Spádoviště

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Spádoviště

Příspěvekod radeksindy » pon 15 bře, 2021 7:23 pm

ad Stará Paka: Majitel se pustil do podnikání a to ho natolik vytížilo, že momentálně je stanice složená a čeká až bude více času. Problém Staré Paky je téměř klasický, předloha nebyla tím, za co byla vydávána na modulišti. Pak musela nutně selhávat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod mlha » pon 15 bře, 2021 7:27 pm

nepleť tam pořád ten Řáholec, zkus uvažovat i o samostatném seřadišti, které půjde vložit variabilně k jakékoli stanici
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » pon 15 bře, 2021 8:19 pm

Takže nějaké úpravy. Nahoře zapojení do RAH bez větších úprav zhlaví. Dole s výraznějšíma úpravama, ale pokud by to výrazně zlepšilo obslužnost, zřejmě bych do toho šel.
spadoviste3.jpg

Horní dvě zelené koleje - širá trať
Čtyři modré koleje - příjezdová a odjezdová skupina
Spodních šest kolejí - vlastní seřadiště.
Jedná se mě primárně o to vlastní napojení do trati. Zbytek je aby tam něco bylo.
Cipisekmp.
Přílohy
spadoviste3.pdf
(12.59 KiB) 165 krát
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod MartinK » pon 15 bře, 2021 8:25 pm

Ahoj Cipísku a ostatní,
Původně jsem se k tomuto tématu zde nechtěl vyjadřovat, ale protože jsi mě vyzval přímo, tak píšu. Souhlasím s Milanem, že tato diskuse patří spíše do modulovky. Není ani tak o spádovišti, jako spíše o použití ranžíru v rámci modulovky a jak by mohl takový ranžír vypadat.

Podle mého názoru vhodně udělaný ranžír má u Řáholce smysl. Tvůrce layoutu může vždy Řáholec obklopit vhodně dalšími moduly (odbočky, průmyslové areály, sousední odbočné stanice, podle toho, co je přihlášeno na dané setkání) a pak už ten ranžír bude dávat smysl. V tom je kouzlo modulovky, že je variabilní a na každé setkání se dá kolejiště poskládat jinak a tak, aby dávalo smysl. Jedinec nemusí mít úplně všechno. Tvůrce grafikonu k tomu, pak napíše zajímavý a odjezditelný grafikon.
Takováto to stanice může být i centrem layoutu na menším setkání. Jen se musí odpovídajícím způsobem udělat layout a GVD a pár lidí se bude tři dny super bavit. Jinými slovy nesouhlasím s Radkem, že je vhodná jen na velká až obrovská setkání. V našich krajích ranžír chybí.

Na druhou stranu představa, že Řáholec s ranžírem bude středem kolejiště a bude dělat úplně všechno není správná a už to tu zaznělo. Osobně bych se osobní dopravou nezabýval a nechal bych to na některé sousední stanici v kolejišti a klidně i na skryťáku na konci dvojkolejky. Dvojkolejka má dostatečnou propustnost a aspoň na ní bude jezdit více vlaků. Tedy odstavné koleje pro osobní soupravy bych nedělal. Pár smysluplných přepřahů Ti tam může tvůrce GVD napsat a to tak, aby se časově pohodlně vešly a nebyl z toho stres. Třeba do Řáholce dojede rychlík s těžší lokomotivou (Papoušek, Brejlovec) a přepřáhne na lehčí stroj (Všudybylka, Ušatá,….) a bude pokračovat na vedlejší méně únosnou trať třeba jako Sp. Na jednokolejném zhlaví nemáš šturc pro vyčkávání stroje na přepřah a musíš to dělat do trati a pokud tam bude odbočka, tak volného času na té jednokolejce moc není a je to de facto místo omezující propustnost.

Co se schématu vlastního ranžíru týče, tak platí to, co napsal a nakreslil Milan. Malá odjezdová skupina (3 koleje optimum), objízdná a možná bych k ní dal ještě jednu kolej paralelně, ať máš kam odtáhnout soupravu ze stanice, když ti přijede více vlaků k rozřazení najednou. I když Ti grafikonista napíše dobře GVD, tak může a bude docházet ke zpoždění a pak Ti ta druhá kolej na předání do ranžíru opravdu hodně pomůže. A pak 6 až 8 směrových kolejí. Některé mohou být i kusé, ale nemusí. Krátká výtažná na druhou stranu, třeba jen z několika směrových kolejí by se taky hodila a taky vhodně umístěná kolej/koleje na odstavování služebních vozů.

Co se týče kapacity, tak má Milan taky pravdu. Z jedné výtažné, pokud budeš jezdit rozumně modelovou rychlostí, tak dokážeš rozposunovat tak 6 až 8 vlaků plné délky (řekněme 25 až 30 vozů, což může být v průměru tak 12 až 20 odvěsů). Na jeden odvěs potřebuješ průměrně 1 minutu reálného času. A to musíš mít zkušenou obsluhu.

Jestli ranžír podél trati nebo ne je otázka. Obojí má své pro i proti a řada argumentů už tu padla. Já bych se spíše klonil k tomu ho podél trati udělat a to tak, aby eventuálně šel použít samostatně a připojit i k jiné stanici jenom z oboustranným připojením z dvoukolejné trati. To je spíše na Tobě, jaké máš preference.

No a další otázkou je to spádoviště. Jak jsem už psal v příspěvku v modulovce viewtopic.php?f=42&t=4011#p292319 , já spíše preferuji klasický posun. Na druhou stranu s dnešními prostředky (dostupná a výkonná elektronika) by mělo být možné udělat funkční systém brzdění pomocí kolejových brzd (měřit rychlost a možná i hmotnost a sledovat obsazenost směrových koleji a podle toho brzdit). Funkční a bezpečné kolejové brzdy existují. Vyzkoušel jsem si je v Greifensteinu a popsal v reportáži o setkání v Hochdorfu http://blog.zababov.eu/ , na kterou jsi už odkazoval. Pokud budou ty brzdy řízené správně elektronicky, tak si dovedu představit, že to bude dobře fungovat. Ostatně na jednom z těch videí, na které tu byl odkaz jsou dobře funkční brzdy vidět.
Pokud se do toho spádoviště pustíš, tak máš moji podporu, ale je to určitě výzva.

Ještě ke Staré Pace. Vypadá to, že ji nemáte rádi. Problém, ale není v Pace jako takové, ale jak se v layoutu používá a jaká obsluha se tam dostane. Ano byla setkání, kde na ní provoz vázl. Buď byl opravdu nevhodně napsán grafikon (což pokud se pamatuji bylo tak dvakrát – bylo přetíženo zhlaví vedle depa, které je v podstatě jednokolejné) a nebo to bylo nezkušenou obsluhou a to buď v Pace a nebo některé sousední stanici. Ono když Vám ze sousední stanice špatně hlásí čísla vlaků a Vy ten vlak pak pošlete do jiné skupiny kolejí než měl jet, tak pak trvá minimálně půl modelové hodiny než to posunem napravíte. V tu ránu mají zpoždění všechny ostatní vlaky a problém je tu. Na druhou stranu jsem v Pace zažil mnoho směn, kde to šlapalo a pozorovat provoz v takto velké stanici je vždy zážitek.

Nezkušená obsluha je problém v každé stanici. Zavzpomínejte a najdete řadu směn na různých setkáních, kdy provoz kolaboval díky nezkušené obsluze třeba i v docela malé a jednoduché stanici. Toto je víc o práci s lidmi než o čemkoli jiném. Modulovka je týmová hra a členy teamu je potřeba trénovat. Bohužel, někteří lidé občas přeceňují své síly a u nás se tomu pozornost moc nevěnuje. Je na majitelích a pořadateli, aby si ohlídali, že do těch důležitých stanic jdou opravdu lidé, kteří je zvládnou. Jinak to kazí hru všem. Na řadě FREMO setkání se to hlídá a pokud danou stanici neznáte, tak tam jdete nejdříve na zácvik. Tedy jako jeden člen jinak zkušeného teamu nebo vyloženě pracovat v dané funkci s někým pod dozorem a třeba během jedné směny si vyzkoušet i několik funkcí. Až když se osvědčíte, tak Vás berou jako plnohodnotného člena obsluhy.

No to by pro dnešek stačilo.

Ranžíru zdar.
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: Spádoviště

Příspěvekod MartinK » pon 15 bře, 2021 8:45 pm

Ahoj Cipísku,
K těm posledním obrázkům. Pokud to děláš podél trati, tak bych přes rozhraní táhl jen tři koleje (dvě traťové a spojku do nákladové skupiny ve stanici). Pak bude ten ranžír s jedním přídavným modulem, kde bude spojka z té třetí spojovací koleje do traťové, použitelný i samostatně bez Řáholce a nebo někdo bude mít obloukové tříkolejné moduly (nemusíš to být ty) a bude ten celek velmi flexibilní. Ty tříkolejné moduly by mohli být použitelné i na druhou stranu, pokud výtažnou přimkneš k trati.
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: Spádoviště

Příspěvekod mlha » úte 16 bře, 2021 6:39 am

MartinK píše:Ahoj Cipísku,
K těm posledním obrázkům. Pokud to děláš podél trati, tak bych přes rozhraní táhl jen tři koleje (dvě traťové a spojku do nákladové skupiny ve stanici). Pak bude ten ranžír s jedním přídavným modulem, kde bude spojka z té třetí spojovací koleje do traťové, použitelný i samostatně bez Řáholce a nebo někdo bude mít obloukové tříkolejné moduly (nemusíš to být ty) a bude ten celek velmi flexibilní. Ty tříkolejné moduly by mohli být použitelné i na druhou stranu, pokud výtažnou přimkneš k trati.

Tesat do kamene začínající použitelný i samostatně, pokud budeš cipísku trvat na spojení s Řáholcem, pak by byl celek těžko umístitelný i do dolního sálu v Hluku
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » úte 16 bře, 2021 7:04 am

Ahoj. Já jen k té univerzálnosti. Ono teoreticky je cokoliv použitelné k čemukoliv když k tomu uděláš nějaký přechodový modul. Takže i toto "soumodulí seřadiště" by s redukcí šlo použít i jako skryťák nebo připíchnout k nějakému skryťáku. Tím ale zmizí podle mě ta pointa stanice s ranžírem která se alespoň blíží nějaké realitě jak to funguje. Dál jsem zvědavý kdo ty redukce postaví a jestli se to někdy využije. V každém případě ten spoj RAH / seřadiště nemůže dle mě mít míň jak tři koleje spíše víc ať se neomezuje provoz a není tam úzké hrdlo.
Ohledně napojení na RAH, tak se snažím využít prostor toho posledního modulu RAH aby se zbytečně nenatahovalo to seřadiště. Proto jsem "cpal" výhybky už na ten poslední modul, který stejně minimálně jednou úpravou bude muset projít a to přidáním angličanu mezi stávající kolej benziny a traťové koleje.
Osobně bych uvítal nějakou skicu (klidně v malování nebo na papíře a ofocenou) jak to napojení koncipovat ať nekreslím kraviny. Pokud bude návrhů více, tak se z nich už určitě dá vybrat něco použitelného.
Jinak jsem samozřejmě omezen hlavně šířkou neboť nechci to mít širší než 750mm čímž je i dán maximální počet kolejí vedle sebe.
Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 16 bře, 2021 9:57 am

A co natáhnout ranžír na druhou stranu vedle jednokolejky? Pak by šlo použít i standardní 2k zhlaví.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Spádoviště

Příspěvekod milan ferdián » úte 16 bře, 2021 10:27 am

Pánové jako N-kař vám do toho nechci fušovat, ale s Milanem/Mcx a Martinem souhlasím, že stačí ze stanice Řáholec jen maximálně tři výstupy. První dva, jako pokračování dvojkolejky a třetí výstup, buď jako staniční spojka nebo jako záchytná kolej z ranžíru. Co nechápu cipísku je, proč si komplikuješ život s úskoky. Normálně navaž moduly spádoviště na Řáholec a dvojkolejná trať uhne, tak jak je to na vlečce Setuzy. Na konci spádoviště se vrátí do původní stopy, tečka. :mrgreen: :wink:
-m-
Přílohy
Řaholec spadoviště DF.jpg
Řaholec 2 DF.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod milan ferdián » úte 16 bře, 2021 11:21 am

A ještě varianta s lokomotivní koleji.
-m-
Přílohy
Řaholec spadoviště DF 3.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod Mcx » úte 16 bře, 2021 3:14 pm

V rámci diskuze se vracím na začátek - k čemu toto vše roubovat k Řáholci? to nemá žádný smysl.

Jak používáme Řáholec - jako ukončení dvojkolejné trati a navázání dvou jednokolejných z opačné strany přes odbočku. Toto Řáholec stíhá, ale je to kapacitně na 80 -100% kapacity. Při využití kolejí 4 a 6 pro jízdu vlaků, křižování, obsluhu vleček, nákladišť..... teď k tomu připojím seřeďovačku - koleje 4 a 6 zaberu.... snižím kapacitu stanice a vznikne špunt.

Nebylo by rozumnější řešit seřaďovačku jako samostatné "přednádraží", podél trati (třeba dvojkolejky), vedle skupina vjezdová/odjezdová společná koleje 1-4 (5), vedle 5 kolejí směrová skupina + v těch rozích odstavné koleje pro vozy, případně malé depo, to může taky být vedle výtažné. Napojení z obou stran do trati (stačí pouze vjezdová/odjezdová skupina, většina směrových může být kusá), pokud dvojkolejka tak + oboustranné kolejové spojky..... je to univerzální nákladová stanice, jestli to dám vedle nějaké další stanice, to je jedno a nevznikne tak komplex jednoúčelový obrovský, problematický. Taková nákladová stanice bude i tak mít délku cca 10-11 metrů s tou výtažnou ale ta může jít i do oblouku společně s tratí, ať je to skladnější v modulišti.
A jestli tam budu řešit spádoviště je v podstatě jedno.
Řáholec pro tu seřaďovačku nepřináší nic - jeho dvě koleje 4 a 6 to je vcelku na nic, ty dvě koleje není problém dát do seřaďovačky.
Pokud budu počítat s obsluhou z obou stran, to se s klidem mohu rozmáchnout trochu více a do vjezdové/odjezdové skupiny dát 5 kolejí, do směrové 6 až 7 kolejí a to už bude macek, samozřejmě úměrně k tomu bude narůstat délka zhlaví, takže i zde s rozumem. Vzhledem k tomu, že směrová skupina má jedno zhlaví jen směrem na výtažnou, tak vyšší počet kolejí to zase tak neprodlouží, na směrové skupině použít na zhlaví symetrické výhybky.
Ale takto to vidím provozovatelné, ta obluda s integrací Řáholce je kočkopes provozně problematický.

Práce na takovém nádraží je jednoduchá - vlak přijede, vlaková odstoupí, najede posunová loko, posun vytáhne soupravu na výtažnou a třídí, hotový vlak ze směrové vytáhne do výtažné, zasune na odjezdovou/vjezdovou skupinu, najede vlaková loko podle směru a je vymalováno. Náklaďáci se mají kde vyřádit :wink:
Naposledy upravil Mcx dne úte 16 bře, 2021 3:26 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod milan ferdián » úte 16 bře, 2021 3:22 pm

Milane, souhlas co jsi napsal v posledním příspěvku, ale otázkou je kdo se pustí na Slovácku do stavby 11,0 metrového spádoviště :?: :mrgreen: :wink:
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod Mcx » úte 16 bře, 2021 3:26 pm

Milane na spádoviště bych v této chvíli zapomněl :D a kolik metrů si myslíš že to bude mít s Řáholcem - 15 minimálně :lol:
Navíc těch z těch 10- 11 je 3 metry trať + výtažná kolej, bahnhof odhaduji na cca 6-7 metrů něco jsou spojky na dvojkolejce - jednokolejku bych tam nedával, bo kapacita tratě je sviňa.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » úte 16 bře, 2021 4:00 pm

Ahoj. Abych k té myšlence "proč" taky něco řekl.
Nějak jsem se zhlédl v myšlence stanice, ranžíru a depa jako jeden celek. Vycházel jsem ze dvou pro mě blízkých nádraží a to Veselí n/Mor. a Břeclav. Samozřejmě obě stanice jsou o poznání mohutnější než Řáholec ale podle mě nehrozí že by někdo stavěl něco takového jak jsou tyto stanice.
Takže jsem si řekl, že vyzkouším co to udělá s Řáholcem aby to nějak vypadalo. No a dál to znáte.
Když vemu Veselí, tak to mělo odjezdovou/vjezdovou skupinu za dopravníma kolejama a dál směrem k depu ranžír. To s RAH udělat nejde, tak jsem se inspiroval s Břeclaví tam je to jako přednádraží. To už je schůdnější, neboť to nezasahuje do vlastní stanice. Sice jsem si naivně myslel že mě budou stačit koleje 4,6,8 v RAH aby mě dělali odjezd a příjezd z/do seřadiště ale vyvedli jste mě z omylu. No budiž. Myslím že většina tu ví, že nemám s železnicí nic společného a tudiž toho moc nevím takže mě postupně směřujete někam. Já se tomu nebráním neboť stavět paskvil to se mě nechce. Na druhou stranu si nějak nedovedu představit, že bude např: Hrocháč, 10m trati, seřadiště, 10m trati, zastávka RAH, RAH. Jak to bude vypadat? Nemělo by to seřadiště být u nádraží? Vždyť by se z něj vlastně takhle stala samostatná stanice a to už se mě v tom přestává líbit. Přeci jsem si chtěl hrát s odstavováním mašinek do depa, posunem na ranžíru bez stresu že blokuju trať (to mě ve skryťáku deptá a nemám na to nervy). Já bych se nebránil tomu, aby to celé bylo použitelné třebas s nějakým vloženým modulem aby se dala trochu změnit geometrie (doleva - otočíš modul - doprava) ale dávat to někam do širé trati to se mě opravdu nechce.

Pokud to nejde použít s RAH + depem (aspoň by bylo u RAH k něčemu) tak to pro mě ztrácí kouzlo.
Jinak k napojení na RAH, tak ten má dvě koleje siré trati, pak jedna mezera a pak kolej momentálně benziny. Tak jsem chtěl tu kolej benziny využít když už tam je na napojení a vyměnil bych jen jednu výhybku za angličana abych docílil toho, že se dá vjíždět z 4,6,8 a jen z 6,8.

Jinak posunem je to, že počítám s širou tratí vedle seřadiště a s třemi nebo čtyřmi kolejemi odjezdové/vjezdové skupiny na tom vlastním seřadišti. Tím jsme se "přiblížili" k Břeclavy.

No tolik myšlenkové pochody. Díky Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod milan ferdián » úte 16 bře, 2021 4:08 pm

Cipísku, je to jen na tobě, jak se rozhodneš. Zkus, jestli máš zájem moji třetí variantu. Máš tam po dvou odjezdových, příjezdových kolejí, lokomotivní kolej a ranžír. Pravou stranu jsem nekreslil.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků