Protože je ( jak už tady několikrát v poslední době zaznělo ) okurková sezóna, vezmu to trochu ze široka: Po delší době jsem měl docela volný víkend, proto jsem se rozhodl udělat si radost a trochu si zajezdit s několika modely. Vybral jsem si celkem náhodně několik vozidel ( malého Hektora od PMT, Krysu a Banána od ACME a dlouhej motorák 854-027 od MTB). Hektor pěkně jezdil a když mě omrzel, sáhnul jsem po Hydře. Nějakou dobu bez problémů jezdila, pak ale začala samovolně zpomalovat ( ovšem ale při téměř stále stejných otáčkách motoru), až se nakonec zastavila úplně a motor se rozeřval na vysoké obrátky. Zkusil jsem ji pak ještě jednou, pomalu se rozjela, ale asi po metru jízdy to skončilo stejně. Zastavení a vysoké otáčky motoru "na prázdno". Docela znechuceně jsem motorák odložil ( mám podezření na prasklý unašeč na hřídeli podvozku, ale do rozborky tohoto modelu jsem se zatím nepustil, protože to nevidím vůbec jako jednoduchou záležitost. Až se k tomu odhodlám, svoje poznatky napíšu ( jen ještě pro doplnění : motorák je dávno po záruce a má naježděno všeho všudy tak 10 až 15 minut ). Pak přišla na řadu Krysa. Ta naštěstí po celou dobu ježdění odváděla svou práci bezchybně.Nechtěl jsem ji ale uhnat, tak jsem přepřáhl za konstrukčně zcela identickou 151-006. A už se dostávám k jádru toho, proč tento příspěvek v tomto vlákně vůbec vznikl. Mám lokomotivy od ACME celkem v oblibě, mám jich několik a zatím jsem si na jejich kvalitu nijak nestěžoval. V tomto případě ale bohužel přišlo dost velké zklamání. Lokomotiva 151-006 se při pomalém rozjezdu chovala klidně, hluk chladících ventilátorů trakčních motorů spolehlivě přeřval zvuk jízdy přes veksle, vše se zdálo O.K. Když jsem ale o něco zvýšil rychlost, začalo se přes zvuky lokomotivy ozývat nenápadné pravidelné klapání. Když jsem zpomalil, zase se vytratilo. Po několika opakováních zrychlování/zpomalování jsem se rozhodl lokomotivu odpřáhnout od vozů a zkusit ji projet s vypnutým zvukem. Klapání se při rozjezdu neozývalo, ale po mírném zvýšení rychlosti nad určitou mez bylo zřetelně slyšitelné. Vyvolalo to u mě vzpomínku na mládí, kdy podobný zvuk vydávaly dost často např.Sergeje PIKO (starý Gutzold), kterým ráda praskala kolečka se šikmým ozubením na hřídelích náprav a při přejetí této praskliny přes hnací šnek to vydávalo právě takový zvuk. Ale říkal jsem si - to přece není možné ! Takové věci už se u současných modelů přece nemůžou stát

.
Začal jsem tedy lokomotivu blíž zkoumat. Zkusil jsem za běhu motoru nadzvednout z kolejí nejdřív jeden a pak druhý podvozek ,jestli dokážu to klapání nějak blíž identifikovat. To se mi sice nepodařilo, zato mě docela šokovalo, když se mi při nechtěném přidržení točících se koleček jeden ten nadzdvihnutý podvozek podařilo téměř zastavit ( a kola druhého se točila vesele dál ). Tady přestala veškerá legrace. Hned mě napadla podobnost s tou výše zmiňovanou Hydrou MTB a podezřením na prasklý unašeč kardanu na jednom podvozku. Ani do rozebírání této lokomotivy se mi moc nechtělo, protože křehké zalepené hadice a topné spojky jsou u těchto modelů všeobecně známé a samozřejmě to i při velké opatrnosti hned jedna topná spojka odnesla a při sundávání kastle odstřelila neznámo kam. Ovšem další demontáž už byla celkem v pohodě. Na tišťáku je několik konektorů (od světel a od motoru) 4 šroubky a stačilo odpájet 2 ze 4 drátků napájení od podvozků, aby šel tištěný spoj snadno odklopit. Uvnitř mě potěšil motor Mashima, kardany jsou velmi jemné,subtilní a specifické, po důkladné prohlídce jsem našel na kuželové části jednoho z nich malou prasklinu. Ani mě nenapadlo, že bych uvažoval o objednávání kardanu jako náhradního dílu, protože je mi dobře známá situace s náhradními díly od výrobce, která je -pokud vím- mizerná. Nepotěšil mě vůbec kuželový tvar unašeče ( nevím proč tam je, místa je kolem spousta a materiál je zbytečně oslabený).Válcový unašeč by šel daleko snáz zpevnit válcovou tenkostěnnou trubičkou. Musel jsem tedy ocelovým kuželovým hrotem roztemovat mosaznou trubičku do tvaru kužele a narazit a nalepit její část na prasklý unašeč. Nasunul jsem ho zpět a doufám, že tato oprava bude dostatečná a bude mít dostatečnou životnost.

Poté následovalo složení modelu,titěrná oprava topné spojky... Trochu jsem doufal, že tato závada nějak souvisela s tím cvakavým zvukem, který stál na počátku.... Bohužel tomu tak nebylo. Po opětovném projetí lokomotivy se klapání ozvalo znovu.

Musel jsem tedy pátrat dál a rozhodl jsem se rozebrat podvozky. Otevřel jsem jeden náhodně vybraný a po pečlivé prohlídce ozubených kol na hřídelích náprav jsem objevil - prasklé ozubené kolo z bílého plastu ! Říkal jsem si, že tohle snad není možné a že jsem docela v háji. Pak mě ale napadlo, že v lokomotivách 163, 363 .... jsou přiložené náhradní nápravy, jestli by nemohly mít stejná ozubená kolečka. A naštěstí se to potvrdilo. Nápravy jsou prakticky totožné, jen ozubená kola jsou z černého a ne bílého plastu. Vyměnil jsem tedy celou nápravu, podvozek složil a těšil se, že tím je problém konečně vyřešen. Ale ouha. Při další jízdní zkoušce stále to samé ! Polil mě studený pot, protože jsem se bál, že je prasklé ještě nějaké další ozubené kolo uvnitř podvozku. Ale pak jsem rozdělal druhý podvozek a zjistil jsem, že i v něm je prasklé jedno ozubené kolo na další nápravě !

Vyměnil jsem tedy i tuto nápravu a KONEČNĚ, další jízdní zkouška už dopadla dobře. Lokomotiva jezdí klidně a tiše.... Ale zanechalo to ve mně dost hořkou pachuť, protože i tato lokomotiva je dávno po záruce a má najeto maximálně několik desítek minut. Z celého toho mého původně svátečního ježdění na mě padla docela velká depka, protože fakt, že ze čtyř náhodně vybraných vozidel dvě (tedy 50%), totálně selhala a místo ježdění jsem strávil několik hodin kompletní rozborkou a vyvazovací opravou jednoho z nich a druhé mě ještě čeká ..... Jaká je pravděpodobnost, že ostatní, prakticky neježděné modely, budou všechny v pořádku ? No za ty prachy - co bych chtěl že ....
Tak hezké léto a víc štěstí při ježdění s modely.
