Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Polabský » pát 07 kvě, 2021 8:08 am

Vladimíre, Vy jste pilný, jako ten fčela :lol: !!
Je a bude to paráda. Jen vnímám jednu maličkost, způsobenou převedením pomyslné reality do modelu.
V Nové Vsi je moc ostrý oblouk staničních kolejí. Způsobené je to úhlem odbočení běžných výhybek.
V žádném případě to není závada a po obsazení kolejiště vozidly to zanikne, zvláště s ohledem na Vámi uvažovanou epochu.
V té se nebudou vyskytovat 300 milimetrové kočáry aby to vypadalo jako skládací metr.
Vydržte a držte se !!
Těším se na setkání.
Zdravím, Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod sidlo » pát 07 kvě, 2021 11:17 am

Tempotaxi píše:Dále už přemýšlím, jaké tam dám návěstidla. Ve stanici Nová Ves budou světelná a počítám, že budou od firmy ESP, které se musí vyrobit.
Dále, kam umístit návěstidlo pro uzavírku koleje. Jistě bude u nákladových kolejí.
img
A toto vyčkávací návěstidlo s pojené s uzávěrkou koleje může být při výjezdu s výtopny.
img

Pokud budou ve stanici mechanická návěstidla německého typu, tak je možné uzávěry koleje použít.
Míchat návěstidla ESP a uzávěry koleje mi nedává smysl.
Pokud se předpokládá nasazení českých mechanických návěstidel nebo světelných návěstidel ESP, tak bych spíše použil Vložená návěstidla typu ESP.
vlozene_navestidlo.png

U manipulačních kolejí bych potom použil seřaďovací návěstidlo stejného typu.
seradovaci_navestidlo.png

A u výjezdu z depa vyčkávací návěstidlo bez uzávěry koleje.
vyckavaci_navestidlo.png
vyckavaci_navestidlo.png (212.89 KiB) Zobrazeno 3586 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 07 kvě, 2021 1:00 pm

sidlo píše:Pokud budou ve stanici mechanická návěstidla německého typu, tak je možné uzávěry koleje použít.
Míchat návěstidla ESP a uzávěry koleje mi nedává smysl.
Pokud se předpokládá nasazení českých mechanických návěstidel nebo světelných návěstidel ESP, tak bych spíše použil Vložená návěstidla typu ESP.

Ano, naprosto chápu. Jenže pan Zuska v knížce Návěstidla na modelovém kolejišti uvádí krásnou tabulku časového přehledu návěstidel.
Legenda:
a- Všeobecně platné
b- Platné vedle jiných
d– Na doživotí
r- Ruší se
z- Zavádí se

Obrázek
Moje představa je postavit kolejiště takové, že je na něm vidět život. Nemyslím, že se něco pohybuje, něco čoudí nebo vydává zvuk. Ale že je na kolejišti vidět technický vývoj, nějaká vývojová etapa. Opravdu nemám zájem o přesné škatulkování, vše přesně podle pravítka, pravidel a předpisů.
Každé nádraží prošlo nějakým vývojem. Některá nádraží dostala návěstní novinku hned. Jinde se zastavil čas a návěstidla jsou tam někdy až do dnešních dnů. Jak to bylo po roce 1945, se mohu jen dotazovat, ale podle staničních kronik se některé stanice doplnily německým návěstidlem. Je plno stanic, kde jsou, jak česká, tak i německá návěstidla. A 50-léta jsou moc divoká, skoro každé dva roky vychází nějaká noví předpis, takže není v žádných silách, aby každé nádraží bylo podle předpisu.

Ano jsem rád, za každý názor, za každou radu, připomínku, ale vyrovnat se s tím musím sám.

Proto sem dávám tuhle tabulku, co je možné a co není možné. Ano vstupuji na tenký let, jako vždycky. A chápu, že s takovou tabulkou nebudou všichni souhlasit, ale v době mého mládí to bylo svaté.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 07 kvě, 2021 1:37 pm

Ve stejné knížce pan Zuska popisuje využití návěstidla kolejové uzávěry. Na kolejové váze může být návěstidlo otočné a to podle přiloženého obrázku. Návěstidlo se používá jen při obsazení váhy vagonem. Základní návěs je tedy „kolej volná“.
Obrázek
Takže ho budu muset vyrobit, jako atrapu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 07 kvě, 2021 1:45 pm

V knize „Projekt a stavba modelového kolejiště „ od pánů Šupíka a Vlčka, je mechanická uzávěra koleje. Zde jsou aspoň nějaké rozměry.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 07 kvě, 2021 2:19 pm

Dalším počinem byla výstavba kolejové váhy. Tovární výrobek mně moc zpracováním nenadchl.
Obrázek
Dostal jsem delší plech na vážení.
Stavba dostala kamennou podezdívku, která je zakončena bílou cihlou. Stěny jsou potaženy omítkou. Základem je bílá barva na malování Dulux a odstín udělala žlutá Agama. Stavba je lehce patinována.
Dveře jsem ochránil proto povětrnostním vlivům, že se otevírají dovnitř a ne ven.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Ještě udělat návěstidlo.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Pavel-HP » pát 07 kvě, 2021 2:25 pm

Skrs ty luxfery bude na tu váhu dost blbě vidět.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 07 kvě, 2021 2:33 pm

Pavel-HP píše:Skrs ty luxfery bude na tu váhu dost blbě vidět.

A co takhle tovární železná okna, kdy byla normální tabulka skla.
Každá tabulka má rám, což u luxferu není.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Pavel-HP » pát 07 kvě, 2021 2:47 pm

Tak to potom jóó.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod lajblt » pát 07 kvě, 2021 3:37 pm

Dobré páteční odpoledne,

pana Zusku považuji za Pana Modeláře, který udělal mnoho práce zejména v oblasti práce s mládeží a jeho knihy byly jedněmi z prvních, které jsem jako desetiletý kluk hltal při stavbě svého prvního kolejiště. Bohužel ani on se nevyvaroval některých chyb v té uvedené tabulce. První světelná návěstidla byla sice v síti ČSD zavedena ve výhybně Vítkov, ovšem nikoli ve funkci vložených návěstidel, ale šlo o návěstidla hlavní. Splést si je bylo snadné, protože návěst "Volno" udávala pomocí kmitavého bílého světla, jak to dovoloval poprvé (ještě český) návěstní předpis D1/1939 ("Volno" bylo až do definitivního přechodu na návěstní barvy podle vzoru říšských drah v r. 1942 návěstěno bílým světlem). Teprve po válce se objevila skutečná návěstidla vložená (tedy se světlem červeným, bílým a modrým). Uzávěry koleje stejně jako návěstidla německého vzoru se u nás vyskytovaly jen v Sudetech, kde k jejich zavedení došlo při přestavbě staničních zabezpečovacích zařízení během války kvůli rostoucímu provozu. Takže za mne buď návěstidla německá (pak bude velmi snadné realizovat nezávislý pohon obou ramen) s uzávěrami koleje nebo návěstidla česká s návěstidly vloženými. Je možná i kombinace návěstidel vložených s odjezdovými ESP.

Co se kolejiště týče, smekám, to je paráda. Ať se dílo daří!
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 07 kvě, 2021 6:16 pm

lajblt píše:Dobré páteční odpoledne, ...................................Co se kolejiště týče, smekám, to je paráda. Ať se dílo daří!

Já opravdu děkuji, za Vaši osvětu a jsem velice rád, že to někdo vysvětlil polopatě. Bohužel každý modelář chce na to své dílo napatlat vše, co vidí. Vím, že to nejde a že se musím krotit.
Mám objednané návěstidla Viessmann, v německém duchu. Tak uvidím, zda se budou měnit ramena nebo je tak nechám.
Mám rád páru, většina modelů je přečíslovaná na ČSD. Takže kolejiště musí zapadat do města na severu, kde byl větší vliv němců. Tím pádem byl i větší vliv německé techniky ve stanicích. To znamená, že stanice musí částečně připomínat 50léta, kdy byla pára na vrcholu slávy. Přitom bude možné občas zabrousit soupravou do minulých let a udělat nějaký vhodný snímek.
Ale také mám modely, které spadají do let 60 až 80let.
A přitom se třeba ve stanici, jako je Martinice v Krkonoších zastavil čas.
Ano, nároky a představa je jedna část snu, realita je pak trošku jiná a výsledek je ten, že něco vznikne a zatím pořádně ani nevím co. Protože modelář si vždy nabaluje další a další věci, které tam chce určitě mít.
Je pravda, že předlohou ke stavbě mně je Kralupské nádraží, ale zase není na severu. Takže zase jen fikce a sen modeláře do určitého prostoru postavit kolejiště.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Polabský » pát 07 kvě, 2021 6:47 pm

Hezký den,
podle mne se nijak nepokazí celkový dojem, pokud budou užitá mechanická návěstidla s německými rameny.
Některé bych ale klidně přesto prostřídal užitím rakouského - českého ramene. Taková kombinace byla celkem běžná, s ohledem na nedostatek náhradních dílů v té době. Často jedno zhlaví rakouské, druhé německé. Německé měly také jednu výhodu, často byly smaltované a proto vydržely déle. Někde bývaly rakouské sloupy s německým ramenem ale i opačně.
Uzávěry kolejí byly ještě poměrně nedávno v Sokolově. Z této demontáže jedna skončila v NTM, druhá snad u ZMŽ.
Určitě bych jí ale neosazoval na výjezd z depa ve vazbě na vyčkávací Véčko, odkud se zpravidla jede posunem.
Uzávěra umožňovala jízdu vlaku.
Polabský.
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod lajblt » pát 07 kvě, 2021 7:36 pm

Jak tu psal kolega Polabský, není žádný problém ve stanicích tu návěstní techniku "namixovat". Mě by se třeba líbilo mít na společném zhlaví dvouramené německé Viesmany ve Staré Vsi, doplněné uzávěrami koleje, na opačném zhlaví mechaniky a ranžírky ČSD (jako v Martinicích) a v Nové Vsi světelná návěstidla ESP. A ta světelná ESPčka by klidně mohla být nastavitelná pro provoz do roku/po roce 1953 (i když to asi v praxi málokdo ocení) - jednoduše tak, že by se pro provoz "po roce 1953" nepoužívala spodní zelená a seřaďovací návěstidlo ESP by stačilo třeba jen jedno pro celé zhlaví (a ať zkusí někdo říci, že to tak nemohlo být, je to podle předpisů :) ).
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 08 kvě, 2021 8:18 am

Na začátku byl jednoduchý projekt, pak se začalo stavět a samozřejmě i měnit projekt. Protože základem jsou vždy rozměry nejen kolejí, ale i budov a dalších drážních zařízení. Ano, kolejivo má nějakou geometrii, stavebnice udává rozměry stavby, ale prostorové rozměry jsou prostě jiné.
Určitá vzdušnost je potřeba zachovat. Délkově zkracujete koleje, ale určitá zařízení, domečky nelze délkově zkracovat. A tomu se údajně říká kompromis. Jenže tohle se nedá změřit.
Jenže, než vše přilepíte, tak zkoušíte různé varianty, kde co bude, kam co dát, co dokoupit, co pak upravit a výsledek pak přilepíte, upravíte terén a je prostě část hotova. Jenže, jako vždy zjistíte, že tohle se mohlo udělat jinak, že se mohlo támhle ubrat a zas támhle přidat. Modelář není nikdy spokojen, se svoji práci, vždy mohla být lepší.
Další otázkou jsou finance, kolik je modelář ochoten dát, jenže, jak je známo modelář pořád dokupuje něco pořád dál. Jenže je i plno věcí, které nikde nekoupíte. Tak je musíte vyrobit a zase otázkou je kolik taková výroba bude stát, jak dlouho vám bude výroba trvat. A tak se dostáváte do improvizace a tomu se chci vyhnout.
A kdybych tenhle projekt stavěl znova, tak bude zase jiný a pokaždé bude jiný. A to nejen tím, že modelář vstřebává informace a názory od jiných, ale dostává pokaždé jiný nadhled a každý sen není dvakrát o dokonalém kolejišti. Pokaždé je jiný.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 08 kvě, 2021 11:56 am

Takto nějak bude vypadat v Nové Vsi stavědlo číslo 3 u děčínského zhlaví. Ještě se musí stavědlo dodělat a načančat.
Obrázek
Obrázek
A zde je prozatím první polovička skladiště ve stanici Nová Ves.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků