pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 22 lis, 2024 3:27 pm

Tak jsem viděl ten Vítkův pojezd naživo = bohužel mechanická konstrukce odpovídá pojezdům z minulého století.
Řemeslně je to ovšem pěkně zpracované.
Převod na nápravě je taky malý - šikmé ozubené kolo má jen 12 zubů modulu 0,4 mm.
Vitek ho už zaběhl, takže zas takový kravál to nedělá
To co je na celém podvozku špatně jsou čistě mosazná kola což je nevhodné v tom, že se na nich během provozu vylučuje olovo, které pak špiní kolejnice.
Vozy bez pohonu mají v podvozku osy 0,75 mm v pevném rámu.
Hnací vůz má osu 1,5 mm.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 22 lis, 2024 3:29 pm

Zeptám se ještě, zda pro TT exitují vozová dvojkolí 8,3 mm - hodili by se případně na přezutí.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » pát 22 lis, 2024 3:37 pm

Tak kola se zrovna dají asi přelisovat za vhodnější. A pokud to půjde, daly by se třeba převody přehodit na kombinaci mosaz/delrin s modulem 0,3 od ALS.
Pak by bylo na pastorku 16 zubů, resp. lehce jinak podle průměru šneku.
Výpočty třeba zde: http://www.offroad-rc.info/WordPress/?page_id=441 a díly od pojezdy.eu
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » pát 22 lis, 2024 3:40 pm

Zdenek Valter píše:Zeptám se ještě, zda pro TT exitují vozová dvojkolí 8,3 mm - hodili by se případně na přezutí.

8,3 mm je standardní dvojkolí Tillig, ano, jsou k mání běžně, od několika výrobců.
Třeba zde: https://ttmodelar.eu/sprahla-kinematiky ... vojkoli-tt
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 22 lis, 2024 4:24 pm

Zdenek Valter píše:Zeptám se ještě, zda pro TT exitují vozová dvojkolí 8,3 mm - hodili by se případně na přezutí.

Zapomněl jsem dopsat Oboustranně Izolovaná.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Petr Barchánek » pát 22 lis, 2024 6:41 pm

Hädl 915003, v pytlíčku po 10 Kusech cca 15 Euro / 300 Kč.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 336
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » pát 22 lis, 2024 7:21 pm

Vítek57
 
Příspěvky: 46
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » pát 22 lis, 2024 7:51 pm

Nevím, jak má ten žabotlam uložená ostatní dvojkolí - na klasické vozy s plastovými pojezdy stačí dvojkolí jednostranně izolované (osa je vodivě spojená s jedním kolem), pro hrotové uložení v plechu potřebješ oboustranně izolované a pro uložení na nápravě (mezi koly) buť taky tak, nebo tam, kde je to v plechu či tenké hmotě, se hodí ložiska, nabízí je třeba Halling, teď jsem je objednával.
Jinak nejčastěji beru dvojkolí od Müllera, kvalita výborná, nepajdají, precizně provedená.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 22 lis, 2024 8:13 pm

Zlámalík píše:Tak kola se zrovna dají asi přelisovat za vhodnější. A pokud to půjde, daly by se třeba převody přehodit na kombinaci mosaz/delrin s modulem 0,3 od ALS.
Pak by bylo na pastorku 16 zubů, resp. lehce jinak podle průměru šneku.
Výpočty třeba zde: http://www.offroad-rc.info/WordPress/?page_id=441 a díly od pojezdy.eu

Osovou vzdálenost šneku vůči nápravě jsem neměřil.
BTW Zlámalíku - tyhle převody jsou jenom pro čelní ozubení ;-)
Pro šnekový převod to úplně neplatí:
1. obeně lze mít šnek různého průměru (viz. Zlámalíkova poznámka v úvodu) - důležitý je však také jeho modul - musí být stejný jak na hnaném kole.
2. Hnací kolo má mít šikmé zuby a i podle průměru šneku správné vybrání (což někteří výrobci obchází tím, že použijí tenké kolo s čelním ozubením)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 22 lis, 2024 8:24 pm

Zlámalík píše:Nevím, jak má ten žabotlam uložená ostatní dvojkolí - na klasické vozy s plastovými pojezdy stačí dvojkolí jednostranně izolované (osa je vodivě spojená s jedním kolem), pro hrotové uložení v plechu potřebješ oboustranně izolované a pro uložení na nápravě (mezi koly) buť taky tak, nebo tam, kde je to v plechu či tenké hmotě, se hodí ložiska, nabízí je třeba Halling, teď jsem je objednával.
Jinak nejčastěji beru dvojkolí od Müllera, kvalita výborná, nepajdají, precizně provedená.

Bohužel jsou "pevně" v rámu podvozku (je tam mírná vůle - díra na osu podle odhadu tak 0,9 mm) nicméně pro výměnu na jejich tenkou osu 0,75 mm se bude muset dělat nová vložka a ta se lépe vytáčí z plastu.
Na druhou stranu jsou oba podvozky jednostranně izolované takže stejně jedna strana by měla být z kovu - ale i zde by ta vodivá kovová vložka byla opět lépe vyrobitelná.

Jinak moc díky za tipy na dvojkolí!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Pavel 152 » pát 22 lis, 2024 8:50 pm

Proč neprovrtat u vložených vozů na 1,5mm
U pohonu bych nedoporučoval modul 0,3, tam nesmí být nepřiměřené vůle, bude to šplhat na zuby. Pleticha má zpravidla otvory od vrtáku s větší vůlí. Hlučnost ovlivňují házející ozubená kola, když se setká s házejícím šnekem. Kardany změnit na Psí kost, koupit nejdelší u Tilliga nebo prodloužit trubičkou, unašeče u pojezdy EU.
Pavel 152
 
Příspěvky: 433
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » pát 22 lis, 2024 8:56 pm

Zdenek Valter píše:
Zlámalík píše:Tak kola se zrovna dají asi přelisovat za vhodnější. A pokud to půjde, daly by se třeba převody přehodit na kombinaci mosaz/delrin s modulem 0,3 od ALS.
Pak by bylo na pastorku 16 zubů, resp. lehce jinak podle průměru šneku.
Výpočty třeba zde: http://www.offroad-rc.info/WordPress/?page_id=441 a díly od pojezdy.eu

Osovou vzdálenost šneku vůči nápravě jsem neměřil.
BTW Zlámalíku - tyhle převody jsou jenom pro čelní ozubení ;-)
Pro šnekový převod to úplně neplatí:
1. obeně lze mít šnek různého průměru (viz. Zlámalíkova poznámka v úvodu) - důležitý je však také jeho modul - musí být stejný jak na hnaném kole.
2. Hnací kolo má mít šikmé zuby a i podle průměru šneku správné vybrání (což někteří výrobci obchází tím, že použijí tenké kolo s čelním ozubením)

Ale ale ale... :lol:
Když tam Viktor píše "šnekové kolo", asi to pro šnek je, ne? https://pojezdy.eu/cs/pro-osu-1-5-mm/21 ... -3-mm.html

Ano, vyhodím mosazné kolo (pro 12 zubů modul 0,4 má průměr 4,8 mm), dám tam výše uvedené delrinové, seženu vhodný jednochodý šnek modulu taky 0,3 (https://pojezdy.eu/cs/112-sneky-m0-3) a sesadím.
Podle tolerancí původního výrobku je dobré mít v zásobě kola o zub dva menší i větší a vyzkoušet. Za ty prachy je to legrace. Překopával jsem takto třeba Rosničku BTTB, vím, o čem mluvím.

Edit: Pavel152: kvůli těm vůlím kupuju různou "zubovitost" a skládám podle potřeby.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 22 lis, 2024 9:08 pm

Pavel 152 píše:Proč neprovrtat u vložených vozů na 1,5mm
U pohonu bych nedoporučoval modul 0,3, tam nesmí být nepřiměřené vůle, bude to šplhat na zuby. Pleticha má zpravidla otvory od vrtáku s větší vůlí. Hlučnost ovlivňují házející ozubená kola, když se setká s házejícím šnekem. Kardany změnit na Psí kost, koupit nejdelší u Tilliga nebo prodloužit trubičkou, unašeče u pojezdy EU.

Pokud by se šlo do jiného modulu převodu, tak je nutné zkontrolovat vůle zda je to pro tu výměnu použitelné to bezesporu.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 22 lis, 2024 9:55 pm

Zlámalík píše:Ale ale ale... :lol:
Když tam Viktor píše "šnekové kolo", asi to pro šnek je, ne? https://pojezdy.eu/cs/pro-osu-1-5-mm/21 ... -3-mm.html

Díky za odkaz!
Kdybys to poslal v minulém příspěvku tak bych to asi pochopil. ;-)
Je to o tom, že náš kolega Vítek jehož je ten pojezd je junior, který sbírá zkušenosti pro by bylo fajn to napsat co nejpřesněji.
Zlámalík píše:
Ano, vyhodím mosazné kolo (pro 12 zubů modul 0,4 má průměr 4,8 mm),

Chlapče, chlapče Ty mi teda dáváš - poslal jsi sem odkaz na výpočty ozubených kol takže určitě o té problematice něco víš, ale tady píšeš jen o prostém průměru. ;-)
Kdybys tam napsal něco o roztečném průměru tak bych byl spokojen. ;-)
Kolo jsem změřil šuplerou a mělo cca 5,4 mm (přibližný průměr hlavové kružnice) a spočítal zuby (2x) ;-) [12 z] z toho jsem vypočetl číslo modulu* m = 5,4/14 tj. cca 0,38 - předpokladám, že byl použit standardní modul tedy 0,4.
* Výpočet modulu z průměru hlavové kružnice ze Zlámalíkova odkazu

Zlámalík píše: dám tam výše uvedené delrinové, seženu vhodný jednochodý šnek modulu taky 0,3 (https://pojezdy.eu/cs/112-sneky-m0-3) a sesadím.
Podle tolerancí původního výrobku je dobré mít v zásobě kola o zub dva menší i větší a vyzkoušet. Za ty prachy je to legrace. Překopával jsem takto třeba Rosničku BTTB, vím, o čem mluvím.

Edit: Pavel152: kvůli těm vůlím kupuju různou "zubovitost" a skládám podle potřeby.

Jo dobrý postup zkusmo. ;-)
Já bych šel spíš cestou co největšího počtu zubů na pastorku a k tomu vytočit šnek příslušného průměrů - tím se zvýší převodový poměr.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » pát 22 lis, 2024 10:29 pm

Zdeňku, předpokládám, že nemusím dávat odkaz na kokrétní věc. Namísto toho dám odkaz na kategorii, kde jsou věci, o kterých píšu, k dohledání. Protože jinak to dopadne bledě - napíšu odkaz na jedno kolo a někdo řekne, že chce jiné... Já jsem "stará škola" a předpokládám, že lidi naší generace používají hlavu a ti mladí zase vyhledávač :lol: (proboha, neberte to někdo ve zlém, píšu to z legrace, o nic nejde).

Průměr - jasně, roztečná, ta vnější mne nezajímá, to až podle toho, kam se musím s kolečkem vejít. Sorry, nadhazuju to obecně a předpokládám, že si o tom každý přečte a nastuduje si to. Pak už bude vědět, co potřebuje znát. Ono, když se do toho chceš pustit, to chce sednout, vzít papír, nakreslit si to, sepsat, spočítat. Já sám to takto dělal, než jsem se k něčemu dobral. Jo, chvíli to zabere. Jenže tento postup má i výhodu - pak už se to naučíš a už víš. Nemám rád "instantní" návody typu vezměte tohle a tohle a tohle a je to - pak je to jak Lego a stejně nevíš, PROČ to tak funguje. Opět, píšu to teď obecně, všem.

Modul - když to takto změříš, spočítáš zuby, tak už se k výsledku dobereš (díky za změření). Nejsem profík ani RC modelář, v lokomotivách mají tovární výrobci nejčastěji použitý modul 0,4 nebo 0,3. Ten 0,4 je "zemědělský" převod s kvalitami Hektora Tillig, ale jde udělat i přesně, menší a precizní 0,3 má ALS ve svých převodovkách, třeba.

Počet zubů - s ohledem na to, že nemám soustruh ani odvalovací frézku a potřebuju ozubená kolečka jen velmi zřídka, využívám služeb našich ctěných kolegů vvityho (pojezdy.eu) a Luďka Aschenbrennera (rcmicrocars) a potřebné věci objednávám. S ohledem na dostupnost a cenu si vezmu sadu koleček a zkouším. Souhlasím, že větší počet zubů je lepší, holt jsme omezení tím, co se tam vejde. Však v DCC funguje pulsní regulace, ta nás o tažnou sílu ani při malých rychlostech nepřipraví.

Železniční modelářství je skvělé v tom, že člověka naučí miliónu profesí, trpělivosti a všestrannosti. Nikde jinde nemusíš znát tolik věcí, aby ses dobral výsledku - který je zase ale o několik tříd lepší, než v jiných oborech. A to mě na tom baví! Jak říkám - až budou mít letadýlkáři funkční nejen letadla, ale i letiště a řízení letového provozu, pak ať přijdou :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků