Ahoj Cipísku a ostatní,
Původně jsem se k tomuto tématu zde nechtěl vyjadřovat, ale protože jsi mě vyzval přímo, tak píšu. Souhlasím s Milanem, že tato diskuse patří spíše do modulovky. Není ani tak o spádovišti, jako spíše o použití ranžíru v rámci modulovky a jak by mohl takový ranžír vypadat.
Podle mého názoru vhodně udělaný ranžír má u Řáholce smysl. Tvůrce layoutu může vždy Řáholec obklopit vhodně dalšími moduly (odbočky, průmyslové areály, sousední odbočné stanice, podle toho, co je přihlášeno na dané setkání) a pak už ten ranžír bude dávat smysl. V tom je kouzlo modulovky, že je variabilní a na každé setkání se dá kolejiště poskládat jinak a tak, aby dávalo smysl. Jedinec nemusí mít úplně všechno. Tvůrce grafikonu k tomu, pak napíše zajímavý a odjezditelný grafikon.
Takováto to stanice může být i centrem layoutu na menším setkání. Jen se musí odpovídajícím způsobem udělat layout a GVD a pár lidí se bude tři dny super bavit. Jinými slovy nesouhlasím s Radkem, že je vhodná jen na velká až obrovská setkání. V našich krajích ranžír chybí.
Na druhou stranu představa, že Řáholec s ranžírem bude středem kolejiště a bude dělat úplně všechno není správná a už to tu zaznělo. Osobně bych se osobní dopravou nezabýval a nechal bych to na některé sousední stanici v kolejišti a klidně i na skryťáku na konci dvojkolejky. Dvojkolejka má dostatečnou propustnost a aspoň na ní bude jezdit více vlaků. Tedy odstavné koleje pro osobní soupravy bych nedělal. Pár smysluplných přepřahů Ti tam může tvůrce GVD napsat a to tak, aby se časově pohodlně vešly a nebyl z toho stres. Třeba do Řáholce dojede rychlík s těžší lokomotivou (Papoušek, Brejlovec) a přepřáhne na lehčí stroj (Všudybylka, Ušatá,….) a bude pokračovat na vedlejší méně únosnou trať třeba jako Sp. Na jednokolejném zhlaví nemáš šturc pro vyčkávání stroje na přepřah a musíš to dělat do trati a pokud tam bude odbočka, tak volného času na té jednokolejce moc není a je to de facto místo omezující propustnost.
Co se schématu vlastního ranžíru týče, tak platí to, co napsal a nakreslil Milan. Malá odjezdová skupina (3 koleje optimum), objízdná a možná bych k ní dal ještě jednu kolej paralelně, ať máš kam odtáhnout soupravu ze stanice, když ti přijede více vlaků k rozřazení najednou. I když Ti grafikonista napíše dobře GVD, tak může a bude docházet ke zpoždění a pak Ti ta druhá kolej na předání do ranžíru opravdu hodně pomůže. A pak 6 až 8 směrových kolejí. Některé mohou být i kusé, ale nemusí. Krátká výtažná na druhou stranu, třeba jen z několika směrových kolejí by se taky hodila a taky vhodně umístěná kolej/koleje na odstavování služebních vozů.
Co se týče kapacity, tak má Milan taky pravdu. Z jedné výtažné, pokud budeš jezdit rozumně modelovou rychlostí, tak dokážeš rozposunovat tak 6 až 8 vlaků plné délky (řekněme 25 až 30 vozů, což může být v průměru tak 12 až 20 odvěsů). Na jeden odvěs potřebuješ průměrně 1 minutu reálného času. A to musíš mít zkušenou obsluhu.
Jestli ranžír podél trati nebo ne je otázka. Obojí má své pro i proti a řada argumentů už tu padla. Já bych se spíše klonil k tomu ho podél trati udělat a to tak, aby eventuálně šel použít samostatně a připojit i k jiné stanici jenom z oboustranným připojením z dvoukolejné trati. To je spíše na Tobě, jaké máš preference.
No a další otázkou je to spádoviště. Jak jsem už psal v příspěvku v modulovce
viewtopic.php?f=42&t=4011#p292319 , já spíše preferuji klasický posun. Na druhou stranu s dnešními prostředky (dostupná a výkonná elektronika) by mělo být možné udělat funkční systém brzdění pomocí kolejových brzd (měřit rychlost a možná i hmotnost a sledovat obsazenost směrových koleji a podle toho brzdit). Funkční a bezpečné kolejové brzdy existují. Vyzkoušel jsem si je v Greifensteinu a popsal v reportáži o setkání v Hochdorfu
http://blog.zababov.eu/ , na kterou jsi už odkazoval. Pokud budou ty brzdy řízené správně elektronicky, tak si dovedu představit, že to bude dobře fungovat. Ostatně na jednom z těch videí, na které tu byl odkaz jsou dobře funkční brzdy vidět.
Pokud se do toho spádoviště pustíš, tak máš moji podporu, ale je to určitě výzva.
Ještě ke Staré Pace. Vypadá to, že ji nemáte rádi. Problém, ale není v Pace jako takové, ale jak se v layoutu používá a jaká obsluha se tam dostane. Ano byla setkání, kde na ní provoz vázl. Buď byl opravdu nevhodně napsán grafikon (což pokud se pamatuji bylo tak dvakrát – bylo přetíženo zhlaví vedle depa, které je v podstatě jednokolejné) a nebo to bylo nezkušenou obsluhou a to buď v Pace a nebo některé sousední stanici. Ono když Vám ze sousední stanice špatně hlásí čísla vlaků a Vy ten vlak pak pošlete do jiné skupiny kolejí než měl jet, tak pak trvá minimálně půl modelové hodiny než to posunem napravíte. V tu ránu mají zpoždění všechny ostatní vlaky a problém je tu. Na druhou stranu jsem v Pace zažil mnoho směn, kde to šlapalo a pozorovat provoz v takto velké stanici je vždy zážitek.
Nezkušená obsluha je problém v každé stanici. Zavzpomínejte a najdete řadu směn na různých setkáních, kdy provoz kolaboval díky nezkušené obsluze třeba i v docela malé a jednoduché stanici. Toto je víc o práci s lidmi než o čemkoli jiném. Modulovka je týmová hra a členy teamu je potřeba trénovat. Bohužel, někteří lidé občas přeceňují své síly a u nás se tomu pozornost moc nevěnuje. Je na majitelích a pořadateli, aby si ohlídali, že do těch důležitých stanic jdou opravdu lidé, kteří je zvládnou. Jinak to kazí hru všem. Na řadě FREMO setkání se to hlídá a pokud danou stanici neznáte, tak tam jdete nejdříve na zácvik. Tedy jako jeden člen jinak zkušeného teamu nebo vyloženě pracovat v dané funkci s někým pod dozorem a třeba během jedné směny si vyzkoušet i několik funkcí. Až když se osvědčíte, tak Vás berou jako plnohodnotného člena obsluhy.
No to by pro dnešek stačilo.
Ranžíru zdar.