Byla odhalena sabotáž ze strany jihovýchodního křídla EU
Šlo o to, že kvůli chybějící nejvýše položené stupačce by údržba měla ztížený přístup na střechu.
Rozkaz ale zněl jasně:
Kocour bez stupačky nesmí za žádnou cenu projet! Nastoupila proto jednoduchá modelařina.
No, dvě dávky a hotovo (nebyl čas lámat si hlavu, kdo je kdo):
__________
Digitální (DCC) Roco model Kocoura v analogovém režimu...
*) Model napájený klasickým "hladkým" (nepulzujícím) stejnosměrným proudem jezdí se zapnutým zvukem a s rozsvícenými celkem 3 + 2 = 5 LEDkami.
Proudová charakteristika (letošního) DCC Kocoura Roco 7310062 v režimu DC: 1,0 V 0,1 mA (navenek je model zatím ještě 'bez života')
2,0 V 0,6 mA (dtto)
3,0 V 1,2 mA (dtto)
4,0 V 2,4 mA (dtto)
5,0 V 23,7 mA (dtto)
5,75 V 40,0 mA (aktivace dekodéru, světel a zvuku)
6,0 V 41,0 mA (dtto)
7,1 V 0,06 - 0,07 A (snaha o rozjezd modelu)
8,0 V 0,07 - 0,08 A (jízda modelu je již stabilní, spolehlivá)
9,0 V 0,08 - 0,09 A (další zrychlování jízdy, zvuky se mění)
10,0 V 0,09 - 0,10 A (dtto)
11,0 V 0,11 - 0,13 A (dtto)
12,0 V 0,13 - 0,15 A (dtto)
13,0 V 0,16 - 0,18 A (dtto)
14,0 V 0,19 - 0,21 A (dtto)
Info pro jistotu:
Úvodní "startovací" hodnoty proudové charakteristiky (od nuly do aktivace dekodéru včetně) byly zjištěny přesným ss miliampérmetrem vloženým do série napájecího okruhu "zdroj - kolejnice - model" a druhým přístrojem, přesným ss voltmetrem paralelně připojeným ke kolejnicím pod stojícím modelem. ___
Modely byly též doplněny o svépomocně vyrobené ochrany bočních zábradlí ochozů v počtu 5 x (3+2) = 25 kusů.
Tyto ochrany původně chyběly (zřejmě nebyly dodávány) u všech 5 předloňských a loňských modelů Roco Kocourů kompletovaných v Rumunsku.
___
*)Odkaz na podrobnější popis možností
chování a provozování DCC modelů v režimu DC: viewtopic.php?f=15&t=4755&start=495#p341607 A ještě snad
pár technických poznámek pro nové zájemce z oboru:
V lokomotivních dekodérech je výrobcem implementována také i potřebná hystereze. Mj. se tím zabraňuje nestabilitě regulovaného systému, to jest jeho rozkmitání při přechodech mezi jednotlivými oblastmi regulace - primárně při změnách (při růstu a klesání) vstupní řídící proměnné systému, kterou je tady (v železniční "DC->DCC" modelařině) uživatelsky regulované napětí v kolejnicích a následně v palubní síti modelu.
Navenek se toto chování projevuje tím, že pro přechod z "nižší oblasti" do "vyšší" je nutno dosáhnout mírně větší úrovně hodnoty vstupní řídící proměnné než když se přechází zpětně z "vyšší oblasti" do "nižší". V systému definované hraniční hodnoty mezi jednotlivými oblastmi jsou tedy stanoveny o něco větší (vyšší) pro případ růstu řídící vstupní veličiny a naopak o něco menší (nižší) pro případ snižování řídící veličiny.
--
Ať to celé nezní tak učeně a složitě, pod tou hysterezí je možno si zjednodušeně představit i něco jako přiměřenou (menší) "časovou setrvačnost" regulovaného systému.
Prakticky - i když je v dekodéru zadefinováno (zejména pro jízdu modelu) více různých, na sebe navazujících "oblastí"
(klidně můžeme říci režimů chování) a tudíž i přechodových hranic mezi nimi, uživatelsky asi nejsnadněji si lze zmiňované hystereze všimnout při aktivaci dekodéru (při jeho nepřehlédnutelném "probuzení se") a při jeho deaktivaci.
Konkrétně např. pro "oživení" (probuzení) modelu Roco Kocoura na koleji je nutno dosáhnout napětí mezi kolejnicemi cca 5,7 až 5,8 Voltu - za této podmínky model (respektive jeho dekodér) rozsvítí osvětlení na čelech lokomotivy a spustí generování zvuku dieselového motoru
(při dalším uživatelském zvyšování napětí dochází pak zhruba okolo 7,1 Voltu ke snaze modelu o rozjetí se na velmi pomalý pohyb, který se potom dále okolo 8 Voltů stává již zcela stabilním).
Avšak při obráceném postupu, zpětně zase při snižování napětí, jede model relativně spolehlivě ještě i v pásmu pod 8 Volty, potom při dalším postupném snižování napětí se okolo 7 Voltů model zastaví, aby pak ještě i při napětí cca 5,0 Voltu dekodér stále držel zapnutá světla a generoval zvuk motoru (tj. na rozdíl od aktivace dekodéru, k níž bylo zapotřebí napětí cca 5,75 Voltu).