od Michal Šuhajda » pát 24 úno, 2017 3:40 pm
Ahoj,
nádraží jsou blízko na všech pláncích. Zkusil jsem udělat návrh, jak by to šlo napravit. Na přiloženém obrázku je návrh kolejiště, který jsem zkusil nakreslit. Vycházím z Tvého návrhu jen jsem ho kapánek poupravil. Je kreslen v ACADu.
Popsal jsem i varianty provozu, které jsem chtěl použít v knížce s Milanovými návrhy (část věnovaná modelování provozu). Ovšem vzhledem k tomu, že Milan se vyjádřil, že tato kniha je v torskách, použiju tento text zde. Uvedené kolejiště nabízí v jediném zpracování několik námětů a i druhů provozu. Nebál bych se označit čtyři v jednom.
Krajina a budovy jsou naznačeny pouze schematicky.
Základní parametry jsou:
Min. R = 440 mm – jedná se o lokálku
Stoupání vychází cca 1:28 (35 promile) což odpovídá lokálkovým tratím v horách
Výhybky mají úhel 12° - při použití ostřejších výhybek vyjde zhlaví jen lépe
Skryté nádraží (SN)má tři koleje průjezdné S1-S3 a dvě koleje kusé S3a, S3b. ty slouží pro motorové vozy
1. Místní trať do koncové stanice
SN, které představuje zbytek trati (do přípojné stanice) má tři koleje. Pro „konec trati“ se využívají koleje SN1 a S3 pro odstavování spoutav. Pro objíždění souprav se využije kolej S2, která jinak slouží jako průjezdná do koncové stanice. Jako výtažná kolej se využívá odbočka na budoucí segmenty. Segmenty v budoucnu nahradí SN .
Ze SN vychází trať tunelem vlevo u kraje a přes krátký mostek přes potůček vede do mezilehlé stanice Andělice (A). Původní krátká lokálková stanice měla původně budovu u zhlaví, ale byla prodloužena do oblouku. Dnes má dvě dopravní koleje č. 1 a č. 3 a dvě manipulační kusé č.2 a č. 3a. Kolej č.2 a slouží pro odstavení vozů ke skladišti a volné skládce. Kkrátká kusá kolej č.3a slouží pro odstavení přípojného vozu 010. Trať dále pokračuje tunelem (druhý průjezd SN) a vjíždí ve stoupání vlevo uprostřed. Pokračuje v prudkém stoupání , po náspu míjí rybník „nebesák“, který napájí jen srážky a přejede most přes potůček. Dále stoupá obloukem do koncové stanice Bubákov (B). Koncová stanice má jednu dvě dopravní koleje č. 1 č. 3 a kusou skládkovou kolej. Z vjezdového zhlaví vychází vlečka do malého závodu (nebo kamenolomu či dlašímu libovolnému průmyslovému objektu. Ještě jsou tu koleje 3a , která sloužíé pro objíždění souprav a kolej 1a může být buď krátká vlečka, nebo odstavá kolej pro přípojné vozy, případně zde může stát malá remíza pro nocování lokálkového stroje. Dle modelované doby bude stanicevybavena vodním jeřábem (vodárnou) a popelovou jámou.
2. Odbočná stanice, s krátkou lokálkou.
U tohoto návrhu představuje „Ovál“ se SN vedlejší trať. Po vedlejší trati nám jezdí vlaky, které se v SN střídají dle JD. Jezdí zde o něco delší vlaky, než na lokálce. Viditelná „dolní“ stanice A slouží jednak pro křižování vlaků na vedlejší trati, jednak jako odbočná pro krátkou místní trať do koncové stanice B-. Do B jezdí pouze „smíšené vlaky“, kdy MOs dopravuje zátěž pro koncovou stanici i vlečku. Vzhledem ke stoupání do B vyváží vozy většinou „po jednom“ a ještě nesmí vézt přípojný vůz. V opačném směru může vzít větší zátěž. V případě, že do B je potřeba dovézt více vozů, odstaví se tyto od Mn vlaku v A a do B se vyváží postupně.
Tato varianta umožňuje „oddechový provoz, kdy se nechají vlaky pouze kroužit po oválu. My se pouze kocháme pohledem na průjezd stanicí A, případně si občas zajedeme Motoráčkem tam a zpět. Popis stanic zůstává jako u verze 1.
3. Uzavřený provoz na samostatné trati.
Toto je poněkud atypický námět, protože samostatné celky se u nás na normálním rozchodu nevyskytují. Něco jiného je např. úzkokolejka Třemešná – Osoblaha, případně některé průmyslové trati. Trať z A do SN za neprovozní. Tunel vlevo dole můžeme nechat „zarůst“ . Vložíme před něj např. něj chomáč křoví. SN považujeme za běžnou mezilehlou stanici a modelujeme provoz na místní trati z A do B.
4. Dvě koncové lokálky
Podobně jako u verze 3 považujeme trať z A do SN za již neprovozní a tunel můžeme nechat „zarůst“. SN nám v tomto případě považujeme za vzdálenou „křižovatkovou“ stanici , kde krátkou lokálku křižuje hlavnější trať. Jedna větev lokálky byla z části uzavřena, takže v současnosti zde máme dvě krátké lokálky do koncových stanic. Provoz na obou větvích zajišťují stejná hnací vozidla, u Mn vlaků se však většinou mění větší část vozů. Zatímco na trati do B je více průmyslu, trať do A prochází spíš zemědělskou krajinou, takže se v A nakládá více do otevřených vozů (brambory, řepa, jablaka apod.) Zatímco do B se dovážejí materiály především v krytých vozech.
Verze provozu 1 a zejména verz 4 předpokládají dost manipulace v SN. To může být poněkud obtížné, zejména kvůli omezené výšce. Proto doporučuji udělat horní díl se stanicí jako odnímatelný. Vždy před začátkem jezdění si připravit vozy a následně si odjezdit např. jeden modelový den (nebo noc) s tím, že nebudeš příliš posunovat v SN. Další možností je šuplíkové nádraží, ale to by se hodilo lépe pod přední část kolejiště (a znamenalo by to kleasání ve spirále navíc.
Pokud budeš mít zájem můžu poslat výkres ve větším rozlišení, nebo v měřítku, případně v CADu.
- Přílohy
-

-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat