Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 27 dub, 2021 4:25 pm

Tak jsem protahoval pražské zhlaví pod lávku. Taktéž zde jsou dvě popelové jámy a vodní jeřáb.
Protože pořád ještě nemám objednané stavědlo, tak se na některých místech položily drátovody k výhybkám. Až bude stavědlo, tak se drátovody dodělají. Přechodová lávka také dostala další podpěrnou konstrukci.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 27 dub, 2021 4:38 pm

Na druhé straně nádraží Nová Ves jsem položil základy třeba děčínského zhlaví. Tahle nějak by to mohlo vypadat.
Obrázek
Obrázek
Na čtvrté koleji je levá výhybka. Vzniká zde na pátou skládkovou kolej protioblouk. Výhodné by bylo zde dát pravou obloukovou výhybku.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 27 dub, 2021 4:54 pm

Dále při sestavování kolejiště Nová Ves a položení výhybky u první koleje směrem do depa se mně naskytla taková úprava.
Obrázek
První kolej manipulační se může rozdělit na dvě poloviny. Tím pádem vznikne kolej pro odstavení třeba motorových souprav, které zde ve stanici končí.
Napravo je první výhybka doleva a vede do výtopny. Další výhybka vede rovně a doprava přes křižovatku, která se nahradí poloviční anglickou výhybkou. Aby se zajistil průjezd na druhou polovinu první koleje, je zde další levá výhybka. Tohle je první úprava.
Obrázek
Druhá možnost je vynechat poslední výhybku, za křižovatku dát opravdovou anglickou výhybku. A do výtopny pak mám možnost použit dvě výhybky.
Druhá možnost se mně zamlouvá více.
Ale v každém případě to sem chce přidat stavědlo.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » úte 27 dub, 2021 6:07 pm

Taky se mi víc líbí ta druhá možnost. U té první si ani neumím představit, jak by dál vedly koleje obou přímých větví výhybek.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 27 dub, 2021 6:23 pm

Jirkátor píše:Taky se mi víc líbí ta druhá možnost. U té první si ani neumím představit, jak by dál vedly koleje obou přímých větví výhybek.

U té první možnosti se musí obě výhybky pod křižovatkou spojit. Tím pádem, pak je potřeba místo křižovatky dát poloviční anglickou výhybku. Také se to dá nahradit levou a pravou výhybkou. Což je zase stavebně jednoduší a pro železniční společnost levnější.
Obrázek
U druhé možnosti se pak musí při vynechání jedné výhybky použít anglickou výhybku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 27 dub, 2021 6:42 pm

Dalším technickým oříškem budou návěstidla.
Budou potřeba dvě jednoramenná mechanická návěstidla. Která budou ve stanici Stará Ves, jako odjezdová.
Dále ze stanic Stará a Nová ves, směrem do Odbočky Ves, bude potřeba od stanic přidat dvouramenná mechanická návěstidla, jako cestovní návěstidla, která ukazují cestu rovně nebo do odbočky.
Dále ve stanici Nová Ves mají být světelná návěstidla ČKD (Elektro Signal Praha – ESP), které bohužel nikdo nevyrábí. A se budou muset vyrobit.
Obrázek
Je pravda, že si to mohu trochu zjednodušit. Jednoramenná návěstidla mou být makety, ale musí být označeny býlím křížem. Dvouramenná návěstidla mohou být německého typu, jako pozůstatek po okupaci, kdy byla původní návěstidla zničena při nehodě. Ale světelná návěstidla tam chci.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod lajblt » stř 28 dub, 2021 10:59 am

Super práce. Jen pozor na to, že víceramenná odjezdová návěstdla byla zrušena k 1. 10. 1953. Od té doby jsou mechanická odjezdová návěstidla pouze jednoramenná bez ohledu na to, na kterou trať vlak právě odjíždí. Stejně tak cestová návěstidla zavádí až D1 z roku 1954.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 28 dub, 2021 11:46 am

lajblt píše:Super práce. Jen pozor na to, že víceramenná odjezdová návěstdla byla zrušena k 1. 10. 1953. Od té doby jsou mechanická odjezdová návěstidla pouze jednoramenná bez ohledu na to, na kterou trať vlak právě odjíždí. Stejně tak cestová návěstidla zavádí až D1 z roku 1954.

A tato kombinovaná návěstidla byla jen do roku 1946 nebo pak zůstávají na dráze ještě pár let po změně předpisu. Ano předpis byl vždy datován, k nějakému datu, ale různá zařízení ještě mnoho let sloužila dál.
Mám právě stažené návěstní předpisy rok 1939, 1946, 1954. Ale vždy to přeci neplatilo hned a nepředělalo se také hned.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod lajblt » stř 28 dub, 2021 12:06 pm

Kombinovaná návěstidla jsou záležitostí předválečnou, v r. 1946 již nejsou zmíněna, tudíž nemohla být v provozu. Samozřejmě u velkých změn bylo nějaké přechodné období, třeba jako při zavádění žlutého světla, ale pokaždé tam bylo dáno pevné datum, po kterém ta změna vešla v platnost všude. Takže druhé rameno na odjezdových návěstidlech po 1. 10. 1953 prostě ne, stejně jako telegrafy a zvoncové návěsti. V r. 1954 se toho měnilo více, třeba byly zavedeny rychlostníky a křižovatkové výhybky dostaly jiné návěstidlo. Také do té doby neexistovala závislá návěstidla, tj. žádné nepředvěstilo návěst dalšího návěstidla, buď mělo samostatnou předvěst nebo byly v zabezpečovacím zařízení zablokovány určité možnosti (to je v těch Návěstních předpisech z r. 1946 také zmíněno).
Naposledy upravil lajblt dne stř 28 dub, 2021 12:16 pm, celkově upraveno 1
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jirkátor » stř 28 dub, 2021 12:13 pm

Pokud nebyla jakákoliv návěst zmíněna v D1, nemohla být nikde na dráze. Dokud byla alespoň jedna někde umístěna (na dožití), musela být i v předpisu.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 28 dub, 2021 6:59 pm

Jirkátor píše:Pokud nebyla jakákoliv návěst zmíněna v D1, nemohla být nikde na dráze. Dokud byla alespoň jedna někde umístěna (na dožití), musela být i v předpisu.

Do správného názvosloví a významu návěstidel se moc nepletu. Prostě tomu moc nerozumím a raději si nechám poradit.
Jde mně o tento problém.
Bílá kuželka je jednoramenné odjezdové návěstidlo.
Bílá kuželka, která má červenou čepičku, je také mechanické návěstidlo. Může být dvojramenné, které ukazuje vjezd na určenou trať. Nebo může být jednoramenné. Podle mě se jmenuje cestovní, opakovací nebo krycí.
Obrázek
Vjezd do prostoru Odbočka Ves by měla být správně krytá návěstidlem.
Zásadně bych tam chtěl návěstidla, která zapadají do souprav, kde je ještě bíločervené písmo a žluté písmo. To znamená první polovina 50 let.
Předem děkuji za informace. :idea:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Miloš_P » stř 28 dub, 2021 7:42 pm

Pokud je bílá kuželka odjezdové návěstidlo, tak by po něm nemělo následovat ještě cestové návěstidlo, ale vjezdové návěstidlo do té odbočky (levá červená kuželka). To může být dvouramenné. Pravá červená kuželka je ale podle všeho odjezdové návěstidlo (jednoramenné).
Podle fotek to ale vypadá, že je odbočení tratí ještě součástí zhlaví stejné dopravny, takže bych tam spíš viděl pouze dvě odjezdová návěstidla jednoramenná (bílá kuželka a pravá červená) nebo dvě odjezdová návěstidla jednoramenná (levá a pravá červená kuželka) a cestové návěstidlo jednoramenné v místě bílé kuželky.
Varianta pouze dvou odjezdových jednoramenných návěstidel mi připadá asi nejlogičtější.
Nevím, ale jaké všechny tehdy platily předpisy a jaká byla realita.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 28 dub, 2021 7:55 pm

Každé zhlaví má svoje stavědlo.
Zhlaví Stará Ves má skupinové odjezdové návěstidlo, což je bílá kuželka.
Zhlaví Nová Ves bude mít odjezdové světelné semafory.

Pak spojení obou tratí v Odbočce Ves. Ta by měla být chráněna návěstidly, jak ze stanic (což jsou červené kuželky), tak i z druhé strany, ale tam bude tunel. Takže vjezdová do stanice by měla být před tunelem.

Jinak každé zhlaví je samostatné.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 28 dub, 2021 8:09 pm

Pro lepší představu jsem to lépe vyfotil.
Napravo je stavědlo a skupinové návěstidlo Stará Ves.
Nad ní je lepidlové stavědlo Nová Ves. Každá kolej bude mít svoje světelné návěstidlo.
Pak, kde je lokomotiva, je Odbočka Ves a dvě samostatné tratě. Vjezd do ní povoluji červené kuželky.
Takže každý prostor je samostatný.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Miloš_P » stř 28 dub, 2021 8:16 pm

Odbočka je tedy v obvodu obou dopraven (protože je až za oběma vjezdovými návěstidly),takže červené kuželky budou odjezdová návěstidla, bílá cestové a všechna světelné návěstidla u kolejí v Nové vsi budou cestová.
Jinak by to bylo, pokud by se odbočka nacházela dále od obou dopraven, to by byla kryta ve všech směrech vjezdovými návěstidly (jedno nebo dvouramennými) a mezi odbočkou a zhlavími Staré a Nové vsi by musela být ještě vjezdová návěstidla do obou dopraven.
Naposledy upravil Miloš_P dne stř 28 dub, 2021 9:49 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků