Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 08 úno, 2025 1:41 pm

Dopravní značky rok 1948.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 08 úno, 2025 6:52 pm

Hutní přeprava – dnes byla stanice, jako předávací stanice mezi podnikem a ČSD.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 09 úno, 2025 8:38 am

Při brouzdání po digitálních knihovnách jsem našel zajímavý článek ze 30 let o zajímavostech železničních přejezdů.
Obrázek
Výstražník firmy Elektrotechna.
Obrázek
Elektrotechna – akciová společnost firmy Siemens – pak Tesla Karlín, Praha.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » ned 09 úno, 2025 8:56 am

Zajímavé články. Zaujala mě věta "nepřiměřeně rychle spuštěny"- závory. Ale ani nepřiměřeně pomalu.
Třeba to každý ví, ale nedávno jsem se dozvěděl, že točení klikou pro závory, muselo mít svůj rytmus. Když se točilo moc rychle, nebo pomalu, tak se spouštění zablokovalo, musely se vytáhnout a spouštět znovu.
Asi to bylo jen u závor spouštěných na dálku, když na ně nebylo vidět.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Milan.D. » ned 09 úno, 2025 9:42 am

Zajímavé, ani jsem netušil, co všechno se u nás v první polovině minulého století všechno zkoušelo. :D
Milan.D.
 
Příspěvky: 337
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 09 úno, 2025 10:03 am

Jak se říká, vše je možné, ještě dnes jsou vidět dopravní značky z 50 let.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Takže, kdo přesně cituje dané předpisy, že vše musí být podle vyhlášky, zákona, na vše je přesný datum, tak většinou opak je pravdou, že v zastrčených silnicích, ulic se mohl úplně zastavit čas.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 09 úno, 2025 12:52 pm

I tohle se dá ještě najít:

Silnici zdobí zřejmě z recese místních v úzké uličce u průtahu v Měříně i tato archaická značka STOP, v tuzemsku neplatná od roku 1976.

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Milan.D. » ned 09 úno, 2025 1:23 pm

Hm, v Měříně jich asi měli větší zásobu, minimálně jedna další je tady. :D https://mapy.cz/zakladni?pid=88758403&n ... z=18&ovl=8
Milan.D.
 
Příspěvky: 337
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 09 úno, 2025 3:53 pm

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 09 úno, 2025 4:58 pm

Železniční přejezd je také v dobovém tisku v roce 1934 popisován jako „přejezdová zábrana“.
Je opravdu zajímavé tehdejší vysvětlování železničního přejezdu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » pon 10 úno, 2025 7:47 am

jipol57 píše:... že točení klikou pro závory, muselo mít svůj rytmus. Když se točilo moc rychle, nebo pomalu, tak se spouštění zablokovalo, musely se vytáhnout a spouštět znovu....

Aby se musely vytáhnout, muselo by se to stát během posledních cca deseti otáčkách. Mechanizmus na závorách byl udělaný tak, že nejdřív ovládal zvonek na přejezdu, a až nakonec vlastní pohyb břeven, takže závory se v takovém případě většinou ani nehly. K celému úkonu byl stanoven počet otáček klikou (u nás jich bylo 57) a v případě přerušení točení klikou se pohon zablokoval, muselo se to vytočit zpátky a začít znova. Totéž při příliš pomalém točení, rychleji to nešlo, pohon měl omezovač otáček. Pro případ nouze bylo na tělese pohonu takové kolečko pod plombou, které se povytáhlo a otočilo (přesný postup si nepamatuji, protože jsem to nikdy nepoužil), a závory se daly zavřít hned bez predzvánění. To bylo ale pouze u dálkově ovládaných závor, místně obsluhované, které měl člověk u nosu a viděl na přejezd, se normálně zavíraly a otvíraly hned.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 10 úno, 2025 8:31 am

Nejprve musím poděkovat všem, kteří přispěli názorem a dali základ na další hledání v historii.
Když to hledání shrnu a opravdu nezáleží na hledaném tématu, tak 20 a 30 léta jsou nějak zmapovaná, je dostatek fotek a článků. Ale Sudety, Protektorát, tak zde je určité vakuum, potřebné informace se prostě nedaří najít. Bohužel ani staniční kroniky tuhle dobu moc nepopisují. Je vždy popsán začátek okupace a příjezd vítězné armády. Další informace začínají od roku 1948 a pak je zase trochu klid v informacích a pak další informace začínají rokem 1950. Bohužel to prolínání poválečná a budovatelská léta nejsou dostatečně na určitá témata zmapována. Spíše není fotografický materiál. Protože každý chce na daná témata fotografický důkaz a ten prostě nemám, nebo ho neumím najít a nebo také žádný není a nikdy nebude.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » pon 10 úno, 2025 9:57 am

@tomkanka:
Děkuji za upřesnění a doplnění. Viděl jsem to v nějakém dokumentu, a tam myslím ani takové podrobnosti nebyly. 57 otáček klikou je docela dost.
Díky.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 10 úno, 2025 5:07 pm

Tak jsem zhotovil náklad na hlubinový vůz.
Výrobce: Škoda Plzeň.
Místo určení: Buenos Aires.
V dřevěné bedně je třeba skryta lodní kliková hřídel.
Na bednu se zhotovila železná přepravní kolébka.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 10 úno, 2025 5:17 pm

Dobový popis – předloha.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4859
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Tempotaxi a 1 návštěvník