Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod HonzaM » sob 05 úno, 2022 10:24 pm

vojtas píše:K rozestupům kolejí. Na modelových kolejištích se rozmáhá nešvar "dát to dál od sebe ať se tam vejde peron", ale ve skutečnosti jsou osovky kolejí u stanic s nízkými nástupišti, ať už jsou to sypaná, nebo třeba hrany tischer na 250/380mm, mezi čtyřmi a pěti metry. Třeba v TT je i těch 5m míň, než co nabízí výrobci kolejiva, a hádám, že v H0 je to podobně. Tedy koleje dál od sebe ne-e.

Co myslíš tím nešvarem na modelových kolejištích? Nástupiště se tam vejít nemají?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod michal_n_cz » ned 06 úno, 2022 12:31 am

vojtas píše:K rozestupům kolejí. Na modelových kolejištích se rozmáhá nešvar "dát to dál od sebe ať se tam vejde peron", ale ve skutečnosti jsou osovky kolejí u stanic s nízkými nástupišti, ať už jsou to sypaná, nebo třeba hrany tischer na 250/380mm, mezi čtyřmi a pěti metry. Třeba v TT je i těch 5m míň, než co nabízí výrobci kolejiva, a hádám, že v H0 je to podobně. Tedy koleje dál od sebe ne-e.


Správná připomínka :!: - je třeba zjistit kolik je to ve skutečnosti. Nespokojte se s konfekční geometrií kolejiva většiny výrobců. A proč to dělat víc když to má být míň? Zároveň místa není nikdy nadbytek. Upřesním údaj "mezi čtyřmi a pěti metry" Pokud vím tak ve stanici min. 4,5m pokud není nástupiště, se sypaným nástupištěm min. a docela často 4.750mm viz. názorný náčrtek. Lze to také velice snadno odměřit u konkrétních stanic na google mapy.
Obrázek
V tomto případě osovou vzdálenost dál neee, ale také míň neee, nechat jak je, protože Elite má 59mm? x 87 =5.133mm a 4.750 je minimum ne maximum a je to zároveň v oblouku, který teď bude mírnější odhaduji dle foto cca 1.200-1.500? - určitě posun k lepšímu.
Význam by to mělo třeba u stanice o třeba 6-ti a více kolejích protože pokud zmenším osovou vzdálenost - zkrátí se co :?: a zdelší se co :?:
Doporučuji pohlídat vzdálenost hrany nástupiště - 1.650/87=18,96...19mm. NEM102 nám říká že BL3/2 má být 20mm a NEM103 ještě +E tedy +2až3mm protože oblouk. Nicméně tady bych doporučil fyziký test vhodnými vozidly a očekávám zjištění, že NEM je "příliš přísná" a je tam velká vata a nemusí to být tolik.
https://www.morop.org/images/NEM_regist ... e_2019.pdf
https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem103_d.pdf
https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem301_d.pdf
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod vojtas » ned 06 úno, 2022 3:21 am

Michal_n_cz:
Třeba na nejstarších tratích ÖLEG je osovka i s nástupištěm a dnes i s hranami Tischer pouze čtyři metry - typicky Kouřim (tam to mám zaměřené i totálkou v reálu), Bošice, Zásmuky před rekonstrukcí. Stejně blízko jsou od sebe snad i koleje v Čáslavi v obvodu místního nádraží. Později se dělalo 4250, to bylo snad na trati do Žacléře.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod jafobe » ned 06 úno, 2022 10:22 am

vojtas píše:K rozestupům kolejí. Na modelových kolejištích se rozmáhá nešvar "dát to dál od sebe ať se tam vejde peron", ale ve skutečnosti jsou osovky kolejí u stanic s nízkými nástupišti, ať už jsou to sypaná, nebo třeba hrany tischer na 250/380mm, mezi čtyřmi a pěti metry. Třeba v TT je i těch 5m míň, než co nabízí výrobci kolejiva, a hádám, že v H0 je to podobně. Tedy koleje dál od sebe ne-e.

Nebudu obhajovat zvětšení osové vzdálenosti kolejí kvůli peronu, jen to beru jako zamyšlení z pohledu konstrukčního.Ono trochu větší osová vzdálenost koleji může trochu asi i své opodstatnění... Kdyby se zmenšovalo vše do daného měřítka, tak stranové vychýlení vagonů bude oproti realitě o dost větší. I při zachování přesné šíře skříně vozu bude vůle bočního pohybu náprav samotných na kolejích nebo v jejich uložení v závislosti na konstrukci vozidla třeba i pár mm nejen v TT ale i v H0. Kolo samotné je oproti reálné zmenšenině širší v nepřímé úměře k měřítku (menší měřítko = vetší šíře kola. Tomu se musí trochu přizpůsobit jeho okolí, tudíž se třeba vzdálenost vnějších stram ložiskových domků opzoti přesnému zmenšení reality taky zvětší, a podobně je na tom víc dalších věcí... A pokud bych bral ohhled na možnost uchopení vozu a jeho vyndání z koleje mezi dvěmi dalšími na kterých jsou soupravy, tak to i v osovkách které jsou od výrobců může být pro někoho trochu problém. A přeci jen vláčky byli dřív priorotně určené dětem, bez ohledu na to že si i dřív s nimi víd hrálo tatínkové... Teda u mě tomu tak nebylo, mě do hraní si s vláčky rodiče v mládí nezasahovali, snad krom toho že když jsem je chtěl stavět po podlaze musel jsem si uklidit a vytřít, ale důvod jsem pochopil v poměrně útlém věku... :mrgreen:
Jinak se omlouvám za OT. kdyžtak to správci mohou přesunout jinam. ;)
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 06 úno, 2022 6:38 pm

Ahoj Jirko,
Vypadá to hezky s tím větším poloměrem. Co se týká nástupišť, nerozšiřoval bych osově vzdálenosti. V Bečově mám taky u nástupišť vzdálenost cca 55mm (4750mm ve skutečnosti) s poloměrem 1600mm by neměly být ani problémy s průjezdem dlouhých vozu, ani se spřahováním vozů v oblouku.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirka1984 » ned 06 úno, 2022 8:36 pm

Ahoj Michale, osové vzdálenosti nechám 59mm jak bylo před tím. Už mám položené 2vnitrni oblouky. Nejmenší má nakonec 1700mm jen u pravého zhlaví se to trochu utáhne. To ale moc nevadí. Vagóny jdou spojovat krásné.U té ew2 výhybky na slepou kolej je menší esicko ale vagóny se na něm kroutí úplně stejně jako na výhybkách. V pátek budu pokračovat s pokládkou.
Ještě jednou díky za přemlouvání Vás všech.
Fakt to vypadá lépe.
Jirka
Přílohy
16441797555131873680948.jpg
1644179627968668113838.jpg
164417956941138153255.jpg
Jirka1984
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Zlámalík » ned 06 úno, 2022 11:14 pm

Přidám se taky s pochvalným mručením, tohle má šmrnc! Přestal to být "vlakodrom" a stal se z toho model.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2645
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod vojtas » pon 07 úno, 2022 1:34 am

Vypadá to výborně, moc to vzhledu pomohlo.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirkátor » pon 07 úno, 2022 6:16 am

Nejsem až takový odpůrce "skládacích metrů", jako jiní, ale tohle bude opravdu lepší.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Dusan » pon 07 úno, 2022 8:59 am

Tak a ještě zkus popřemýšlet nad úptavou tohoto místa, ten oblouk je hrozný. I za cenu zkrácení té koleje bych to zkusil předělat. Aspoň si to zkusit zase překleslit už k hotovému.
Přílohy
164417956941138153255.jpg
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1336
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod HonzaM » pon 07 úno, 2022 9:47 am

Dusan píše:Tak a ještě zkus popřemýšlet nad úptavou tohoto místa, ten oblouk je hrozný. I za cenu zkrácení té koleje bych to zkusil předělat. Aspoň si to zkusit zase překleslit už k hotovému.

Absolutní souhlas, ten oblouk je fakt pěst na oko. Zkus to třeba s obloukovými výhybkami, s tou první i druhou.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirkátor » pon 07 úno, 2022 11:07 am

Pěkný příklad stanice v oblouku jsou třeba Chotýčany. Tak je to dokonce do S.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirka1984 » pon 07 úno, 2022 1:34 pm

Pánové ten oblouk na horním nádraží se mi nechce předělávat,zkrátila by se délka koleje. Plánuju do koncové stanice posílat i nákladní vlaky a ten se na zbylé dvě nevejde.
Oblouk zamaskuju křovím a nebude tolik vidět.
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod HonzaM » pon 07 úno, 2022 3:35 pm

Pomohlo by vyměnit tu první výhybku za levou obloukovou, koleje by se ti dokonce prodloužily a vjezd do stanice by byl płynulejší.
Nebo alespoň tu výhybku odbočující na tu kolej zlomenou oblouku dát výhybku s menším úhlem odbočení, třeba 10°.
Naposledy upravil HonzaM dne pon 07 úno, 2022 3:40 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 úno, 2022 3:36 pm

:wink: Ten pohled na nově položené staniční oblouky je fakt parádní a celé to hodilo jiný šmrnc. Bravo :P . Jsem rád, že jsi si zachoval podstatu kolejiště, ale dotvaroval podle svých představ, samozřejmě nemohu zapomenout na kluky co se ti snaží poradit ku tvému prospěchu.

Já si ale neodpustím menší osvětu. Především napoprvé nemohu navrhovat kolejiště ve flexi. Musím nejdříve využívat kusové kolejivo s jeho poloměrem oblouků a geometrie výhybek. Poloměry výhybek s kusovým kolejivem jsou totožné. U oblouků začínám od poloměrů např. R425 a pokračují dál R484 a R543. Zde kusovka končí, teď mohu využít flexi na další poloměry na R602, R661 a dále. U snížení kolejových spojů v protioblouků výhybek využívám flexi jako R866. Nevím, jestli jste si všimli, ale obloukové výhybky 12°mají dokonce vnitřní poloměr R377 :!:
Že modelář při stavbě použije místo kusovek flexi kolej je pro něho obrovské plus. Snížení počtu kolejových spojek a s ní souvisící poruchy v elektro, jako špatný přenos proudu, strávený čas hledání poruchy a své nervy :lol: .

Jiří, super. Netušil jsem, že až tak se klube krásné kolejiště :wink: . Jen tak dál.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků