Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod Dovi » pát 13 čer, 2025 6:23 am

 
V 13dílném československém TV seriálu z roku 1978 "Zákony pohybu" je možné si všimnout funkční úzkorozchodné tovární železnice.

Tato trať je součásti vnitropodnikové dopravy ve fiktivním národním podniku RADIANA, k jehož ztvárnění pro potřeby natáčení posloužily železárny Králův Dvůr.
(dle ortofotografií je dnes v daném místě rozsáhlý normálněrozchodný vlečkový areál)


Část_úzkokolejky_Králodvorských_železáren.jpg
Část_úzkokolejky_Králodvorských_železáren.jpg (15.64 KiB) Zobrazeno 690 krát

V záběru je vidět modelářsky vděčná pasáž s křížením dvou kolejí a se souvisejícími dvěma výhybkami.
Křižující kolej je zaústěna do staré tovární haly s novějšími posuvnými dvoukřídlými vraty.


Úzkokolejka_továrny_RADIANA_(Králodvorské_železárny).jpg
Úzkokolejka_továrny_RADIANA_(Králodvorské_železárny).jpg (31.82 KiB) Zobrazeno 690 krát

Tu průmyslovou úzkokolejku (pravděpodobně o rozchodu 650 mm ?) najdete v 8. díle s názvem "Nápad".
V situaci, kdy Láďa Bidlo (hraje mladý budoucí plzeňský Moliér Antonín Procházka) shání svého nadcházejícího tchána Vaška Kalinu (Jiří Vala), aby se ho přeptal na zdraví jeho dcery Boženky Kalinové (Jana Leichtová), nechal ji pozdravovat a vzkázal jí, ať při angíně každou hodinu kloktá.


Filmové_záběry_funkční_úzkokolejky_v_Králodvorských_železárnách.jpg
Filmové_záběry_funkční_úzkokolejky_v_Králodvorských_železárnách.jpg (23.75 KiB) Zobrazeno 690 krát

Navíc ještě "zrovna náhodou" (díky, pane režisére) projíždí tudy přes celou scénu po křížené koleji ošuntělý, klasicky analogově ozvučený :-) žlutý lokotraktor sunoucí malý plošiňák.

Jiný záběr na další část úzkorozchodné trati (levostranná odbočka s výhybkou) je pak ještě i ve 12. díle nazvaném "Starosti se ženami".

__

S tímto vším souvisí můj (ne)smělý dotaz-prosba:

Neměl by tady někdo z modelářů nějaké podklady k té tovární úzkokolejce tehdejších Králodvorských železáren?
(Králův Dvůr, malý kousek jihozápadně od Berouna)

Cokoliv, třeba i jen část kolejového plánu - existoval-li vůbec a dochovalo-li se aspoň něco z toho do dnešní doby.
Případně i jakýkoliv materiál o tam provozovaných kolejových vozidlech...(?)

(jen pro jistotu, o databázi FilmováMísta.cz vím
- https://www.filmovamista.cz/5411-Zakony-pohybu )
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 690
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod Střelec » pát 13 čer, 2025 10:20 am

Před pár lety bylo něco ve Světě železnice, ale článek se zaměřoval na vyvážení strusky ze železáren na kopec nad údolím. Do konce provozu tuhle práci dělaly parní lokomotivy (BS), po fabrice jezdil zmíněný lokotraktor. Pára i úzká tam skončily současně a pak se to ve fabrice přestavělo na normál.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod palck » pát 13 čer, 2025 4:46 pm

Nejaké zábery odtiaľ sú v knihe Pod značkou ČKD. Sú tam vozidlá aj vagoniky ako vyvážali strusku. A skús na googli pohľadať historicé ortofotomapy, myslím že som práve železiarne v Královom dvore tam videl. Ortofoto by ti dosť pomohlo so schémou koľajiska.
palck
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 27 led, 2023 7:23 pm

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod palck » pát 13 čer, 2025 5:00 pm

Tak som našiel mám ten svet železnice doma je to konkrétne číslo 3. Srpen 2022. Je tam krásna reportáž pod názvom Vzpominka na haldu Kralovodvorskych zelezaren. Je tam aj plánik koľajiska v prílohe časopisu. Ak ten časopis nezoženieš daj mi mail, nafotím ti to.
palck
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 27 led, 2023 7:23 pm

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod Dovi » sob 14 čer, 2025 1:52 pm

  Střelec >>
  palck >>

SVĚT_malé_i_velké_ŽELEZNICE_číslo_3_(83)_srpen_2022.jpg
SVĚT_malé_i_velké_ŽELEZNICE_číslo_3_(83)_srpen_2022.jpg (23.98 KiB) Zobrazeno 472 krát

Sakra, páni, *)
tak to jste mě opravdu potěšili a děkuji vám za tuto účinnou mezinárodní spolupráci.

Stejně jako v tom zmiňovaném seriále, kde na závěr vykoukl ze skříně kostlivec s extrémně nevýhodnou podvodně uzavřenou zahraniční smlouvou. Situaci pak společně zachraňovali ředitelé českých, moravských a slovenských strojírenských podniků :--)

__

*)
Takto tam opakovaně (mnohokrát) oslovoval kapelmajstr Lála Pešek členy svého amatérského hudebního kvarteta.
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 690
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod Dovi » sob 14 čer, 2025 2:25 pm

Sice jsem doufal, že se možná časem najdou k té úzkokolejce nějaké dostupné informace, ale jist jsem si tím nebyl. Pro ten horší případ jsem si přede dvěma dny narychlo načrtl pár hrubých skic, aby bylo možné se pro začátek aspoň od něčeho odpíchnout, o něčem uvažovat, trochu to promyslet a rozpracovat.

V měřítku 1:87 jsem zvažoval úzkorozchodnou velikost H0e nebo H0f.

V H0f ("Zetkový" rozchod 6,5 mm) se přímo nabízí železnice firmy BUSCH, s žádoucí pomalou klidnou jízdou a provozně spolehlivá (je s přítlakem trakčních vozidel a zvládá tak skoro všechno).
Částečnou nevýhodou ale jsou (přesněji řečeno, pro některý způsob provozování mohou být) standardní proprietární spřáhla, kde s on-line spojováním a rozpojováním vozidel bohužel nelze počítat.

Velikost H0e s "eNkovým" rozchodem 9 mm se nechá s flexinami dost znásilnit, a to i pro tvorbu mikro-kolejiště. Krátké tendrovky i malé lokotraktory jsou osvědčené - a velmi malé poloměry oblouků jim nedělají problémy. No a kiplory i jiné menší dvounápravové vozy jakbysmet.

V této velikosti, kdyby člověk zůstal u standardně osazovaných třmenových (očkových) spřáhel, se vozidla dají snadno on-line spojovat/rozpojovat. Samozřejmě, pokud by se šlo do modelovějších talířových (aka bosenských) apod., už by to potom bylo podobně provozně omezující jako u té menší H0f velikosti.


prvotní_varianty_A,B,C_úzkorozchodné_miniatury.jpg
prvotní_varianty_A,B,C_úzkorozchodné_miniatury.jpg (11.84 KiB) Zobrazeno 460 krát


Varianta A by byla pro řadu modelářů asi takový eventuální první logický-přímočarý přechod od zmíněné filmové scény (křížení spolu se dvěma výhybkami) k uzavřenějšímu layoutu umožňujícímu vedle manipulace i jednoduché bezobslužné "kroužení".

Od toho je pak už jen krok k variantám B a C, které sice vyžadují malý zásah s izolovanými úseky, ale jejich zaintegrovaný princip vratné smyčky umožňuje změnu směru jízdy (po směru chodu ručiček hodinových i naopak proti směru) bez sundání soupravy z koleje.

Varianta C má naznačenu skrytou přesuvnu - buďto jako nedílnou součást tovární haly se zaústěnou křižující kolejí anebo spíš ve formě volitelně připojitelného malého segmentu.

Rozměry takovýchto nebo podobných kolejišť by i přes měřítko 1:87 mohly být v případě nutnosti velmi malé - podle zvolené modelové velikosti (H0e versus H0f) už od cca 0,125 m2 (osmina čtverečního metru je plocha formátu A3).
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 690
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod milan ferdián » ned 15 čer, 2025 6:00 am

Drobná informace - zdroj "Neveřejné úzkorozchodné dráhy v Čechách"/Miroslav Kunt, Tomáš Kalina.
- Králův Dvůr, železárny - 650 mm -
-m-
Přílohy
Králův Dvůr železárny.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod Petr Barchánek » ned 15 čer, 2025 8:09 am

Petr Barchánek
 
Příspěvky: 331
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod Ivan » pon 16 čer, 2025 7:53 am

Dovi, hned tvoje první skica je skvělý námět na nějaké to Cameo. Díky za inspiraci :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2064
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Úzkokolejka Králův Dvůr (RADIANA za Draxlera a Hájka)

Příspěvekod Dovi » pon 16 čer, 2025 12:23 pm

milan ferdián >>
Petr Barchánek >>
Ivan >>


Sakra, páni,
i vám díky za přínosné a motivující reakce :-)



Milane,
děkuji Ti za ty kopie historických tabulek.

Po jejich přečtení si lze všimnout nejméně tří zajímavostí:

1)
650mm úzkokolejka Králodvorských železáren se od svého vzniku na konci 19. století dožila v normálním provozním stavu včetně parní trakce cca 90 let (regulérní provoz posledních tamních tendrovek, dvojspřežných BS 80, a to jak "dole" v rozsáhlém areálu železáren, tak hlavně "nahoře" na odvalové haldě, byl ukončen dne 10. 3. 1987 v souvislosti s poslední vysokopecní tavbou a posledními odpichy - dále se na úzkokolejce provozovala už "jen" motorová doprava prostřednictvím BN 30, BNE 50, BN 60, BN 60 H a BH 120).
A ve smyslu samotné fyzické existence králodvorské úzkokolejky a její technické funkčnosti pak dokonce přes 100 let (viz video z roku 2004 v odkazu od Petra Barchánka).

2)
Těm v tabulkách uvedeným minimálním poloměrům 10 m by v měřítku 1:87 odpovídal rádius 115 mm.
A jaký že poloměr má H0f kusové obloukové kolejivo firmy BUSCH?
Je to právě těch 115 mm.

3)
Měrné (metrové) hmotnosti v tabulkách uvedených /povolovatelem schválených/ 12cm kolejnic se vzájemně liší o stovky procent - vypadá to na chybu ve druhé tabulce.



Petře,
děkuji moc za odkaz,
toto skoro 18minutové video "Archiv Výtopny Zlíchov: Unikátní záběry ze zkušebních jízd BS 80 č. 15 v železárnách v Králově Dvoře" z roku 2004 autorů Dominika Schöna a Petra Nevšímala mi způsobilo Vánoce a zrychlení tepu i dechové frekvence.

V první třetině (nakládka) by se sice asi bezpečák chytal za hlavu nad tím hazardováním, ale zbývající dvě třetiny videa (od času 5:59) jsou velmi cenné - alespoň pro mě určitě.

S obrovským radostným překvapením zjišťuji, že je to přesně z těch zajímavých míst areálu Králodvorských železáren, kde o 26-27 let dříve (v roce 1977/1978) proběhlo natáčení těch dvou "železničních" scén 8. a 12. dílu seriálu.

A hlavní věc; ta "modelářsky vděčná pasáž s křížením dvou kolejí a se souvisejícími dvěma výhybkami" zmíněná v úvodu diskuze je ve skutečnosti ještě více - jak to říci(?) - hodnotnější. Jak modelářsky, tak provozně.

Z odkazovaného videa totiž vyplývá, že celkově jde o triangl, z jehož vnitřku odbočuje kolej, která křižuje stranu trojúhelníka přilehlou ke staré hale.

Jinak ještě pro úplnost další potěšující informace...

Ta levostranná odbočka (ve 12. díle seriálu z roku 1978) se dle videa z roku 2004 ukázala být přímou součástí trianglu - je to ten vrchol trianglu poblíž levého horního rohu následujícího obrázku.
(Možná byly ty dvě železniční scény z 8. a 12. dílu natočeny v ten samý den krátce po sobě - beze změny pozice filmového štábu a jen s malou změnou polohy a azimutu kamery)


reálný_triangl_s_vnitřní_křížující_odbočkou.jpg
reálný_triangl_s_vnitřní_křížující_odbočkou.jpg (7.92 KiB) Zobrazeno 98 krát


Ivane,
velmi rádo se stalo.
Železničních miniatur není nikdy dost. A co je malé, to je milé :--)

Navíc modelové ztvárnění by bylo podloženo našimi tuzemskými reáliemi.
A nebylo by to ani technicky náročné, tak se přímo nabízí nějak to scénicky využít.

Kdyby se realizovala nejenom ta menší centrální část s křížením + dvěma výměnami, ale velkoryseji celý motiv s tím trianglem, parádní by bylo jeho použití i pro otáčení celých souprav o 180 stupňů. To mj. i na tom malém prostoru umožňuje, aby za všech provozních okolností mohl strojvedoucí vozy snadno (bez objíždění vozů lokomotivou) nasunout do haly, s odpojenou lokomotivou vzápětí zase z haly vyjet stejnou trasou ven a konat po areálu (nebo za kulisami/SN) další manipulační jízdy.
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 690
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků