Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 zář, 2021 5:04 pm

Abych vše přivedl na pravou míru.
O drážních hasičích už jsem uvažoval dlouho, ale najít nějaké podklady je dost obtížné.
Bohužel hasičskou pamětní knihu si většinou nevedou. Takovou knihu mají jen dobrovolní hasiči, která vznikla založením sboru a končí většinou rokem 1939. O tehdejší technice, která přežila, do let 50sátých tam toho moc není. Více je tam technika, která byla při založení sboru a pak jsou nákupy a doklady po pár letech.
Takže modelář je odkázán jen na doslech pamětníků, popřípadě když něco někde vyhrabe.
Další problém je sehnat odpovídající modely, které zase nikdo nedělá, protože nejsou atraktivní pro většinu modelářů. A pokud se vyrobí, tak jen v omezeném množství, že se o takovém modelu jen stěží dozvíte.
Když se podaří model koupit, tak je problém, že výrobce neudává, jaká léta má model představovat. Většinou jsou to předlohy, které se nacházejí v muzeích nebo je nějaká fotodokumentace bez udání datování. Když to bude předloha podle muzejních sbírek, tak většinou se modelář dozví co to je, popřípadě, kdy se výrobek vyráběl, někdy jsou uvedena základní všeobecná technická data, ale o konkrétním voze se nic nedozví.
Tohle samé platí i o stavebnicích, kde zase není legenda výrobku, natož do jakého roku model pasuje. Když se podaří modeláři něco sehnat, tak zjistí, že některé díly tam nejsou nebo naopak je tam dílů více a většinou se nedá zjistit, k čemu mají sloužit. Když model složí podle návodu, pokut tam nějaký je, tak vzniklý model neodpovídá sehnaným podkladům, takže výrobce modelu má asi jiné poklady na stavbu, ale nikdo neví jaké.
Takže to je na vysvětlenou, proč drážní hasiči jsou tak jak stavím a technika je taková, aby aspoň nějak odpovídala léta.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 zář, 2021 5:26 pm

Další zajímavost - požární vlaky:
Nejprve byly zřízeny v jednotlivých drah požární vlaky, jejichž hlavním posláním byla likvidace požárů na širé trati, které způsobovaly největší škody na majetku. Při některých požárech byl požární vlak jediným prostředkem pro hašení v nepřístupném terénu.
Požární vlaky měly 4 vozy vybavené především pro hašení rozsáhlých požárů, kde bylo potřeba velkého množství vody. Požární vlaky se uplatnily při lesních a polních požárech. Skládaly se zpravidla z cisterny, plošinového vozu, uzavřeného vozu a vozu osobní přepravy.
Osobní vůz byl upraven jako kancelář, sklad a ubytovací prostor pro požární družstvo. Obytný vůz sloužil nejprve stálé posádce vlaku jako požární stanice až do doby, než hasiči přešli do zděných budov a vlak byl obsazován jen v případě vzniku požáru. V zavřeném voze byly uskladněny hadice a motorové stříkačky typu PS 3, PS 8 nebo PS 16. Na plošinovém voze bylo vozidlo Praga RN, které potřebovala při zásahu na širé trati vodu, která se čerpala z cisterny ( cisternových vozů bylo několik typů o objemech od 20 000 do 60 000 l ) nebo i z tendru lokomotivy. Voda cisteren byla také do hadic tlačena za pomoci přenosných stříkaček, naposledy typ PS 12, Teprve po roce 1960 byly k útvarům přidělovány první malé cisternové vozy ASC 16 Praga.
Požární útok se vedl bočními dveřmi na vagóně řady Z, na každou stranu byl od stroje veden jeden rozdělovač metrovou B hadicí od PS 12 a ta byla propojena savicí do železniční cisterny . Vždy záleželo na objemu cisternového vozu, stávalo se, že byly propojeny i dva kotlové vozy. Dále byly vlaky sestavovány tak, že na plošinový vůz na nájezdové rampě pro žňovou techniku najelo vozidlo CAS. Další varianta byla v době parní trakce a to plošinový vůz s přenosnou stříkačkou a ta brala vodu z tendru parní lokomotivy.

Minimální vybavení požárního vlaku:

• cisterna s vodou o obsahu minimálně 200 hl,
• motorová stříkačka s čerpadlem kategorie 12, nebo 8, případně jiná náhrada splňující požadavky pro
dané kategorie,
• min. 6 m sací hadice,
• 5 x 20 m požární hadice B,
• 4 x 20 m požární hadice C,
• dvě rozprašovací, nebo kombinované proudnice C,
• jeden rozdělovač,
• jeden sací koš.
• tři lopaty,
• dvě tlumnice,
• dva rýče,
• jedna sekera,
• jedna pila.

V roce 1953 bylo k dispozici 6 požárních vlaků, 9 požárních automobilů, 14 motorových stříkaček a 10 motocyklů. V dalším roce 1954 bylo 6 požárních vlaků, 34 požárních automobilů, 45 motorových stříkaček a 18 motocyklů.
Celkový stav všech příslušníků v útvarech požární ochrany v dopravě byl v roce 1954 pouze 276 osob. V některých četách byl stav 8 až 12 osob. Služba probíhala ve směnách po 12 hodinách služby a 24 hodin volno. Podle potřeby se střídání směn změnilo. Nepřetržitá pohotovost byla zajištěna ve třech směnách. U některých jednotek tak ve službě byli pouze 2 až 4 příslušníci. Tak malá jednotka nemohla být dostatečně mobilní a proto pro případy zásahu u velkých požárů se zřizovaly požární vlaky, které se doplňovaly příslušníky ozbrojené ochrany nebo dobrovolnými družstvy.
Podle statistiky jen v roce 1954 bylo celkem 392 požárů, které vznikly následkem jiskření lokomotiv. Nedbalostí bylo 106 požárů se škodou 11 269 990 Kčs. Technické a stavební závady byly příčinou 69 požárů, samovznícení briket a uhelných skládek bylo příčinou 63 požárů. Celkem bylo v roce 1954 evidováno 694 požárů se škodou 15 664 498 Kč.

Přehled objektů postižených požáry v roce 1954.

Správní a obytné budovy ČSD ………………………………………..............………. 52 požárů
Dílny, sklady a jiné provozovny ČSD …………………………………...........…….. 96 požárů
Jiné (cizí) budovy v zakázaném pásmu železnic ……………………......……… 38 požárů
Zemědělské budovy, kolny, stodola a podobné stavby ……………….....…… 8 požárů
Zemědělské plodiny (obilí, seno, sláma a podobné produkty) ……………. 60 požárů
Lesní požáry ……………………………………………………………..................……… 51 požárů
Železniční vozidla všech druhů ……………………………...........………………… 264 požárů
Pražce, telegrafní sloupy, řezivo a jiný průmyslný materiál ………………. 125 požárů

Po zrušení pravidelného parního provozu na ČSD se měnil charakter požární ochrany železnic. Nástup elektrických a motorových lokomotiv se měnil charakter požárů. Přibývalo požárů pod trakčním vedením, ale i požárů spojením s únikem nafty a olejů.
V letech 1965 až do roku 1980 bylo rozhodnuto o vybudování několika objektů požárních stanic, zpravidla přestavbou objektů nepotřebných pro dopravní a přepravní proces. Po roce 1985 bylo ve výzbroji požárních jednotek vedle užívaných CAS 32 T148 a CAS 25 Š 706 nové CAS 32 na podvozku T815, později nové CAS 25 K na podvozku LIAZ 101. Pro novou techniku se muselo za pomocí krumpáčů a lopat postaviti další garážové prostory. Postupně se prováděly úpravy garáží, sociálního zázemí a nových prostorů pro technické prostředky. Od roku 1987 se nakupovaly technické prostředky pro likvidaci následků železničních nehod a jiných provozních havárií, zejména úniků přepravovaných látek z kolejových vozidel. Zakoupeny byly soupravy vyprošťovacího nářadí „Lukas“ nebo „Holmatro“. Dále všechny motorové agregáty s veškerým příslušenstvím, zvedací a těsnící podušky „Vetter“, motorové řetězové pily „Huqvarna“, motorové rozbrušovací pily „Stihl“ a plovoucí čerpadla. Při nočním zásahu se používá osvětlovací přívěs BLA 4 či POS 3.
Vývoj techniky šel i ve vybavenosti osobními ochrannými prostředky. Do výzbroje byly postupně zavedeny vzduchové dýchací přístroje SATURN S 5, S 7 a křísicí přístroje SATURN-OXY. Zastaralé obleky proti sálavému teplu z azbestové tkaniny byly nahrazeny obleky OL 2 a při práci ve škodlivém prostředí se užívají obleky SUNIT, SOO CO, OPCH 90-PO, popřípadě obleky TRELLCHEM TS a TSE.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 09 zář, 2021 5:04 pm

Na svém kolejišti chci mít kultovní auta tehdejších dob.
Něco bude na silnice a ve dvoře. Další silniční technika bude vagónovaná.
Ze svého mládí si právě pamatuji Tatru 805. Tak jsem je chtěl mít a nejen pod logem ČSLA, ale i hasičské.
Právě přibyla Tatra 805 DA – valník.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 09 zář, 2021 5:28 pm

Před nedávnem jsem zde uveřejnil valníkovou Tatru 805, která je zachycena na fotce v roce 1960 Prešově. Bohužel u fotky je text oslavující výdobytky pracujícího lidu. Jinak nic jiného.
Obrázek
Tak jsem trochu poškádlil vyhledávače a zde je stejná Tatra 805, které patřilo mlékárně ve Valašském Meziříčí, jako rozvážkové vozidlo.
Obrázek
Obrázek
Zdroj: 805.cz.
Takže poslední model bude Tatra 805, která bude rozvážet mléko. Konve mám. Barva mlékárenských vozů byla modrá a bílá. Na fotkách se uvádí datum 1960 a 1965, tak je možné, že v druhé polovině 50let mohl vzniknou tento nákladní vůz, což dokládá SPZ (NN).
Naposledy upravil Tempotaxi dne pát 10 zář, 2021 11:34 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod loscarlos » pát 10 zář, 2021 8:04 am

Měl bych prosím malý dotaz, co to je za budovu, ta s tou dvojgaráží ? Jaký výrobce, hledal jsem něco podobného a zatím nenašel.
Děkuji předem za odpověď.
HO, už nemodelařím, jen si hraju ....
Uživatelský avatar
loscarlos
 
Příspěvky: 424
Registrován: úte 23 úno, 2010 8:50 am
Bydliště: okr. Benešov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 zář, 2021 11:31 am

loscarlos píše:Měl bych prosím malý dotaz, co to je za budovu, ta s tou dvojgaráží ? Jaký výrobce, hledal jsem něco podobného a zatím nenašel.
Děkuji předem za odpověď.
BUSCH 1452 HO - HASIČSKÁ STANICE. https://www.svetnakolejich.cz/BUSCH-1452-HO-HASICSKA-STANICE-d6957.htm
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 zář, 2021 12:25 pm

Při hledání na mně ještě vypadla další valníková Tara 805, která patřila dnes už neexistující Hostivické mlékárně.
Obrázek
Zdroj: hostivická historie. cz - foto: 5. ulice "Tyršova" ( Foto-archiv ©: ing Jiří Kučera )
Manipulaci ztěžoval zledovatělý povrch a je vidět, že kola hlavního podvozku jedou po chodnících úzké ulice.
Stěhování Iljušina Il-12B přes žst. Hostivice.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 zář, 2021 5:30 pm

Posledním modelem je Tatra 805, valníkový mlékárenský vůz, který má naložené konve. Jo pro mléko jsem chodil s bandaskou, kde jsou ty krásné chvíle, kde to v mlékárně krásně vonělo po mléčných výrobcích a čerstvém pečivu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 12 zář, 2021 6:49 pm

Další legendární malé autíčko Praga A 150 valník + naložené láhve PB.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 13 zář, 2021 9:33 am

Odpověď na email dotaz.
loscarlos píše:Měl bych prosím malý dotaz, co to je za budovu, ta s tou dvojgaráží ? Jaký výrobce, hledal jsem něco podobného a zatím nenašel.
Děkuji předem za odpověď.

Faller 130162https://www.hobby-shop.cz/masinky/mesto-prislusenstvi/mala-hasicska-zbrojnice-se-3-stanimi-(130162-28)
Tato trojgaráž patří pak ještě ke stavebnici.
Faller 130163 https://www.hobby-shop.cz/masinky/lehky/pozarni-zbrojnice-(130163-28)
Ale to pak nebude drážní, ale městská požární zbrojnice a na to už tam není místo. Dále většinou městská zbrojnice je asi tak uprostřed města, aby na každou stranu byl a stejně dlouhý dojezd.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod loscarlos » pon 13 zář, 2021 10:39 am

Děkuji za vyčerpávající odpovědi. Objednáno :-)
HO, už nemodelařím, jen si hraju ....
Uživatelský avatar
loscarlos
 
Příspěvky: 424
Registrován: úte 23 úno, 2010 8:50 am
Bydliště: okr. Benešov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 13 zář, 2021 11:36 am

loscarlos píše:Děkuji za vyčerpávající odpovědi. Objednáno :-)

Ta druhá stavebnice 130163 je moc německý typ stavby. Přitom ve stavebnici 130162 zbude hodně stavebních dílů. Tak jedině dokoupit stěny a přidat další přístavky.
Ono v pohraničí podobné stavby jsou, ale některá dost vybočuje československým poměrům.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 13 zář, 2021 11:45 am

Od silnice je postaven v požární zbrojnici kamenný plot a posuvná vrata. A nezbytná dopravní značka: zákaz parkování na vratech. Pak jsem doplnil pidi hasiče při údržbě techniky. Nebo při poplachu.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 13 zář, 2021 11:48 am

Také mám vyprošťovací hasičský tank. Ale ten se hodí do jiných let.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » pon 13 zář, 2021 12:57 pm

Jestli to vidím dobře, tak je to VT55. Na ten je opravdu ještě hodně brzo. ;)
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků