Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » ned 16 říj, 2022 1:55 pm

Dnes jsem vyzkoušel ovládání jako dvojité kolejové spojky, tak ostatních výhybek a prvních návěstidel podle návodu a nastavení od Sidla a vše funguje naprosto skvěle. Zkoušel jsem nejprve jen v počítači, následně i reálně na panelu. Nastavil jsem ohlasy dekodérů podle rady, v programu upravil ohlasy taky, napsal inocializační podmínky pro všechny výhybky a návěstidla a hned při prvním spuštění se výhybky nastavily do požadovaných poloh a návěstidla na Stůj. Následně i přestavování té dvojité kolejové spojky fungovalo z počítače přesně dle požadavků, tedy když je nastaveno vše Přímo, projede se rovně a když se jedna z výhybek přestaví do Odbočky (v podstatě jedno která), tak se protilehlá přestaví také do Odbočky a zbylé 2 se přestaví (nebo taky nepřestaví, podle předchozího nastavení) na Přímo. Závěrečný test byl projet lokomotivou všemí směry a všemi možnostmi nastavení a nedošlo k žádnému zkratu ani zastavení lokomotivy, takže jako stavitel jsem spokojen a můžu pokračovat dál.

Další zkoumání bude jak zobrazit informace z detektorů obsazení s RailCom (DR5088RC) na panelu JMRI, aby se ukazovalo v obsazeném bloku číslo lokomotivy (celou dobu, co tam stojí, ne jen při vjezdu a výjezdu). Na toto jsem ještě nepřišel, ale to mže být i třeba astavením v DR5000, DR5088RC nebo v JMRI, těch možností je více.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 říj, 2022 9:59 pm

Nedalo mi to a hodil jsem dotaz na K-rep, jak je to s těmi výhybkami. Pravdu má náčelník Šidlo - druhé dvě (nepojížděné) výhybky se přestaví do rovna a důvod je zajímavý, ale logický: https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4481668
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2644
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » úte 18 říj, 2022 8:48 am

V JMRI Control Pane Editor je možné udělat blok, který má libovolný počet výhybek. Postupuje se podle tohoto návodu https://sites.google.com/site/sidloweb/rozkazy/04-obloky-port%C3%A1ly-a-cesty. Více cest přes jeden obvod OBloku se dělá ve Stavidel obvodů v Přidat/upravit obvod cesty. Tam se postupně nadefinují všechny možné cesty přes obvod a postavení výhybek. Pro dvojitou kolejovou spojku v jednom obvodu to jsou celkem čtyři cesty, které se musí postupně zadat. Tím že se každé cestě připojí pojížděné výhybky a jejich poloha, tak při výpočtu celé cesty NX Odkud-Kam se správná poloha výhybek nastaví. Použití pouze jedné detekce obsazení a tím i jednoho OBloku na celou dvojitou kolejovou spojku má nevýhodu v tom, že nelze postavit nekolizní cesty. Tedy pokud jsou všechny výhybky přímo, tak druhý vlak projede přes dvojitou kolejovou spojku až po projetí prvního vlaku.
Ukázka https://youtu.be/B3X_gR84w_w.
chphoto.jmri.zip
(47.79 KiB) 83 krát


Rozkazy.png
Rozkazy.png (14.1 KiB) Zobrazeno 3653 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 18 říj, 2022 9:04 am

Díky za návod, s tou detekcí se nad tím ještě zamyslím, jak jsem to vůbec udělal a asi upravím na 2 bloky, kde jeden bude "vrchní" rovná a druhý "spodní" rovná. Musím se podívat, co jsem jak prodrátoval, v DR5088RC mám naštěstí ještě 2 vstupy volné, tak by to šlo.

Edit : Tak jsem na to schema té kolejové spojky koukal a detekce udělat půjde.
Upravené izolačně a 2 detekce.jpg
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » čtv 20 říj, 2022 6:10 pm

Postupuji v drobných krocích v JMRI (velké poděkování Petru Šídlovi za trpělivost a za skvělé rady) a dnes po aktualizaci centrály DR5000 funguje již bezproblémově spojení kolejiště s počítašem po síti LAN. Takže z Layout editoru jde ovládat celé kolejiště, přestavovat výhybky, ovládat návěstidla a také zobrazovat obsazené úseky (a snad se podaří i detekci RailCom a toto zobrazit)
schema okruhu.jpg

Následně budu tvořit schema v Control Panel Editoru pro možnost automatické jízdy.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pát 21 říj, 2022 2:15 pm

Tak jsem dnes testoval zobrazení adresy lokomotivy v bloku a nedaří se mi docílit stavu, kdy na obsazené koleji bude trvale zobrazeno číslo lokomotivy (nebo nějaký uživatelský text). Zatím se mi podařilo dostat do stavu, že v Tabulkách se zobrazí adresa lokomotivy a buďto enter nebo exit, ale tento text nezůstane u obsazeného bloku, když tam s lokomotivou zastavím.
reporter.jpg

Jak je vidět na obrázku, kolej je obsazena, ale Reporter píše žádná zpráva.
bloky reporter.jpg
bloky reporter.jpg (12.29 KiB) Zobrazeno 3383 krát

Což v podstatě odpovídá tomu, že v daném bloku se v Tabulce Reporter nic nezobrazuje.
Takže otázkou je, jestli mám něco špatně nastaveno v JMRI, nebo v centrále, nebo v detektorech obsazení, případně ještě i v lokomotivách.
Centrála DR5000, detektory obsazení DR5088RC, v lokomotivách jsem všude dával RailCom na zapnuto
nastavení lokomotivy.jpg
nastavení lokomotivy.jpg (12.34 KiB) Zobrazeno 3383 krát

Dokáže mi někdo poradit, jak toto vyřešit?
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » sob 22 říj, 2022 5:39 pm

Tak jsem dnes zase zkoušel zobrazení RailCom a stále se mi nedaří. Nastavení DR5088RC jsem udělal dle videa : https://www.youtube.com/watch?v=gx987a9aALI a v JMRI jsme nastavil jednak Reporter, tak u všech bloků jsem přiřadil odpovídající Reporter. Při všech pokusech se mi podařilo dosáhnout toho, že při zapnutí kolejiště se mi zobrazily obě lokomotivy (v různých blocích). S lokomotivou jsem odjel objel okruh a vrátil se. Detekce ukázala vjezd, ale když jsem v bloku zastavil, tak se neukázala detekce (obsazená kolej ano, číslo lokomotivy ne)t. U druhé lokomotivy je chování úplně stejné, dokud neodjedu, tak se adresa lokomotivy ukazuje, odjedu, nějakou detekci ukáža a při návratu napíše příjezd, ale zastavení v bloku ne.

Zkoušel jsem i jiná nastavení DR5088RC, tam se mi i povedlo RailCom úplně znefunkčnit, ale dosáhnout detekce jak chci, to se mi zatím nepodařilo a už jsem z toho docela frustrovaný.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » ned 23 říj, 2022 12:06 pm

Podívej se do vlákna RailCom na loňský příspěvek Petra Šídla z loňského června. Myslím že tady v diskuzi jsou také uživatele RocRailu, tak můžou informovat jak jim detekce adresy funguje.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » ned 23 říj, 2022 12:54 pm

Tak jsem udělal další zjištění (i když nevím, jestli to k něčemu bude). Zobrazil jsem si LocoNet monitor a pomalu jsem jel lokomotivou do nádraží.
Jede se přes bloky 1-7 (adresa 307), 1-8 (adresa 308), 1-9 (adresa 309 - to je to co mě zajímá) a pak je v detekci ještě srdcovka výhybek a to je 1-16 (adresa 316)

Snímač LS307 (M1-7) je Aktivní. (BDL16 # 20, DS3; DS54/DS64 # 39, AuxB/A2).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) přítomen na LR307 (307) (BDL16x Deska ID 20 RX4 zóna B nebo BXP88 Deska ID 39 sekce 3 nebo BXPA1 Deska ID 307 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ přítomen na LR307 (307).
Snímač LS316 (M1-16) je Aktivní. (BDL16 # 20, DS12; DS54/DS64 # 40, SwiB/S2).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) přítomen na LR316 (316) (BXP88 Deska ID 40 sekce 4 nebo BXPA1 Deska ID 316 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ přítomen na LR316 (316).
Snímač LS306 (M1-6) je Neaktivní. (BDL16 # 20, DS2; DS54/DS64 # 39, SwiA/S1).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) nepřítomen na LR306 (306) (BXP88 Deska ID 39 sekce 2 nebo BXPA1 Deska ID 306 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ nepřítomen na LR306 (306).
Snímač LS308 (M1-8) je Aktivní. (BDL16 # 20, DS4; DS54/DS64 # 39, SwiB/S2).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) přítomen na LR308 (308) (BXP88 Deska ID 39 sekce 4 nebo BXPA1 Deska ID 308 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ přítomen na LR308 (308).
Snímač LS307 (M1-7) je Neaktivní. (BDL16 # 20, DS3; DS54/DS64 # 39, AuxB/A2).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) nepřítomen na LR307 (307) (BDL16x Deska ID 20 RX4 zóna B nebo BXP88 Deska ID 39 sekce 3 nebo BXPA1 Deska ID 307 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ nepřítomen na LR307 (307).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) nepřítomen na LR316 (316) (BXP88 Deska ID 40 sekce 4 nebo BXPA1 Deska ID 316 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ nepřítomen na LR316 (316).
Snímač LS316 (M1-16) je Neaktivní. (BDL16 # 20, DS12; DS54/DS64 # 40, SwiB/S2).
Snímač LS309 (M1-9) je Aktivní. (BDL16 # 20, DS5; DS54/DS64 # 39, AuxC/A3).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) přítomen na LR309 (309) (BDL16x Deska ID 20 RX4 zóna C nebo BXP88 Deska ID 39 sekce 5 nebo BXPA1 Deska ID 309 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ přítomen na LR309 (309).

Snímač LS308 (M1-8) je Neaktivní. (BDL16 # 20, DS4; DS54/DS64 # 39, SwiB/S2).
Adresa Transpondér 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) nepřítomen na LR308 (308) (BXP88 Deska ID 39 sekce 4 nebo BXPA1 Deska ID 308 sekce).
Adresa Transponder 14 (krátká) (nebo dlouhá adresa 16014) směřuje k Východ nepřítomen na LR308 (308).

A vypozoroval jsem, že při příjezdu na blok 1-9 se zobrazí 14enter což je správně, ale jakmile se pošle zpráva o uvolnění bloku 1-8, tak se tato zpráva smaže a nadále se ukazuje bez zprávy. Takže z toho usuzuji, že jakmile se pošle další zpráva, tak se původní zpráva ztratí. A teď jen netuším, jestli je to vlastnost, chyba, nedokonalost, nebo prostě jen něco špatně nastaveného.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 21 lis, 2022 8:49 am

Po delší době zase nějaký drobný posun, osazuji návěstidla a přišel jsem na jednu chybu, kterou jsem si u návěstidel vůbec neuvědomil.
omyl.jpg

Jak je vidět na obrázku, tak Lb2 by mělo být čtyřsvětelné a ne jen 3-světelné, sice se to na první pohled tváří jako odjezd přímo, ale není. Uvědomil jsem si to při programování návěstního dekodéru, když jsem zadával toto a předchozí návěstidlo se žlutou, jako odjezd odbočkou. Ale při vší té "smůle" alespoň jedna dobrá zpráva, naštěstí mám 2 návěstidla v zásobě, takže je lze bez problémů vyměnit. Sice je už zaštěrkované, ale Noch lepidlo na štěrk jde krásně oddloubat.

Dále aktuálně budu programovat dekodéry v lokomotivách, aby jezdily rychlostmi odpovídajícími předloze. Včera jsem testoval jednoho brejlovce a testovací úsek změřil přepočtenou rychlost na 217 km/h. To mi na Brejlovce fakt přijde dost. To mi přijde dost i na třeba elektrickýho Vectrona (160km/h). Ale je pravdou, když jsem zkoušel takhle i jednoho Vectrona, tak ten se docela podařil, u něj byla přepočtená crychlost necelých 190km/h, to zas není tak úplně vedle.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 29 lis, 2022 8:42 am

Ve stavbě kolejiště se zdárně pokračuje a tak přicházejí na řadu i praktické věci, jako například Seřaďovací návěstidla a k nim mám dotaz na znalce provozu. Pro jednoduchost si vezmu své 2 kusé koleje na spodním nádraží (viz. obrázek)
spodní nádraží.jpg

Samozřejmě je mi jasné, že nelze udělat rovnou to, že z levé kusé koleje pojedu rovnou skrz bílou na Seb4 a rovnou odjezd na Lb4 na zelenou. To nejde, to je jasné. Takže jsem si to myslel takto : Teoreticky si to představuju tak, že například pro odjezd zleva přes Seb4 dám na tomhle bílou a teoreticky mě napadá dát bílou i na Sb4 a Lb4, abych tam mohl jezdit. A když bych chtěl přejet posunem na Kolej 2, tak povolit posuny i na Sb2 a Lb2 a i na Seb1, Seb2 a na obou vjezdových Lb a Sb.

Je to tak správně a používá se to takto, nebo ne? Samozřejmě nesmí se dostat za vjezdové a na něm by měla blikat bílá s červenou, že?
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » úte 29 lis, 2022 8:59 am

chphoto píše:Po delší době zase nějaký drobný posun, osazuji návěstidla a přišel jsem na jednu chybu, kterou jsem si u návěstidel vůbec neuvědomil.
omyl.jpg

Jak je vidět na obrázku, tak Lb2 by mělo být čtyřsvětelné a ne jen 3-světelné, sice se to na první pohled tváří jako odjezd přímo, ale není. Uvědomil jsem si to při programování návěstního dekodéru, když jsem zadával toto a předchozí návěstidlo se žlutou, jako odjezd odbočkou. Ale při vší té "smůle" alespoň jedna dobrá zpráva, naštěstí mám 2 návěstidla v zásobě, takže je lze bez problémů vyměnit. Sice je už zaštěrkované, ale Noch lepidlo na štěrk jde krásně oddloubat.

Asi by se nic nestalo, kdyby Sb2 a Lb2 neměly dolní žlutou. Lze to ošetřit rychlostníkem a návěstit pouze volno.
Trpaslíci Sea1 a Seb2 by měly být vpravo od koleje.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » úte 29 lis, 2022 9:38 am

chphoto píše:Samozřejmě je mi jasné, že nelze udělat rovnou to, že z levé kusé koleje pojedu rovnou skrz bílou na Seb4 a rovnou odjezd na Lb4 na zelenou. To nejde, to je jasné.

To by se sice stávat nemělo, ale v praxi se to nedá vyloučit. Prostě přes Seb4 se postaví posun a přes Lb4 vlaková cesta. Dovedu si představit situaci kdy traťovka s MUVkou bude odjíždět právě na tuto kombinaci návěstí.

chphoto píše:Takže jsem si to myslel takto : Teoreticky si to představuju tak, že například pro odjezd zleva přes Seb4 dám na tomhle bílou a teoreticky mě napadá dát bílou i na Sb4 a Lb4, abych tam mohl jezdit. A když bych chtěl přejet posunem na Kolej 2, tak povolit posuny i na Sb2 a Lb2 a i na Seb1, Seb2

Nemůžeš dát současný posun na kolizní cesty, např. Seb4 proti Sb4 nebo Sb4 a Sb2 do traťové koleje. To musí zabzař zamezit. Napřed jedna posunová cesta, když skončí tak druhá posunová cesty, když skončí tak...

chphoto píše:A když bych chtěl přejet posunem na Kolej 2, tak povolit posuny i na Sb2 a Lb2 a i na Seb1, Seb2 a na obou vjezdových Lb a Sb.

Vjezdové návěstidlo nikdy nepovoluje posun. Ta bílá tam je pro jiné návěsti.

Posun ze stanice je povolen až po návěstidlo Označník, které se umisťuje asi 50 m před vjezdové návěstidlo. Za něj se posunovat nesmí (nebo může za splnění jiných podmínek).
Obrázek
Označník ti ve schematu chybí, měl by tam být.

chphoto píše:Samozřejmě nesmí se dostat za vjezdové a na něm by měla blikat bílá s červenou, že?


Blikající bílá s červenou je zvláštní návěst Pomalu na přivolávací návěst. Ta signalizuje nefunkčnost zabezpečovacího zařízení nebo jiný vážný problém a dovoluje jízdu vlaku za zvláštních podmínek.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 29 lis, 2022 9:57 am

sidlo píše:
chphoto píše:Trpaslíci Sea1 a Seb2 by měly být vpravo od koleje.


No teoreticky jo, ale ten vjezd je branej jako dvojkolejka (akorát s větším odstupem od sebe). A na dvojkolejce jsou návěstidla vně (nebo to alespoň někdo tady tak psal, jestli mě paměť neklame).
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 29 lis, 2022 9:59 am

Takže už v tom mám trochu jasněji, jak to postavit, aby to dávalo smysl, ne posun na celou stanici, ale jen tudy, kudy se opravdu pojede a ne proti sobě (konkrétně u těchto 2 kusých kolejí). A ano, označníky tam chybí, to je pravda.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník