rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JiriKTT » čtv 26 zář, 2019 9:26 pm

dudlifuk píše:
JiriKTT píše:Základní pořadí světel od shora je: předvěstní indikátory

Dakujem, mohol by si prosim viac rozviest co resp. ako zobrazuju predvestni indikatory ? (farba, znaky, symboly)

Předvěstní indikátor je umístěn nad horním světlenm a rozsvěcí se na něm žlutě rychlost v desítkách km/h, která bude návěštěna na dalším návěstidle. Používá se ve spojením s rychle kmitavým zeleným světlem a to jen pro rychlosti od 120km/h výš. K vidění by měl být někde tam, kde se používají výhybky pro 120 km/h do odbočky, např. Poříčany, ale třeba před Stéblovou myslím není, tam je rychlostník.
Jinak doporučuji ke studiu předpis SŽDC D1, který je volně dostupný. V tomto případě od článku 774. Technické podrobnosti jsou v TNŽ 342620, ta ale asi není volně na internetu.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Ruda72 » čtv 26 zář, 2019 9:30 pm

žádnou záslepku nemohu na obrázku najít. Kde přesně je?
Ruda72
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 14 led, 2018 10:11 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » čtv 26 zář, 2019 9:34 pm

sidlo píše:Nesouhlasím s výrokem:
Podle mých zkušeností je v oblasti modelových kolejišť většina takových, u nichž stačí následující návěsti:

To vede do situace -- není to potřeba, protože to nikdo nepoužívá. Ono je to naopak -- málokdo to používá, protože to málokdo umí dodat.

Dnešní nabídka kolejiva si o skutečně rychlostní návěštění přímo říká.

Dnešní možnosti techniky -- velikost pamětí řadičů v dekodérech, schopnosti řídícího SW a míra miniaturizace světel pro návěstidla -- dovolují použití skutečně rychlostní návěstní soustavy.

To je samozřejmě pravda, je sympatické že je velká nabídka kolejiva, umožňující postavit kolejiště s úplnou rychlostní soustavou, jenže málokterý modelář má k dispozici takový prostor, v němž by mohl tuto úplnou rychlostní soustavu reálně uplatnit. Totéž se týká možností techniky, realizovatelné je (téměř) všechno, jenže pořád je tady ten problém využitelnosti. Podle mého názoru vůbec nejde o to, že by nebylo možné najít dodavatele takového zařízení, ale o to, že není kde ho smysluplně použít.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod dudlifuk » čtv 26 zář, 2019 10:14 pm

Ruda72 píše:žádnou záslepku nemohu na obrázku najít. Kde přesně je?
myslim ze moze byt na lubovolnom segmente navestidla, proste je namiesto skla/optiky kus cierneho plechu. Konkretne na mojom obrazku to je druhy segment zospodu.
dudlifuk
 
Příspěvky: 499
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod hank » pát 27 zář, 2019 5:39 am

HonzaM píše:Podle mého názoru vůbec nejde o to, že by nebylo možné najít dodavatele takového zařízení, ale o to, že není kde ho smysluplně použít.


Přinejmenším o domácích kolejištích toto platí a ještě dlouho platit bude.

Ale třeba bude realizovat projekt znázorňující úplnou rychlostní soustavu některý větší klub nebo modulářská parta. Na to úplně stačí dvě sousední plně vybavené stanice a dostatečně dlouhý mezistaniční úsek. A rozhodně bych nezpochybňoval potřebu znázornění úplné rychlostní soustavy na kolejištích s výukovým zaměřením, kromě škol třeba v mládežnických a dětských klubech.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6669
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pát 27 zář, 2019 7:37 am

hank píše:Ale třeba bude realizovat projekt znázorňující úplnou rychlostní soustavu některý větší klub nebo modulářská parta. Na to úplně stačí dvě sousední plně vybavené stanice a dostatečně dlouhý mezistaniční úsek.

To sice ano, má to ale několik problémů, napŕíklad by to znamenalo že by tyto stanice musely být vždy zařazeny stejně, včetně mezilehlých traťových modulů, jenže právě variabilita je předností modulovky. Druhý problém je ovládání, u zjednodušené soustavy lze návěsti stavět automaticky, dispečer nebo výpravčí postaví jen cestu, návěst se nastaví sama, jenže u úplné soustavy by tohle bylo těžko realizovatelné, protože je třeba návěst zvolit i podle toho, o jaký vlak půjde, prakticky by musel výpravčí zvolit návěst z několika možností a v klubovém provozu si to nedovedu představit.
hank píše:A rozhodně bych nezpochybňoval potřebu znázornění úplné rychlostní soustavy na kolejištích s výukovým zaměřením, kromě škol třeba v mládežnických a dětských klubech.

Ano, to rozhodně nezpochybňuji a je dobře že Petr vytvořil dekodér který to umožňuje.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod BohousP » pát 27 zář, 2019 8:12 am

JiriKTT píše:Jinak doporučuji ke studiu předpis SŽDC D1, který je volně dostupný. V tomto případě od článku 774. Technické podrobnosti jsou v TNŽ 342620, ta ale asi není volně na internetu.

Předpis D1 i Technické normy železnic (i SR):
http://www.masinky.info/category/download/predpisy/
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » pát 27 zář, 2019 8:23 am

HonzaM píše:Ano, to rozhodně nezpochybňuji a je dobře že Petr vytvořil dekodér který to umožňuje.

On je problem opacny, teda ktere zarizeni to bude obsluhovat ??
Extended pakety prislusenstvi pro Loconet jsou k dispozici, teda IMM pakety.
---
Jak to bude obsluhovat Xpressnet je mi zahadou, hadam to nekdo implementuje.
Tam bude problem jeste mezipreklad do DCC. Netusim, ktery klon centraly Lenz to dokaze.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » pát 27 zář, 2019 10:09 am

zdeno píše:Jak to bude obsluhovat Xpressnet je mi zahadou, hadam to nekdo implementuje.
Tam bude problem jeste mezipreklad do DCC. Netusim, ktery klon centraly Lenz to dokaze.

Zrovna dělám přípravu na Den otevřených ateliérů https://kzm-chotebor8.webnode.cz/aktualne/. Včera jsem dělal přípravu dekodérů pro návěstidla. Doma mám NanoX-S88 (XpressNet). V neděli to zabudujeme do modulů a řídit to bude DR5000 (LocoNet). Nadstavba nad tím je JMRI PanelPro.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » pát 27 zář, 2019 10:19 am

HonzaM píše:To sice ano, má to ale několik problémů, napŕíklad by to znamenalo že by tyto stanice musely být vždy zařazeny stejně, včetně mezilehlých traťových modulů, jenže právě variabilita je předností modulovky.

To není pravda. Naše klubová modulovka má pokaždé jiný layout.

HonzaM píše:Druhý problém je ovládání, u zjednodušené soustavy lze návěsti stavět automaticky, dispečer nebo výpravčí postaví jen cestu, návěst se nastaví sama, jenže u úplné soustavy by tohle bylo těžko realizovatelné, protože je třeba návěst zvolit i podle toho, o jaký vlak půjde, prakticky by musel výpravčí zvolit návěst z několika možností a v klubovém provozu si to nedovedu představit.

To není pravda. To je úplné nepochopení toho jak funguje zabezpečovací zařízení. Výpravčí postaví cestu odkud kam. ZabZař se podívá na volnost cesty, postaví cestu, uzamkne cestu a postaví návěstidla. Rychlost na návěstidlech nastaví podle pojížděných výhybek, a je jedno zdali je to přímo, 40 nebo 60 do odbočky. Současně s tím se staví závislosti návěstidel mezi sebou a opět s přihlédnutím nastavených rychlostí. Je mi jasné, že je to nějaké množství kombinací které nelze různými panelovými kostičkami řešit, ale pro JMRI to není žádný problém. To jaký tam nakonec pojede vlak je zcela irelevantní.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pát 27 zář, 2019 11:49 am

sidlo píše:
HonzaM píše:To sice ano, má to ale několik problémů, napŕíklad by to znamenalo že by tyto stanice musely být vždy zařazeny stejně, včetně mezilehlých traťových modulů, jenže právě variabilita je předností modulovky.

To není pravda. Naše klubová modulovka má pokaždé jiný layout..

Ok, potom tedy je rychlost na návěstidlech ve stanici dána jen pojížděnými výhybkami a je buď 40 nebo 60 km/h při jízdě do odbočky a neomezená při jízdě přímo a nijak to nesouvisí s traťovou rychlostí. Potom to skutečně není závislé na trati mezi stanicemi. A počet volitelných návěsti je dost omezený.

HonzaM píše:Druhý problém je ovládání, u zjednodušené soustavy lze návěsti stavět automaticky, dispečer nebo výpravčí postaví jen cestu, návěst se nastaví sama, jenže u úplné soustavy by tohle bylo těžko realizovatelné, protože je třeba návěst zvolit i podle toho, o jaký vlak půjde, prakticky by musel výpravčí zvolit návěst z několika možností a v klubovém provozu si to nedovedu představit.

sidlo píše:To není pravda. To je úplné nepochopení toho jak funguje zabezpečovací zařízení. Výpravčí postaví cestu odkud kam. ZabZař se podívá na volnost cesty, postaví cestu, uzamkne cestu a postaví návěstidla. Rychlost na návěstidlech nastaví podle pojížděných výhybek, a je jedno zdali je to přímo, 40 nebo 60 do odbočky. Současně s tím se staví závislosti návěstidel mezi sebou a opět s přihlédnutím nastavených rychlostí. Je mi jasné, že je to nějaké množství kombinací které nelze různými panelovými kostičkami řešit, ale pro JMRI to není žádný problém. To jaký tam nakonec pojede vlak je zcela irelevantní.

Jistě, jenže pak je uživatel vázán na používání JMRI a zvládnutí programování tohoto softwaru. Pokud jsem měl možnost si prakticky vyzkoušet PanelPro, jsem přesvědčen že je to náročnější než u TrainControlleru, RocRailu nebi iTrainu. JMRI je nejvšestrannější, ovšem za cenu vyšší náročnosti programování.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » pát 27 zář, 2019 12:16 pm

HonzaM píše:Ok, potom tedy je rychlost na návěstidlech ve stanici dána jen pojížděnými výhybkami a je buď 40 nebo 60 km/h při jízdě do odbočky a neomezená při jízdě přímo a nijak to nesouvisí s traťovou rychlostí. Potom to skutečně není závislé na trati mezi stanicemi. A počet volitelných návěsti je dost omezený.

Už rozumím té předešlé poznámce o neměnném layoutu. Ta zřejmě vycházela z neporozumění rychlostní návěstní soustavy.

Platí zásada: traťová rychlost se nikdy nenávěstí, ta je vždy Volno. Návěštění traťové rychlosti mají na starosti rychlostníky.


OT polemika:
HonzaM píše:Jistě, jenže pak je uživatel vázán na používání JMRI a zvládnutí programování tohoto softwaru. Pokud jsem měl možnost si prakticky vyzkoušet PanelPro, jsem přesvědčen že je to náročnější než u TrainControlleru, RocRailu nebi iTrainu. JMRI je nejvšestrannější, ovšem za cenu vyšší náročnosti programování.

Některé SW mají tu "výhodu", že jsou jednoduché pro začátečníka. Jejich obrovskou nevýhodou je to, že pokud mají řešit náročnější úkol nebo úkol na který nejsou připraveny tak velmi brzy dosáhnou svých limitů. Úlohy z reálného provozu jsou potom pro ně prakticky neřešitelné.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pát 27 zář, 2019 1:27 pm

Pro "sidlo":
Myslím že by bylo užitečné kdybys mohl popsat osazení návěstidly některé vaší modulové stanice s uvedením jaké znaky se na jednotlivých návěstidlech zobrazují a podle čeho se zobrazuje rychlost, je to dáno typem výhybek (normální nebo štíhlé), nebo celkovou kombinací výhybek ve zhlaví? Chápu správně že ve stanici používáte pro jízdu obdočkou jen buď 40 nebo 60 km/h? Jaké konkrétní návěsti ve stanici prakticky používáte?
A ještě tohle: každý návěstní znak má svoji adresu, tu mohu zadat třeba přes LocoNet a znak se mi zobrazí, a veškerou logiku, tedy jednotlivé podmínky zajišťuje JMRI?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » pát 27 zář, 2019 5:01 pm

Návěstidla jsou Němeček https://www.navestidla.cz/. Bohužel není vhodné návěstidlo pro rychlost 60 km/h.
Řešení popíšu. Problémem je dostatek volného času.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pát 27 zář, 2019 7:42 pm

Neměl jsem na mysli návěstidla, ale návěstní znaky které používáte, a na základě čeho se volí. Čím je dáno který znak se volí, tak aby se nastavil automaticky poté, co výpravčí/ dispečer zadá cestu pouhou volbou odkud-kam, aniž by musel nějakým dalším prvkem (tlačítkem, přepínačem) vybrat příslušný znak? Předpokládám že by to mohl rozhodovat software JMRI, kde by byl naprogramován návěstní znak který má být použit pro každou jednotlivou cestu, přičemž JMRI by následně zvolil adresu příslušného znaku, kdy by každý návěstní znak měl vlastní adresu, bylo by tedy potřeba tolik adres, kolik různých znaků. Nebo je to jinak? Jaké návěstní znaky, krom těch které jsou ve zjednodušené sadě, používáte?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků