Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » úte 03 lis, 2020 10:22 pm

Ferys píše:Drátovodné šachty slouží k vedení drátových táhel, kterými je mechanicky přestavována výměna. Tím pádem by tam neměly být elektromotorické přestavníky.

Přiznám se, že jsi mě touto poznámkou zaskočil. O elektricky ovládaných výhybkách jsme teď nenapsali ani slovo. Bavíme se jen o drátovodech k mechanicky stavěným výhybkám. Udělal jsem v realizaci nějakou chybu, z které jsi k tomu závěru došel?

Ferys píše:Jen ještě doplním, že závaží ručně a místně stavěné výhybky (např. z pomocného stavědla) mají černo-bílou barvu (černou stranou dolů ve výchozí poloze), ústředně stavěné výhybky mají závaží barvy žluté.

Závaží ještě nemám dobarvené, neb při montáži stejně nátěr vždy poškodím, takže závaží plánuji označit žlutě až nakonec.

Jinak poslední diskuze se točila spíše kolem umístění napínačů. Na webu jsem našel informaci, že napínač má být co nejblíže ke koncovému zařízení, ale nikde jsem nenašel info, že by nesměl být před odbočkou, pokud je zařízení těsně za ní. Jedinou výjimkou jsou mechanická návěstidla, kde napínač by měl být u paty návěstidla. Ale to vše již zde zmínil PajaF.

Jirkátor píše:Kašli na předpisy, vypadá to moc hezky.

No, díky velikosti panelu a nutným kompromisům to nikdy nebude odpovídat předpisům, ale chtěl bych je alespoň trochu respektovat. Prostě mi to nedá, dělat na modelu něco, co ve skutečnosti je vyloženě špatně. Tedy pokud již o tom vím. ;)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod PajaF » úte 03 lis, 2020 11:19 pm

On te tim chce naznacit, ze ty prestavniky, ktere u vyhybek mas,
jsou modelem (tvarem) el. motorove.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 205
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod vojtas » stř 04 lis, 2020 12:25 am

Hele, a musí být vůbec mechanický přestavník na stejné straně, jako přestavná páka a návěstidlo? Určitě jsem to někde viděl i z druhé strany výhybky.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod PajaF » stř 04 lis, 2020 12:50 am

Ne, nemusi.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 205
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Jirkátor » stř 04 lis, 2020 5:02 am

Ty výhybky jsou tak blízko stavědla, že by tam napínače nebyly, tak bych je neřešil.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 04 lis, 2020 5:31 am

PajaF píše:On te tim chce naznacit, ze ty prestavniky, ktere u vyhybek mas, jsou modelem (tvarem) el. motorove.

Tak z toho jsem již úplný janek, neb tvarem odpovídají mechanickým, jsou jako takové i od JM model kupovány.

vojtas píše:Hele, a musí být vůbec mechanický přestavník na stejné straně, jako přestavná páka a návěstidlo? Určitě jsem to někde viděl i z druhé strany výhybky.

To já sice nevěděl, ale všiml jsem si, že u výhybek vzdálenějších od stavědla musí být ještě závorníky, ale to se naštěstí mně netýká, já mám výhybky blízko stavědla.

Jirkátor píše:Ty výhybky jsou tak blízko stavědla, že by tam napínače nebyly, tak bych je neřešil

Asi máš pravdu, neb jsem si všiml fotek, kde napínač u výhybky vůbec nebyl. U té co je blízko stavědla ho dám tedy pryč.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Jirkátor » stř 04 lis, 2020 9:40 am

Drát v teple / chladu měnil svou délku a třeba u vjezdového návěstidla, natož u předvěsti už to bylo znát. Sice se na zimu povolovali a na jaře zase zkracovali, ale nemohli být nikdy zase moc našponovány a tak se v případě dlouhých drátovodů dávali napínače. Že by ale byly u výhybek 50m od stavědla se mi nezdá.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod lajblt » stř 04 lis, 2020 12:10 pm

Závorníky nesouvisí se vzdáleností výhybky od stavědla, ale s rychlostí, jakou jsou výhybky pojížděny proti hrotu a také s typem zabezpečovacího zařízení. Pokud se přímo i do odbočky jezdí jen 40 km/h (typicky dopravní koleje kromě koleje hlavní), výhybka je bez závorníku, i když má mechanický přestavník. Pokud se jezdí (typicky na hlavní staniční koleji) přímo 60 a více km/h, musí mít výhybka i závorník. Jsou tam tedy pak viditelné dvě "krabice", které mohou být i na opačných stranách koleje.
Jsou i stanice, kde mají výhybky jen závorníky, ale přestavují se ručně, přehozením výměnového závaží (třeba stanice Čísovice na trati Vrané- Dobříš). Výměnová závaží jsou pak bílo-černá jako u výhybek ručně stavěných bez závorníku. Závorníky zprostředkují závislost výhybek na návěstidlech, je tedy možné na vjezdovém či odjezdovém návěstidle návěstit i povolenou rychlost v příslušném obvodu výhybek (vjezdové/odjezdové zhlaví). Třeba ty Čísovice měly do nedávna dvouramenné mechanické vjezdy (teď jsou tam už návěstidla světelná, ale závorníky a ručně stavěné výměny tam tuším ještě zůstaly až do definitivní rekonstrukce). V tomto případě jsou ovšem závorníky u VŠECH výhybek v dopravních kolejích a staniční ZZ je považováno za zařízení II. kategorie, tedy takové, které vylučuje protisměrné vjezdy na tutéž kolej.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » stř 04 lis, 2020 1:55 pm

lajblt píše:Závorníky nesouvisí se vzdáleností výhybky od stavědla, ale s rychlostí

Ta rychlost je jasná, ale to že nesouvisí se vzdáleností mě překvapilo, neb jsem nalezl následující informaci: "Obecně se závorují výhybky výhybky, které mají drátovody delší než 250 metrů, u křižovatkových výhybek u drátovodů delších než 100 metrů a u štíhlých výhybek." (Zdroj: http://ostramo.parostroj.net/clanky/dratovody_kanaly/dratovody_kanaly.htm)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod lajblt » stř 04 lis, 2020 5:41 pm

Hmm, tak to je novinka zase pro mě. :) Ale dokážu si představit, proč to tak je: Pokud by totiž vlivem prověšení nebo smrštění drátovodů nedolehly správně jazyky výhybky, podle polohy páky na stavědlovém přístroji to obsluha nepozná, ale podle nemožnosti přeložit vedlejší páku závorníku už ano.

Díky za upřesnění. :)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » pát 06 lis, 2020 11:18 am

Tak mám namontovány funkční výměnová návěstidla na první 4 výhybky. Na první výhybku vlevo by asi měl být ještě doplněn závorník. Drátovod k výhybce úplně vpravo je položen jen na oko, neb musím počkat na návěstidla od pana Němečka, abych mohl zabudovat do panelu šachtu pro návěstidlo, než přes ní povedu drátovod. Poslední výhybka na tomto zhlaví (na obrázku horní) ještě výměnové těleso nemá, neb jsem musel u pana Berky objednat zrcadlově otočená tělesa. Teď přijde na řadu dobarvení závaží a zaštěrkování a zahlinění vlastních drátovodů. Jen ilustrační obrázek aktuálního stavu:

dratovody03.jpg
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » sob 07 lis, 2020 9:24 am

Jen dokumentačně, celkový pohled na kolejiště a stav prací na něm.

Obrázek
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod look23 » sob 07 lis, 2020 9:40 am

Trixt: Pěkná práce
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1236
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod workous » sob 07 lis, 2020 1:42 pm

Palec hoře :) ta kolona motoraků tichá závist.. Jsem teď na váze jestli koupit od M152 Mtb nebo to dvojce od Roco... at ti to dal jde...
Zdeněk
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2147
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Kolejiště TT 252 x 101 výška 32

Příspěvekod Trixt » sob 07 lis, 2020 2:50 pm

workous píše:Jsem teď na váze jestli koupit od M152 Mtb nebo to dvojce od Roco...

No, když čtu zdejší diskuze, tak mám pocit, že Roco je lepší volba. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků