Vydrzi modelova velikost TT?

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod konopaslik » ned 04 led, 2009 7:56 pm

Ještě před měsícem nebo dvěma bych se za TTčko taky mlátil a přivazoval se řetězama. Teď už se postupně TTček zbavuju a mám už naobjednáno pár věcí na Nko.

Za největší problém s přechodem k jiné velikosti jsem považoval množství věcí, které k TTčkům mám a i samotný prodej rozpracovaného fragmentu kolejiště jsem nepokládal za nic jednoduchého. Nejtěžší ale bylo se k tomu odhodlat. Zahodit nějaký sentiment, vykašlat se na to, jestli mám k těm věcem nějaký vztah nebo ne a prostě pryč s nima.

Nepřecházel jsem k Nku kvůli prostoru. Měl jsem na kolejiště vyhrazený poměrně slušný prostor a kolejiště jsem likvidoval kvůli přechodu na moduly - tou dobou ještě nerozhodnut, zda zůstanu u Tček, nebo půjdu do Nka. U přesunu do Nka pro mne nakonec nejvýraznějším motivem bylo jen a pouze to, že z té sekce Zababova znám pár lidí a že dle jejich vyprávění funguje Nková sekce jako pohodová parta lidí s velmi slušnou kvalitativní úrovní krajiny na modulech. To byly dva nejvíc rozhodující faktory a zbytek byl celkem podružný...

Každopádně zpětně jsem docela rád, že jsem se rozhodl, jak jsem se rozhodl. Zajímá mne primárně tvorba krajiny, takže trakci a vozidla jistě rád posoudí kdokoliv jiný. Pokud jde tedy o krajinu, vidím značnou výhodu v tom, že mohu kupovat menší stromy (paradoxně to na panelu byla ta nejdražší položka - takže ušetřím), spotřebuju méně foliáží a vůbec všeho podobného materiálu. A pokud jde o stavby (a zvlášť městské domy, na které jsem úplně ujetej), tak nabídka v Nku je přibližně mrakykrát větší, než v Tčkách (navíc není nutno se spokojit s Auhageňáckým H0/TT kompromisem). Nehledě na to, že ty Nkové stavby vypadají přirozeněji, nejsou tak "pohádkové".

A další věc, na kterou mne upozornil Dan B. a kterou já bych si asi neuvědomil - na Nkový modul se při stejné šíře modulu s TT vejde větší úsek krajiny. :)
Uživatelský avatar
konopaslik
 
Příspěvky: 384
Registrován: pon 28 dub, 2008 6:17 pm
Bydliště: Praha - Čimice (dřív Letňany)(dřív Holešovice)(dřív Kobylisy)(dřív Prosek) - prostě Praha-sever :)

Příspěvekod radeksindy » pon 05 led, 2009 2:55 pm

Jsem bývalý TTčkař a dodnes považuji přechod k H0 za to nejlepší co jsem v modelářství udělal. Letos to bude 9let a jediného čeho lituji, že jsem to neudělal dříve.

Rozdělení našeho trhu mezi H0 a TT je naším prokletím. Náš trh už dneska není tak chudý aby se pro něj nedaly vyrábět typicky české modely. Příkladem budiž brejlovec ROCO. Ale klidně k tomu mohlo dojít už dříve, kdyby byl trh rozdělen stejně jako všude jinde. Přesné rozdělení trhů u nás asi není známo, ale pamatuji, že na začátku devadesátých let byl podíl TT a H0 skoro stejný. Když kouknete na různé ankety a diskuzní fóra dnes (nebo když se podívám na strukturu členů v Zababově), tak TTčkařů ubylo. I z tohoto fóra plyne, že nových TTčkařů je méně, než uprchlíků k jiným velikostem.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Jarda H. » pon 05 led, 2009 5:49 pm

radeksindy píše: ..... že nových TTčkařů je méně, než uprchlíků k jiným velikostem.


A bude to jev trvalý :cry: , TéTé-čko přežije holt u nás starší generace :wink: ! Na eN-ko "nemám" kvůli minivelikosti a na H0 není prostor :!: Navíc odstavit TT do vitríny vzhledem k velikosti vlastního DKV je prakticky nemožný ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod konopaslik » pon 05 led, 2009 6:00 pm

Jarda H. píše:
radeksindy píše: ..... že nových TTčkařů je méně, než uprchlíků k jiným velikostem.


A bude to jev trvalý :cry: , TéTé-čko přežije holt u nás starší generace :wink: ! Na eN-ko "nemám" kvůli minivelikosti a na H0 není prostor :!: Navíc odstavit TT do vitríny vzhledem k velikosti vlastního DKV je prakticky nemožný ?!


Neodstavuj, střel to...
Uživatelský avatar
konopaslik
 
Příspěvky: 384
Registrován: pon 28 dub, 2008 6:17 pm
Bydliště: Praha - Čimice (dřív Letňany)(dřív Holešovice)(dřív Kobylisy)(dřív Prosek) - prostě Praha-sever :)

Příspěvekod Pavel Dryml » pon 05 led, 2009 6:26 pm

... dokud to ješště někdo koupí :!: :!:
P.S. Jednoho TTčkáře jsem už zvyklal na H0. D :D :D :D Nejdřív pochopil, že v H0 se toho dá dělat doma sice míň co do rozměru, ale víc co do detailů.
:
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod konopaslik » pon 05 led, 2009 6:54 pm

Pavel Dryml píše:... dokud to ješště někdo koupí :!: :!: :


Přesně tak.
Uživatelský avatar
konopaslik
 
Příspěvky: 384
Registrován: pon 28 dub, 2008 6:17 pm
Bydliště: Praha - Čimice (dřív Letňany)(dřív Holešovice)(dřív Kobylisy)(dřív Prosek) - prostě Praha-sever :)

Příspěvekod petrh » pon 05 led, 2009 6:56 pm

by me zajimalo, kdyby se to secetlo, kolik je tady celkem H0, TT ci Nkaru?
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod matokr13 » pon 05 led, 2009 7:13 pm

Ja som zažratý TT-čkar, bohužiaľ nemôžem porovnávať s N-kom lebo som sa s touto mierkou stretol len minimálne a myslím si to aj o sortimente, že nieje až taký veľký ako pri TT a HO. Na Hánulu treba mať dostatočné priestory, ktoré sú odmenené perfektnými jazdnými vlastnosťami, aj práca na týchto modeloch je pre ľahšia ako na TT-čku (predsa je to väčšie).
Nejdem porovnávať ceny modelov HO, TT, N, lebo môžeme povedať že sú skoro rovnaké a hlavný rozdiel spočíva v tom či si model dokážeme vyrobiť doma, alebo ho musíme kupovať hotoví.

Navždy zostanem verný TT-čku a možno odstupom času začnem aj HO a preto TT musí prežiť :!: :D :D :D
Uživatelský avatar
matokr13
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 10 pro, 2006 10:59 am
Bydliště: SVK Martin

Příspěvekod Zippich » pon 05 led, 2009 7:38 pm

radeksindy píše:Rozdělení našeho trhu mezi H0 a TT je naším prokletím. Náš trh už dneska není tak chudý aby se pro něj nedaly vyrábět typicky české modely. Příkladem budiž brejlovec ROCO. Ale klidně k tomu mohlo dojít už dříve, kdyby byl trh rozdělen stejně jako všude jinde.


Navrhuji domluvit se na modelářském Vítězném Únoru a těm proradným téčkařům fšecko rozdupat! ;-)
Ale vážně. Jinak je to velká pravda. Kdyby se rozdělená poptávka soustředila do jednoho měřítka, výrobcům by se vyplatilo vyrábět a nabízet původní zdejší vozidla...
Zippich
 
Příspěvky: 421
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Jarda H. » pon 05 led, 2009 7:50 pm

Zippich píše: ..... Kdyby se rozdělená poptávka soustředila do jednoho měřítka, výrobcům by se vyplatilo vyrábět a nabízet původní zdejší vozidla...


Jen blbni .... :lol: :!: Doba, kdy byla "jednotná poptávka" je už pryč, že bychom zase měli jednu (stejnou) výplatu, jeden dostupný typ auta, jeden typ televize, ..... ?! Zkrátka nevěřím tomu, co píšeš !! Český trh nebude ještě řadu let pro západní výrobce atraktivní, z hlediska kupní síly !!


PS : a navíc :lol: řada lidí, která chce mít DOMÁCI kolejiště, v měřítku H0 nic normálního nemůže z prostorových důvodů vytvořit !!
Naposledy upravil Jarda H. dne pon 05 led, 2009 8:01 pm, celkově upraveno 1
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod JBr » pon 05 led, 2009 7:54 pm

Na druhou stranu, treba ten brejlovec je v nabidce uz dvou firem... Treba se taky dockame.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod boy.rough » pon 05 led, 2009 8:51 pm

Jarda H. píše:
Zippich píše: ..... Kdyby se rozdělená poptávka soustředila do jednoho měřítka, výrobcům by se vyplatilo vyrábět a nabízet původní zdejší vozidla...


Jen blbni .... :lol: :!: Doba, kdy byla "jednotná poptávka" je už pryč, že bychom zase měli jednu (stejnou) výplatu, jeden dostupný typ auta, jeden typ televize, ..... ?! Zkrátka nevěřím tomu, co píšeš !! Český trh nebude ještě řadu let pro západní výrobce atraktivní, z hlediska kupní síly !!


PS : a navíc :lol: řada lidí, která chce mít DOMÁCI kolejiště, v měřítku H0 nic normálního nemůže z prostorových důvodů vytvořit !!


Leda, že by měl úžasný prostor za hubičku, bydlel v baráku, nebo v bytě o minimálně 200m2 a má tolerantní manželku :D.

Ale byl by zajímavý přechod z H0 na Z, to by mohl být "dobrej úlet".
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán) a opravdu s nimi nemám problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 630
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Příspěvekod MirekTT » pon 05 led, 2009 10:12 pm

Jak to tady tak poslouchám, tak si říkám, že to není zajímavé téma, ale pro úplnost uvedu své důvody, proč zůstanu u TT. Předně ač ne moc zručný, kladu na sebe přehnané nároky a přes propracovanost většiny modelů v H0 bych chtěl v této a vyšších velikostech více detailů, a to na všem. Od H0ky jde už o kitařinu v pravém slova smyslu (viz Houmr, na to prostě nemám). Při stavbě čehokoli v H0 bych se určitě vyšťávil na detailech, a to nechci. V téčku si mohu dovolit určité prohřešky vůči mikromodelovosti a navíc můžu spíše než dodržovat detaily, držet se optické proporcionality celkového dojmu. Samozřejmě to jde u všech velikostí, ale můj názor je, že u H0 začíná opravdová hra na detaily, a tu já hrát nechci. Na N se mi již třesou ruce. Co se týče prostoru, vím, že to neradi uslyšíte, ale mám ho na několik LGB, z toho polovinu i pod střechou. Nejsem bohatý, ale skrz peníze se na to taky nedívám. Další důvod pro TT je, že jsem si sním hrál od malička a mám ho už trochu v oku (proto ta proporcionalita). Ano, štve mě kvalita současného kolejiva a štve mně, že nemůžu přijít do obchodu a koupit si český vozový park české trvalé široké sériové výroby. (dokud budou odlitky a mosazné pojezdy, tak si myslím, že to ani nepůjde). Takže dívat se na to jen skrz prostor? no nevím. Teď ještě přičtěte všechny ty, co jsou na tom možná podobně a nevyjádřili se. Takže pánové, TT na jihu moravy bude minimálně tak dlouho, dokud si netrefím vidličkou do oka.
Jo abych nezapoměl, přemýšlel jsem o přestavbě desky psacího stolu v mojí pracovně na diorámátko v zetku, prostě zasklená romantická krajinka, ve které by se pohyboval stařičký věžák s přívěšákem. Jen tak pro oko, žádné modelování provozu. (to akvárko, co na tom stole mám, se houževnatě pravidelně každý měsíc už dva roky mění v žumpu a já toužím mít v pracovně na očích hezkou >bezúdržbovou<přírodu).

P.S. Ty jo, ten tchánův ryzlink má ale grády, musím se ho zeptat co do něj dává, obvykle toho tolik nepíšu :D
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Hekttor » stř 07 led, 2009 2:01 pm

Začnu lidovým rčením - "Proti gustu žádný dišputát".
"Rozdělení" trhu je z tohoto pohledu podle mě naprosto přirozenou a vítanou věcí. Pokud by měla být nějaká jediná správná velikost podle "XY. sjezdu Normalizační strany železničně-modelářské", v tom okamžiku začnou spory o tom, která by to měla být a já bych dál hlásal, že "TT je pro mě ideální velikost" (jak to tady už popisoval Jirka), i kdybych pak měl být v disentu. Jinak řečeno, proč by to mělo být právě a zrovna H0? Je k tomu nějaký univerzální důvod? Dnes už není žádná technická překážka tomu, aby TT model byl stejně detailní, jako H0. Jak psal Jirka, může to být dobrý kompromis detailnosti a záběru prostoru.
Mě osobně se líbí všechna měřítka, rád se podívám na jakýkoli povedený model v jakémkoli měřítku, rád si sednu a popovídám s kamarádem, co dělá výhradně H0, potěší mé oko pěkně udělaný model v N, stejně jako když se můžu svézt na plošiňáku svého kamaráda na zahradní úzké železnici v měřítku 1:4 http://www.sweb.cz/U37.002 (který staví mimo to také kolejiště v TT). Několikrát jsem byl tázán, proč potom nedělám více věcí v jiných velikostech. Moje odpověď byla, ač mě to je líto, že mě od toho nějak tak vnitřně odrazují především povýšenecké řeči některých kolegů z jiných měřítek, zvláště pak "přeběhlíků" od TT (to samotné, že se začali zabývat jinou velikostí, naprosto neodsuzuji, v pořádku, je to jejich rozhodnutí), kteří v tom excelují. Jinak samotnou velikost H0 v plné míře respektuji a fandím jí, stejně jako ostatním. I když možná N-ko je mi něčím ještě o něco sympatičtější.
Za TT-čko jako "jedinou správnou velikost" se nijak nebiju, nepropaguji ho stylem "jedině soja", nevysmívám se jiným velikostem, ale mám ho rád a naprosto mi vyhovuje.
A moje odpověď na klíčovou otázku tohoto tématu - pokud vydrží železniční modelářství, vydrží i velikost TT. A je možné, že expanduje i do krajin do té doby pro ni více méně exotických - zde jsou první vlaštovky
http://www.ttscale.com/
http://www.modelrailsoutheast.co.uk/ .
Naposledy upravil Hekttor dne stř 07 led, 2009 3:56 pm, celkově upraveno 3
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 07 led, 2009 3:41 pm

Přátelé zamysleme se - myslíte si že je důležité jak jsou ty vaše kolejnice daleko od sebe ?
Já si myslím, že přesto že každý preferuje to své měřítko, tak máme mnohem více společného než nás rozděluje.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků