PIKO E669.x ....

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: PIKO E669.x ....

Příspěvekod Aleson » úte 16 zář, 2025 2:16 pm

Dovolím si pár poznámek, postřehů k modelu a trošičku odlišný postup ozvučení analogové verze.
V první řadě díky firmě PIKO za krásný a detailně zpracovaný model. Velké díky za provedení s podvozky opatřenými listovými pružinami v prvním i druhém stupni vypružení, na které jsem se u této lokomotivy těšil. Také díky za pro mě skvěle vyřešený způsob demontáže skříně lokomotivy uchycené pomocí šroubků a nikoliv systémem západek. Už poněkud menší díky za způsob dodatečné montáže reproduktoru do analogové lokomotivy. :| Když jsem zjistil v návodu, že je potřeba rozebrat značnou část lokomotivy, aby bylo možné uchytit reproduktor pod otvor v ozvučnici, docela mě to odradilo a zkusil jsem jiný postup : Odšrouboval jsem šedé víko ozvučnice, pohledal jsem ve svých zásobách reproduktor vhodného průměru ( v tomto případě se mi jako nejlepší volba jevil reproduktor ESU o průměru 20mm, který příslušným otvorem nepropadne, ale kovovým okrajem svého krytu celkem pěkně dosedne na okraj otvoru v rámu ). Reproduktor jsem zalil po obvodu lepidlem, abych ho připevnil a utěsnil - a tím bylo prakticky hotovo. Jediný drobný zásah do konstrukce lokomotivy byl malý zářez do odlitku okraje ozvučného prostoru ( viz žlutá šipka a popisek na obrázku ), který jsem "vyštípl" ostrými kleštičkami a lehce opiloval. Tudy jsem vedl dráty od reproduktoru. Funkčnost tohoto řešení jsem zatím vyzkoušel jen částečně s vloženým dekodérem, ale bez zakrytování lokomotivy a jen s jakýmsi základním zvukem nahraným v novém dekodéru. Zatím se vše zdá v naprostém pořádku. Nic nedrnčí, nechrčí, zvuk je silný a čistý - uvidíme jak se to bude projevovat po úplném dokončení.
Závěrem ještě chci poděkovat Kuyonovi za informaci o odstranění odporu R30. Jen snad drobné upozornění, že odpor má hodnotu 2k7 ( bylo uvedeno 4k7), ale jednak je to jedno, když odpor přijde ven, a jednak je možné, že byla v jiném kusu modelu použita jiná hodnota (?) .... Takže tato upřesňující informace jen pro to, aby to někoho nezmátlo nebo v případě, že by bylo potřeba odpor vrátit zpět a použít nový kus.

E669-Piko-ozvuceni-u.jpg
Aleson
 
Příspěvky: 452
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: PIKO E669.x ....

Příspěvekod jipol57 » stř 17 zář, 2025 6:38 pm

Taky už jsem šťastným majitelem. Sice elektrická nezapadá do mého sortimentu, a stejnosměrná už vůbec ne, ale takovou krásu, jsem si nemohl nechat ujít.
Jak už pochválil kolega přede mnou, oceňuji šroubečky. Žádné násilné roztahování, při demontáži. Naopak byly, trochu potíže při výměně spřáhel. Používám FLM. Odstranit původní jakžtakž šlo, ale nové, né a né do šachty zasunout. Překážel ten šípový pluh. Naštěstí je taky na šroubky, a bez pluhu, už spřáhlo zasunout šlo. A dát pluh zpět už se taky povedlo.
Odpor R30, šel samozřejmě taky ven. Byl 2K7. Popsali to jako III. epochu, a trojbodové čelo vlaku jako v V. VI.
Všechno osvětlení se mně zdálo dost intenzivní, tak jsem je ztlumil na CV60,32. Jen jsem chtěl ponechat svícení reflektoru naplno, ale bohužel. Reflektory získávají mínus z funkčních výstupů F0F a F0R, tak je jejich intenzita stejná, jako u spodních poziček. PIKO používá pro reflektory stejné zapojení, jako MTB. Plus z tranzistoru, minus z funkčního výstupu.
Už jsem taky hledal jak udělám úpravu pro posun s jednou pozičkou. Je tam standardní zapojení, tak jestli mistr Horák, nevymyslí něco jednoduchého, tak si to udělám s použitím logického IO, NOR. Jak to mám na více strojích. Podobně jako tady viewtopic.php?f=7&t=12756&p=275161&hilit=hradlo#p275073
Taky se mně líbí Zlámalíkovy 2 tranzistory, ale to jsem ještě nerealizoval. https://tt120.zlamal.cz/osvetleni-vectronu-tillig/
jipol57
 
Příspěvky: 1439
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: PIKO E669.x ....

Příspěvekod horak » stř 17 zář, 2025 8:06 pm

Zdravím Vás páni, keď už som bol spomenutý, tak aspoň vysvetlím, že prečo som "ticho". Samozrejme som riešil nejaké úpravy mašín, lenže nemám čas to celé spísať a foto okomentovať. Som viac v robote ako doma. :oops:

Ale k veci. 6-koláka mám už doma dlhšie, zatiaľ iba sledujem fórum, že čo tu kto múdre napíše. Z pohľadu manuálu a zverejnených foto iba dedukujem, že bude potrebné oddelenie pravej pozičky - odškriabe sa (niekde) a pripojí sa vodič z čela na hlavnú dosku - bude doplnená malá pomocná DPS. Na hlavnej doske je SUSI C a D - k nim sa pripojí dvojitý N-MOSFET alebo dva tranzistory NPN s odpormi a na výstupy sa pripoja pravé čelné biele LED.
Ostatné je len o švajčiarskom mapovaní. Proste a jednoducho to bude taká moja klasika, nečakám žiadne prekvapenia.
Takže poprosím o strpenie, chvíľu mi to ešte potrvá.
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 735
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: PIKO E669.x ....

Příspěvekod jipol57 » stř 17 zář, 2025 8:32 pm

Díky za reakci. Jak to tak čtu, doplnění malé DPS, tak to je fyzicky podobné, jako můj obvyklý způsob. Myslel jsem, jestli nevymyslíš něco podobného, jako na Hektoru PIKO. Tam to bylo jen o předrátování. Tam se mně ten Tvůj návrh moc líbil.
Přeju hodně úspěchů v práci :D
jipol57
 
Příspěvky: 1439
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: PIKO E669.x ....

Příspěvekod horak » stř 17 zář, 2025 8:58 pm

PIKO Hektor bol ale pripravený na posun - jedine, že svietili "nesprávne" biele do kríža (aj keď to nikto jednoznačne nedefinoval). Osamostatnenie reflektora bolo tiež iba využitie dvoch prichystaných silových výstupov na ovládanie spriahla. Teda nebolo potrebné dopĺňať žiadne tranzistory na SUSI C a D. A Hektor nemá osvetlenie druhej kabíny a ani strojovne - silové výstupy sú k dispozícii. Toto však na 6-koláka nesedí... :|
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 735
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: PIKO E669.x ....

Příspěvekod hummus » stř 17 zář, 2025 9:37 pm

jipol57 píše:... Odpor R30, šel samozřejmě taky ven. Byl 2K7. Popsali to jako III. epochu, a trojbodové čelo vlaku jako v V. VI.

III. Epocha je podle NEM 805CZ od roku 1945 do roku 1968. No a D1 z roku 1960 (platný od 1962) říká na návěst začátek vlaku toto:
D1_CSD.jpg

Tedy tříbodové osvětlení (v noci) je v pořádku.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 602
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: PIKO E669.x ....

Příspěvekod jipol57 » čtv 18 zář, 2025 9:41 am

Hummus: Tu dobu už trochu pamatuju. Nevzpomínám si, že by se takto jezdilo. Možná je to proto, že jsem z oblasti, kde se elektrifikovalo (střídavě) až po roce 66'. A parní často ani reflektor neměly.
Ono bylo více návěstí, popsané v předpisech, ale nepoužívaly se. Jako třeba žlutá pozička na laminátce. Jízda podle rozhledu. Nikdy nikdo ji asi nepoužil.
Tak záleží, jak kdo bude chtít. Já provozuji IV. epochu, a v té se tak určitě nesvítilo.

Podíval jsem se do D1 z roku 1983. Fakt to tam je taky. I ta žlutá pozička. A to už si dobře pamatuju. Nesvítilo se tak. Pamatuju přechod na denní svícení a při tom se to trojbodové začalo používat. Řešilo se taky nastavení odporu, pro tlumený reflektor, aby neoslňoval. Ale to používal jen málokdo.
Až po rekonstrukcích, když se do místa původního reflektoru, umístila ledková pozička. A reflektory se přestěhovaly dolů.

Ale vzpomínám si na NDR, kolem roku 80'. Tam to trojbodové používali. BR110, BR118 a jiné měly už z výroby malou pozičku nahoře a velké dole.

EDIT: možná, že autoři předpisu, to brali jako možnost, jezdit se zapnutým reflektorem, pro osvětlení tratě. O tlumeném reflektoru se tam nepíše (jestli jsem nepřehlédl). Při míjení vlaků, nebo vjezdu do stanice se zhasnul, aby se neoslňovalo.
jipol57
 
Příspěvky: 1439
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník