T466.2 (742) Roco

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: T466.2 (742) Roco

Příspěvekod Dovi » sob 12 dub, 2025 11:02 am

Ale souběžně jsem "zajížděl" i 371.003, což je "velká mašina", takže předpokládám stejný motor jako v brejlovcích/bardotách a výsledky s novým kocourem srovnatelné...


Ne ne, ty elektromotorky jsou jiné.


Pro jistotu jsem to ještě zpětně dohledal a vytvořil jsem obrázek dokumentující elektromotorky
- v Roco Kocourech
- v Roco Bastardech
- v Roco Bardotkách+Brejlovcích z posledních let:

Roco_typová_čísla_elektromotorků_vybraných_H0_modelů.jpg
Roco_typová_čísla_elektromotorků_vybraných_H0_modelů.jpg (8 KiB) Zobrazeno 2796 krát



Poznámka do budoucna pro ostatní kolegy modeláře:

Asi nejspolehlivějším zdrojem informací (samozřejmě kromě vlastní přímé rekognoskace modelů) bývá průvodní firemní dokumentace na stránkách výrobce.

Na stránce http://www.roco.cc tak lze podle typového čísla zájmového modelu vyhledat stránku popisující daný model, a na samotné stránce s tímto konkrétním modelem pak bývá zpravidla i odkaz na PDF soubor obsahující detailní rozpis náhradních dílů k tomuto modelu...

Jazyková mutace Roco stránek je volitelná (po rozbalení nabídky pod šipkou) v pravém horním rohu stránky; kromě němčiny a angličtiny bývá k dispozici ještě i francouzština, italština a španělština, proto se podle aktuálně zobrazovaného jazyka mění i název příslušného odkazu na PDF soubor s náhradními díly:

- např. Spare part list (event. Replacement Parts)
- nebo Ersatzteilblatt

(příklady názvů PDF odkazů v angličtině a němčině)
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 704
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: T466.2 (742) Roco

Příspěvekod George V. » sob 12 dub, 2025 1:43 pm

Tak samozřejmě se ty motorky mohou lišit v konkrétním provedení jako konstrukční díl - provedení setrvačníků a uložení kardanky, případně délky osičky. Ale motory jako takové mohou být vnitřní konstrukcí shodné, což je ostatně patrné i z těch obrázků (bastard, bardota). Motorek do kocoura (a čmeláka) bude asi jiný - menší.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3272
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: T466.2 (742) Roco

Příspěvekod Dovi » sob 12 dub, 2025 5:06 pm

"motory jako takové mohou být vnitřní konstrukcí shodné, což je ostatně patrné i z těch obrázků (bastard, bardotka)"

Ahoj, můj pohled na věc je takový, že bez detailních znalostí vnitřních technických provedení nelze domněnku o shodnosti ani vyvrátit, ani potvrdit.

Poznamenávám jen, že z podobného nebo i shodného vzhledu pláště dvou elektromotorů (ba dokonce ani z jejich event. naprosto stejných vnějších rozměrů) není možno usuzovat na identicky shodnou vnitřní konstrukci ani na stejné elektromechanické charakteristiky.

Krom jiného se mohou lišit výrobci a/nebo dodavatelé výrobních materiálů, dále např. statory mohou mít trochu jiné rozměry, jejich permanentní magnety mohou být z jiného (jinak magnetického) materiálu, kotvy rotorů mohou být seskládány z odlišných plechů, mohou být navinuty jinými počty závitů drátů jiných průměrů, i kvalita jejich navinutí může být jiná, rovněž tak provedení komutátorů a jejich "krmení" (plíšky nebo uhlíky jiného průřezu, tvaru a materiálu) se může poměrně dramaticky lišit atd. atd. Těch možností a jejich kombinací je mnoho.

Zkrátka a dobře, jeden typ elektromotorku se může vyznačovat nízkou zmetkovitostí a stabilními parametry napříč výrobními sériemi, druhý třeba naopak dlouhodobými porodními bolestmi a kolísavou kvalitou.

----

Přidám na toto téma v dohledné době příspěvek*) do vlákna "ROCO bardotka, ceckáč, zamračená..." podložený menší osobní "statistikou" čítající celkem 12 Roco Bardotek a Brejlovců, z toho 6 ks DC a 6 ks DCCs, 3 ks s kvalitním 5pólem a 9 ks s těmi 3pólovými motorky (občas/někdy/někde problematickými).


EDIT:
Je to tento příspěvek*) z 23. dubna 2025: viewtopic.php?f=15&t=4755&start=495#p345956

__

P. S.

"Motorek do kocoura (a čmeláka) bude asi jiný - menší."


Ne ne, ve všech H0 Roco Čmelácích vždycky byly
a dosud stále jsou pětipólové polootevřené elmoty.


5pólový_polootevřený_motor_typu_136206_v_Roco_Čmelácích.jpg
5pólový_polootevřený_motor_typu_136206_v_Roco_Čmelácích.jpg (7.97 KiB) Zobrazeno 2523 krát
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 704
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: T466.2 (742) Roco

Příspěvekod Dovi » úte 03 čer, 2025 4:22 pm

George V. v úte 08 dub, 2025 píše:Stal jsem se spokojeným majitelem novinky Roco 742.007. [...] Aniž bych jej musel nějak zvlášť zajíždět, model jede krásně krokem a velice plynule se rozjíždí; taktéž mi "hlučnost" přijde velmi nízká a projevuje se až ve vyšších rychlostech. Zhruba tak do poloviny rychlostního rozsahu (vytočení ovladače) je takřka nehlučný. Model mám ozvučený, čili digitál...


K této dobré zprávě se připojuji s další takovou/podobnou.
Třeba i jako s event. motivaci pro dosud váhající zájemce...

Také jsem se teď stal spokojeným majitelem letošní novinky z čeledi šelem kočkovitých. Akorát ale ne té tmavomodré 742.007-8 čD, anobrž červené T466.2129 ČSD - tj. vyšší verze (pozdější série výroby předlohy v ČKD) se zpevňujícími prolisy kabiny a její střechy, a v barevném provedení s krátkými úzkými žlutými pruhy na čelech a se žlutě orámovanou pěticípou hvězdou.

Vše ostatní je již jako u Tvého stroje - plynulá klidná tichá jízda modelu atd. a velká spokojenost majitele (stejně jako u ostatních mých Roco Kocourů).

---

Zároveň jsem - ze dvou důvodů - přihodil do košíku i levnější analogovou verzi Roco Kocoura, krásně dvojbarevně provedeného modrého 742.171-2 ČD Cargo (paralelně ke svému loňskému digitálnímu). A protože jsem si vzpomněl na tu zde diskutovanou spokojenost s tichostí modelu v malých a středních rychlostech, obětoval jsem ještě trochu času a vzájemně porovnal svoje Roco Kocoury, aktuálně 4 digi a 2 analogové (v případě DCC modelů pochopitelně s vypnutým ozvučením).

Výsledek:

Při maximální snaze o stejné testovací podmínky konstatuji, že všichni 4 digitální Kocouři jsou subjektivně stejně hlasití, respektive stejně tiší, a se stejným charakterem svého zvukového projevu.
Rovněž mezi oběma analogovými Kocoury nejsem schopen zjistit žádný jejich vzájemný rozdíl v hlučnosti a spol.

Jediné, čeho si lze při (velmi) nízkých rychlostech povšimnout, je ještě o trochu menší hlučnost a hlavně jiné, příjemnější a "sametovější" zvukové spektrum analogových verzí Roco Kocourů oproti verzím digitálním.

To je ale logické - Roco Kocouři se totiž řadí k oněm zástupcům digitálních modelů (různých typů i různých výrobců), u kterých se více či méně slyšitelně uplatňuje takové to známé "pobzukování" dekodérů plus vrnění a povrzávání až "skřípání" jimi pulzně krmených elektromotorů.

Čím pomalejší jízda, tím snadněji je to rozpoznatelné. Při vyšších rychlostech to už pak zaniká v celkovém zvětšujícím se hluku pojezdu modelu (motorek, převody, ložiska) a odvalování kol po kolejnicích.

___


Barevné srovnání všech tří "celočervených" Roco Kocourů (r. v. 2023, 2024 a 2025):
(obrázky možno zvětšit jejich rozkliknutím)

Roco_Kocouři_T466.0050_ČSD+742.162-1_čD+T466.2129_ČSD.jpg
Roco Kocouři T466.0050 ČSD + 742.162-1 čD + T466.2129 ČSD

H0_Kocouři_Roco_73x0003_+_73x0014_+_73x0062.jpg
Kocouři Roco 73x0003 + Roco 73x0014 + Roco 73x0062

Pár poznámek:

- Foceno v interiéru za denního světla osvětlujícího fotografovanou scénu velkými okny.

- Bleděmodré fleky na bílých typových štítcích krabiček jsou zrcadlící se odlesky oken místnosti (modrá obloha).

- První (úvodní) předloňský model Kocoura (konec roku 2023) a všechny následující loňské (2024) byly kompletovány v Rumunsku, avšak letošní model (2025) je již "MADE IN VN" (opět starý dobrý Vietnam).

- Tento letošní model (digi Kocour T466.2129 ČSD - Roco 7310062) byl, a to jako jediný z mých Kocourů, expedován preventivně s přepravní ochranou zábradlí ochozu (2 delší + 2 kratší kousky tenkých proužků černého molitanu vložené mezi boční zábradlí a kapotáž stroje).

___


Také i u analogového přírůstku (Kocour 742.171-2 ČD Cargo - Roco 7300004) jsem prověřil odběry proudu a hodnoty naměřené po cca 15minutovém citlivém záběhu nového modelu zde sdílím:

  4,0 V       0,10 - 0,11 A
  5,0 V       0,11 - 0,13 A
  6,0 V       0,12 - 0,14 A
  7,0 V       0,13 - 0,15 A
  8,0 V       0,14 - 0,16 A
  9,0 V       0,15 - 0,17 A
10,0 V       0,16 - 0,18 A
11,0 V       0,17 - 0,20 A
12,0 V       0,19 - 0,22 A

Žádné nepříjemné překvapení se nekonalo - absolutně žádné anomálie nebo nějaké zvýšené skokové (mžikové) proudové odběry. Vše OK.

--

Přesto jsem však ještě ne z nutnosti, ale spíš jen formálně plus pro zajímavost a pro srovnání zkontroloval i chování konkurenčního stroje, zrovna teď čerstvě získaného fungl nového exempláře dalšího analogového PIKO Hektora.

Přikládám jeho proudovou charakteristiku; tyto zjištěné konzistentní hodnoty (dle očekávání tradičně velmi příznivé) byly naměřeny rovněž po 15minutovém záběhu modelu:

  4,0 V       0,04 - 0,05 A
  5,0 V       0,05 - 0,06 A
  6,0 V       0,05 - 0,07 A
  7,0 V       0,06 - 0,07 A
  8,0 V       0,07 - 0,08 A
  9,0 V       0,08 - 0,09 A
10,0 V       0,08 - 0,10 A
11,0 V       0,09 - 0,11 A
12,0 V       0,10 - 0,11 A
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 704
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: T466.2 (742) Roco

Příspěvekod Dovi » ned 07 zář, 2025 8:01 am

Byla odhalena sabotáž ze strany jihovýchodního křídla EU :-( :-(
Šlo o to, že kvůli chybějící nejvýše položené stupačce by údržba měla ztížený přístup na střechu.

Rozkaz ale zněl jasně: Kocour bez stupačky nesmí za žádnou cenu projet!
Nastoupila proto jednoduchá modelařina.
No, dvě dávky a hotovo (nebyl čas lámat si hlavu, kdo je kdo):

Chybějící_horní_stupačka_u_Roco_Kocoura_z_Rumunska.jpg


__________


Digitální (DCC) Roco model Kocoura v analogovém režimu...*)

Model napájený klasickým "hladkým" (nepulzujícím) stejnosměrným proudem jezdí se zapnutým zvukem a s rozsvícenými celkem 3 + 2 = 5 LEDkami.

Proudová charakteristika (letošního) DCC Kocoura Roco 7310062 v režimu DC:

  1,0 V         0,1 mA       (navenek je model zatím ještě 'bez života')
  2,0 V         0,6 mA       (dtto)
  3,0 V         1,2 mA       (dtto)
  4,0 V         2,4 mA       (dtto)
  5,0 V       23,7 mA       (dtto)
  5,75 V     40,0 mA       (aktivace dekodéru, světel a zvuku)
  6,0 V       41,0 mA       (dtto)
  7,1 V       0,06 - 0,07 A       (snaha o rozjezd modelu)
  8,0 V       0,07 - 0,08 A       (jízda modelu je již stabilní, spolehlivá)
  9,0 V       0,08 - 0,09 A       (další zrychlování jízdy, zvuky se mění)
10,0 V       0,09 - 0,10 A       (dtto)
11,0 V       0,11 - 0,13 A       (dtto)
12,0 V       0,13 - 0,15 A       (dtto)
13,0 V       0,16 - 0,18 A       (dtto)
14,0 V       0,19 - 0,21 A       (dtto)

Info pro jistotu:
Úvodní "startovací" hodnoty proudové charakteristiky (od nuly do aktivace dekodéru včetně) byly zjištěny přesným ss miliampérmetrem vloženým do série napájecího okruhu "zdroj - kolejnice - model" a druhým přístrojem, přesným ss voltmetrem paralelně připojeným ke kolejnicím pod stojícím modelem.


___


Modely byly též doplněny o svépomocně vyrobené ochrany bočních zábradlí ochozů v počtu 5 x (3+2) = 25 kusů.

Roco_Kocouři_s_doplněnou_ochranou_zábradlí.jpg

Tyto ochrany původně chyběly (zřejmě nebyly dodávány) u všech 5 předloňských a loňských modelů Roco Kocourů kompletovaných v Rumunsku.

___

*)
Odkaz na podrobnější popis možností chování a provozování DCC modelů v režimu DC:
viewtopic.php?f=15&t=4755&start=495#p341607


A ještě snad pár technických poznámek pro nové zájemce z oboru:

V lokomotivních dekodérech je výrobcem implementována také i potřebná hystereze. Mj. se tím zabraňuje nestabilitě regulovaného systému, to jest jeho rozkmitání při přechodech mezi jednotlivými oblastmi regulace - primárně při změnách (při růstu a klesání) vstupní řídící proměnné systému, kterou je tady (v železniční "DC->DCC" modelařině) uživatelsky regulované napětí v kolejnicích a následně v palubní síti modelu.

Navenek se toto chování projevuje tím, že pro přechod z "nižší oblasti" do "vyšší" je nutno dosáhnout mírně větší úrovně hodnoty vstupní řídící proměnné než když se přechází zpětně z "vyšší oblasti" do "nižší". V systému definované hraniční hodnoty mezi jednotlivými oblastmi jsou tedy stanoveny o něco větší (vyšší) pro případ růstu řídící vstupní veličiny a naopak o něco menší (nižší) pro případ snižování řídící veličiny.

--

Ať to celé nezní tak učeně a složitě, pod tou hysterezí je možno si zjednodušeně představit i něco jako přiměřenou (menší) "časovou setrvačnost" regulovaného systému.

Prakticky - i když je v dekodéru zadefinováno (zejména pro jízdu modelu) více různých, na sebe navazujících "oblastí" (klidně můžeme říci režimů chování) a tudíž i přechodových hranic mezi nimi, uživatelsky asi nejsnadněji si lze zmiňované hystereze všimnout při aktivaci dekodéru (při jeho nepřehlédnutelném "probuzení se") a při jeho deaktivaci.

Konkrétně např. pro "oživení" (probuzení) modelu Roco Kocoura na koleji je nutno dosáhnout napětí mezi kolejnicemi cca 5,7 až 5,8 Voltu - za této podmínky model (respektive jeho dekodér) rozsvítí osvětlení na čelech lokomotivy a spustí generování zvuku dieselového motoru (při dalším uživatelském zvyšování napětí dochází pak zhruba okolo 7,1 Voltu ke snaze modelu o rozjetí se na velmi pomalý pohyb, který se potom dále okolo 8 Voltů stává již zcela stabilním).

Avšak při obráceném postupu, zpětně zase při snižování napětí, jede model relativně spolehlivě ještě i v pásmu pod 8 Volty, potom při dalším postupném snižování napětí se okolo 7 Voltů model zastaví, aby pak ještě i při napětí cca 5,0 Voltu dekodér stále držel zapnutá světla a generoval zvuk motoru (tj. na rozdíl od aktivace dekodéru, k níž bylo zapotřebí napětí cca 5,75 Voltu).
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 704
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: T466.2 (742) Roco

Příspěvekod Zlámalík » ned 07 zář, 2025 9:35 am

Dovi píše:Modely byly též doplněny o svépomocně vyrobené ochrany bočních zábradlí ochozů v počtu 5 x (3+2) = 25 kusů.

Co pod tím pojmem myslíš?
Bacha taky na to, že různí Kocouři mají různě umístěné a tvarované příčky zejména v zábradlích na čelech, je potřeba se řídit fotkou příslušného kusu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2717
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: T466.2 (742) Roco

Příspěvekod Depo HCV » ned 07 zář, 2025 8:15 pm

A co třeba ten MIRELON, sám jsem ho tam taky nacpal .....
Depo HCV
 
Příspěvky: 17
Registrován: pát 15 lis, 2024 5:35 pm

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník