Automatická přejezdová světelná zabezpečovací zařízeníProto, aby přejezdové zabezpečovací zařízení nebylo závislé na lidském
činiteli a časy uzavření přejezdu byly jen po dobu nezbytně nutnou pro průjezd vlaku
nebo drážního vozidla, tak byl zahájen vývoj výstražného přejezdového zařízení,
které by bylo ovládáno jízdou vlaku, prostřednictvím kolejových obvodů nebo
kolejnicových dotyků. První automatické výstražné přejezdové zabezpečovací
zařízení bylo uvedeno u nás do provozu v roce 1934 na trati Otrokovice – Vizovice
ve Zlíně v Dlouhé ulici v km 11.094. Bylo to zařízení typu „Frýba“. Zařízení bylo
ovládáno kolejovými obvody a před přejezdem bylo návěstidlo směrem k vlaku, které
informovalo strojvedoucího, že výstražné zařízení je v činnosti. Signál byl
strojvedoucímu dáván bílým kmitajícím světlem. Přejezdníky, jak se návěstidla
označovala, byly umístěny 20 metrů před vlastním přejezdem z obou stran. Tato
vzdálenost vzhledem k rychlostem, jakými se tenkrát jezdilo a umístění v rovině, byla
dostatečná. Později se bílé světlo umísťovalo ve směru na trať přímo na výstražník.
Přibližovací úseky měly délku 450 metrů. Postupně byl tento typ zařízení
zdokonalován až po typ „Frýba 49“. Instalace těchto zařízení byla ukončena v padesátých letech minulého století.

Výstražník přejezdového zařízení Frýba FS 2 měl tři střídavě svítící červená
světla. Byl také doplněn poruchovým štítem, který se zvedal a zakryl světla. Také
společnost ČKD vyvinula přejezdové zařízení. Jejich výstražník měl jen jedno
červené světlo. Po roce 1945 bylo uvedeno do provozu první poválečné samočinné
zařízení typu Signal 1949 dne 25. 10. 1948 na trati Benešov – Dolní Kralovice v km
7, 430. Bylo ovládáno kolejnicovými dotyky a vnitřní logika byla provedena pomocí
rtuťových relé a mělo také poruchový štít. Bylo instalováno 15 kusů, ale pro špatnou
spolehlivost rtuťových relé se zařízení Signal 1949 nerozšiřovala a byla postupně
nahrazena jiným reléovým typem.

Zdroj: Vědeckotechnický sborník ČD č. 41/2016.
