Spádoviště

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Spádoviště

Příspěvekod zdeno » úte 16 bře, 2021 4:51 pm

mne se libi treba serazovacka Teplicka nad Vahom, ktera je vedle hlavni trati a teda nebere prostor na kolejiste. Ale to je kolejove monstrum.
Jeho umisteni je dost vyhodne, prtoze je mezi vlakotvornymi stanicemi Varin a Zilina a teda je zasobaren prazdnych vozu a umoznuje aj odlehceni hlavni trati.
V minulosti to bylo dost kriticke misto, neboli spunt a vlaky chodily co 4 minuty nonstop !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Spádoviště

Příspěvekod Mcx » úte 16 bře, 2021 5:14 pm

Sakra Cipísku - vždyť o co ti jde, když to bude samostatné tak to můžeš "přilepit" k Řáholci taky, to ti jde o tu jednu kolej, kterou navíc to navíc spojíš ??? a tím to již s touto pupeční šňůrou nikdy nikam jinam třeba k jiné stanici nepostavíš. Vždyť to je to "přednádraží" tak neblázni s rekonstrukcí Řáholce a vytvořením "megasousoší" :D
A pokud ti jde o depo - tak si ho přilep k seřaďovačce a místa depa k Řáholci připoj vlečku aspoň to bude mít nějaký smysl, depo u Řáholce je zbytečnost, proto tam nikdy nic jezdit nebude.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod t29 » úte 16 bře, 2021 5:48 pm

Vzal jsem Cipískovo pdf s prvním návrhem a zkusil ho pro představu o velikosti naroubovat do layoutu z Hluku 2019.

Obrázek

Malý sál v Hluku má 22 metrů. Sestava Depo + Řáholec + ranžír má 15 nebo 18 metrů podle polohy depa. Napojit depo k dvojkolejnému zhlaví hodně zahustí prostor pro obsluhu: 2 lidi pro depo, 2 lidi pro stanici. Takže spíš 18 metrů.


Než stavět celé soumodulí, tak radši napřed vyzkoušet rozšíření Řáholce přidáním odbočky se standardním rozhraním a připojením existujícího skryťáku (co já vím, Mikulovice?) jako ranžíru. Když se ukáže, že to provozně nefunguje, pořád tam půjde připojit vlečka nebo cokoli jiného.

Obrázek
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 77
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: Spádoviště

Příspěvekod Mcx » úte 16 bře, 2021 7:03 pm

Seřaďovacku bych si představoval takto. Ten konec s výtažnou se dá zatočit nějakým větším poloměrem. Je to při dílech 120 cm celkem 960 cm, koleje délky cca 330 cm. Pro kratší vlaky vložené spojky - např. krátké Mn.
Okolo určitě dvojkolejka, ať je kapacita traťová pro vlaky a nevznikne špunt.
seradovacka_1.jpg

Pokud budu chtít vedle Řáholec, nebo jinou 2k stanici, nic mi nebrání, naopak tam mohu vložit krátký oblouk a přizpůsobil to sestavě kterou potřebuji, získám skoro 10 metrů tratě, na trati může být zastávka pro zaměstnance seřaďovačky a strojvedoucí :wink:
Na těch dvou či třech krátkých kusých bych viděl třeba opravnu vozů se zvedákama, musí to být "živé" :) tu výtažnou bych asi zdvojil - možnost dvou posunů.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod cer.t » úte 16 bře, 2021 7:44 pm

Já bych tedy s dovolením taky vložil svou malůvku :D
Narozdíl od zdejší většiny jsem jednoznačně nakloněn to spojit s Řáholcem pevně, právě proto, že mi z toho nevznikne 10 metrová samostatná seřaďovačka. Nejsem taktéž příznivcem různých přílepků, jako je (promiň) i to depo a klidně bych ho nějak zakomponoval do stanice. Líbí se mi Martinem odkazovaná stanice Greifenstein. Je třeba rozmyslet kolik kolejí vlastně potřebuju - do příjezdovo/odjezdové skupiny a kolik do řadící. Já bych to nepřeháněl s těmi počty...
K mému návrhu - abych neměl dlouhou výtažnou kolej, tak bych pahrbek vložil mezi stanici a nové díly. Příjezdová skupina může být staniční koleje, ze kterých to rovnou půjde na pahrbek. Odjezdová skupina může sloužit při přeplnění příjezdové i jako příjezdová. Je možné tam vložit i nějaké spojky pro kratší vlaky do odjezdové skupiny. Vyšlo mi to při 3,3 metrových kolejích na díly 4x120 cm. Není to málo, ale není to Ostrava Pravé, jak tu bylo o příspěvek dříve prezentováno 8)
Přílohy
raholec_seradovacka.jpg
greifenstein.JPG
Naposledy upravil cer.t dne úte 16 bře, 2021 7:56 pm, celkově upraveno 1
cer.t
 
Příspěvky: 301
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » úte 16 bře, 2021 7:50 pm

Ahoj. Vy mě dáváte. Ještě že jsem ženatý a zvyklí na to, že jdu do diskuze s manželkou se svým názorem který považuju za nejlepší a odcházím s názorem manželky. :D :D .

No věcně:
1. Že to bude velké, spíš hodně velké s jakýmkoli nádražím (nemyslím že by někdo z klubu stavěl nějaké větší nádraží) ať už RAH nebo jiné jsem počítal. Ono to prostě na třech metrách být nemože.
2. Nepředpokládám, že to celé bude uprostřed trati jako nějaká "mezilehlá" stanice. Takže to zřejmě bude vždy u nějakého nádraží ať už RAH nebo nějaké jiné.
3. Vcelku se mě líbila myšlenka jakou tu navrhl Standa (T29) a to vyzkoušet co to udělá když se na RAH napojí seřaďovací nádraží. Myslím že to není finančně žádná katastrofa když bych to vyhodil. Jestli je to reálné, nechám na posouzení zkušenějších.
4. Milane sice se budeš čertit, ale té třetí koleje vlevo se nevzdám. Když tak se tam dá šturc když ta "pupeční šňůra" nebude využitá.
5. Milane, jak si představuješ výjezd seřazených souprav z ranžíru? Já to fakt plánuju jako spádoviště "se vším všudy" takže i brzdy a pod. Techniku prozatím neřešit. Jak to bude vypadat provozně? Bude se se vším jezdit doprava přes výtažnou? (Pokud to nebude u RAH přes pupek)
6. Ten počet kolejí na celém tom seřadišti nemože být víc jak 12 kolejí spíše 11 aby traťová nejela po hraně.
Jdu si něco nakreslit. Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod cer.t » úte 16 bře, 2021 7:53 pm

Cipisku nevzdávej to, s názorem manželky se sice vskutku odchází, ale realizuje se názor tvůrce. Pak se jen na dotaz, že jsme se přeci dohodli jinak odvětí: "Už je to udělané, chceš-li to jinak, však si to můžeš předělat..." 8)
cer.t
 
Příspěvky: 301
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » úte 16 bře, 2021 7:54 pm

Doplněk k depu neboť Tomáš mě blokl vložení asi jsme ho dávali ve stejnou dobu.
Depo bude vždy jen to jedno co máme. Sice megalomansky pojaté ale jiné nikdo stavět nebude. Alespoň já se na to necítím. Co taky s dvůma depama v klubu. Mimochodem i Martin Kejhar není úplným odratitelem spojení RAH - seřadiště. Dokonce jsem pochopil, že je spíše zastáncem.
Cipísekmp.
Tome už zas? Zas mě to bloklo chichi.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » úte 16 bře, 2021 8:23 pm

Mimochodem jenom technická, jaké poloměry by měli být jako MIN v tom ranžíru aby to bylo dle podmínek sjízdné. R=1000mm? Předpokládám že vzdálenosti kolejí standart 59mm rozteč kolejí tillig elite EW3.
Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod cer.t » úte 16 bře, 2021 8:26 pm

Ja bych to videl na testovaci spadoviste na styrodurove desce. Napr. Jako vzorek pridreneho vozu jsou tovarni vozy s podvozky bramos s dvojkoli osy 24,4mm.
Kdysi, kdyz se uvazovalo u spadovisti ve skryte, tak byl jeden z navrhu mit v mirnem sklonu i cast delky seradovaci koleje, aby vozy dojizdely samy dal pomalou rychlosti
cer.t
 
Příspěvky: 301
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » úte 16 bře, 2021 8:40 pm

Ahoj Tome. Přečti si diskuzi trochu zpět. Je tam vše popsáno. Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod Mcx » úte 16 bře, 2021 8:43 pm

Pokud chceš něco zkoušet a jak vidím sny tě neopouštějí :D , tak si jako první postav tréninkový "kopec" se zhlavím na 5 kolejí a otestuj si jakou výšku kopce, jaké sklony na zhlaví, části kolejí ....nezapomenout že se musím i kopec od směrových kolejí objet.
Tady je polský skryťák s kopcem, bohužel si už nepamatuji jak se jmenuje, ale je to někde od Baltu, 5 směrových, 4 odjezdové/vjezdové kopec je vzadu s budkou a objíždí se vpravo na výtažnou, ve sklonu je to až do oblouků za výhybky. Ale jestli to fungovalo nevím.

Podstatné je vyřešit výšku kopce + sklony ve vztahu ke konkrétnímu zhlaví, tak aby vozy průměrné dojely cca max. 100 cm do koleje, takže i ty koleje budou muset být v mírném sklonu aspoň část této délky. Nemůžeš to mít sešup dolů a pak rovina... to neee, to musí pomalu klesat i na kolejích aspoň 100 cm, můžeš třeba udělat směrovou skupinu niže ať nemusí být kopec tak vysoký.....
Stejně jak ve skutečnosti musí pak dojít ke stlačování - tříděných vozů - tedy odvěsů jak se jim říká, výhodnější je nemít kopec - tedy z 0 na třeba 5 cm a pak zase dolů to zakružení koleje přes kopec - to je taky oříšek ... musí být jen tolik kolik snesou vozidla...., an nebo tu výtažnou na zvýšenou a ze strany výtažné jen malý kopeček a pak teprve dolů. Protože budeš muset řešit jak odvěšovat ???? to je oříšek - jednou bude odvěs jeden vůz pak tři vozy, kdy odvěšovat a jak aby se to nespojilo a aby to nebylo už natáhlé z kopce pak to skoro nejde......
No já si s tím hrál naposledy v roce 1976, koleje Pilz a jen malé pokusy, ... no moc to nešlo a před nějakými roky jsem zkoumal nakloněnou rovinu při které v přímé koleji jede průměrný vagon rozumnou rychlostí a tím jsem skončil - ale to jsem spíše zkoumal odpor vozidla při jízdě
No, je to na dlouhé výzkumy než poprvé "kopnout do terénu", aby to mělo alespoň minimální šanci na úspěch a to zda samostaně nebo se stanicí to je ..... až daleko potom.
seradovacka_4.jpg

ten kříž pod kopcem je tam zbytečný - vjezd z kopce na odjezdovou skupinu
seradovacka_3.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod Mcx » úte 16 bře, 2021 8:59 pm

A tady další příklad, tedy asi spíše špatný příklad - co je tam špatně - pod kopcem rovina, dlouhé zhlaví v rovině.......
Zhlaví pod kopcem by mělo mít pokud možno na všechny koleje stejný jízdní odpor a mělo by být co nejkratší.... takže symetrické veskle a zhlaví ve spádu a pak i kolej mírně z kopce... aspoň kousek. Tady na té stanici - no, pořádní Němci neměli ceduli a já si už nepamatuji jak se jmenovala, to znamenalo velký švunk vozu s kopce a pak na rovině za chvíli stál..... takto to nebude nikdy fungovat. Samozřejmě je to dáno konfiguraci stanice - v ní to jinak nešlo, ale .... no i ty zlomy nivelety... taková pěkná stanice a tak zkonit ten kopec :roll:
seradovacka_5.jpg

seradovacka_6.jpg

seradovacka_7.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod Mcx » úte 16 bře, 2021 9:14 pm

A ještě dvě fotky - sunulo se na kopec, ale jaký byl výsledek snažení už nevím
seradovacka_8.jpg

stanice je veliká i s okolím a výškově rozvrstvená, parádní... až na ten "kopec"
seradovacka_9.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod radeksindy » úte 16 bře, 2021 10:30 pm

To je Walburg, který jsme tu už s Petrem připomínali. Originál stanice je v podstatě uprostřed vedlejších tratí a lokálek vedoucích na tři strany, ale pokud si dobře pamatuji, tak se v řadilo i na čtvrtou lokálku, odbočující o kus dál po jedné z tratí. Není to nic pro hlavní trať, žádné řazení Pn nebo podobných vlaků. Proto se řadí v podstatě jen na 4 kusé koleje.

Původní stanice je asi 1,5 km dlouhá, ale model je nepatrně zkrácený, protože má stanice asi jen 13 m (místo cca 17,5 v přesném přepočtu). Plán odpovídá, v harfě po pahrbkem nikdy žádné symetrické výhybky nebyly, všechny výhybky pro stanici se navrhovaly a stavěly podle originálu. Jsou na roštech frézovaných kuprexitu. A protože si stanici pamatuji ještě na dřevě, tak vím, že ve spádu leží určitě celá první výhybka a končí až pod dalšíma výhybkama. Předpokládám, že Martin stanici také pamatuje na dřevě, takže asi potvrdí. Připomínám, že se řadí jen na 4 koleje, dvě krajní kusé, které jsou vidět na fotce v prvním příspěvku jsou učené k odstavování, až ty další jsou k řazení.

První provozní zkušenosti ukazovaly, že největší problém je kvalita vozů. Na to se Cipísku připrav, vyzkoušíš si to na dobrých vozech a pak se budeš na setkáních divit :D
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků