Koncová stanice_navrh

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod milan ferdián » ned 14 zář, 2008 4:01 pm

Vladimír píše:Milane díky moc. Zjednodušenou variantu plánu stanice jsem včera našel na webu, ale netušil jsem ke kterému roku je to platné. O pár příspěvků výše Jarda H. píše, že točna byla zavalena až :D v 70.letech, takže lze říci, že takhle to platilo minimálně ještě dalších 20 let?


Určitě....
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod JanoH0e » ned 14 zář, 2008 4:53 pm

Vladimír, aby si mal o čom premýšľať, dám ti zoznam úvraťových stanic : Dubí, Liteň, Klobouky u Brna, Tachov, Stupno, Zásmuky,Žleby. Tie najdeš v mojom odkaze. Zrušené Uštek hor. nádraží na http://www.zmz.cz/Trat/ImagesZamer/horni.jpg. Potom tu bol ešte Detrichov na úzkej Frýdlandskej.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Uštek

Příspěvekod JanoH0e » ned 14 zář, 2008 5:04 pm

Tak ten uštek mi tu nechce zobraziť, tak skús http://www.zmz.cz potom klik na trať, potom klik na muzejní současnost a budoucnost, v texte na vyznačenú budúcnosť hneď prvá, potom obrázok "schéma a využití nádraži Uštek h.n. pre muzeálne účeli". Dosť komplikované, ale čo už.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod Vladimír_B » ned 14 zář, 2008 5:15 pm

Jen pro zajímavost. Pokud se podíváte na následujíci fotku z Dubí http://vladimirb.rajce.idnes.cz/Dubi_26 ... C03895.jpg , tak mi asi jen těžko uvěříte, že kolej nalevo vedla někdy na točnu...
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Vladimír » ned 14 zář, 2008 6:11 pm

Jano díky za tipy. Skoro to vypadá, že jsme měli stejnou myšlenku současně a ten časový rozdíl než jsi mi dal vědět, je dán vzdáleností mezi Kladnem a Michalovcemi :D . Ale teď vážně, včera do noci jsem i tebou zmíněné úvraťové stanice studoval s výjimkou Zásmuku a Úštěku, ale popravdě řečeno extra mně žádná nezaujala :( . Možná to je tím, že nějak nesplňují moji představu o malé romantické staničce kdesi v zalesněném podhůří atraktiním pro turisty. To se mi právě líbí na Dubí nebo Černém Kříži, i když to zrovna není typická úvraťová stanice, protože tam vede ještě jedna trať do Nového Údolí. Právě Černý Kříž mně loni v létě inspiroval (není nad osobní návštěvu :wink: ), ale pak jsem to opustil z prostorových důvodů :( . No teď uvidíme, na Dubí se mi líbí ten příběh celé trati, její vzestup a pád, to jak byla využívána pro osobní i nákladní dopravu. To přesně naplňuje moji ideu o smíšeném provozu atraktivním i pro moje malé kluky.
HO, DCC
Vladimír
 
Příspěvky: 129
Registrován: pon 04 úno, 2008 6:47 pm
Bydliště: Kladno

Příspěvekod milan ferdián » ned 14 zář, 2008 7:20 pm

Otázkou je ,zda tvé oblíbené téma se vměstná do tohoto prostoru :?:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Vladimír » ned 14 zář, 2008 7:47 pm

To je právě to, co zatím nevím a bohužel rozměry rámu jsou pevně dány a tam nenajdu ani centimetr :( . Pro případ negativního výsledku mám v záloze ještě jednu koncovou stanici, ale nejdříve zkusím Dubí.
HO, DCC
Vladimír
 
Příspěvky: 129
Registrován: pon 04 úno, 2008 6:47 pm
Bydliště: Kladno

Příspěvekod JanoH0e » ned 14 zář, 2008 7:56 pm

Keď som bol v Čechách ( cc16-20 rokov) prešiel som si väčšinu úvraťových staníc. Možno by ti vyhovovali Žleby, malá stanička, vtedy ešte chodila do 466 karkulka, dnes 742, 2 motorové vozne a medzi nimi 1 prípojný. Stanica má ( mala) vlečku a upraviť ju nieje problém. Točňu môžeš dať napr ako odvrat manipulačnej koľaje a urobiť to ako v Dubí.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod Vladimír » stř 17 zář, 2008 6:13 pm

Pěkný večer všem,
tak jsem tady znovu s upraveným návrhem oncové stanice. Lehce jsem se inspiroval zmiňovaným Dubím a pokusil se vytvořit úvraťovou stanici. Největším problémem se ukázal prostor (jak nečekané :wink: ), takže jsem si vědom, že to není úplně ideální. Modifikoval jsem počet kolejí ve stanici a jejich zaústění. Myšlenka je taková, že vlak jedoucí směrem ze stanice po koleji úplně vlevo (tzn. směrem do Hrobu) po chvilce zmizí divákovi z očí, buď za hustým lesem nebo plastickou kulisou, zatímco vlak pokračující na Moldavu, tzn. po pravé koleji bude viditelný. Z prostorových důvodů se obě koleje opět sejdou ve skyté části, která oproti původními návrhu zůstala nezměněna, stejně jako použití třícestné výhybky. Nejsem si jist zda tato verze je lepší než ta původní, jako vždy se jedná o kompromis. Jsem nyní zvědav na Vaše komentáře, připomínky, kritiku apod.
Pro případ zdrcující kritiky či nesouhlasu už mám připraven plán B :) .který spočívá opět v návrhu koncové stanice, tentokráte inspirované Moldavou.
Upravený návrh najdete na
http://vladimirho.rajce.idnes.cz/Koncov ... prava1.jpg
HO, DCC
Vladimír
 
Příspěvky: 129
Registrován: pon 04 úno, 2008 6:47 pm
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Jarda H. » stř 17 zář, 2008 7:51 pm

Vladimíre, dvě malé poznámky :
1) nezapomeň, že na krátkou kusou kolej (vpravo od točny) se musí vejít nejdelší lokomotiva, co do stanice bude jezdit !!
2) dotaz - jakou máš představu o využití, respektive o manipulaci na kusé koleji, situované do vnitřní části panelu ? Pouze a jednoznačně jako úvraťová kolej pro pokračování vlaku ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Vladimír » stř 17 zář, 2008 8:10 pm

Jardo H.,díky za upozornění.
ad 1, tady by to mělo být v pořádku, dával jsem si na to pozor stejně jako u té kusé koleje vedoucí z točny, obě by měly mít délka cca 245 mm. To považuji za dostatečné, neboť nepředpokládám provoz dlouhých lokomotiv.
ad 2. Tady už je to horší, až po té poznámce jsem si uvědomil, že její využití je sporné. Vzhledem k tomu, že v Dubí je skladiště na té straně jako staniční budova a na druhé straně je les a kopec, tak by tam nic nemělo být. Původně jsem to zamýšlel tak, že by sloužila k rozdělování,resp. spojování nákladních vlaků, tak jak tomu bylo ve skutečnosti, vzhledem ke stoupání z Dubí na Moldavu. Ovšem nějak mi nedošlo, že mi ta lokomotiva z čela vlaku se nemá jak dostat pryč. :( Bylo by možné, aby tato kolej byla zaústěna do točny anebo je nepřípustné :?: Pokud je b) správně, tak ji asi bude muset napojit na tu 3.kolej (počítáno od staniční budovy), ale tím zase přijdu o část užitečné délky koleje. Případně, je možné, aby z točny vedle hned výhybka? Napadá mně totiž, že bych ji umístil oproti té Y výhybce.
HO, DCC
Vladimír
 
Příspěvky: 129
Registrován: pon 04 úno, 2008 6:47 pm
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Myšpulín » čtv 18 zář, 2008 6:12 am

Nejsem vůbec odborník, to tu jsou jiní, ale dovolím si přes to sem plácnout svůj názor. Myslím, že jsou schůdné obě varianty. Ta první se zaústěním na točnu bude i velice zajímavá, nejen že dostaneš lokotku pryč, ale zároveň ji i otočíš. A v druhém případě tu třetí kolej moc nezkrátíš, i když tady bych asi zkusil dát místo symetrické a normální výhybky angličana.

Lehkou připomínku mám ale k tomuhle. Proč vlastně tady vznikla úvraťová stanice?
1) Buď stoupám nějakým údolím či po nějakém svahu, pak obě vjezdové koleje vedou poblíž sebe, jen výškově posunuté
2) Z nějakých jiných prostorových důvodů, pak by obě koleje měly asi obdobné stoupání, ale každá by vedla jiným směrem a obě by se vyhýbaly nějaké překážce, která nedovolila vést tu trať bez úvrati
3) Jednalo se o napojení lokálky na nějakou menší lokálku, přičemž úsek té menší lokálky z této stanice dál byl z nějakého důvodu zrušen. To je ale nejspíš situace současnosti a zde by tedy nebyla ta točna (na malých lokálkách jezdily tendrovky a ty se neotáčely).
U tebe, protože musíš s oběma tratěma klesat do "podpalubí", variantu 1) škrtám. Škrtnout můžeme i za 3). Pak by bylo vhodné ty trati co nejvíc od sebe oddělit a v tomto okamžiku je zanořit do tunelů. Pěkně by vypadal i nějaký ostroh oddělující obě trati. Ale pozor, klesáš, aby ti přívalové deště nezaplavily tunely.

Jinak to zatím vypadá velice zajímavě. Držím palce a jsem moc zvědavý na výsledek.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod JanoH0e » čtv 18 zář, 2008 9:16 am

Ahoj Vladimíre, pri pohľade na tvoj plán, vidím že sa posúvaš zase v pred, a to do Saska ku kultovej stanici Rennsteig. K vedeniu trati, nemusíš oddeľovať trate kulisami, aj v skutočnosti napr. na Frýdlanskej trati vedú súbežne aj 1 km. Podobne aj na Moldave. Skôr by som zväčšil odstup ak to dovolí priestor medzi tunelmi a ľavú, vzdialenejšiu trať by som dal do zárezu a naznačil jej klesanie a ak dovolí priestor tak zväčšiť klin, ako radí kolega Mýšpulín. Rozvetvenie koľaje angličakom u úvrati a odbočiek bolo na rakúskych, ČSD a ČD tratiach zakázané, povolené bolo na Nemeckých tratiach. Potom musíš celú stanicu pojať ako nemeckú, spoločnosť bola nemecká, stavby a predpisy nemecké. Čo v Sudetoch a pohraničí nebol problém, len si dávaj pozor na budovy a detaili. Rozdieli medzi nemeckými-saskými a rakúsko- českými budovami a návestidlami, ak ich budeš používať sú znateľne. To iste platí aj pre vozidla, hlavne pary. Točňu môžeš dať aj na tú kusu koľaj vnútornú a to buď odvratom, ako píše Myšpulín, alebo na jej koniec. Rozhodne to však je manipulačná koľaj. Ak dáš točňu odvratom, môžeš ju využiť aj ako nakládkovú, napr. pre drevo, popr. ako vlečku, ale asi menej bude viac.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod Vladimír » čtv 18 zář, 2008 7:19 pm

to Myšpulín a Jano HOe: pokusil jsem se realizovat Vaše připomínky týkající se napojení točny na tu vnitřní kusou kolej. Nevím zda jsem dobře pochopil co znamená napojit točnu odvratem (mám mezery ve vzdělání :( ). Na výsledek mé snahy se můžete podívat tady
http://vladimirho.rajce.idnes.cz/Koncov ... _tocny.jpg

Ty zbývající připomínky si ještě musím nechat projít hlavou a pokusit se je přenést do návrhu, ale bude to chtít čas, aby to nějak vypadalo. Jen si nejsem jist, zda to půjde realizovat kvůli malému prostoru.
HO, DCC
Vladimír
 
Příspěvky: 129
Registrován: pon 04 úno, 2008 6:47 pm
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Myšpulín » pát 19 zář, 2008 5:39 am

Jj, pokud bych tam i já chtěl mít tu točnu, udělal bych to taky takhle.

A k tomu vedení trati. Vím, že nemáš místo, proto možností moc není. Jen bych protáhl ten oblouk na vnitřní trati ještě dál a protiobloukem jej zavedl zpět do té skryté výhybky. A tunelový portál bych umístil tak, aby byl co nejdál od toho prvního, někde v místě začátku toho protioblouku.

Ohledně levého zhlaví, tam se už asi toho asi moc nevymyslí.

Jinak si myslím, že i na tomhle se dá solidně si vyhrát jak modelářsky, tak provozně. Zdar úspěšné realizaci.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Tempotaxi a 3 návštevníků