Novinky/nehody na železnici

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Jirkátor » ned 09 čer, 2024 1:16 pm

HonzaM píše: ... Vysvětlil pojmy lichá a sudá skupina a co je jízda křížem. ...

Pokud si stoupneš na tu kolej, která je přímým pokračováním traťové koleje, tak stojíš na první staniční kolejí. Pokud stojíš zády k začátku tratě a koukáš směrem e konci, pak ty koleje vlevo se číslují postupně 1., 3., 5 a ty vpravo 2., 4., 6., tedy sudé a liché a sudá a lichá skupina kolejí.
Na dvoukolejné trati jsou se stejnou logikou číslovány i traťové koleje, tedy 1. a 2. (na trojkolejné je střední 0.). Na ně navazující koleje ve stanici se číslují shodně jako ty traťové.

Jízda křížem není oficiální název, ale tady u nás se to používá v případě, kdy jedna jízdní cesta "kříží" druhou. Pokud by sis tedy vzal plánek stanice a obě cesty na něj namaloval, pak by se prostě někde překřížily. Pochopitelně, že není přípustné postavit takové cesty současně.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » ned 09 čer, 2024 4:04 pm

Jirkátor píše:Pokud jste byli na nesprávné koleji...

Ona ta trať není banalizovaná?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » ned 09 čer, 2024 5:07 pm

hank píše:
Jirkátor píše:Pokud jste byli na nesprávné koleji...

Ona ta trať není banalizovaná?

Co je “banalizovaná”?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Myšpulín » ned 09 čer, 2024 5:18 pm

HonzaM píše:Co je “banalizovaná”?

Jednoduše řečeno opatřená autoblokem v nesprávném směru.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Myšpulín » ned 09 čer, 2024 5:21 pm

H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » ned 09 čer, 2024 5:45 pm

Myšpulín píše:
HonzaM píše:Co je “banalizovaná”?

Jednoduše řečeno opatřená autoblokem v nesprávném směru.

Čímž pojmy správná a nesprávná kolej ztrácejí smysl. Na banalizované dvojkolejce klidně můžou jet po obou kolejích dva vlaky vedle sebe stejným směrem (čehož se mj. občas využívá při souběžných jízdách pro šotouše) a žádný nejede po nesprávné koleji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod z.rj » ned 09 čer, 2024 11:14 pm

hank píše:
HonzaM píše:A v reálu je povoleno i říznout výhybku?

No tak pokud jde o "normální" výhybku na "normální" trati, tak to snad ne. K říznutí jako normálnímu a běžně používanému postupu jsou uzpůsobeny jenom samovratné výhybky na tratích D3.

Nejenom na D3. V stanici Vesec u Lib. byly do rekonstrukce a zapojení DOZ výh. 3 a 6 vybaveny samovratnýmy přestavníky. Ušetřil se výhybkář. Sloužily jen výpravčí.
z.rj
 
Příspěvky: 51
Registrován: pát 06 říj, 2017 9:19 am

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod jirie123 » pon 10 čer, 2024 5:28 am

On ten výraz banalizovaná je poněkud zastaralý. Dnes se používá pojem kolej je vybavena zab. zař. pro jízdu proti správnému smèru. Traťový souhlas si výpravčí nebo traťoví dispečeři jednotlivých řízených oblastí předávají.
jirie123
 
Příspěvky: 538
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Pawlik » pon 10 čer, 2024 5:58 am

TTmili píše:Myslím, že se vcelku hodí odkázat na článek... Pardubice jsou jen poslední kapka v moři, jako další můžu jmenovat trať z Lysé nad Labem (mimo) do Čelákovic (včetně), a dál od Mstětic, přes Horní Počernice až do Prahy Vysočan, kde je po úplné obnově trati, předělání stanic a zavedení dálkového řízení z CDP i plnohodnotný autoblok, bohužel bez použití traťové části liniového zabezpečovače. Při hustotě jen osobní dopravy (linky S2, S9 a S22) a poměrně častých odklonů je podle mého jen zázrak, že už tam téměř 2 roky jezdíme bez větších následků. ...


Mezi Prahou a Lysou alespoň nedošlo ke zhoršení stavu - bylo tam ho*no a to je tam i nadále. Kdy tam bude spasitel ve formě ETCS? V roce 2040?
Souhlasím, že ten stav zabezpečení je celkově tristní.
Laická veřejnost se pod novinovými články pohoršuje nad Pardubicemi. Kdyby jen lidé tušili, jaká bída je to obecně, možná by do vlaku ani nenasedli.
Pawlik
 
Příspěvky: 275
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod tomkanka » pon 10 čer, 2024 6:03 am

hank píše:Čímž pojmy správná a nesprávná kolej ztrácejí smysl. Na banalizované dvojkolejce klidně můžou jet po obou kolejích dva vlaky vedle sebe stejným směrem (čehož se mj. občas využívá při souběžných jízdách pro šotouše) a žádný nejede po nesprávné koleji.

Jízda po nesprávné kolejí stále platí - např. na trati Praha - Beroun, kde je hradlový poloautoblok. Pro jízdu po nesprávné kolejí není traťové zab. zař. a jezdí se tzv. na hubu.
Na banalizovanych tratich se používá pojem "Jízda proti správnému směru"
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Jirkátor » pon 10 čer, 2024 5:17 pm

HonzaM píše:
hank píše:
Jirkátor píše:Pokud jste byli na nesprávné koleji...

Ona ta trať není banalizovaná?

Co je “banalizovaná”?

V začátcích byly dvoukolejné tratě osazeny návěstidly vždy jen pro jízdu po jedné koleji jedním směrem a po druhé koleji směrem opačným, tedy mohl vlak jet po správné koleji, nebo po nesprávné. Pochopitelně to přinášelo problémy, například při výluce jedné traťové koleje. Později se tedy dvoukolejné tratě začaly osazovat návěstidly a zabezpečovacím zařízením pro jízdu oběma směry po obou kolejích, tzv. banalizované tratě. V tomto případě se už ale nepoužívá termín po nesprávné kolejí, ale jízda proti správnému směru (zpravidla to je po té koleji vlevo).
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » pon 10 čer, 2024 9:12 pm

Já k tomu jenom doplním, že dvojkolejky u ČSD byly pravostranné, a to až na dvě výjimky: Břeclav - Bohumín (tj. Severní dráha císaře Ferdinanda) a Chomutov - Cheb (tj. Buštěhradská dráha). A aby lokomotivní a vlakové čety neměly sledování návěstí jednoduché, tak návěstidla na trati včetně vjezdových byla na těch levostranných úsecích umístěna vždy vlevo od koleje, pro kterou platila, zatímco ve stanicích byla vždy na pravé straně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Zlámalík » úte 11 čer, 2024 6:54 am

hank píše:...návěstidla na trati včetně vjezdových byla na těch levostranných úsecích umístěna vždy vlevo od koleje, pro kterou platila, zatímco ve stanicích byla vždy na pravé straně.

Něco mí říká, že stěžovat si na Poříčany je jen takové fňukání... :roll: :shock: :cry:
Mně to na té naší dráze připadá jak v tom vtipu o pekle a křesťanech. To, co se vždycky dozvím na semináři k Bp1, to jaké (a stále nové) perly jsou v přepisech a otázkách, to nevymyslíš. Pak se všichni diví.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2644
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » úte 11 čer, 2024 7:26 am

Zlámalík: Já ještě pamatuju časy, kdy drážní předpisy sloužily k ochraně personálu, cestujících a hmotného majetku. Dnes jsou především způsobem, jak vytvářet alibi pro šéfíky a tvůrce předpisů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TTmili » úte 11 čer, 2024 9:44 am

hank píše:Zlámalík: Já ještě pamatuju časy, kdy drážní předpisy sloužily k ochraně personálu, cestujících a hmotného majetku. Dnes jsou především způsobem, jak vytvářet alibi pro šéfíky a tvůrce předpisů.



Tak tohle tesat do kamene. Bohužel je to naprosto trefené tvrzení, líp se to snad ani napsat nedá.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků