nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 16 říj, 2025 8:46 am

Děkuji, tak to jsem si pěkně naběhl. Tillig jeden z těch novějších typů dělá, ale na dost zkráceném pojezdu (prostě na pojezd z dob pana Zeukeho po drobné modernizaci k horšímu napasovali danou skříň) a Hädl nemá v aktuální nabídce nic vhodného ze svého výrobního sortimentu, tak jsem si koupil tyhle dva, neb předloha je reálná. No nic, zaarchivuji je pro nějaký příští nápad.
UncleFardy
 
Příspěvky: 637
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod marian_r » čtv 16 říj, 2025 2:37 pm

crop je Tvoj kamarát

crop.jpg
marian_r
 
Příspěvky: 461
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 říj, 2025 2:52 pm

Nic jiného se nedá čekat. Většina se jako u nás stavěla pro soukromé firmy (pivovary, přepravy masa atd.), tam byla co série to originál. Míra unifikace se zvýšila až v meziválečném období, tam se tak dá začít mluvit o typech.
radeksindy
 
Příspěvky: 2656
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 17 říj, 2025 10:29 am

Nevím, co je to crop :-) Ale jestli to souvisí s tou fotkou, tak jsem se divil, proč je tak monstrózní. Model vyfotím. Fotka má strašně moc gigabajtů. Umístím ji na FB, čím 95 % gigabajtů zmizí. Pak ji stáhnu zpět do mobilu. Nato píšu příspěvek a k němu fotku přiložím. Tento postup mi naprosto vyhovuje. Někdy se v něm zobrazuje veliká. Někdy je malá, někdy se dokonce vloží v režimu, kdy se u ní zobrazuje číslo udávající počet jejího zobrazení návštěvníky vlákna. Nikdy jsem nepochopil, jak se k tak různým nahodilým výsledkům dospěje stejným způsobem tvorby příspěvku, ale je mi to úplně jedno. Zde bylo cílem ukázat typ vozu, což se povedlo. Pokud chci ukázat něco jiného a fotka je neostrá, tak udělám novou. Vím že na FB je jakési vlákno, kde nějaký ...... cenzuruje všechny fotky, které nodpovídají asi stovce pravidel, jak má byt fotka správně zkomponovaná, ale tojsem si zablokoval, aby na mě už nikdy nevybaflo. Ještě nikdy jsem nefotil nic s železniční tematikou a s cílem, aby fotka vypadala jakoby ji dělal Tono Stano. :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 637
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 22 říj, 2025 3:40 pm

Narazil jsem na zajímavý problém. Ještě před vydáním Knihy jsme se pustili do stavebnice plošinového vozu Pd (9000 mm). Po vydání Knihy jsme ji dle podkladů v ní opravili, neboť skutečný vůz, podle kterého jsme stavebnici dělali, měl větší množství dodatečných úprav. Např ocelový plát napříč podlahou na každém konci, jako tomu bylo u vozů Ot, a různé navařeniny, které vozy z výroby neměly. Ani mě ale nenapadlo vozy natřít jinak než černou barvou. Nicméně jsem viděl v poslední době model vozu v HO, a ten měl vnější rám natřený nahnědo. Prý to odpovídá odezření odstínů šedi z fotek v Knize. Tak jsem Knihu otevřel, a jasno v tom nemám. Vůz měl několik variant. V Knize jsou vyfocené všechny, v různém období. Skutečně je tam fotka, která vypadá, jakoby čelník (plus pojezd) měl jinou barvu než vnější rám a lem podlahy na něm položené. Jsou tam i fotky, kde je odstín rámu a lem podlahy v úplně stejném odstínu šedé (tedy originál byl celočerný) a jsou tam fotky, kde je vše tak světlé, že to vypadá na vůz celohnědý, což tedy samozřejmě je z mé strany nadsázka a odpovídá to celočernému vozu. Jak to prosím bylo u vozů z výroby případně v období před WW2? Já mám vozy Pd 9 m i 10 m, bržděné, s košovými nárazníky, vyššími klanicemi, celočerné. Byla nějaká varianta s černým pojezdem a vnějškem včetně lemu podlahy v červenohnědé barvě? Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 637
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 22 říj, 2025 6:45 pm

Na fotkách v knize je to zřetelně vidět jak u vozů Otd, tak Pd. Mělo by to bý tak, že "skříň" je skutečně červenohnědá. "Skříň" tady znamená - rám podlahy, tedy ta obruba prken nahoře kolem dokola, oba úhelníky spojující krakorce na boku, včetně jejich spojek, vnějších hran krakorců a všechny detaily přinýtované na nich. Oplen a klanice jsou červenohnědé. Čelník je samozřejmě čený, to je fotkách vidět. Velmi záleželo na světelných podmínkách a fotografovi, jak velký rozdíl mezi spodkem a skříní vyšel, ale ve výsledku je to vidět všude. Na provozních fotkách to pak zmatní, vyšisuje se, zapráší a není to k rozpoznání. Samozřejmě se nabízí otázka, zda to dílny dodržovaly, ale předválečný manuál to předepisoval.
radeksindy
 
Příspěvky: 2656
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 23 říj, 2025 12:18 pm

Tady bych si dovolil nesouhlasit - takto to není a nebylo:
radeksindy píše:"Skříň" tady znamená - rám podlahy, tedy ta obruba prken nahoře kolem dokola, oba úhelníky spojující krakorce na boku, včetně jejich spojek, vnějších hran krakorců a všechny detaily přinýtované na nich.

Toto je součást spodku, u těchto vozů je "skříň" klanice + oplen
proto v roce 1946, kdy již nátěr byl součást výkresové dokumentace
Odr_01.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2768
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 26 říj, 2025 6:37 pm

Samozřejmě, proto je ta "skříň" v uvozovkách. Otd ani Pd žádnou skříň nemají, všechny ty profily jsou pochopitelně součástí spodku, oplen je zvláštní část nákladního vozu a klanice je odebíratelná část nákladního vozu. Tučně vytištěné je oficální meziválečná terminologie ČSD promítnutá do české verze předpisu RIC/RIV o pojmenování vozových částí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2656
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník