Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 9:10 am

Nejprve se udělají kopáčské práce. Do těla jeřábu se přilepí dřevěný kolík.
Obrázek
Usazení jeřábu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 9:12 am

Pak už jen písek a trochu trávy a malí keříček. A je hotovo.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod marian_r » ned 02 bře, 2025 9:23 am

betonovy_plot.jpg

hrúbka 50 mm..
marian_r
 
Příspěvky: 403
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 02 bře, 2025 9:33 am

Ahoj,
Ten jeřáb mi přijde nejlogičtejsí na prvním místě - opravárenská kolej. Může sloužit k odstrojení lokomotivy - kapotáže, kryty apod. Což je činnost, kterou se většinou při opravách začíná.
Nebo naopak ho umístit u té dílny, ale tam už je dost plno. O navestidlo bych se nebál, chlapi z dílny si určitě navaří dorazy, aby jeřáb nezasahoval mimo areálu. Podle mohutnosti bych tipoval nosnost jeřábu min. 1t, spíš víc, takže na manipulaci se sudy (200-300kg) je to trochu „kanóny vrabce”
Neodpustím si připomínku (myslím to v dobrém). Pokud má jít o opravdu o model ŽOS, předpokládám, že na kolejišti je pouze malá část areálu, který virtuálně pokračuje mimo kolejiště. ŽOS byly dost rozlehlé areály a měly i velká kolejiště - vlečky, protože tam byl poměrně velký obrat vozidel. Proto by Jednotlivé ŽOS byly specializované na určité druhy vozidel, které se tam svážely třeba z celého Československa. Jen namátkou: Plzeň - Osobní vozy, tendry, kolej. jeřáby, Šumperk - motorové vozy, Trnava, Ostrava - nákladní vozy, Zvolen - mototové lokomotivy ČKD, Nymburk - Sergeje, apod. V ŽOS se dělaly opravy vyšších stupňů (generálky) spojené s kompletním rozebráním vozidla repasí jednotlivých částí a následnou zpětnou montáží.
Ve Tvém modelu to spíš dělá dojem, že jde o provozní dílnu (správkárnu) pro menší opravy strojů z přilehlého depa. Tomu by odpovídalo i nahuštění provozu, odstavený vůz s koly a odložených zauhlovací jeřáb.
V každém případě by pod zvedáky měl být rovný betonový základ, do kterého jsou zvedáky zakotveny. A Mmch. zvedáky bez břemene byly vždy v dolní pozici a se zasunutými zvedacími patkami. To kvůli bezpečnosti, ale hlavně, aby se dalo na pracoviště zajet.

Edit: Zapomněl jsem, že na kolejišti panuje vysoké (budovatelské až údernické) tempo práce, že než napíšu příspěvek, Se už nejen vybere místo, ale i pro jeřáb vykope díru, připraví jeřáb a možná než dopíšu Edit, bude mít Se jeřáb i odzkoušený a zprovozněný :)
Beru si z toho příklad, přestávám psát a jdu modelařit rukama ne klávesnicí…
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 10:16 am

Psal jsem, že nezáleží, jak se kusá kolej jmenuje, zda bude dílenská, odstavná, přípravná, skladovací, každý modelář si ji může pojmenovat, jak potřebuje a k čemu taková kolej bude sloužit.
Předpokládám, že tam bude rozebraná lokomotiva – prasátko.
Obrázek
Nebo bude rozebrané prasátko v ŽOSce.
Ano dílny jsou rozsáhlé a v ŽOS Ostrava jsem vojákoval, tak snad si ještě něco pamatuji.
Dělat model takových dílen je nezáživný pohled, je vidět jen samá střecha. Takže je tam jen část.
Nějaká dílna, kotelna a část lodi. Vedle je kolej, která pokračuje dále do dílen, stojí tam zrovna vůz, který má naložená kola a vedle je jeřáb s magnetem, prostě kola někomu spadla, tak se musela naložit.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 10:17 am

Zvedáky v dílně.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 10:31 am

Venkovní zvedáky – bývalé dílny v Berouně.
Ještě je tam betonová deska vidět, někde i sem tam, u mě už není, mám tam prostě nepořádek.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 10:49 am

Třeba i na té kusé koleji v depu mohla být myčka, jako byla v depu ve Zdicích.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 2:19 pm

Ještě se vyrobil obtisk bezpečnostních tabulek a pak už jen je dát na sloup.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 2:24 pm

ŽOSka – to nejsou jen dvě budovy, teda jedna kompletní budova ale u druhé je jen část budovy a pak vedou kolej dál do útrob dílen.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 02 bře, 2025 2:55 pm

V bývalé rotundě v Chebu byl tento sloupový jeřábek.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 03 bře, 2025 10:03 am

Další stavba hlubinového vozu na přepravu transformátorů pokračuje. Oba podvozky jsou hotové.
Už jen postavit most.
Vyroben v roce 1929 pro ČKD a původní označení Oz 530030 pak Hx 3-13348 a krátce Hx 21 54 999 9 002-0 a v roce 1974 sešrotován.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 03 bře, 2025 8:46 pm

Tak jsem se pustil do stavby mostu. Bohužel po přepočítání rozměru a jsem musel most rozšířit na každou stranu o 2,5 mm, aby vůz projížděl oblouk R 470. Dále krajní ložiskové domky jsem musel více provrtat, aby krajní dvojkolí měla větší boční stranové rozhraní.
Při provozních zkouška už je vše v pořádku a tak se může ještě dodělat most.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 03 bře, 2025 8:49 pm

Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 04 bře, 2025 11:18 am

Oproti výkresu je most celkově rozšířen o 5 mm. Což je opravdu moc a v modelu to vypadá dost mohutně a celkově to vypadá opravdu moc široký.
Jenže když se usadí model na kolejivo PECO ST 226 – což je R 438 mm, tak jsou oba podvozky v mostu opravdu natěsno.
Kdy byl most užší, tak by se musely oba podvozky upravit a to oba konce, které jsou schované, tak zeštíhlit a vše na bočnici odstranit.
Obrázek
Bohužel boční výkres neukazuje vnitřní uspořádání všech vzpěr, tak jsem použil jiný podobný výkres.
Obrázek
Rád bych znal názor kolegů modelářů.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků