověk na ni nezvykne a její primitivní drsnou krásu nevstřebá.

Anebo snad ne?

Někteří znalci Bardotek to už pravděpodobně rozluštili a vědí, zda a jak často se mohly tyto naše "dvě různé šumperské lokomotivy" někde potkávat - kdy a kde se v reálu vyskytovaly společně. A také, za jakých okolností mohou býti jako modely prezentovány na kolejišti zároveň spolu (současně).

 - Obě dvě v provozu na trati nebo obě dvě odstavené?
 - Anebo jedna odstavená a druhá v provozu?


Bardotka 752.068-7 ČSD + 749.257-2 ČD:
(H0 modely Roco 73x0026 + Roco 73x0008)

(pro zvětšení rozkliknout)
752.068-7_ČSD_+_749.257-2_ČD_(Roco_7310026_+_7310008).jpg

Tak jo nebo ne?
Šlo by to takhle dohromady?


Ne, ne, nic takového.
Nejde to.

Proč ne?
Důvod je ten, že se nejedná o dvě různé lokomotivy, ale o jednu a tu samou - fyzicky jde o tentýž stroj. A to i přesto, že podle označení by se to na první pohled mohlo jevit jako dva kusy dvou různých lokomotiv, které dokonce mají i rozdílné zavěšení/uchycení podvozků.

Zatímco model Roco 73x0026 752.068-7 ČSD (a dále ČD) představuje danou Bardotku ještě v jejím původním technickém stavu zhruba do poloviny 90. let, druhý model Roco 73x0008 749.257-2 ČD ji ztvárňuje v navazujícím období, a to po její dílenské rekonstrukci v letech 1995-1996 na řadu 749 s elektrickým vytápěním vlakových souprav. A dále to charakteristické původní řešení závěsek podvozků (typické pro Bardotky a Brejlovce starších verzí) bylo při rekonstrukci nahrazeno uložením skříně na pryžokovových sloupcích ala "noví" Brejlovci (ex. řada T478.4 novější série + po reko) a Kocouři.

Poznámka:
Čerstvě zrekonstruovaná 749.257-2 ČD jezdila nějakou dobu ještě stále v tom prototypově-památečním žlutohnědém barevném provedení, než byla pak už definitivně přelakováno do svého posledního provozovaného nátěru "červenokrémového s modrou střechou".


Dosavadní šumperská Bardotka (752.068-7 ČD) právě čerstvě zrekonstruovaná a přetvořená na 749.257-2 ČD:
(kombinovaný trojobrázek s chronologicky seřazenými dokumentárními dobovými fotografiemi ze zimy a jara 1996)

(pro zvětšení rozkliknout)
šumperská_Bardotka_752.068-7_ČD_přeměněná_na_749.257-2_ČD.jpg

Popis trojobrázku:

1) horní třetina:
Ještě v nátěru připomínajícím původní barevnou kombinaci skříně prototypu T478.1002 byla 749.257-2 ČD zdokumentována v Šumperku 11.2.1996.
Foto: Petr Kapoun


2) prostřední třetina:
Autor: Ladislav Kroul, datum: 12.3.1996, místo: Depo Šumperk
Bez výkonu stála v Šumperku odstavená zajímavě nalakovaná "elektrická zamračená" 749.257-2 ČD.


3) dolní třetina:
Na rozdíl od patrových jednotek řady Bpjo byly "Berty" ve stanici Veřovice vždy spíše vzácností. O to cennější je tento snímek hnědo-žluté 749.257-2 ČD, který byl ve Veřovicích pořízen 19.5.1996.
Foto: Ing. Zdeněk Sýkora


__

*)
Při projektování, konstrukci a výrobě prototypu složitého stroje se řeší problémy o několik řádů obtížnější než je vnější barevné provedení. Když se v tom listopadu a prosinci 1964 finišovalo (letos tomu bude těžko uvěřitelných již 61 let), nově vzniklá Bardotka T478.1002 ČSD byla zřejmě narychlo "nějak" natřena tím, co v té chvíli bylo zrovna po ruce; na základní žlutý nátěr se ve velkých vodorovných pásech stříkla dostupná hnědá.

Možná přitom již bylo počítáno i s tím, že tato naše tehdy zbrusu nová československá lokomotiva dostane za 3/4 roku kvůli své účasti na Mezinárodním veletrhu v Brně v září 1965 namísto dosavadního hnědožlutého provizoria jiný nový barevný kabát. A tak se i stalo - viz "modrý klaun"...


Prototypová "žlutohnědá berta" T478.1002 ČSD z přelomu let 1964/65:
(koncem 80. let byla pak standardně přeznačena na 751.002-7 ČSD, následně ČD)

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík, datum: 00.01.1965, místo: Praha-Hloubětín
Na konci roku 1964 dokončený prototyp T478.1002 ČSD byl zachycen, v době prvních zkoušek v mrazivém lednovém dni roku 1965, na nové závodní vlečce ČKD v Hloubětíně. Lokomotiva byla opatřena lakem, jež nepatřil mezi nejlepší díla designérů a konstruktérů ČKD. Tento lak měla "dvojka" po dobu provozních zkoušek až do září 1965, kdy byla opatřena veletržním modro-šedým lakem.
Přílohy
Prototypová_T478.1002_ČSD_(později_751.002-7_ČSD_a_ČD).jpg
Prototypová_T478.1002_ČSD_(později_751.002-7_ČSD_a_ČD).jpg (23.76 KiB) Zobrazeno 2534 krát
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod Dovi » úte 11 lis, 2025 5:02 am

 
Len malý príspevok - dodatek ke žluté základovce používané u Bardotek:


Ukázka_Bardotky_v_základním_'žlutém' nátěru.jpg
Ukázka_Bardotky_v_základním_'žlutém' nátěru.jpg (15.85 KiB) Zobrazeno 804 krát

Velmi nezvykle vypadala lokomotiva 749.244-0, když byla pouze v základním nátěru zastižena v depu v Olomouci 13. 11. 2002.
Foto: Martin Třískala

________


Tak, tímto jakože skončil základní výzkum... a na něj navázal aplikovaný :--)

Při něm bylo využito letošních slevových akcí*), kdy k té designově diskutabilní žluto-hnědé 752.068-7 ČSD (a dále ČD) Roco 7310026 byla přibrána ještě i Roco 7310008 - digitální to sestřička 749.257-2 ČD (paralelně ke stávající-loňské Roco 7300008 v analogu).


Pokud mohu soudit, pro potřeby většiny běžných smrtelníků mají obě tyto DCC verze (Roco 7310026 + Roco 7310008) působivý zvukový projev**) nezatlumené Bardotky s legendárním 6válcovým velkoobjemovým (163litrovým, tedy přes 27 litrů na válec) dlouhozdvihovým čtyřdobým turbodieselem s přímým vstřikováním.


Roco_749.257-2_ČD_+_752.068-7_ČSD_+_749.257-2_ČD.jpg
Roco_749.257-2_ČD_+_752.068-7_ČSD_+_749.257-2_ČD.jpg (39.72 KiB) Zobrazeno 804 krát

U obou modelů kompletnost jejich balení (krabička a její 3dílné molitanové polstrování, dvoudílné plastové lože s molitanovou ochranou proti poškození laku čelních střešních partií, proužkem igelitu ovinuté ložení modelu pro jeho snadné vyjmutí apod., veškerá dokumentace a doplňkové uživatelsky instalovatelné drobné příslušenství), celkové dílenské zpracování, úroveň a nepoškozenost detailů, povrchová úprava i potisk - vše OK.

Co se týče jízdních vlastností obou těchto kusů, i přes jejich "3pólovou motorizaci" jim nelze nic vytknout.
Klidná, plynulá a tichá (zvukem pojezdu nerušená) jízda bez jakýchkoliv problémů.

Celkově shrnuto: paráda, radost a velká spokojenost s oběma novými modely.

__

Poznámka:

"V zastoupení výrobce" jsem byl u modelu Roco 7310008 (749.257-2 ČD) nucen opatrně na podvozky dosadit identické 4 drobné díly představující 4 dvojice pryžokovových sloupků (na lokomotivě je těchto sloupků celkově 8; na každém podvozku 2 dvojice).

Jak totiž mnozí z modelářů a sběratelů již asi také zjistili, na těchto typech modelů (Roco 73x0008) nebyly pryžokovové sloupky ve výrobě z nějakého důvodu (omylem či nekompetentním rozhodnutím) instalovány. Následně to bylo ze strany výrobce řešeno dodatečnými bezplatnými dodávkami daných dílů v samostatném sáčku.

Viz též užitečné rady a zkušenosti kolegů JaroHo a loscarlos (3. února 2025 na předchozí straně této diskuze).

____

Tyto digitální modely, na krámě oba krátce vyzkoušené a doma pak ze začátku (pro potřeby šetrného záběhu) provozované chvíli v analogovém režimu, při napájení klasickým "hladkým" (nepulzujícím) stejnosměrným proudem jezdí se zapnutým zvukem dieselelektrického agregátu a s rozsvícenými pozičními celkem 3 + 2 = 5 LEDkami (dle směru jízdy vždy 3 žlutobílá světla na čele a 2 červená na zádi).

Proudová charakteristika dvou DCC Roco modelů šumperské Bardotky při zkušebním provozu v režimu DC:

-------------- Roco 7310026 ---- Roco 7310008 --
    7,0 V        0,08 - 0,10 A            0,08 A
    8,0 V        0,11 - 0,13 A        0,09 - 0,10 A
    9,0 V        0,14 - 0,16 A        0,12 - 0,13 A
  10,0 V        0,18 - 0,21 A        0,16 - 0,17 A
  11,0 V        0,23 - 0,25 A        0,20 - 0,21 A
  12,0 V        0,24 - 0,26 A        0,23 - 0,24 A
  13,0 V        0,24 - 0,27 A        0,25 - 0,27 A
  14,0 V        0,25 - 0,27 A        0,27 - 0,28 A
-------------- Roco 7310026 ---- Roco 7310008 --

Elektromotorky a jejich mechanický + zvukový projev i jejich proudové nároky nijak nevybočují z obvyklé normy chování pojezdů "3pólových" Roco modelů Bardotek a Brejlovců, které jsou v pořádku. Obě dvě vzájemně si podobné proudové charakteristiky jsou zcela konzistentní, bez jakýchkoliv anomálií nebo nějakých zvýšených proudových odběrů, ať trvalých nebo mžikových.
Takže i po elektromechanické stránce pohoda a spokojenost.

____

*)
Osobní subjektivní poznámka:
Některé letošní nečekané rasantní slevy byly hodně výhodné pro nové zájemce a zákazníky. Méně už pro dřívější majitele, kteří si dané modely před časem pořídili o dost dráž. A také pro obchodníky, kteří měli toto zboží naskladněno ještě za původní vyšší ceny (pokud jim tedy výrobce to skokové snížení marží u dotyčných položek nějak dodatečně nevykompenzoval).

**)
Roco's Best Sounding Diesel the 752 CSD Bardotka
Autor: Model Train Collector
Datum zveřejnění: 20.5.2025
Délka videa: 3:59
https://www.youtube.com/watch?v=XHZQeY7gYCM

Roco HO 7310026 CSD Rh752 DCC Sound
Autor: A&H Models
Datum zveřejnění: 24.5.2025
Délka videa: 5:38
https://www.youtube.com/watch?v=coNzumJhIL8

Videa pro porovnání různých zvukových projektů:
(autorem je náš tuzemský modelářský kolega Jarda M.)

Roco 749 257-2 + 751 229-6 (Roco and "Jacek" sounds)
Datum zveřejnění: 2.2.2025
Délka videa: 10:03
https://www.youtube.com/watch?v=97oOwPn8V18

"Bardotka" Roco H0 (5x) - different sounds
Datum zveřejnění: 12.7.2025
Délka videa: 14:43
https://www.youtube.com/watch?v=ULKttDnDzIQ
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod JaroHo » stř 12 lis, 2025 5:33 pm

Dovi: krásná práce tento vyčerpávající příspěvek. Mě ta zlatá furt nebere, kolega modelář strojvedoucí nad ní taky ujížděl a musel ji také mít :mrgreen:
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1541
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník