od jafobe » stř 17 lis, 2021 8:02 am
Osobně bych spíš použil logiku, a popelovou jámu umístil na tu stranu nádraží za kterou trať stoupá nahoru... už jen z principu že když potřebují víc roztopit kotel, tedy nejen přiložit ale i zlepšit přívod vzduchu což obnáší trochu prorštovat popel z ohniště, sice parní lokomotivy mají popelník ale ne neomezeně velký, a když se bude muset víc roztopit v kopci, bude popel zase přibývat, tudíž je výhodnější popelník vysypat předem, to samé s vodou před cestou do kopce ji bude potřeba doplnit spíš než na cestu dolů z kopce.
Pokud je to jen mezilehlé stanice v rovinách tak není od věci mít jámu na obou stranách a vodné jeřáb mezi nejvíc využívanými kolejemi aby se dalo od jeřábu naplnit lokomotivy na obou kolejích. Samozřejmě jáma nemusí být na obou kolejích, stačila by na jedné straně nádraží na hlavní průjezdné koleji, pokud by byla odbočná do kopců na kterou jezdí vlaky i z hlavní trati tak před oběmi výjezdy. a na druhé straně nádraží na vedlejší koleji, a v případě křižování vlaků by prostě byla upřednostněna ta kolej aby lokomotiva mohla najet nad popelovou jámu.
Taky není od věci zvážit aby popelová jáma nebyla mezi nástupišti, což u délkově zkrácených nádraží může být trochu problém...