od Petr Barchánek » pon 18 lis, 2024 10:52 am
Vůz Tdgrss je čtyřnápravový vůz, který vznikl “rekonstrukcí” dvou dvounápravových vozů. Tato “rekonstrukce” spočívá v tom, že že se vezmou dva dvounápravové vozy shodného typu, svěsí se a napevno se jim zavaří šroubovka tak, aby se - mimo vozovou dílnu - nedaly rozvěsit. Obě půlky následně administrativně i fyzicky obdrží shodné číslo.
Tillig má sice ve spoustě věcí proti předlohám nepořádek, ale toto je v principu správně.
Co ale není správně je fakt, že číslo vozu by mělo být vždy jen na jedné části, při pohledu zboku na té levé.
A dále by měly sedět údaje, jako třeba celková délka cca 20 metrů, ložný objem cca 75 kubíků a ložná hmotnost cca 60 tun v rastru D. To byste pro nás mohl lupou zjistit, jestli sedí nebo ne. Moje epocha to není, ale asi nejenom mě by zajímalo, jak jsou na tom u Tilliga s přesností, když si můžou předlohu vyfotit cca 20 kilometrů od firmy v reálném čase takřka kdykoliv.
Přebývající číslo vozu na pravé polovině je sice nepříjemné, ale dá se to odstranit zamalováním ůdajů jinou barvou, bude to působit autenticky jako ve skutečném provozu. Ostatně na té fotce skutečného dvojvozu z Bad Schandau v katalogu Tillig to je správně.
K dokončení metamorfozy ze dvou vozů na jeden by měly obě půlky být na kolejišti spojené pevnou spojkou, která je - pokud vím - k vozu přibalená.
Důvod pro takovouto rekonstrukci je následující - za práci s vagonem se většinou účtuje sazba za vagon, například na seřaďovacích nádražích, na vlečkách, v přístavech, v průmyslových zónách, na kolejových váhách, na posledních mílích a všude jinde tam, kde vlečkař obsluhuje jednou vlečkou/manipulákem atd více příjemců. Čili zboží odvezené ve dvou dvounápravových vozech je jen z této položky “zkasírováno” - v porovnání se zbožím ve čtyřnápravovém vagonu - dvakrát, respektive i čtyřikrát (prázná manipulace před nakládkou, ložená po nakládce, ložená před vykládkou, prázdná po vykládce), což už jenom při nějaké opravdu levné manipulaci za 20 Euro, znamená při 60 tunách hned 1,25 Euro na tunu.
Podobně kdysi prodávalo ROCO čtyřnápravový dvojvagon vzniklý spojením dvou vozů z původní formy vozu Hbillns DR. Kat.č.37542 byl vůz FS řady Himrss, Kat.č. 37563 byl vůz Transwaggon registrovaný u DB jako řada Hiirss.
A ještě malý edit: Vážně jsou obě půlky popsané z obou stran? Není to jenom tak, že v krabičce jsou položené nápisy ven a akorát je stačí odočit o 180°? Protože na strákách výrobce i všech možných prodejců je uvedono, že jde o Ladeiinheit, tedy vozovou jednotku a nápisy má správně jen na jedné části.
Naposledy upravil
Petr Barchánek dne pon 18 lis, 2024 11:11 am, celkově upraveno 1