milan ferdián >> Petr Barchánek >> Ivan >> Sakra, páni,
i vám díky za přínosné a motivující reakce
Milane,
děkuji Ti za ty kopie historických tabulek.
Po jejich přečtení si lze všimnout nejméně tří zajímavostí:
1)
650mm úzkokolejka Králodvorských železáren se od svého vzniku na konci 19. století dožila v normálním provozním stavu
včetně parní trakce cca 90 let (regulérní provoz posledních tamních tendrovek, dvojspřežných BS 80, a to jak "dole" v rozsáhlém areálu železáren, tak hlavně "nahoře" na odvalové haldě, byl ukončen dne 10. 3. 1987 v souvislosti s poslední vysokopecní tavbou a posledními odpichy - dále se na úzkokolejce provozovala už "jen" motorová doprava prostřednictvím BN 30, BNE 50, BN 60, BN 60 H a BH 120).
A ve smyslu samotné fyzické existence králodvorské úzkokolejky a její technické funkčnosti pak dokonce
přes 100 let (viz video z roku 2004 v odkazu od Petra Barchánka).
2)
Těm v tabulkách uvedeným minimálním poloměrům 10 m by v měřítku 1:87 odpovídal rádius 115 mm.
A jaký že poloměr má H0f kusové obloukové kolejivo firmy BUSCH?
Je to právě těch 115 mm.
3)
Měrné (metrové) hmotnosti v tabulkách uvedených /povolovatelem schválených/ 12cm kolejnic se vzájemně liší o stovky procent - vypadá to na chybu ve druhé tabulce.
Petře,
děkuji moc za odkaz,
toto skoro 18minutové video "Archiv Výtopny Zlíchov:
Unikátní záběry ze zkušebních jízd BS 80 č. 15 v železárnách v Králově Dvoře" z roku 2004 autorů Dominika Schöna a Petra Nevšímala mi způsobilo Vánoce a zrychlení tepu i dechové frekvence.
V první třetině (nakládka) by se sice asi bezpečák chytal za hlavu nad tím hazardováním, ale
zbývající dvě třetiny videa (od času 5:59) jsou velmi cenné - alespoň pro mě určitě.
S obrovským radostným překvapením zjišťuji, že je to
přesně z těch zajímavých míst areálu Králodvorských železáren, kde o 26-27 let dříve (v roce 1977/1978) proběhlo natáčení těch dvou "železničních" scén 8. a 12. dílu seriálu.
A hlavní věc; ta "modelářsky vděčná pasáž s křížením dvou kolejí a se souvisejícími dvěma výhybkami" zmíněná v úvodu diskuze je ve skutečnosti ještě více - jak to říci(?) - hodnotnější. Jak modelářsky, tak provozně.
Z odkazovaného videa totiž vyplývá, že celkově jde o
triangl, z jehož vnitřku odbočuje kolej, která křižuje stranu trojúhelníka přilehlou ke staré hale.
Jinak ještě pro úplnost další potěšující informace...
Ta levostranná odbočka (ve 12. díle seriálu z roku 1978) se dle videa z roku 2004 ukázala být přímou součástí trianglu - je to ten vrchol trianglu poblíž levého horního rohu následujícího obrázku.
(Možná byly ty dvě železniční scény z 8. a 12. dílu natočeny v ten samý den krátce po sobě - beze změny pozice filmového štábu a jen s malou změnou polohy a azimutu kamery)

- reálný_triangl_s_vnitřní_křížující_odbočkou.jpg (7.92 KiB) Zobrazeno 99 krát
Ivane,
velmi rádo se stalo.
Železničních miniatur není nikdy dost. A co je malé, to je milé :--)
Navíc modelové ztvárnění by bylo podloženo našimi tuzemskými reáliemi.
A nebylo by to ani technicky náročné, tak se přímo nabízí nějak to scénicky využít.
Kdyby se realizovala nejenom ta menší centrální část s křížením + dvěma výměnami, ale velkoryseji celý motiv s tím trianglem, parádní by bylo jeho použití i pro otáčení celých souprav o 180 stupňů. To mj. i na tom malém prostoru umožňuje, aby za všech provozních okolností mohl strojvedoucí vozy snadno (bez objíždění vozů lokomotivou) nasunout do haly, s odpojenou lokomotivou vzápětí zase z haly vyjet stejnou trasou ven a konat po areálu (nebo za kulisami/SN) další manipulační jízdy.