ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod look23 » ned 25 úno, 2024 9:11 am

jipol57 píše:Díky za rady, ale v tom můj problém se Čmeláky nebude. Na všech dekodérech zapisuji jen CV29,2. Ono to není, že projede naplno. Zpomalí, ale nezastaví. Pomalou jízdu najede na úsek za ABC, a znovu se rozjede. Většinou ale do zkratu na nepřehozené výhybce.
Kdysi jsem experimentoval s poměrem diod 3:1 až 6:1, ale bez výsledků. Navíc je to náhodné. Většinou 1. jízda po delším stání, ale až se rozjezdí, tak už většinou zastavuje dobře. To by poukazovalo taky na souvislost s převody.
Teď už s poměry diod zkoušet nemůžu protože mám kombinaci s obsazením úseku. viewtopic.php?f=6&t=11655&start=15#p287019

Tohle se mi stávalo, když jsem měl málo diod nebo dlouhou dráhu na zastavení v CV.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1241
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod Sandy » pát 05 zář, 2025 8:18 am

Nesmějte se mi, protože žádný učený z nebe nespad´(ale blbce jakoby shazovali..).

Vnuk číslo dvě (4 roky) se do vláčků tak "zažral", že jsem kvůli němu nucen oprášit cvičné kolejiště. Postavené bylo jako čistý analog. po čase přešlo na primitivní digitál. Chtěl bych na dvou úsecích instalovat modul ABC, ale kolejiště je v klasické analogové konfiguraci s jedním společným vedením. Bude mi ABC fungovat na "společné" koleji?

A ještě jeden dotaz (spíše pro zajímavost). Analog byl postaven s typickým použitím diody pro zastavení/průjezd před návěstidly. Použity byly diody jednoho typu, které jsem kdysi koupil v jakémsi výprodeji. Při digitálním provozu některé loko na některých úsecích znatelně zpomalí. Je možné, že by vlastnosti použitých diod byly tak rozdílné?
Sandy
 
Příspěvky: 1523
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod JiriKTT » pát 05 zář, 2025 5:51 pm

Sandy píše:Vnuk číslo dvě (4 roky) se do vláčků tak "zažral", že jsem kvůli němu nucen oprášit cvičné kolejiště. Postavené bylo jako čistý analog. po čase přešlo na primitivní digitál. Chtěl bych na dvou úsecích instalovat modul ABC, ale kolejiště je v klasické analogové konfiguraci s jedním společným vedením. Bude mi ABC fungovat na "společné" koleji?

Jsou tady mnohem větší odborníci, ale když nikdo zatím nereaguje: Pokud společná kolej je ve skutečnosti společná kolejnice, tedy jedna kolejnice všude pospojovaná, druhá rozizolovaná, tak to na ABC stačí. Problém je spíš délka úseků, aby vlak zpomalil a zastavil. A taky pozor na kovová kolečka u vozů. Každé, byť krátké propojení úseku s ABC se sousedním úsekem bez ABC například kovovým kolečkem vozu způsobí "vyresetování" zpomalování hnacího vozidla. Vlak tedy bude brzdit až když poslední kovové kolečko opustí předchozí úsek bez ABC. Už to tady někdo psal. Dá se to řešit tak, že po obsazení brzdícího úseku (s ABC) se předchozí úsek dlouhý minimálně jako nejdelší vlak odpojí od normálního napájení a připne se k úseku s ABC.
Sandy píše:A ještě jeden dotaz (spíše pro zajímavost). Analog byl postaven s typickým použitím diody pro zastavení/průjezd před návěstidly. Použity byly diody jednoho typu, které jsem kdysi koupil v jakémsi výprodeji. Při digitálním provozu některé loko na některých úsecích znatelně zpomalí. Je možné, že by vlastnosti použitých diod byly tak rozdílné?

To je otázka, jak to ten dekodér vyhodnotí. Možná to chápe jako ABC? Nebo jako DC napájení?
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 127
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod Sandy » sob 06 zář, 2025 8:13 am

JiriKTT píše:....... Pokud společná kolej je ve skutečnosti společná kolejnice, tedy jedna kolejnice všude pospojovaná, druhá rozizolovaná, tak to na ABC stačí. Problém je spíš délka úseků, aby vlak zpomalil a zastavil. A taky pozor na kovová kolečka u vozů. Každé, byť krátké propojení úseku s ABC se sousedním úsekem bez ABC například kovovým kolečkem vozu způsobí "vyresetování" zpomalování hnacího vozidla. Vlak tedy bude brzdit až když poslední kovové kolečko opustí předchozí úsek bez ABC. Už to tady někdo psal. Dá se to řešit tak, že po obsazení brzdícího úseku (s ABC) se předchozí úsek dlouhý minimálně jako nejdelší vlak odpojí od normálního napájení a připne se k úseku s ABC.
Sandy píše:A ještě jeden dotaz (spíše pro zajímavost). Analog byl postaven s typickým použitím diody pro zastavení/průjezd před návěstidly. Použity byly diody jednoho typu, které jsem kdysi koupil v jakémsi výprodeji. Při digitálním provozu některé loko na některých úsecích znatelně zpomalí. Je možné, že by vlastnosti použitých diod byly tak rozdílné?

To je otázka, jak to ten dekodér vyhodnotí. Možná to chápe jako ABC? Nebo jako DC napájení?


Kolejí jsem myslel, samozřejmě, kolejnici. :oops:

Úseky mám v tuto chvíli dlouhé asi třicet centimetrů. To mi na zastavení asi bude stačit. Žádný "modelový hit" to nebude, ale snad to ani vnukovi nebude vadit. I když se z něj stává velký "fajnšmekr"!

S případným propojením úseků ABC/normální budu věřit na náhodu. Kdybych musel vytvořit ochranný úsek, tak bych se musel potopit do podzemí a to tedy fakt ne.

Myslel jsem si, že zpomalování loko je sotwarová záležitost, respektive záležitost nastavení dekoderu. Ale tak daleko ještě nejsem....
Sandy
 
Příspěvky: 1523
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod jipol57 » sob 06 zář, 2025 1:33 pm

Sandy píše:Úseky mám v tuto chvíli dlouhé asi třicet centimetrů. To mi na zastavení asi bude stačit...

Nejde o délku zastavování, ale o délku vlaku. Nejen vagony s osvětlením (nebo s přípravou), propojují přerušenou kolejnici. Samotné kolečko, dokáže mžikově přerušení propojit, a na to už může dekodér reagovat zvyšováním rychlosti.
Zastavovací úsek MUSÍ být jako nejdelší vlak. Nebo ho spojit s předešlým úsekem, aby společně byly jako nejdelší vlak.

Edit: Ještě upřesním. Zastavovací úsek musí být dlouhý jako nejdelší vlak plus délka zastavování. Aby když začne zastavovat, byl už konec vlaku v úseku.
jipol57
 
Příspěvky: 1424
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod JiriKTT » sob 06 zář, 2025 8:48 pm

Když jsem si s tím hrál s dekodéry ZIMO, tak na dekodéru lze nastavit zda se rozlišuje polarita a brzdí se jen v jednom směru nebo v obou směrech a něco jako intenzita brzdění, tedy jak daleko zastaví (snad si to pamatuji dobře). Problém je, že jakmile dekodér zaznamená nesymetrii, tak začne snižovat rychlost. Pokud ale dojde v době snižování rychlosti nebo v době, kdy už vlak stojí k návratu k symetrickému signálu, tak se vlak začne opět rozjíždět. To se stane nejen překlenutím diod kontaktem od návěstidla, ale i propojením brzdícího úseku kovovými koly vozů. Každé takové překlenutí tedy znamená krátkodobý přechod od brzdění ke zvyšování rychlosti a tím se prodlužuje celková dráha potřebná k zastavení.
Kromě možnosti připnout celý předchozí úsek minimálně na délku vlaku k ABC úseku by šlo vyzkoušet ještě jedno řešení, závislé na vozovém parku. Pokud by se používaly jen dvouosé vozy, stačilo by izolaci před úsekem s ABC zdvojit cca 2mm úsekem bez napájení tedy: úsek s plným napájením - izolace - 2mm úsek bez napájení - izolace - úsek s ABC. Tu vzdálenost jsem si teď okometricky vymyslel. Smyslem je zabránit propojení úseků kovovým kolem. To ale nebude fungovat pro čtyřosé vozy, které mají na podvozku elektricky propojené nápravy pro elektrické osvětlení. Tam by ta izloace musela být delší, což by zase komplikovalo průjezd pro kratší lokomotivy.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 127
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod Sandy » ned 07 zář, 2025 9:05 am

Na minisegmentech GeoLine mám šest úseků ABC o délce 40 -50 cm, které navazují na trať s normálním napájením. Funguje to bez problémů. Vozy s osvětlením mám také, ale nevzpomínám si, že by to fungovalo jinak. Osvětlení ale využívám jen občas. Beru to jen jako třešničku na dortu, kterou oslním případné návštěvy.
Sandy
 
Příspěvky: 1523
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: ABC vs.dekodery LENZ - funguje to vůbec někomu?

Příspěvekod jipol57 » ned 07 zář, 2025 10:49 am

JirikTT: V podstatě máš stejné výsledky pokusů, jako já. Ono to zvyšování rychlosti, při mžikovém propojování úseků (bez/s ABC), se může projevovat jen nepatrně.
To znamená, snižuje rychlost, mžikově zvyšuje a vzápětí zase snižuje. Výsledkem je, pokaždé jiný bod skutečného zastavení, závislý na počtu koleček a podvozků.
Jestli mám dostatečný prostor, mezi plánovaným zastavení a návěstidlem (koncem úseku ABC), a nevadí mně že zastaví pokaždé jinak, tak to může přispět i k modelovosti. Pokaždé zastaví jinak.
Ale toto se mně stává, i když mám špinavé koleje, nebo kolečka loko. V tomto případě nerovnoměrně porovnává délku dráhy, s pulzy do motorku.
jipol57
 
Příspěvky: 1424
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Předchozí

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník